A köztér kiárusítása: az Apple új üzletkoncepciója
Mi történik akkor, ha új értelmet adunk a vásárlás tereinek? És mi történik akkor, ha a köztereket visszuk áruba? Az Apple üzletkoncepciója kérdéses elegy, melyhez a formát a Foster + Partners irodája adja. A közös együttműködés legújabb eredménye az Apple Aventura Mall Miamiban.
Besétálni egy Apple üzletbe ma már többet jelent annál, mint hogy egy iPhone, iPad vagy egy Macbook tulajdonosai leszünk. Az elmúlt években a techóriás nagy hangsúlyt fektetett üzletei átalakítására, mellyel célja az embereket szolgáló közterek létrehozása, amik a nyilvános tudáscsere fórumaként működnek. Elvben. A gyakorlatban olyan terek jönnek létre, ahol az Apple termékekről, az Apple céljairól és a céghez köthető előadóktól kap a vásárló töménytelen mennyiségű információt. Ez az utopisztikus gondolat persze működhet(ne) jól, de felmerül a kérdés, hogy mindez pusztán nem csak az Apple dicsőitése építészeti keretek közé ágyazva?
Az újradefiniálási hullám akkor kezdődött, amikor 2014-ben Angela Ahrendts kapta meg a kereskedelmi vezető pozíciót (akitől tavasszal Deirdre O'Brien vette át a stafétát). Elképzelése szerint egy üzletnek ma már sokkal többet kell nyújtania annál, mint hogy a "látogató" megvásárolja a legújabb terméket. A cég olyan innovatív koncepciót talált ki, ami az üzletekbe beemeli a városi köztér fogalmát és a vásárláson túl valami pluszt ad az embereknek - mind design, mind élmény szempontjából. Vagyis az új értelmet nyert üzletek ma az edukáció, a networking és a szabadidős tevékenységek helyszíneként funkcionálnak, amellett, hogy persze megmarad a kereskedelmi szerep is. Ez szép elképzelés, kérdés, hogy a cég vajon minden ember számára hozzáférhetővé teszi ezeket a plusz funkciókat vagy mindez az Apple-tulajdonosok kiváltsága marad.
Tény, hogy a márkaépítés elsődleges eleme az üzlet megjelenése, így amellett, hogy mindenki számára jól látható és megközelíthető helyeken vannak, a tökéletes design kialakítása is hangsúlyos. A városi térré átalakított üzletek tervezésével a londoni Foster + Partners irodát bízták meg, akik olyan épületeket jegyeznek, mint a londoni Uborka (30 St Mary Axe) vagy a Reichstag bővítése, vagy éppen az Apple kaliforniai székháza, de itthon a nyilvánosság számára leginkább a MOL Campus terveivel váltak ismertté. Az építésziroda és az Apple együttműködése 2014-ben indult: Isztambulban ekkor valósult meg az új szemléletet tükröző első üzlet. A bevásárlóközpont közepén álló üvegdoboz oly sikeres lett, hogy az azóta világszerte felbukkanó üzletek tervezése hozzájuk köthető. Ennek az együttműködésnek az eredménye a nemrég megnyílt Apple Aventura Miamiban, ami az első olyan Apple Store, ahol a megjelenést az előregyártott betonpanelek uralják.
A vékony betonoszlopok, a hullámos betontető, a szikrázó fehér a város art deco negyedére reflektál: a '30-as években itt felépült házakat a fehér beton, az ívelt falak és a geometriai részletek jellemzik. Az új üzlet épülete a padlótól a mennyezetig érő üvegablakaival, a hátsó udvaron felállított asztalaival és az üzlet tereiben megjelenő fákkal a bent és a kint határával játszik. A növények és a fabútorok megjelenése egyébként oldja, kellemessé teszi a makulátlan és szigorú belsőt.
Az üzlet közepén, mint minden új Apple üzletben, kapott helyet a Fórum, ami a lépcsőzetesen beépített, stadiont imitáló üléseivel a jövőben előadások, vetítések és kisebb koncertek otthonaként is szolgál majd. A hatalmas képernyőn egyelőre a cég termékeiről nézhetnek videókat a vásárlók, de a korábban már említett elképzelés szerint a kivetítő az álmok, az ötletek és a tudás megjelenítését szolgálja majd.
A növényzet, a fák megjelenése, a beton finom megmunkálása, a természetes fénnyel elárasztott szellős terek és a hatalmas üvegablakok visszatérő motívumok. Ezek az emúlt években megvalósult épületekben szintén megjelenek, ahogy a közösségi funkció is - köszönhetően annak az új szemléletnek, ami meghatározza a céget. Így Milánóban egy vízeséssel játszó, föld alá süllyesztett üzlet, Párizsban egy kaleidoszkópként átalakított 19. századi épület, Michiganben egy hatalmas Macbook (ami valljuk be, tiszta önfényezés), míg Szingapúrban a legzöldebb Apple üzlet szolgálja a vásárlók (tér)élményét.
A kérdés viszont marad: ezek az üzletek teljesítik a kitűzött célt és valódi tartalommal, a tudás és az élmények szabad áramlásával töltik meg a tereket vagy az egész nem több egy minőségi design-nal feldíszített helynél?
Fürdős Zsanett