Nézőpontok/Vélemény

A függő, a lebegő és a „má” – japán háztipológia Budapesten

1/16

Építészet alapjai, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

Ise Jingu szentély, fotó: Chi King

Torii (sintó kapu), fotó:Mehmet Aktugan

Kiymoizudera szentély, fotó: Sara

Sanbutsuji kolostor, fotó: Zen Urs

Itsukushima szentély, fotó: scarletgreen

építésmód,átmeneti terek, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

teraszos lakóház szamuráj lakóház, fotó: TANAKA Juuyoh

„ma” alapelve, készítette: Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

Nijo palota, fotó: Jennifer Pack

Nagy bambusz fal, Kengo Kuma, fotó: Tyler Whitney

A víz temploma, Tadao Ando, fotó: Mungo Binkie

Rolex oktatási központ, SANAA, fotó: trevor.patt

N ház, Sou Fujimoto, fotó: japanese_craft_construction

NA ház,Sou Fujimoto, fotó: www.todayandtomorrow.net/2011/10/27/house-na/

?>
Építészet alapjai,  Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
?>
Ise Jingu szentély, fotó: Chi King
?>
Torii (sintó kapu), fotó:Mehmet Aktugan
?>
Kiymoizudera szentély, fotó: Sara
?>
Sanbutsuji kolostor, fotó: Zen Urs
?>
Itsukushima szentély, fotó: scarletgreen
?>
építésmód,átmeneti terek, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
?>
teraszos lakóház szamuráj lakóház, fotó: TANAKA Juuyoh
?>
„ma” alapelve, készítette: Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
?>
Nijo palota, fotó: Jennifer Pack
?>
Nagy bambusz fal, Kengo Kuma, fotó: Tyler Whitney
?>
A víz temploma, Tadao Ando, fotó: Mungo Binkie
?>
Rolex oktatási központ, SANAA, fotó: trevor.patt
?>
N ház, Sou Fujimoto, fotó: japanese_craft_construction
?>
NA ház,Sou Fujimoto, fotó: www.todayandtomorrow.net/2011/10/27/house-na/
?>
1/16

Építészet alapjai, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

Ise Jingu szentély, fotó: Chi King

Torii (sintó kapu), fotó:Mehmet Aktugan

Kiymoizudera szentély, fotó: Sara

Sanbutsuji kolostor, fotó: Zen Urs

Itsukushima szentély, fotó: scarletgreen

építésmód,átmeneti terek, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

teraszos lakóház szamuráj lakóház, fotó: TANAKA Juuyoh

„ma” alapelve, készítette: Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

Nijo palota, fotó: Jennifer Pack

Nagy bambusz fal, Kengo Kuma, fotó: Tyler Whitney

A víz temploma, Tadao Ando, fotó: Mungo Binkie

Rolex oktatási központ, SANAA, fotó: trevor.patt

N ház, Sou Fujimoto, fotó: japanese_craft_construction

NA ház,Sou Fujimoto, fotó: www.todayandtomorrow.net/2011/10/27/house-na/

A függő, a lebegő és a „má” – japán háztipológia Budapesten
Nézőpontok/Vélemény

A függő, a lebegő és a „má” – japán háztipológia Budapesten

2012.03.21. 10:38

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Mikes Bence, Matsuzaki Teruaki dr.

A Japán Alapítvány szervezésében előadást tartott Dr. Matsuzaki Teruaki építész, építészettörténész London és Köln után Budapesten, európai körútjának egyik állomásaként, „Az esztétika és a formatervezés alapelvei a japán építészetben (Principles of Beauty and Form in Japanese Architecture)" címmel. Mikes Bence összefoglalója az előadásról.

Japán domborzatát 70%-ban hegységek és erdők borítják. Lakói különösen szoros kapcsolatot ápolnak szülőföldjükkel. Dr. Matsuzaki Teruaki erre a gondolatsorra fűzte fel előadását, elemezve Japán hagyományos hegyvidéki-lejtős, síkvidéki és tengerparti-vízparti építészetét.

 

Építészet alapjai,  Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
1/16
Építészet alapjai, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

 

 

A hegyvidékek és a kikötők építészetének alapjait a szerzetesek tették le, ezért érdemes a kettőt együtt kezelni. A környezettel való kapcsolat ezeken a mintákon keresztül érthető meg a legkönnyebben. Az építészet azonban szoros kapcsolatban áll a hitvilággal is. A sintó szentélyeket a hegyekben (pl. az Ise jingu szentély), illetve a tengerpartokon építették fel (pl. Torii-sintó kapu), időszakos jelleggel.

 

Ise Jingu szentély, fotó: Chi King
2/16
Ise Jingu szentély, fotó: Chi King

Torii (sintó kapu), fotó:Mehmet Aktugan
3/16
Torii (sintó kapu), fotó:Mehmet Aktugan

 

 

A sintó vallás úgy tartja, hogy az embereket isteneik (szellemeik) kötik össze a földdel és az éggel. Ugyanezt teszi a szentély is (sintó = szellemek útja).1 Ezt a felfogást tovább erősítette a Japánba érkező buddhista vallás is. Az épületek felfüggesztése, lábakra állítása célravezető eszköz volt a hegyvidéki épületek megépítésénél, így tudtak leginkább alkalmazkodni a terep formájához (lásd: Kiymoizudera-szentély). Teruaki ezt a fajta építkezést „függő építészet"-ként nevezi meg. A Sanbutsuji kolostor kialakítása páratlan egész Japánban. Ezzel párhuzamosan a vízfelület felett lebegő, könnyed épületeket Teruaki „lebegő építészet"-nek hívja, erre példaként az Itsukushima szentélyt mutatta be.

 

Kiymoizudera szentély, fotó: Sara
4/16
Kiymoizudera szentély, fotó: Sara

Sanbutsuji kolostor, fotó: Zen Urs
5/16
Sanbutsuji kolostor, fotó: Zen Urs

Itsukushima szentély, fotó: scarletgreen
6/16
Itsukushima szentély, fotó: scarletgreen

 

 

A japán építészet legfontosabb alapelve a „ma"(ejtsd:má). Ez a kifejezés azt jelenti, hogy homályos, többértelmű, ami pozitív tulajdonságként jelenik meg és leginkább a sík vidékek építészetére jellemző. Ez a többértelműség a kint és bent tereinek összekapcsolódásából, a határok megszűnéséből származik.

 

építésmód,átmeneti terek, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
7/16
építésmód,átmeneti terek, Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

teraszos lakóház szamuráj lakóház, fotó: TANAKA Juuyoh
8/16
teraszos lakóház szamuráj lakóház, fotó: TANAKA Juuyoh

„ma” alapelve, készítette: Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)
9/16
„ma” alapelve, készítette: Mikes Bence(Matsuzaki Terauki ábra alapján)

 

 

Gyökerei a hagyományos építészetben találhatók, ahol a lakóházak teraszai, mint átmeneti terek, a kint és bent határait összemosták. A „ma" magában hordozza a nyitottságot, a könnyű, áttetsző anyagok alkalmazását, amivel a terek közti kapcsolatra irányítja a figyelmünket. A kortárs építészet már ennek a nyitottságnak a határait feszegeti és megpróbálja magát az anyagot is eltüntetni.

 

Nijo palota, fotó: Jennifer Pack
10/16
Nijo palota, fotó: Jennifer Pack

 

 

Teruaki példaként mutatta be a Nijo palotát, egy középkori nemesi rezidenciát, amely aszimmetrikus elrendezéssel és a terek egymásba nyitásával, valamint szinteltolásokkal idézi meg a „ma" érzést. Hasonlóan egy teaszobához, amelyben az apró részletek - mint például egy különösebb szerkezeti funkció nélküli oszlop – térszervező erővel bírnak.

Teruaki kortárs japán építészeti példákkal is alátámasztotta épülettipológiáját. Kengo Kuma nagy bambusz fala, vagy Tadao Ando híres vízre épített temploma megidézi bennünk a tengeri építészet lebegő hatását. A SANAA Rolex oktatási központja feleleveníti a síkvidéki „ma" többértelműségét, a kint és bent közötti átmenetiséget. Ugyanígy tesz Sou Fujimoto House N épülete, de szép példa az anyag eltüntetésére, a külső és belső terek összeolvadására Fujimoto NA háza is.

 

Nagy bambusz fal, Kengo Kuma, fotó: Tyler Whitney
11/16
Nagy bambusz fal, Kengo Kuma, fotó: Tyler Whitney

A víz temploma, Tadao Ando, fotó: Mungo Binkie
12/16
A víz temploma, Tadao Ando, fotó: Mungo Binkie

Rolex oktatási központ, SANAA, fotó: trevor.patt
13/16
Rolex oktatási központ, SANAA, fotó: trevor.patt

N ház, Sou Fujimoto, fotó: japanese_craft_construction
14/16
N ház, Sou Fujimoto, fotó: japanese_craft_construction

NA ház,Sou Fujimoto, fotó: www.todayandtomorrow.net/2011/10/27/house-na/
15/16
NA ház,Sou Fujimoto, fotó: www.todayandtomorrow.net/2011/10/27/house-na/

 

 

Sou FujimotoPrimitive Future" c. könyvében ember és tér közötti kapcsolatra vezeti vissza az építészet lényegét. Fészek és barlang hasonlata az építészet kezdetére irányítja figyelmünket, hangsúlyozva, hogy különböző jelentéssel bírnak. A fészek egyfajta előkészített hely, amit belaknak az emberek és amit az otthonuknak éreznek. Innen ered a funkcionalista építészet. De mi a barlang? A barlang már az ember megjelenése előtt is létező, természeti erők formálta környezet, az emberi testtel nincs közvetlen kapcsolata. Egy barlangban először bizonytalanok vagyunk, kíváncsiság ébred bennünk, felfedezése kreativitást és örömöt jelent, amelynek során az emberi test a barlang tereivel lép kapcsolatba.3

„Az ős-lakás, ős-építészet, emberteremtő ős-otthon barlangban való meghatározása nem építész, nem régész, hanem a magyar pszichológus Mezei Árpád ötlete. Az építészetelméletek társtudományokra támaszkodó és igazoló módszerével az organikus természeti környezet – absztrakt barlangi tér; természeti ember – tudatos ember képletét mutatja be." 4, 5

Ez az előadás megerősíthette bennünk, hogy a jövő megteremtése a múltban gyökerező ember és környezete kapcsolatán alapszik. Azon a kapcsolaton, ami a legkisebb hatás, a minimalizmus rendjét hirdeti.6 Előadása végén Dr. Matsuzaki Terauki megköszönte a magyar emberek segítségét, amit a fukushimai katasztrófa károsultjainak nyújtottak.

Mikes Bence


1: Ez a szellemiség jelen van a magyar ősvallásban is, a Hadak-útja, Csaba-királyfi csillagösvénye vagy éppen a csíksomlyói búcsú is hasonló üzenetet közvetít. A hatalmas eurázsiai sztyeppén élő íjfeszítő népek1 egész hitvilágára jellemző az ősmúltba vezető szellemhit, amikor még „természet és ember egymás kölcsönös tisztelője". 2

felhasznált irodalom:

(1) Pap Gábor: Íjfeszítő népek szellemi öröksége
(2) Pap Gábor: Élő földrajz-élő történelem
(3) Sou Fujimoto: Primitive Future
(4) Istvánfi Gyula: Az építészet kezdetei
(5) Mezei Árpád: Építészetelméleti könyvecske

(6) Grandpierre Attila: Életünk és a Mindenséget átható rend

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.