Épületek/Középület

A szlovén OFIS architecti új stadionja a fehérorosz Bariszavban

2015.05.05. 06:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
Rok Oman, Špela Videčnik

Földrajzi hely:
Fehéroroszország, Bariszav

Vélemények:
4

A világon végigvonuló extrém külsejű és szerkezetű stadionépítési láz újabb állomása a fehérorosz Bariszav csapatának megújult otthona, amit a szlovén OFIS arhitekti tervezett. A hatalmas, lukakkal megszaggatott pacaszerű épület számos szórakoztató funkciót is rejt magában.

A Herzog & de Meuron-féle müncheni Allianz Aréna és a 2008-as pekingi madárfészek után úgy tűnik, teljesen új generációba lépett világszerte a stadionépítés. Az épületek és a tartalmak a korábban megszokottakhoz képest lényegesen megváltoztak, egyre inkább egy vidámparkhoz kezdenek hasonlítani. Most a fehérorosz Bariszav városában rukkoltak elő igen merész formákkal a helyi futballcsapatnak helyet adó új stadionnal. Az állami megrendelésre készülő létesítmény a stadiontervezésben sem járatlan szlovén OFIS arhitekti iroda tervei alapján épült meg.

Az új létesítmény - akárcsak Debrecenben - erdei környezetbe épült, fenyőkkel kölülvéve, az UEFA sztenderdjeidnek megfelelő, magas színvonalon. A 13.000 ülőhelyes stadion mellé kiszolgáló területek létesültek: 3000 nm-en, parkolók, megfelelő elvezető utakkal, vízfelülettel. A stadion kijárataihoz orientált parkoló-részlegeket egymástól erdősávval választották el, onnan külön utak vezetnek a város felé.

A stadion legnagyobb meglepetése természetesen a homlokzat vizuális megjelenése: hatalmas alumínium csepp az erdő közepén. A látszólag randomszerűen nagy üvegfelületekkel átlukasztott alumínium lemezek szabálytalan gyűrűt alkotnak a fáskörnyezetben. A lukacsos ruhaként a stadionra dobott burkolat a futballt kiszolgáló funkciók mellett ma már megszokott szórakoztató igényeknek is megfelelő multifunkcionális teret rejt magában.

Az alumínium köpeny mögé bújtatott, váltakozón 3 és 4 szintes épületben éttermek, bárok, kávézók tekepálya, testépítő terem és üzletek, a parkolóból külön lifttel megközelíthető legfelső emeleten pedig VIP részlet létesült. A tervezés során arra törekedtek, hogy az építmény a focin kívül is külön életet tudjon élni, a többletfunkciókat a városi közönség a meccsek idején kívül, külön bejárókon érheti el és használhatja. Éjszaka pedig az épület monokróm alumínium burkolata szinte eltűnik, eggyé válik a felületről visszatükröződő éggel, így a kivágásokban élesen megjelennek az épület belső terei, a színes, szivárványos belső struktúrák, ezzel egy teljesen más építmény bukkan elő a pacából.

Bán Dávid

 

Vélemények (4)
másik
2015.05.09.
07:02

ejha - a brit kiralyi gyermeknev es a valasztas utan itt is lehetne tippelni, hogy egy cikkben hany tevedes van, kene mindegyik utan egy szavazas (:

mB
2015.05.07.
04:46

Sajnos hibás az egyik építész neve is: ő helyesen Špela Videčnik (wikipédia). Az írásmód miatt az építészfórum kategóriái kollegájához 7 épületet kötnek, míg hozzá mindössze egyet (pedig mindig együtt dolgoznak) - módosított (de még szintén rossz: Špela Videcnik) írásmóddal is szerepel, itt 6 épülettel; maga a tervezőhölgy is használja az egyszerűsített latinbetűs átírást, itt viszont a különböző írásmódok miatt nem derül ki hogy ugyanaz a személy (a cégük, az OFIS Arhitekti a kategóriák szerint csak egy (!) épületet mutathat fel...).

Ami miatt jobban beleástam magam a kategóriák következetességébe (azon túl hogy feltűnő hogy a 2 cégtulajdonos ilyen aránytalanul különböző épületszámmal szerepel), annak oka hogy külföldi hallgatóknak szeretnék angol nyelvű szakmai olvasnivalót/ismertetőt kiadni, és meglepetéssel vettem észre (szinte teljesen véletlenül) hogy nagyon sok itteni cikk angol fordítása fent van az építészfórumon, de azokat sem semmilyen kereső, sem a kategóriák nem hozzák elő, sajnos magából az eredeti cikkből sem deríthető ki hogy van-e vagy nincs angol változata - az egyetlen bizos mód amivel megtudhattam hogy egy adott épületről van-e angol írás, hogy a honlap angol főoldalán a "buildings" kategóriában elkezdtem egyenként visszafelé lapozgatni (!)... Sajnos a(z általam megtalált) cikkek egyikénél sincs szerző feltüntetve, csak közvetve sejthető meg hogy tervezői műleírásról vagy külső szem által megfogalmazott észrevételekről van szó (emiatt pontosan hivatkozni is problémás).

Van-e terv e cikkek hozzáférhetővé, kereshetővé tételére? Nyilvánvalóan sok munka van benne - nem sok angol nyelvű cikk jelenik meg magyar épületekről, ha viszont megjelenik, érthetetlen hogy miért ennyire kereshetetlen módon.

*

(további érdekesség még szintén a fenti épülethez: a helyszíne e cikkben "Fehéroroszoszág", a város neve "Barisav", még a tervet bemutatóban viszont oroszból átírva "Borisov".)

nagylaszlo71
2015.05.05.
10:16

Aprócska tévedés, de: a régi stadion bent a városban ma is megvan (https://www.google.com/maps/@54.22238,28.49045,614m/data=!3m1!1e3)

az új helyén pedig csak a sűrű erdő volt, lásd historical imagery a google earthben, 2006-os műholdfelvétel ;-)

bandavid
2015.05.06.
19:48

@nagylaszlo71: Köszönet a hasznos észrevételért.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk