Épülettervek/Középület

A Quintus Design különdíjas terve a debreceni repülőtér pályázatán

1/29

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Helyszínrajz

?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Helyszínrajz
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Alaprajz, földszint
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Alaprajz, emelet
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Alaprajz, mezzanine szint
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Alaprajzok
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Tartószerkezet
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
?>
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
1/29

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán. Helyszínrajz

A Quintus Design különdíjas terve a debreceni repülőtér pályázatán
Épülettervek/Középület

A Quintus Design különdíjas terve a debreceni repülőtér pályázatán

2022.01.28. 07:57

Projektinfó

Szerzők:
Quintus Design

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
Quintus Alex , dr. Szoboszlai Mihály, Csomós János

Debreceni Nemzetközi Repülőtér

URL:
Quintus Design Kft.

Tervezés éve:
2021

Bruttó szintterület:
11000 m2

Stáblista

Tervező:
Quintus Alex

Munkatársak:
dr. Szoboszlai Mihály
Csomós János

Szakági konzulensek:
dr. Becker Gábor
Dobos Szabolcs
dr. Geszler Rudolf
Huszár Zsolt
dr. Kontra Jenő
Lukács László
Nyitrai Zsolt
dr. Salát Géza
Tóth László

A Debreceni Nemzetközi Repülőtér új termináljának tervezésére még 2021-ben írtak ki tervpályázatot. A Quintus Design célja egy elegáns, ugyanakkor könnyen bővíthető csarnoképület létrehozása volt, a pályaművet a tervezők mutatják be. 

Repülőterek tervezésénél az egyik legfontosabb szempont a terek, téregyüttesek „időbeli" flexibilitása, ezáltal a várható jövőbeli kapacitásnövekedés igényeinek kezelhetősége. A tervezett terminálépület egyik fő építészeti alapfelvetése, hogy egy moduláris felépítésű, könnyen bővíthető, elegáns csarnoképület jöjjön létre. Az épület horizontálisan és vertikálisan is osztott, s ezáltal biztosítható az induló és érkező utasok, valamint a Schengen és nem Schengen zónák megfelelő szétválasztása, az ezekhez tartozó kiegészítő, kereskedelmi, illetve vendéglátási funkciók kialakítása.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
16/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Tömegformálás és térképzés

A terminálépület négyzetes tömegét üvegszerkezetből álló síkfelületek határolják. A gazdaságos megépíthetőség érdekében nem törekedtünk „szoborszerű" tömegformálásra. Az esztétikai és a technológiai korszerűséget az üveg határoló szerkezetekkel, a belső berendezésekkel, és a tartószerkezet geometriájából adódó álmennyezeti kialakítással igyekeztünk bemutatni. A külső megjelenés karakterét a homlokzati síkon túlnyúló tetőszerkezet adja. A moduláris, előregyártott szerkezet a bővítés lehetőségét rugalmasan biztosítja.
Az épületbelső majd minden részéből látható vizuális horgonypontok az épület előtt álló repülőgépek. Az álmennyezeti elemek formája, valamint a közöttük lévő felülvilágítók légies atmoszférát teremtenek.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
17/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Kapacitás

Az utasforgalmi útvonal várakozó (reservoir) területeinek, áteresztő pontjainak (processor) mennyiségi és területei nagyságának meghatározásakor a IATA Airport Development Reference Manual 11th Edition ajánlásait vettük figyelembe.
A terminálépület tervezett kapacitása 750 induló utas/óra és 750 érkező utas/óra. (6 db code C érkező és 6 db code C induló légijármű) A flexibilis kialakítás érdekében 5% átszálló utas kapacitást vettünk figyelembe.
A tervezés kezdetén meghatároztuk a terminálon belüli utaskezelés szolgáltatási szintjét, a figyelembe vett szolgáltatási szint: „Optimum".

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
17/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Funkcionális kialakítás

A tervezett épületben az utaskezelési funkciókon kívül helyet biztosítunk a poggyászkezelés területeinek, továbbá hatósági és handling utasforgalommal összefüggő helyigényeinek és az épület üzemeltetéséhez szükséges funkcióknak.
Az épület utaskezelési szempontból többszintes kialakítású. Földi oldalon az utaskiszolgálás két szinten történik, míg légi oldalon három szinten. (A harmadik szint, vagyis a vendéglátás szintje opcionális.)
Az utaskezelést a schengeni normáknak és a vonatkozó utasbiztonsági előírásoknak megfelelően kell kialakítani.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
18/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Épületen belüli területfelhasználás

Induló utasforgalom és területei

Az induló utasok a közúti előtérről az indulási csarnokba érkeznek. Az utascsarnokban a színvonalas kiszolgálás érdekében kereskedelmi és vendéglátó területeket is kialakítottunk. Ide kerültek a check-in pultok és a jelen kor elvárásainak megfelelően a self check-in berendezések és automata poggyászfeladó pozíciók. (A szükséges pult szám: 27 db, a minimális területnagyság 1600 m2)

  • self check-in: 5 db 20 m2
  • baggage drop position: 11 db 290 m2
  • check-in: 20 pozíció 480 m2

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
19/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Ezután az induló utasok a függőleges közlekedő blokkon (lift, mozgólépcső, lépcső) jutnak az indulási szintre. Itt a beszállókártyák ellenőrzése következik. (A szükséges berendezés szám: 4 db, a minimális területnagyság: 60 m2).
Majd utasbiztonsági ellenőrzés következik. (A szükséges csatornák száma: 7 db, a minimális területnagyság 470 m2).
Ezt követően az indulási tranzitba jutnak. Itt számos kereskedelmi és vendéglátó egységnek, továbbá légitársasági váróknak biztosítottunk területet a beszállókapuk várakozó területein kívül. (Ennek a területe a kereskedelmi területeket is figyelembe véve: min. 2600 m2)

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
20/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

A schengeni országba induló utasok számára az indulási szinten 4 db beszállókapu áll rendelkezésre (ebből kettő használható a nem schengeni országba induló forgalomra is). Ezeken kívül egy-egy akadálymentes lépcsőházon keresztül (lift, lépcső) lehetőség van a forgalmi előtér szintjén található buszos beszállítókapuk és váróterületeik megközelítésére (területük 280 m2/kapu). (Ezek közül az egyik szintén alkalmas a nem schengeni forgalom lebonyolítására is.)

Az indulási szinten a nem schengeni országba induló utasok kilépő útlevélkezelést követően jutnak a nem schengeni induló tranzitba. Az útlevélkezelő pozíciók számának meghatározásánál már figyelembe vettük a biometrikus utaskezelés követelményeit is. (A szükséges pult szám: 5 db hagyományos és 1 db biometrikus, a minimális területnagyság 150 m2)

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
22/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

A nem schengeni tranzitban szintén találhatók kereskedelmi és vendáglátó egységek a beszállító kapuk várakozóterületein kívül. (Ennek a területe a kereskedelmi területeket is figyelembe véve: min. 1400 m2). A nem schengeni országba induló utasok számára az indulási szinten 4 db beszállókapu áll rendelkezésre. (Ebből kettő használható a schengeni országba induló forgalomra is.) Ezeken kívül egy-egy akadálymentes lépcsőházon keresztül (lift, lépcső) lehetőség van a forgalmi előtér szintjén található buszos beszállító kapuk és váróterületeik megközelítésére. (Ezek közül az egyik szintén alkalmas a schengeni forgalom lebonyolítására is. Területük 280 m2/kapu.)

Az utasok az indulási szintről a beszállókártya ellenőrzést követően fix hidakon jutnak el a forgalmi előtéren lévő közlekedő blokkokig, ahol a beszállítás módjának függvényében vagy a repülőgépekhez csatlakoztatott utashidakon vagy a közlekedő blokkon (lift és lépcső) az előtérre lejutva gyalogosan juthatnak el a repülőgépükhöz. Az épület és a közlekedő blokkok között kapunként 1-1 szeparált híd található, így egyidőben két code C légijármű beszállítása is lehetséges. Amennyiben az állóhelyen code E (szélestörzsű légijármű) kiszolgálása történik abban az esetben a két szomszédos beszállító kapu ennek a járatnak az utasait szolgálja. A beszállítás két utashídon történhet.
A forgalmi előtér szintjén lévő kapuktól az utasok autóbusszal jutnak el a repülőgépekhez.

A bemutatott kialakítás lehetőséget biztosít arra, hogy a forgalmi viszonyoknak megfelelően egyidőben max. 6 schengeni vagy 6 nem schengeni irányba induló járat is kiszolgálható legyen.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
23/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Az induló poggyászkezelés

Az indulási csarnokban feladott poggyászok a biztonsági ellenőrzést követően automatikusan az induló poggyászosztályozóba kerülnek, ahol megtörténik a járat szerinti szétválogatásuk. Az osztályozást követően földi kiszolgáló eszközök segítségével jutnak el a repülőgépekhez. Az osztályozó fizikai és technológiai kialakítása egyidejűleg, optimálisan 6 db code C légijármű kiszolgálására alkalmas.

Érkező utasforgalom és területei

A schengeni országból érkező utasok amennyiben a beérkező légijármű utashidas kiszolgálású az előtéri közlekedő blokkból az állóhelynek megfelelő fix hídon keresztül jutnak a schengeni induló tranzitba. Ezen a földszintre vezető érkezési közlekedő blokkon keresztül jutnak a terminál földszintjére, majd egy zsilipen keresztül a poggyászkiadó csarnokba. (A poggyászkiadó csarnok minimális területe: 1100 m2, a poggyászkiadó szalag front minimális hossza 100 m). Innen a vámterületen áthaladva jutnak a nyilvános érkezési csarnokba. (A vámterület nagysága 250 m2). Itt a szükséges várakozó területeken kívül helyet biztosítunk különböző kereskedelmi funkcióknak is (autóbérlés stb.) (A terület minimális nagysága a kereskedelmi létesítményekkel együtt: 800 m2)

Ha a járat nem utashidas kiszolgálású, abban az esetben buszokkal jutnak a terminál épület földszintjén lévő schengeni érkező kapukhoz. Ezt követően a zsilipen keresztül a poggyászkiadóba. Innen a vámterületen áthaladva jutnak a nyilvános érkezési csarnokba. A szükséges várakozó területeken kívül itt is helyet biztosítunk különböző kereskedelmi funkcióknak.

A nem schengeni országból érkező utasok, amennyiben a beérkező légijármű utashidas kiszolgálású, az előtéri közlekedő blokkból az állóhelynek megfelelő fix hídon keresztül jutnak a terminálépület érkezési folyosójára.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
24/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Ezen a földszintre vezető érkezési közlekedő blokkon keresztül jutnak a terminál földszintjére, majd a belépő útlevélellenőrzés következik. (A szükséges pult szám: 7 db a minimális területnagyság 180 m2). Ezután érkeznek a poggyászkiadó csarnokba. Innen a vámterületen áthaladva jutnak a nyilvános érkezési csarnokba. Itt a szükséges várakozó területeken kívül helyet biztosítunk különböző kereskedelmi funkcióknak is.

Amennyiben a járat nem utashidas kiszolgálású, abban az esetben buszokkal jutnak a terminál épület földszintjén lévő nem schengeni érkező kapukhoz. Ezt követően a belépő útlevélellenőrzést követően a poggyászkiadóba. Innen a vámterületen áthaladva jutnak a nyilvános érkezési csarnokba. Itt a szükséges várakozó területeken kívül helyet biztosítunk különböző kereskedelmi funkcióknak is.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
25/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Az érkező poggyászkezelés

Az érkező járatok poggyászai a repülőgépektől földi kiszolgáló eszközökön jutnak el az érkezési poggyászkiadó szalagokhoz, majd azokon a poggyászkiadó csarnokba.

Átszálló utasforgalom és területei

A schengeni országból érkező átszálló utasok, amennyiben a beérkező légijármű utashidas kiszolgálású, az előtéri közlekedő blokkból az állóhelynek megfelelő fix hídon keresztül jutnak a schengeni induló tranzitba. Innen a vonatkozó induló utaskezelési folyamatoknak megfelelően juthatnak el a beszállókapukhoz.

Amennyiben a járat nem utashidas kiszolgálású, abban az esetben buszokkal jutnak a terminálépület földszintjén lévő schengeni érkező kapukhoz. Ezt követően a poggyászkiadóba vezető zsilipek előtt a függőleges közlekedő blokkon keresztül jutnak az indulási tranzitba. Innen a vonatkozó (Sch vagy Nscn) induló utaskezelési folyamatoknak megfelelően juthatnak el a beszállókapukhoz.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
27/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

A nem schengeni országból érkező átszálló utasok, amennyiben a beérkező légijármű utashidas kiszolgálású az előtéri közlekedő blokkból az állóhelynek megfelelő fix hídon keresztül jutnak a terminálépület érkezési folyosójára, innen pedig a transzfer irányon haladva egy függőleges közlekedő blokkon keresztül a terminál indulási szintjére. Itt utasbiztonsági ellenőrzést követően a nem schengeni induló tranzitba jutnak. (A szükséges csatorna szám: 1 db, a minimális területnagyság 100 m2). Amennyiben az induló járat nem schengeni desztinációjú akkor ezen a területen találják meg a beszállító kaput. Ha az indulási desztináció schengeni ország, akkor a schengeni belépő útlevélkezelést követően jutnak a schengeni indulási tranzitba és a beszállítókapuhoz. (A szükséges pult szám: 2 db, a minimális területnagyság 60 m2)

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
28/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Amennyiben a járat nem utashidas kiszolgálású, abban az esetben buszokkal jutnak a terminálépület földszintjén lévő nem schengeni érkező kapukhoz. Ezt követően az érkező útlevélkezelést megelőzően függőleges közlekedő blokkon keresztül jutnak a terminál indulási szintjére. Itt utasbiztonsági ellenőrzést követően a nem schengeni induló tranzitba jutnak. Amennyiben az induló járat nem schengeni desztinációjú akkor ezen a területen találják meg a beszállító kaput. Ha az indulási desztináció schengeni ország, akkor a schengeni belépő útlevélkezelést követően jutnak a schengeni indulási tranzitba és a beszállítókapuhoz.

Az „átszálló" poggyászkezelés

Az átszálló utasok poggyászai a repülőgépekről az induló poggyászosztályozóba kerülnek, ahol biztonsági ellenőrzést követően kerülnek a megfelelő desztinációba induló légijárműre kerülő poggyászok közé, majd a repülőgépre.

A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán
29/29
A Quintus Design terve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér pályázatán

Egyéb funkciók

Az utasforgalmi területeken kívül el kell helyezni a kiszolgálásban résztvevő szervezetek, hatóságok „háttér helyiségeit" (iroda, pihenő, öltöző stb.), az épület üzemeltetéséhez szükséges helyiségeket, területeket, továbbá a kereskedelmi egységek ellátóhelyiségeit és biztosítani kell a beszállító útvonalak megfelelő kialakítását is.

Quintus Design

 

Szerk.: Paár Eszter Szilvia 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk