A Négy hasáb, a Cikkcakk és a Tetris - A Nanavízió nyertes irodaterve a Juta utcába
Adott egy szokatlanul hosszú keskeny, északra tájolt saroktelek Angyalföldön és a szándék, hogy a városszövetbe illeszkedő, izgalmas, karakteres építészeti irodaépület legyen majd rajta. Egy ingatlanbefektető meghívásos ötletpályázaton kereste a megoldást: az I. díjat a Nanavízió hármas koncepciója nyerte el.
Ipari örökség és dinamikus fejlődés: Angyalföld ezen részének várostörténete az ipari örökség köré koncentrálódik: az utca névadóján, a Kender-Juta gyáron kívül a Váci út mentén számos gyár működött a 19. század végétől kezdve. A Juta utca helyén egykor a Vizafogói vontatóvágány egyik szakasza volt, amely a Körvasút részeként az itt található ipari létesítményeket, főleg gőzmalmokat szolgálta ki – ennek utolsó emléke a Váci út feletti vasúti híd. Az elmúlt években a környék hatalmas változáson ment keresztül: a rozsdaövezet irodanegyeddé fejlődött és létrejött a Váci úti irodafolyosó. Az átalakuló városszövetben egyszerre vannak jelen a múlt ipari létesítményei, a modern irodaházak és a jövő kihasználatlan terei. Mindezeket figyelembe véve erre a kiváló adottságokkal rendelkező lokációra irodaház funkciót javasoltunk.
A telek adottságai – egy funkció, három forma: A szokatlanul hosszú és keskeny, északra tájolt saroktelek beépítését egy átmenő gázvezeték korlátozza, a két telekhatárra pedig tűzfalasan kell csatlakozni: kihívás volt a jól működő irodaalaprajz és parkoló kialakítása. A hosszanti, óriási tűzfal városképi megjelenése pedig rendkívül fontos és izgalmas kérdés. A pályázatra a sok ötletből végül három formai gondolatot érleltünk irodaépületté, melyek a Négy hasáb, a Cikk-cakk és a Tetris neveket kapták.
A funkcionális elrendezés és működés a három épületnél alapvetően közös, azokat egyedi formakészletük különbözteti meg markánsan egymástól. Mindhárom variációban három szint mélygarázs, a földszinti lobby, üzletek felett egy félemelet és hat irodaszint fért bele a beépítési mutatókba, melyeket az irodapiaci standard feletti iroda-hatékonysággal használtunk ki.
A négy hasáb koncepció: A hasábok két szint magas egységek, melyeket egymásra helyeztünk és megmozgattunk: ezzel kétszintenként teraszok alakulnak ki. Az egyes elemek homlokzati ritmusa különböző, a szálcement burkolat és függönyfal váltakozásával, az ég felfelé ritkuló tömör felületekkel. Az épület vízszintes, dinamikus tömegei összekötik a két szomszédos irodaházat és reagálnak a Váci út mozgalmasságára is. Fontos koncepcionális elem a racionális épület tűzfalainak és zárt homlokzatrészeinek növényesítése, teraszain és a tetőn pedig biodiverz zöldtető kialakítása.
A Cikk-cakk koncepció: A múlt és a jelen találkozik ezen a helyen egymással: a lakóházak és az ipari építészet hagyományos magastetős, fűrészfogas formavilága és téglaközpontú anyaghasználata találkozik a modern, egyszerű tömegű, fém-üveg irodaépítészettel. Ez Angyalföld városszövetének dinamikus átalakulása egy épületbe öntve: a zártabb és egyben mozgalmasabb téglafelületek és a klasszikus, szigorú függönyfalas téglatest kontrasztja egyben. Az épület formavilágával és tömegével kilép a szomszédos irodaházak által felállított koordinátarendszerből, nem vízszintes vagy függőleges homlokzati tagolásokkal operál, hanem amellett, hogy a függönyfalas felületei az új irodaházakkal kezdeményeznek párbeszédet, egyben kicsit vissza is kacsint a múltba, a Bánki Donát iskola öreg, téglaburkolatos műhelyépületével is szóba elegyedik.
A tetris koncepció: Egy egyszerű üveghasábot több helyen átlyukasztunk, így kékeszöld teraszok alakulnak ki az épülettömegben. A lyukasztások révén a hosszú épület szigorúsága, lapos tömbszerűsége feloldódik, a budapesti panoráma felé néző déli tűzfal megnyílik és ezzel fényt engedünk a terekbe. Ezzel feloldjuk a KÉSZ által nyújtott, elsőre nagyon korlátozónak tűnő, tűzfalas beépítési lehetőségét, de úgy, hogy közben hatékony marad az épület, és megadjuk egy esetlegesen a jövőben felépülő, magasabb szomszédos épülettömeg csatlakozási lehetőségeit is a házunkhoz. A színek a Duna kékeszöld színei, a homlokzati játék az épület mellett elhaladva is tökéletesen érvényesül és festés formájában a rövid, Váci út felőli tűzfalra is átfolyik. Ez a ház nem vízszintes vagy függőleges csíkok sorolásából áll, pedig az egymás feletti szinteken ismétlődő funkciók vannak. Épületünk négyzetes homlokzati játéka a Nexon Irodaház vízszintes homlokzati struktúráját átvezeti a Madarász Irodapark függőleges tagolású világába, és finom geometriai átmenetként két szomszédja között közvetít.
Nanavízió
Szerk.:Somogyi Krisztina