/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

A Nyugatinál épül a kormányzati negyed

1/1

Westend mögötti terület

?>
Westend mögötti terület
1/1

Westend mögötti terület

A Nyugatinál épül a kormányzati negyed
Közélet, hírek

A Nyugatinál épül a kormányzati negyed

2006.12.01. 13:11

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

Dosszié:

A Nyugati pályaudvarnál épül meg az új kormányzati negyed - döntött a kormány a  balatonőszödi ülésén.

A Nyugati pályaudvarnál épül meg az új kormányzati negyed - döntött a kabinet balatonőszödi ülésén.

Az új kormányzati negyed felépülésével olcsóbb és hatékonyabb lesz az igazgatás, benne a minisztériumok működése - hangsúlyozta a kancelláriaminiszter.

Szilvásy György közölte: az előzetes tervek szerint a beruházás összes költsége mintegy 50 milliárd forint lesz. A kormány nyílt nemzetközi pályázatot ír ki. A tervezés körülbelül egy évet vesz igénybe. Az új épületegyüttesbe 2009 májusa után költözhetne be az összes minisztérium, kivéve a Miniszterelnöki Hivatalt. A kormányzati negyedben így 5500-an dolgoznának. A MeH a jelenlegi Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Kossuth téri épületébe költözik. 2009-től itt dolgozik majd a miniszterelnök is.

A fővárosi önkormányzat csütörtöki ülésén a közgyűlési képviselők a három lehetséges helyszínből szintén a Nyugati pályaudvart és környékét tartották a legjobbnak. Az indokok között az egyik legfontosabb az volt, hogy a projekt az egész városrész megújulását eredményezhetné. Demszky Gábor főpolgármester hangsúlyozta: a 28 hektáros beruházással új városközpont épül, aminek meghatározó eleme lesz a kormányzati negyed.

Vélemények (1)
EMA
2006.12.02.
15:02

Az alanti irás a döntés előtt született, igy az a tény, hogy végül a legrosszabb helyszint találták egy eleve kétséges szükségű projektnek a döntéshozás folyamatát és siralamas ereményét is jellemzi. Uraim, a városalkotás nem ingatlanspekuláció! Vérmérsékletem szerint az urak fülébe üvölteném, mert tartok attól, hogy süketek is, nemcsak vakok. Hiszen, lassan három éve lesz annak, hogy hiába mondogatom – akiket azért fizetnek, hogy a város, az ország javát szolgálják, félrehallanak... A pályázat leadásának határideje után kezdte pedzeni a sajtó a legújabb költségvetést-mentő ingatlanügyletet: épitsünk új kormányzati negyedet! Majd a kancellária-miniszter eldönti, hol is lenne a legjobb helye, de afféle demokrácia-komédia keretében pályázatot is meghirdettek: ki, hová javasolja. Tudom, úri körökben nem illik ilyet még mondani sem, de városgazdásznőként nekem a hajam az égnek áll ettől a kormányzati felelőtlenségtől. Nem arról van szó, hogy a minisztériumok működése jó, ahogy van, és nem lenne szükség alapos változtatásra – eddig az ötlettel semmi baj nem lenne, ha egyáltalán innen indult volna a kormányzati hatékonyságnövelés-stratégia. De nem innen indult. A jelenlegi kormány legfőbb gondja, hogy honnan szerezzen pénzt. El kéne adni valamit... A Hajógyári sziget legértékesebb területét már az elődök elkótyavetyélték, a Margitszigeten a környezetvédők láncraverik a "fejlesztők" gondolatait, a Királyi Palotát nem lenne rossz eladni, de abból palotaforradalom lehet, nosza, adjuk el a minisztériumok belvárosi épületeit! Nevezzük ezt újraszervezésnek, koncentrációnak, bárminek, a lényeg, hogy a meglévő ingatlanokért mennyit tudunk besöpörni! Mert, ha a kifogás lenne a valódi indok, akkor az egész lebonyolitása másként kellene kinézzen. Mindenekelőtt vizsgáljuk meg a jelenlegi helyzetet. Itt nem arra a pályázatban szereplő, táblázatba szedett adatsorra gondolok, hogy melyik minisztériumnak mekkora a jelenlegi alapterülete, hány személyt kell befogadjanak az új kormányzati épületek. Ez teljes mértékben irreleváns. Az optimális működés feltételeit úgy lehet kialakitani, ha kritikusan megvizsgáljuk a kormányzat mai működését, úgy, hogy a tevékenységi kör mellett, legalább ugyanilyen sullyal szerepel a komplex városszerkezetben elfoglalt helye. De ehhez tudni kell néhány dolgot Budapestről. A városegyesitést (1873) követő középületépités egyik kimagasló tette volt a Parlament megépitése. Ezt olyan jól sikerült elődeinknek, hogy az épület a város egyik meghatározó jelképévé vált. Dacára annak, hogy a Trianon előtti Magyarország méreteihez igazodott az épület, és a rendszerváltás óta képtelenek a képviselők számát a jelenlegi országnagysághoz, és nem a székek számához igazitani – nem valószinű, hogy az Országgyűlés kiköltözne a Tisztelt Házból. Vagyis, a kormányzati komplex – később kitérek, hogy miért nem "negyed" – a Parlamenttel szoros kapcsolatban kell legyen. Nem véletlenül települtek a minisztériumok a közelbe... Vagyis, ha kimozditjuk őket, akkor az elsődleges kérdés – miként oldható meg a közvetlen kapcsolat egy már most is túlzsúfolt belvároson keresztül? Más lenne a helyzet, ha a Parlament épületéből kiköltözne a mondjuk, harmadára csökkentett létszámú országgyűlés – elvileg, ez lenne a leghatékonyabb megoldás: az ország geometriai közepén megépiteni a mi kis "Braziliánkat" – remek ingatlanbiznisz, csak nem biztos, hogy az országnak, mint ahogy az irányadó példa sem igazán jött be Braziliának. Arról már nem is beszélve, hogy a Parlament kitelepitése nagyon rosszul hangzik magyarul... Viszont, ha a Parlament marad a helyén, a kormányzati komplex közvetlen közlekedési kapcsolata csakis a Dunán képzelhető el dugómentesen. Méghozzá déli irányban – közeledve az ország súlypontjához, hiszen a kormányzat nem Budapestet, hanem az országot kell szolgálja. A javasolt helyszinek közül a Nyugati pályaudvar területe a legvadabb gondolat, és nemcsak a kormányzati negyed közlekedési kapcsolatának lehetetlensége okán, hanem eleve a pályaudvar megszüntetésének terve abszurd, amikor a nálunk fejlettebb országokban éppen visszatelepitik a vasuti közlekedést! Már nem a jövő, hanem a nagyonis valóságos jelen a négyszáz kilométer per órás sebességű, energiatakarékos mágnesvonat, amely éppen azzal válik oly célszerűvé, hogy besuhan a város belső területeire, igy a távolsági közlekedésen túl a kritikus városkörnyéki közlekedésre ad életszerű megoldást. Tiszta, csendes, gyors, energia és környezetkimélő! Na ezért kell megszüntetni annak a lehetőségét, hogy Budapesten is megvalósuljon! Túl jó, magátólértetődő ! Most megszüntetjük a pályaudvart, hogy a meglévő harminc éves lemaradásunkat megtoldjuk még ötvennel – ez kérem a magyar virtus! Mi autópályát épitünk a Pilisbe, hatvannégy éves késéssel, éppen, amikor másutt már rájöttek, hogy az autópálya nem oldja meg a közlekedési gondokat. Nem baj, mi tartjuk magunkat a rég elavult tervekhez – igy mulatja el az országot egy igazi magyar politikus! A "kormányzati negyed"- fogalom a maga sterilitásában, kiment a divatból. Nemzetközi tapasztalat, hogy az olyan városnegyedek, amelyek használata időben korlátozott – csúnyán deformálják a városi életet. Egy tisztán kormányzati munkahelyeket tartalmazó