Nézőpontok/Tanulmány

A kulturális turizmus jelene és lehetőségei Budapesten

1/7

A több napra Budapestre látogató külföldiek megoszlása küldőország szerint, 2013

A budapesti szállodai férőhelyek megoszlása a szállodák kategóriája alapján

Az egy szoba működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) Budapest kiemelt üdülőkörzet kereskedelmi szálláshelyein, 2014

A több napra Budapestre látogató külföldiek utazási motivációja, 2013

A több napra a fővárosba érkező utazók aránya az utazás célja szerint, 2010

Vendégéjszakák száma/ város

?>
A több napra Budapestre látogató külföldiek megoszlása küldőország szerint, 2013
?>
A budapesti szállodai férőhelyek megoszlása a szállodák kategóriája alapján
?>
Az egy szoba működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) Budapest kiemelt üdülőkörzet kereskedelmi szálláshelyein, 2014
?>
A több napra Budapestre látogató külföldiek utazási motivációja, 2013
?>
A több napra a fővárosba érkező utazók aránya az utazás célja szerint, 2010
?>
Vendégéjszakák száma/ város
?>
1/7

A több napra Budapestre látogató külföldiek megoszlása küldőország szerint, 2013

A budapesti szállodai férőhelyek megoszlása a szállodák kategóriája alapján

Az egy szoba működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) Budapest kiemelt üdülőkörzet kereskedelmi szálláshelyein, 2014

A több napra Budapestre látogató külföldiek utazási motivációja, 2013

A több napra a fővárosba érkező utazók aránya az utazás célja szerint, 2010

Vendégéjszakák száma/ város

A kulturális turizmus jelene és lehetőségei Budapesten
Nézőpontok/Tanulmány

A kulturális turizmus jelene és lehetőségei Budapesten

2015.06.02. 12:23

Cikkinfó

Szerzők:
Schultz Éva

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

Dosszié:

A turisták a fővárosba elsősorban épített és tájképi örökségei, szórakozóhelyei és gasztronómiája miatt jönnek; Budapest turisztikai vonzerőnek számít olcsósága, bulinegyedei miatt - a múzeumok nem elsődleges látogatási célok. Schultz Éva cikke. 

MUT és az MTA közös szervezésében 2015. április 17-én megrendezett „Mindent a maga helyén!" konferencián elhangzott előadás összegzése. Az előadás célja a budapesti turizmus kulturális szegmensének bemutatása volt a nemzetközi turizmus szempontjából, valamint ezen belül a Liget Budapest Projekt, mint attrakció turisztikai lehetőségeinek a felvázolása. Az adatgyűjtés szekunder módszerekkel történt, a főbb források közé nemzetközi és hazai turizmusstatisztikák, tanulmányok és cikkek, a BTDM turizmusstratégiája és a KPMG hatástanulmánya tartoztak. A problémafelvetés a következőképpen fogalmazódott meg: mennyire megalapozott az elsősorban a befektetés megtérülésével, tehát a turisztikai szemponttal indokolt helyszínválasztás, illetve milyen szerepet játszhat egy „európai rangú családi élménypark" (KPMG hatástanulmány) Budapest turizmusában?

Budapest turizmusa az utóbbi pár évben fellendülést mutat nemcsak a mutatók tükrében, hanem a nemzetközi, meghatározó szerepű utazási portálok, szaklapok által sorra adományozott címekbe, helyezésekben: kijelenthetjük, hogy divatos és népszerű célpontja a city break-eknek - hosszú hétvégi városnéző utazásoknak. Ezek a „legek" – amelyek turizmusgeneráló hatása nem elhanyagolható - főként a főváros épített és tájképi örökségeit, szórakozóhelyeit és gasztronómiáját ismerik el, illetve a város egészét, mint desztinációt emelik ki - városképi elemeivel, programkínálatával, atmoszférájával, nemzetközi vonzásintenzitású fesztiváljaival, ár-érték arányával együtt a turizmus, mint élménygazdaság komplexitásának megfelelően.


A több napra Budapestre látogató külföldiek megoszlása küldőország szerint, 2013
1/7
A több napra Budapestre látogató külföldiek megoszlása küldőország szerint, 2013




Budapest ily módon történő „felfedezése" részben tudatos termékfejlesztés – ennek része a városnegyedek rehabilitációja is -, részben egyfajta spontán, az internet világában gyorsan és nagy hatással terjedő „szájpropaganda", azaz a turistavéleményezés és kevésbé a hivatalos turizmusmarketing eredménye (még a főváros szlogenje is erre utal: „more than expected"). Ahogy a kutatások szerint klasszikus regionális versenytársainkról, Bécsről és Prágáról – amely városokkal gyakran együtt jelenik meg a magyar főváros a szervezett nemzetközi turizmus piacán – nagyon is él egy egyedi, markáns kép a látogatókban, ami önmagában is motiváló tényező, addig Budapestről ez nem mondható el, brandjét inkább külső hatások alakítják. Ez persze elsősorban a lelkesen véleményező vendégeknek köszönhető.

Ugyanakkor tény, hogy a Budapestre látogató turisták jelentős mértékben alacsonyabb fajlagos költést produkálnak, mint a fentebb említett városok bármelyikében - vagyis egyre többen jönnek, de még mindig nem költenek túl sokat. Ennek oka egyfelől a Malév csődje óta bekövetkezett változásokban rejlik: a nemzetközi légiközlekedési kapcsolatok újjáépítése a mai napig nem fejeződött be, a hirtelen beállt hiányt a diszkont légitársaságok szüntették meg. Tehát a magyar főváros nem érhető el könnyen a világ számos pontjáról, a „fapados" vendégek fogyasztói szokásai pedig jellemzően eltérnek a menetrendszerinti járatokon érkezőkétől. Másfelől ez a vonzerőleltár és az általános, valamint turisztikai infra- és szuprastruktúra függvénye is, ami persze a vendégigények hatására is alakul. A viszonylag alacsony költés természetesen megközelíthető abból a szemszögből, hogy a budapesti ár-érték arány a legkedvezőbb a versenytársakéval összevetve és ez önmagában is motivációs tényező lehet pl. a romkocsmákat felkereső és youth hostelekben megszálló bulituristák számára, másrészről ez a fajta olcsóság – ami minden turisztikai szolgáltató, pl. a luxusszállodák árszínvonalát is behatárolja – nem feltétlenül prioritása egy turizmusstratégiának.


A több napra Budapestre látogató külföldiek utazási motivációja, 2013
4/7
A több napra Budapestre látogató külföldiek utazási motivációja, 2013




A városi turizmus fejlesztésének célja egy olyan, minőségi turizmus megteremtése, ami a magasabb fajlagos költés felé elmozduló szegmenst célozza meg. Ehhez Budapesten a szakma eléggé egybehangzó véleménye szerint elsősorban infrastrukturális fejlesztések szükségesek, konkrétan egy, a jelenleginél nagyobb kapacitású konferenciaközpont létrehozása a ráépülő turisztikai szolgáltatásokkal, tehát a hivatásturizmus fejlesztése az amúgy is erős kulturális városlátogató turizmus helyett. Az így beutazó üzleti réteg kísérőprogramjai alatt és/vagy pozitív élményei hatására később visszatérve szabadidős, magasabb árú szolgáltatásokat igénybevevő, kulturális motivációjú turistaként is megjelenhet. A fent említett célt szolgálhatja még többek között a Budapest nemzetközi viszonylatban is egyedülálló adottságaira épülő egészségturizmusának – azon belül kiemelten gyógyturizmusának – a fejlesztése, illetve és a közelmúltban látványos eredményeket elérő műemléki felújítások és a megkezdett városnegyed-rehabilitációk folytatása.


A több napra a fővárosba érkező utazók aránya az utazás célja szerint, 2010
5/7
A több napra a fővárosba érkező utazók aránya az utazás célja szerint, 2010


 

Egy családi élményt nyújtó múzeumi negyed korántsem segíti biztos hatékonysággal a fenti cél elérését. Az európai városok versenyében – történelmi okokból – számottevően nem a múzeumaival van jelen Budapest, hanem összképével, hangulatával – az idelátogató turisták első helyen az építészetet említik, mint vonzerőt – és ez akkor sem változik jelentősen, ha egy helyen számos régi és új intézmény várja majd a látogatókat. A szinergiahatás egy olyan fővárosban, amely – pl. Prágával ellentétben – nem egy helyen koncentrálódó műemléki városmaggal, hanem „bokrokban" kínálja az attrakciókat, az odavezető útnak, mint az élmény részének megszűnéséhez is vezethet – ami pedig fontos eleme a budapesti kínálatnak az alternatív/tematikus séták növekvő népszerűségét tekintve -, ugyanakkor számos felfedezendő részről vonhatja el a figyelmet.

A már ismert attrakcióhoz, világörökségi helyszínhez való kapcsolás nem szükséges ahhoz, hogy a turista megtalálja számára érdekes látnivalót – a mai városlátogatók jelentős része tudatosan utazik, és az okostelefonos alkalmazások korában nem is jelent problémát egy város feltérképezése, a túlságos zsúfoltság viszont egyre inkább. A kortárs építészet, mint vonzerő Európában, ma főként posztindusztriális városok imázsváltásának, történelmi építészeti „jelek" újraértelmezésének/újraalkotásának, illetve ikonikus múzeumépületek bővítésének elterjedt eszköze és esetenként a magassági rekordok – a turizmus szempontjából cseppet sem érdektelen - versenyének a terepe; a Liget Projekt egyik kategóriába sem illeszkedik igazán. A cél egyedülálló attrakció létrehozása, és valóban, a KPMG hatástanulmányában hozott külföldi példák funkciójuk, elhelyezkedésük és nem utolsósorban az adott városok turizmusában játszott szerepük okán sem vehetők mintaként.


Az egy szoba működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) Budapest kiemelt üdülőkörzet kereskedelmi szálláshelyein, 2014
3/7
Az egy szoba működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) Budapest kiemelt üdülőkörzet kereskedelmi szálláshelyein, 2014


 

Összegzésképpen leszögezhető, hogy a Liget Budapest Projekt elsődlegesen turisztikai célú megvalósításának létjogosultsága és a helyszínválasztás ezzel való indoklása a fentiek ismeretében korántsem bizonyítható egyértelműen.




Schultz Éva

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2015.06.04.
05:28

A Schultz Éva által levont tanulság további indoklása céljából idézek a KPMG-tanulmányból* (23. old.): "A kulturális célból érkezők mind az 1-3 napos, mind a többnapos utazások esetén 3%-át képviselik az összes beutazó turistának, ez az arány a rövidebb időre érkezők esetén valamivel nagyobb."

Ez múzeumlátogatási szempontból némileg alulbecsüli a valóságot, mert a 17-18%-os súlyú "Körutazás, városnézés" ideutazási célkategóriában is szerepelhet egy-egy múzeumlátogatás.

* ld.: http://static1.architectforum.hu/files2012/n00/02/60/40/10036-nemzetgazd-hatasvizsgalat-kpmg.pdf 

-----

Javaslom továbbá, hogy olvassanak bele a Városligeti Építési Szabályzat vitájáról szóló jegyzőkönyvbe. Elérése kicsit körülményes: kattintsanak a http://infoszab.budapest.hu:8080/Hirdetmenyek.aspx linkre, ezen belül görgessenek el a "Városligeti Építési Szabályzat partnerségi egyeztetés (2)" című anyagra, amelynek dátuma 2014. 05. 06. Ennek mellékletei közül az első ( 01_1_VIZSGALATOK_02_HELYZETERTEKELO.pdf ) a 44. oldalán idézi a Corvinus Egyetem parklátogatási felméréseinek adatait. (A fejezet címe: "A városi park megítélése"). Az ott látható oszlopdiagram kijózanító módon mutatja a Városligetet használók prioritásai között a múzeumok jelentéktelenségét és a "park természetszerű jellege", a "növényzet, idős fák" és a "csend, nyugalom" fontosságát. E három tényező ugyanis messze megelőz minden más kategóriát.

Ami persze egyáltalán nem befolyásolja a Városliget profilját rossz irányban módosítani akaró kormányszolgák szándékát. 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.