Épületek/Lakóépület

A berlini Haus W - akár egy nyaralás

1/15

Haus W helyszínrajz

Haus W alaprajz

Haus W metszet

Haus W, ÉNY homlokzat

Haus W, DK homlokzat

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

?>
Haus W helyszínrajz
?>
Haus W alaprajz
?>
Haus W metszet
?>
Haus W,  ÉNY homlokzat
?>
Haus W,  DK homlokzat
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
Haus W
?>
1/15

Haus W helyszínrajz

Haus W alaprajz

Haus W metszet

Haus W, ÉNY homlokzat

Haus W, DK homlokzat

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

Haus W

A berlini Haus W - akár egy nyaralás
Épületek/Lakóépület

A berlini Haus W - akár egy nyaralás

2008.06.03. 08:35

Projektinfó

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Pott Architects

Vélemények:
3

A gondos tervezési folyamatnak köszönhetően a Haus W a legkisebb részletig figyelembe veszi lakói életmódját. A család örömmel vette birtokába a házat, és azóta is úgy beszélnek róla, akár egy nyaralásról.Tervezés: Pott Architects és Ulrich Hamann Architekt

Az utóbbi időben egyre kevesebb olyan szabadonálló lakóház épül, amely igazán figyelembe veszi a családi élet működését és annak fontosságát. Ezért is fogadtuk nagy örömmel a négytagú család felkérését egy olyan ház megtervezésére, amelynek kitalálásában ők maguk is aktívan részt kívántak venni. Célunk egy olyan flexibilis ház megtervezése volt, amely a család esetleges növekedéséhez alakítható, valamint amelyben a családi együttlétek mellett a családtagoknak az egyedüllétre is lehetőségük nyílik. Barátságos, békét és biztonságot sugárzó tereket terveztünk. Hosszas beszélgetéseink során több változat is felmerült. Intenzív együttműködés után az épület 2005. áprilisára készült el, és egyértelműen tükrözi a családra szabott lakóház jellemzőit.

 

Haus W helyszínrajz
1/15
Haus W helyszínrajz

Haus W alaprajz
2/15
Haus W alaprajz

Haus W metszet
3/15
Haus W metszet

Haus W,  ÉNY homlokzat
4/15
Haus W, ÉNY homlokzat

Haus W,  DK homlokzat
5/15
Haus W, DK homlokzat

Haus W
6/15
Haus W

Haus W
7/15
Haus W

Haus W
8/15
Haus W

Haus W
9/15
Haus W

Haus W
10/15
Haus W

Haus W
11/15
Haus W

 

A ház Berlin Lichterfelde kerületében áll egy 19. század végén épült villa egykori kertjében. Az épület saját, a régi villa mellett húzódó kis úton közelíthető meg, amelyről a nagy üvegablakokon át a ház központi részébe látunk bele, a kandallóban lobogó tűzzel. A burkolt előkerten át megközelíthető bejárati rész a telek topográfiájához igazodva süllyesztett földszinten érhető el. Belépve tágas előtér, gardrób és a kiszolgáló terület fogad minket. Az egykarú lépcső közvetlenül a ház központi közösségi terébe vezet, ahol a konyhát és az étkezőt is megtaláljuk. A kandalló, és az emeletre vezető szabadonálló lépcső mellett ezen a szinten van a nappali és a szülői szobák is. Az emeletre kerültek a gyerekszobák, és a közös játszótérként is funkcionáló galéria.

Szerkezetében a ház egyetlen tömegből áll. A keleten fekvő dolgozótól a belső udvarig vezető két párhuzamos folyosó mentén elhelyezett szobák terei igény esetén tolóajtók segítségével kibővíthetők illetve lezárhatók. A ház hosszanti irányban változó belmagasságának köszönhetően a közösségi és a magán helyiségek elkülönülnek egymástól. A ház központi szervező eleme a kandalló, amely minden irányból látható. A két szint teljes északi és déli hosszán polcrendszer és gardrób fut végig, amely a csatlakozó szobákat szolgálja ki. A beépített bútoroknak köszönhetően így nincs szükség további bútorokra, amelyek a közösségi élményt zavarnák. A belső falak a család igényei szerint elmozdíthatók.

Haus W
12/15
Haus W

Haus W
13/15
Haus W

Haus W
14/15
Haus W

 

A külső tömeg érdekessége a központi, csarnokszerű térből és annak nyitottságából adódik. A gyönyörű környezet által inspirálva burkolatként természetes patinájú fenntartható anyagot, rezet használtunk. Az épület egységes megjelenésének érdekében fontos volt, hogy a réz fedésként és homlokzatburkolatként egyaránt használható. A réz elegáns, sötét, változatos patinája idővel a ház teljes tömegét beborítja, és ezzel az épület egyre inkább beleolvad a környező kertbe. A természetesség mellett a réz és az üvegfelületek precíz összeépítése, valamint a ház érdekes formája adja az épület modernségét. A ház a passzív napenergiát hasznosítja, ablakai pedig a nap útvonala szerint vannak elhelyezve, és azokon keresztül történik a természetes szellőzés, a szobák megvilágítása.

A gondos tervezési folyamatnak köszönhetően a Haus W a legkisebb részletig figyelembe veszi lakói életmódját. A család örömmel vette birtokába a házat, és azóta is úgy beszélnek róla, akár egy nyaralásról.

 


Haus W

Helyszín: Berlin, Lichterfelde nyugati része
Bruttó alapterület: 278 m2
Tervezés: Pott Architects és Ulrich Hamann Architekt
Kivitelezés: BAL Bauplanung- és Steuerung AG
Szerkezettervek: Ingenieurbüro Dr. Christian Müller
Gépészet: Haustechnik Dr. Specht
Fotók: Rudi Meisel

 

képek és infó: Pott Architects 

Vélemények (3)
csoszka
2009.03.05.
13:09

"ablakai pedig a nap útvonala szerint vannak elhelyezve, és azokon keresztül történik a természetes szellőzés, a szobák megvilágítása" - hát én még vonalkódszerűen mozgó napot nem láttam, az pedig nagyon klassz, hogy az ablakokon keresztül szellőztetik, és világítják meg a szobákat :)

Emellett furcsa nekem a bejárat. Megérkezek a földszint padlószintjén, de mielőtt belépnék, lemegyek a pincébe, onnan meg egy olyan lépcsőn jutok fel végre, ami egy csapatszállító repülőgép felhajtóját juttatja eszembe.

A szülői háló fürdőszobája meg olyan szűk, hogy két ember nem fér el egymás mellett, a ferde hátfal takarításakor pedig szívesen megnézném a háziasszonyt (vagy a lányát:)

 

garageinc
2008.06.06.
05:47

Mostanában sok szó esik arról, hogy mindenkinek el kell töltenie egy kis időt külföldön, ahhoz, hogy itthon sikeres, és hiteles legyen. Ezért szeretnék pár gondolatot hozzáfűzni ehhez a tálcán kínált külföldi példához.

Szerintem ez a ház nagyon rendben van. A funkcionális kialakítása megfelelő egy család életvitelére, és a sablonos megoldásokon túl némi igazán eredeti ötletet is sikerült belecsempészni (gondolok pl. a szülői háló-fürdő-dolgozó kialakítására). A ház formája ráadásul ezeket a helyiségeket, tereket izgalommal töltik meg. A végletekig tartó tervezés már e pár fénykép alapján is látszódik, nem nagyon van kitalálatlan részlet.

Kíváncsian várom, mikor fog kis hazánkban egy ilyen CSALÁDI ház megvalósulni. Középületekben, nagyobb léptékben már elég jól elengedheti magát az építész, ha van benne egy kis fantázia, de családi háznál rendesen meg van kötve a keze, mert hol is akadna el ez az épület Magyarországon:

nincs olyan megrendelő, aki kockás papíron ilyen karakterű házat képzelne el magának (hiszen nem is tudja, hogy ilyen létezhet)nincs az a főépítész aki egy kertvárosi szövetbe ilyen házat engedjennincs az a zsűri aki egy kertvárosi szövetbe ilyen házat engedjennehezen lehetne olyan kisebb kivitelező céget találni, aki még emberi léptékű áron meg tudná építeni (ill. egyáltalán meg tudná építeni) És ha ennyi akadály van, akkor nem fogja senki rátukmálni a megrendelőre, marad a mediterrán és a melírcserép.

mB
2008.06.06.
06:48

@garageinc: Ehhez csak egy megjegyzés: számomra sok tekintetben ez a vélemény tükrözi inkább a „magyar helyzetet”, illetve jellemzi azt az állapotot, amiből nehéznek látszik kitörni – és amivel kapcsolatban a tervező-megbízó viszonyt tartom az egyik kulcskérdésnek. Néhány olyan gondolat bújik meg ebben a hozzászólásban, ami ezt az együttműködést is (gyakran) jellemzi, és amin túl kéne lépni ahhoz, hogy e téren valós eredmények legyenek elérhetőek.

„már elég jól elengedheti magát az építész” – ez a gondolat azt sugallja, hogy az építészeti alkotás szinte kizárólag az építész alkotó magánügye (kicsit persze sarkítok), és ezen a területen tehát akkor garantált a siker, ha a tervezőt békén hagyják, ha „elengedheti magát”. Nem gondolom, hogy ez így van. Az építész mindig "gúzsba kötve táncol", mindig külső szemek és elvárások és igények kereszttüzében, és mindig képesnek kell lennie a majdan az épületben zajló élet befogadására. Fantasztikus volt látni évekkel ezelőtt az első Emerging Architecture kiállítást, ahol fiatal osztrák építészek mutattak be olcsó, kis léptékű, és nagyon finom, igényes munkákat. VÁLASZOKAT kerestek az adott hely, feladat kérdéseire, és kézben tartották közben a költségeket, a százféle különböző igényt, megfeleltek a (sokszor buta) előírásoknak, és gyönyörű munkákat hoztak létre. Teljesen ötletszerűen előrángatva jut eszembe egy másik példa, a Reichstag: rengeteg vita, rengeteg igény, rengeteg sokszor egymásnak ellentmondó szempont uralásával született meg a végeredmény: rengeteg ember együttműködésével, ahol az építész volt persze az irányító, de kézben tudta tartani a folyamatot, és az eredmény sokkal jobb lett, mint volt „steril” korában, a pályázat idején. Mindezt úgy, hogy a végeredmény mindezzel együtt is igazi, hamisítatlan Foster-alkotás. A kulcsszó tehát nem a pénz, a "remek szabályozás" (ami persze fontos, mindkettő), hanem a kommunikációra való hajlandóság. (Miközben persze nyilván sok pénz volt a Reichstagra, de nem ebből fakadnak az értékei - hiszen sok volt pl. a Nemzeti Színházra is, és mégis...) (vagy mégse).

„nincs olyan megrendelő, aki kockás papíron ilyen karakterű házat képzelne el magának” – szerintem máshol sincs, ami nem is baj. Nem a megrendelőnek kell elképzelnie a házat, ahogy az építész sem egy igényteljesítő gépezet. A kulcsszó itt is a KOMMUNIKÁCIÓ lenne. Az építésznek képesnek kell lennie arra, hogy megértse a kockáspapíros skiccek mögötti valós vágyakat, azokat kezelni tudja, azokra reagálni tudjon. Nagyon ritka az olyan „jó megbízó” (szerintem nem is az ilyen a jó megbízó, egyébként), aki az építészt „hagyja alkotni”, aki nem szól bele semmibe. Azt gondolom, hogy ennek közös munkának kell lennie – ami munka a megbízó részéről is: igények megfogalmazása, a terv követése, megértése, satöbbi; és persze munka a tervező részéről is, akinek ugyancsak empatikusnak kell lennie.

És messze nem gondolom, hogy az empátia megalkuvást, puhányságot jelentene – sőt! Erre – és a majdani használókkal való már-már eszményinek mondható együttműködésre legyen elég most két példa: a bécsi Sargfabrik épülete (ami 2006-ban volt 10 éves, és remekül működik, úgy mint közösség, s mint épület), vagy U. Nagy Gábor zsidai háza. Ez utóbbihoz a tervezőt kivitelezőként (!!!) hívták meg, akinek a feladata egy hagyományos parasztház felépítése lett volna. A tervről kialakuló beszélgetések során kiderült a tulajdonosok valós térhasználati igénye, a (nép)művészetekhez való kapcsolódásai és azok lehetséges konzekvenciái, stb – és született meg az a ház, amire azóta is büszke mind az építész, mind a megbízók.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.