negyed munkakezdéskor és a munkaidő befejeztével robbanásszerűen zsúfolt, mig a nap nagy részében is meglehetősen kihalt az irodaépületek környéke, a sötétedés utáni űrt pedig könnyen lehet, hogy nemkivánatos tevékenység tölti ki – prostitúció, kábitószerkereskedelem, stb. A mai városrendezők kerülik a merev funkcionális elkülönitést. Ugyanakkor, ha valóban hatékonyabbá-korszerűbbé akarjuk tenni a kormányzati bürokráciát, akkor ennek a helyigénye nem több, mint egy-két felhőkarcoló. Mivel manapság a minisztérumokat alakitják a kinevezendő miniszter alkatára – célszerű, hogy minél könnyebben csökkenthető-bővithető-átalakitható legyen az egyes tárcák által elfoglalt terület, vagyis egy épületben számos minisztérium kaphat elhelyezést az időről-időre változó neveikkel. A fenti követelményeknek egyetlen budapesti belterület felel meg: Csepel északi csücske, ahol a kormányzati komplex felhőkarcolóit Budapest XXI. századi városrésze övezi – napelemekkel boritott szupertornyok, helikopterleszállóval a tetőn, mélygarázsokkal alapozva, de köztük autómentes parkok, ahol tiszta levegőt szippant és biztonságban van a legkisebb gyerek is. Markánsan elkülönülve a XIX. századi városszerkezettől, nem azzal versenyezve, hanem tiszteletteljesen kiegészitve azt. Ebben az esetben, és csakis ebben az esetben ismétlődhet meg a városegyesités-kori fejlődési lendület – korunk követelményeinek megfelelően. Ha ránézünk a térképre, kiderül, hogy Csepel északi csücske az a terület, amely imázsában a városvezetés szerint a "világvégét" jelenti, pedig valójában az egyetlen összefüggő-szabad terület a jelenlegi városmag közelében! Természeti és városszerkezeti adottságai arra predesztinálják, hogy Budapest legkorszerűbb városrésze épüljön ott, a leghaladóbb urbanisztikai elvek alapján elrendezett, a legújabb technológiai vivmányokat megvalósitó épületek! Azt, amit Bostonban dollármilliárdokért épitenek majd harminc éve – az autópályákat teszik a talajszint alá, a felszint a gyalogos ember kapja vissza, hogy a városi élet visszatérhessen – Csepelcsúcs topográfiája magától adja! Az M0-ás déli szakaszáról (ha az valóban autópálya lenne és nemcsak annak hivnák a keskeny, életveszélyes útszakaszt) lehetne megközeliteni gépjárművekkel, egy, a mai talajszinten kiépitett, majd a mai HÉV és a kivánatos árvizvédelmi magasságig befedett úthálózaton, amely közvetlen összeköttetésben lehetne a mélyparkolókkal, és zavartalanná tenné az árufeltöltést. A kialakitott földszint a kötöttpályás-elektromos közösségi közlekedésé, a kerékpárosoké és a gyalogosoké – úgy, ahogy ma a legtöbb nagyvárosban csak álmodják a jövőt, Budapesten könnyedén megvalósitható ! A Duna Budapest gerince – a kátyúmentes közlekedési pálya vizibuszok, vizitaxik számára. Mivel Csúcscsepelről nincs gépjárműforgalom a belváros felé, hiszen a város nem birja el a jelenlegi mennyiséget sem, csakis a vizipálya szabad. Ikvai-Szabó főpolgármesterhelyettesnek nem kellene büszkének lennie arra, hogy nem látnak fantáziát a vizi-személyszállitás fejlesztésében, még akkor sem, amikor privát befektető a saját zsebére vállalta volna a kockázatot – a fővárosnak csak bólintani kellett volna rá, semmi többet. A viziközlekedés belépése indikálhatja a rakpartok átépitését – nem milliárdokat kell a városnak rákölteni, hanem korszerűsiteni kell a forrásokat – számtalan, csip-csup adó helyett be kellene vezetni a terület értékéből fakadó nyereség megadóztatását – a komoly befektetők tudják, hogy ezzel együtt is nyereséges lehet a vállalkozásuk, de jótékonyan csökkenti a korrupciót – magyarul: a pénz a városi kasszába és nem hivatalnokok magánzsebébe vándorol. Ez az új városrész Csúcs-csepel (Topcsepel) a tőkebefektetést a város javára forditaná, nem úgy, ahogy ma - tönkreteszi a meglévő városszerkezetet! A város kétségbeejtő helyzetét hiven tükrözi, hogy ezen az értékes területen a központi szennyviztisztitót akarják megépiteni! Mintha Podmanicky korában az Opera helyére épitették volna a központi pöcegödröt! A mocsaras Hermina-mező talán alkalmas is lehetett volna azok számára, akik az akkori várostól oly messzire lévő területre rövidlátón tekintettek. Azok az urak is szivesebben láttak volna pöcegödröt a Sugár-út eme "távoli" részén, akikkel majdhogynem megkötötték a zsiros ingatlanügyletet (a legjobb üzlet az állami beruházás), egymillió hatszázezerért a Hatvani és az Újvilág utca sarkán, ha nem jön az a bolond Podmanicky az ötszázezres Hermina-terével ( Krúdy Gyula: Budapest vőlegénye) Az Opera megépült a "világvégén" és a Sugárút lett a kor emblematikus városképe. Hála a "bolond" Podmanickynek, aki tovább látott a orránál. Végülis az ingatlanosok sem jártak rosszul, de mindenekelőtt a város érdeke – máig azzal büszkélkedünk, mint amit akkor épitettek. Mert, Uraim, a városépités, nem ingatlanspekuláció, hanem alkotó gondolkodás és tervezés eredményeként lehet sikeres! Egy város, egy ország felelős vezetése nem pénzt, hanem megfontolt döntéseket kell befektessen a jövőnkbe – akkor nincs ellentét a tőke és a város érdeke közt. Ez az, amit jobban tudtak Podmaniczkyék. Nem szégyen tanulni másoktól, de gyalázat felelőtlenül eljátszani a város jövőjét! Eva Mihály Amichay városgazdász-újságiró

Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk