24 tantermes iskola - Budaörs
Megosztott II. díj 20. sz. pályamű - KÖZTI RT. vezető építész tervező: Tima Zoltán
Megosztott II. díj - 2.100.000,- Ft
20. sz. pályamű - KÖZTI RT.
vezető építész tervező: Tima Zoltán
munkatársak: Nagy Borbála, Bors András, Papp Éva
szerkezettervező: Dobráter Béla
gépész tervező: Görgeyné Bihary Erzsébet
Részletes bírálat:
Telepítés
A terv maximálisan betartotta a szabályozási terv előírásait, telepítése megfelel a kiírás követelményeinek: az épület elhelyezése célszerű, átgondolt, a tájolás megfelelő. A feszesre szerkesztett kompozíció szép belső tereket, galériákat tartalmaz. Az épületre a tiszta, átgondolt, tudatos térszervezés jellemző, a terv a térkapcsolatok, valamint az uszodával való kapcsolat megvalósítására nagy hangsúlyt fektetett. A gyalogos átjárás, átkötés megfelelően biztosított. Az aulával egybenyitható belső udvar kialakítása jó megoldás, az emeleti galériából a nyitott lelátó a térélményt tovább gazdagítja. Az alsó- és felső tagozatosok szétválasztását a terv figyelembe vette és jól megoldotta.
A gyalogos és a gépkocsival történő megközelítés is a Hársfa utcáról történik, a főbejárat beugratásával az hangsúlyos, „hívogató" fogadótér jelleget kap. A terv a pályázati dokumentációban szereplő Hársfa utcai útterveken szereplőket figyelembe vette, az út szélességét tartotta. A gépjármű számára parkolást a terv a pinceszinten biztosítja. A pinceszinten csak a parkolás funkciója kapott helyet.
A telekhasználatra jellemző, hogy a sportpályát a telek északi végébe, a tornateremi egységhez telepíti, ugyanakkor a futópályát a lakóterületek tőszomszédságába helyezi, így az a sport funkciótól némiképp leszakad. A terv az alsós-felsős udvarrész kialakítását ugyan nem jelzi, de megfelelő növénytelepítéssel a funkcionális lehatárolás kertépítészetileg utólag is megoldható. A fasorok telepítése a jelzésértékű vizuális elválasztást szolgálja. Célszerű lett volna a kert irányába több és hangsúlyosabb kertkapcsolati pontot kialakítani. A védett, belső udvarrész kialakítása szerencsés, megközelítése a földszintről történik. Az épület Hársfa utcai térfal képzése higgadt, egységes, markáns, az általa kialakuló utcakép az általános iskola jelleget és léptéket híven tükrözi.
Építészet
Telepítés, koncepció
Tömbösített típus Hársfa utcai főbejárattal. P+F+2 szintes javarészt oldott középfolyosós, belső udvaros térszervezéssel. Építészeti koncepciója a tiszta alaprajzi szervezésen túl tiszta tömegformálás, racionális építészeti nyelven megfogalmazott téglaarchitektúra jellemzi jó belső térkapcsolatokkal.
Területhasználat
Az udvarok elválaszthatósága nem derül ki a tervből. A kerttel csak a hosszirányú kapcsolatokat tartja fontosnak. Szabadtéri sportpálya kapcsolata jó a tornatermi egységgel, amely az iskolai funkcióktól függetlenül is használható, az atlétikai pálya leszakad.
Alaprajzi kialakítás
A tornatermi szárny alá a pincébe telepített mélygarázs nehézkesen használható, ide telepíti a hulladéktárolót is. A fedett nyitott előtérből feltáruló aulatérre szervezett funkcionális egységei szépek, nagyvonalú térkapcsolatokkal (udvar-aula-tornaterem) puritánul nagyvonalú főlépcsővel. A tornatermi egység elválasztott útvonalú öltözőkkel ellátott, de nehezen megközelíthető osztott teremhasználatkor. Konyha-étterem alaprajzilag jó, de lezárja a kertkapcsolatot.
A belső udvarra szervezett F+2 szinten elhelyezett tantermi blokk jól működik. A kelet-északkeleti ill. nyugat-délnyugati tájolású alsó- és felső tagozatú tantermeket a dél-délkeleti tájolású csoportszobák, nyelvi termek, számítástechnikai termek választják szét. (A földszinti tantermek 5 m-es előkerttel nyílnak Hársfa utcára).
Az 1. emeletre telepített irodai egység jó, de a recepciószerű titkárság ötlete vitatható. A tantestületi szobák távol esnek tantermektől. A 2. emeletre telepített szaktantermi egység jól működik. A könyvtár könyvraktár kapcsolata nehézkes.
Szép a garázslehajtó feletti lelátóként is használható terasz a hozzá csatlakozó tetőterasszal és kertbe vezető lépcsővel.
A tömörség ára a kissé feszes alaprajzi méretezés - tantermei csak a beépített szekrényekkel felelnek meg. Számítástechnikai egysége alulméretezett.
Előadásmódja, dokumentálása tiszta érthető, (az alaprajzi árnyékolás néhol pontatlan). Műleírásából az elektromos és kertészet hiányzik. Tömegmodellt mellékel.
Adatok
beépített terület: 3936 m2
bruttó szintterület: 10317.6 m2
nettó szintterület: 9 155,3 m2
közlekedő: 27,7 %
beépítettség: 36,68 %
zöldterület: 41%
parkolás: 74 gk. pincében
bruttó építési költség: 1 986 000 ezer Ft
Oktatási- nevelési szakmai kritériumok
Nagy aulával tervezett épület, ahonnan ki lehet jutni egy belső udvarra. A tornaterem látványosan elkülönül az aulától. (helyesen) Nem megoldott az osztott tornateremnek a két bejárata.
Az alsó/felső bontás három szinten valósul meg 3*8 tanterem elhelyezésével. A belső udvart egy kerengő határolja, ahonnan a tantermek nyílnak. Miután a kerengőre nyílnak a tantermek, ezért a tagozatok közötti átjárás teljesen nyitott. Szerencsésebb lenne a tagozatokat azonos szintre helyezni. A szaktantermek a második illetve a harmadik emeleten helyezkednek el, a tornatermi szárny felől. A tanárik nem csatlakoznak az adott tagozat szintjéhez, így megnövekedik a közlekedőkön töltött idő.
Több kijárat biztosítja az udvarra való kijutást. Az épületnek jó néhány helysége kisebb, mint az előírás (számítástechnika, tantermek). A sportpálya közvetlenül csatlakozik a tornateremhez. Nagy játszó udvarok kialakítására maradt hely.