Épületek/Középület

A szolnoki Agóra

1/42

Címlap

?>
Címlap
?>
Helyszínrajz, forrás: Álmosdi Árpád
?>
Alaprajzok, forrás: Álmosdi Árpád
?>
Metszet, forrás: Álmosdi Árpád
?>
Metszet, forrás: Álmosdi Árpád
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
?>
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
1/42

Címlap

A szolnoki Agóra
Épületek/Középület

A szolnoki Agóra

2015.01.07. 15:25
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szolnok, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csendes Monika

Agóra (Szolnok)

URL:
Ártér Építészműterem Kft.

Tervezés éve:
2008

Építés éve:
2014

Bruttó szintterület:
4680 m2

Stáblista

Építész munkatársak: Károly Ferenc, Házi Zsuzsanna, Mészáros Nóra, Pölös István, Ilyés Marianna, Gáll Zita, Tarján Gábor
Torony tervek: Kövér István, Révai Attila
Belsőépítészet: Csendes Monika, MészárosNóra, Polácsek Viola, Álmosdi Árpád, Kovács József Gábor

Statika: Erdei György (Erdei Kft.), Bózsóvári István, Gyalai Tibor (Bitex Kft.
Gépészet: Nagy Attila (Kermad Kft.)
Villamosság: Nagy Attila, Kókai Lili, Schwarzenberg Antal (Rekonterv Kft.)
Épületszerkezetek: Barta Ferenc, Frey Lajos (Barta és Társai 03 Kft.)
Akusztrika: Csott Róbert
Tűzvédelem: Máté Zsolt
Közlekedés: Zakar László (Hírös Modul Kft.)
Élelmiszertechnológia: Doma István (Credo Bt.)
Közműtervek: Erdeiné Csontos Margit, Mészáros Lajos (Lépték 99 Kft.)
Talajmechanika: Vermes Tamás
Környezetvédelem: Péter Gábor
Lift: Balogh Gábor (Schindler Kft.)

Köztéri szobor: Szabó György szobrászművész (Curriculum Vitae)

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az Agóra-program - nagyarányú uniós pályázati támogatással - számos megyei jogú városban adott lehetőséget a kulturális élet és közművelődés átszervezésére, a lelakott művelődési házak felújítására, bővítésére. A szolnoki épület is a közelmúlt szocmodern építészeti örökségével való párbeszédet, a szembefordulás vagy folytatás kérdéseit boncolgatja. Bemutatjuk Álmosdi Árpád, Csendes Monika és munkatársaik épületét.

A telek a város '60-as, '70-es években kiépített központjában fekszik. Mind a terület városépítészeti kialakítása, mind a környező épületek magukon viselik a kor jellegzetességeit. A bővítendő művelődési házon kívül, olyan értékes épületek állnak a közelben, mint Koltai József és Simon Judit Pelikán szállója (1974), vagy Sallai Mihály pártszékháza (1965), amely ma irodaházként működik. Igaz a terület kiépítése torzó maradt és az épületeken ma már látszanak az akkori építőipar korlátai, a hely szellemét mégis ezek a házak teremtik meg. Ehhez a helyzethez egy új beavatkozás esetén még akkor is igazodnunk kell, ha e sajátos genius loci máig nem érinti meg a város közönségét.
 
Az Aba-Novák Kulturális Központ (ANKK) épülete 1979-ben épült Zoltai István tervei alapján. Az épület elrendezése a Népművelési Intézet által szorgalmazott „nyitott ház" koncepciót követte, az egyes funkcionális elemeket tartalmazó tömbök önállóan állnak egy üvegfallal kerített térben. Az épületet 2006-ban Deák László tervei alapján felújították, ekkor az általános közművelődési funkció rovására előtérbe került egy speciálisan zenei-, és konferencia-központ jelleg. A ház főként nagy és közepes méretű terekből áll, és bár bizonyos pontokon flexibilisen átrendezhető, a rétegigényeket kielégítő, vagy kiscsoportos foglalkozásoknak néha nehéz volt helyet találni benne. Feladatunk egyrészt az ANKK új funkciókat is tartalmazó átalakítása és a szomszédos telken egy új, az összetett programot kiszolgáló épület tervezése volt.

Alaprajzok, forrás: Álmosdi Árpád
3/42
Alaprajzok, forrás: Álmosdi Árpád

A részletes tervezési programot egy szakemberekből álló munkacsoport állította össze a pályázat előírásai és a helyi igények és lehetőségek figyelembe vételével. A meglévő épületben a városi TV stúdióját és irodáit, az ANKK adminisztrációját és 2 kisebb kiállítóteret kellett elhelyeznünk. Az új házba pedig főleg kis-, és közepes méretű, egymástól függetlenül is használható termek kerültek egy 3 szint magas, felülvilágított aula köré szervezve. A termek részben speciális funkciókat szolgálnak (zeneszoba, oktatótermek, kiállítótér, stb.) részben flexibilis berendezéssel sokféle rendezvény befogadására alkalmasak (multi-tér, drámatér, relax-tér, stb.). A programban szerepelt egy közterületen álló „audio-vizuális harangtorony" is, mely valójában egy épület léptékű kaleidoszkóp programozható csőharang-játékkal kiegészítve. (A torony Révai Attila és Kövér István építészek tervei alapján készült.)

Az ANKK a város egyik legfrekventáltabb akcióterületére a Hild térre néz, mely fesztiválok, vásárok helyszíne. Az épület előtt keresztezi egymást a belváros két fontos gyalogos közlekedési útvonala, melyek közül a K-Ny-i áthalad az épületeket összekötő híd alatt. Mind az új, mind a régi épület főbejárata a térről nyílik, de míg az régi épület meglehetősen zárt képet mutat, addig az Agóra minden földszinti tere (bisztró, Szolnok-bolt, gyerekjátszó, multi-tér), kapcsolatban áll a közterülettel.

Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
27/42
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát

Az új épület tervezésénél az ANKK és a környező épületek tömbszerű szerkesztésmódjából indultunk ki. A funkcionális egységeket önálló tömegekbe szerveztük, és a tömbök között kimaradó zónákra koncentráltunk, míg az előkép a kubusok körüli teret keríti be üvegfallal. Az egységek között itt is hidakon lehet közlekedni, a formálás azonban – a cizellált program és a szabályozási kötöttségek miatt – oldottabb, mint az ANKK-nál. A különböző tömegeket a meglévő épülethez hasonlóan itt is egységes anyaghasználattal igyekeztünk közös nevezőre hozni, de erre a célra (fenntarthatósági okokból) mi nem az üveget választottuk, hanem függönyszerűen irdalt kőburkolatot. A dilatációs nútokba rejtett egyszínű, programozható LED-világítással egy időben változó médiahomlokzat megjelenítésére tettünk kísérletet.

A honi pályázatok természetrajza miatt a tervezés 6 évig, újabb és újabb nekirugaszkodásokkal, esetenként irreálisan rövid határidőkkel, szinte az épület átadásáig tartott. Ez idő alatt a tervezési adottságok (értsd program, törvények, megbízó, személyek, stb.) többször gyökeresen megváltoztak. A számos módosítás ellenére végig érvényesült egyféle formálási koherencia. A pultok és beépített bútorok tervezésénél a ház konzolosan eltolt tömegeit utánoztuk, a szerkesztésnél általános elv volt, hogy az elemeket nútokkal illesztettük. A homlokzat tört vonalakkal szabdalt mintáját igyekeztünk például a zen(e)szoba akusztikai installációjának tervezésénél térbelivé fordítani. Ez a forma a sokszögű, variálható asztaloknál is megjelenik. A mobíliákat is a ház egészének vizuális logikája alapján választottuk az egyes terek karakteréhez.

Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
22/42
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát

A belső tereket ornamentika nélkül alakítottuk. Bár a szűk költségkeret kizárta a drága anyagok használatát mégis bíztunk a burkolatok és felületek saját struktúráiban, anyaghű faktúrákban: akusztikai gipszkarton, hajlítható MDF kifordított hátoldallal, színes üvegburkolat, bordás vinyltapéta. A padlóburkolat jura mészkő, bordázott tűfilc padlószőnyeg, a vizes helyiségekben színes műgyanta. Az eredetileg nyersbetonként elképzelt tartófalakat a kivitelezési nehézségek és a szürke beton elleni össznépi viszolygás miatt - a zsalumintázat megtartásával - fehérre festettük.

A struktúrákon kívül a színezés adja a belsőépítészeti formálás legkülső, legpuhább rétegét. Funkcionális színösszhang érvényesül: az egyes tömböket különböző színharmóniákra hangoltuk. A flexibilis használatú terek visszafogott, monokróm színezésűek, ezzel szemben, ahol a tér használata egyértelműbb, ott élénkebb, telítettebb színeket, összetettebb színezet- telítettség-, és világosságkontrasztokat alkalmaztunk.

Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát
39/42
Szolnoki Agóra, forrás: Álmosdi Árpád, Álmosdi Donát

A város vezetése az új művelődési központtól a funkcionális igények kielégítésén túl a belvárosi terület hosszú távú felértékelődését, új, magánerős beruházások generálását várja. Mi építészek, naivan, a 70-es évek környezetkultúrájának domesztikálását, a meglévő értékek helyükön kezelését is reméljük a beavatkozástól. Azt, hogy a felértékelődés nemcsak gazdasági síkon, hanem mentálisan is megtörténik és kiderül, hogy a város szakadozott történetének nemcsak a 100 évnél régebbi szálai folytathatók.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk