Épülettervek/Hallgatói terv

Airport Debrecen, új utasforgalmi terminál

1/11

?>
?>
?>
?>
földszinti alaprajz
?>
metszet
?>
homlokzatok
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Airport Debrecen, új utasforgalmi terminál
Épülettervek/Hallgatói terv

Airport Debrecen, új utasforgalmi terminál

2006.07.17. 07:23

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bun Zoltán

Bun Zoltán diplomaterve 2005-ben a BME Építészmérnöki Karának különdíjában részesült.

Az épület kialakítása

Az új debreceni utasforgalmi terminál szándékai szerint a XXI. századi városkapu „funkciót" fogja betölteni – ide érkezik meg az utazó, lehet, hogy itt szerzi meg az első benyomásait a „helyről". A globális repülőútvonalak hálójának hajdúsági gócpontja jelenti a kapcsolatot a világgal – mindenféle értelemben. Ezen a köldökzsinóron keresztül biztosítható maga az élet nemcsak Debrecenben, hanem tágabb értelemben, a régióban is. A nagy (repülési) rendszer kis állomásaként ugyanakkor az új terminál megpróbál el-különbözni funkciójukban hasonszőrű társaitól: a helyben, az Alföldben genetikusan kódolt délibáb jelenségének manifesztálódásával sajátos karaktert igyekszik produkálni a raszteres-jellegtelen-nagyon gazdaságosként beállított repülőterekhez képest, a jelleg nélküli városban.

Szabadon formált, mégis szigorú rendszerű, az építészeti absztrakció „hagyományos" folyamatába illeszkedő, de a mindenkori mának megfelelően állandóan változó jelenség az épület, mely koherensen végigjátszott szabályaival szervesül bele mind a világhálóba, mind a helyivilágba. Az absztrahálás eredményeként olyan radikális tektonika jött létre, amelyben a síklemezek szabadon határolják le környezetétől az épületet, egyszersmind be is kapcsolják abba. A lemezek alkotta egységet nem törik meg oszlopok, gerendák vagy hagyományos értelemben vett ablaknyílások mindamellett, hogy a terminál megfelelőképpen kiszolgálja a beletelepített funkciókat és – az építészeti önkény korlátozása nélkül – az ökologikus követelményeket is igyekszik kielégíteni.

Az anyaghasználat és alapvetően a szerkezeti rendszer is elvonatkoztatott egyszerűségre törekszik: a külsőben megjelenő, a környezet minden finom rezdülésére azonnal reagáló üveg és titán bőr transzparens/reflexív elmosódott felületei hivatottak egységes képet mutatni kifelé, míg a belső terekben a lemezek szerelt fehér burkolata a barlang ősi, primitíven egyszerű képzetét kelti.

Az enteriőrökben a terek folytonosságát a lemezek jelentős szabdalása nélkül biztosítja a felületbe süllyesztett légtechnikai és világító pókhálórendszer, amely labirintikusságával még jobban hangsúlyozza az épület egésze által keltett bizonytalanságot. A minimalizmus a tér valódi gazdagságát eredményezi, amely a legapróbb részletekig tetten érhető: pontosság és kidolgozottság, a körülményekhez képest minimális anyagfelhasználás jelenik meg mindenütt.

És hogy mi a hiperreális délibáb? Az absztrakció és a genius loci együttes és végletekig fokozott megjelenése?
„...Ott van a délibáb / A láthatár szélén ... nem kapott egyebet, / Egy ütöttkopott vén csárdát emelt föl, azt / Tartja a föld felett", így Petőfi.
Van fizikai-fénytörési magyarázata is a délibábnak vagy déli bábának, miszerint a fata morgana a légtükrözés azon neme, melyet hazánkban az Alföldön és másutt (például a Szaharában) olyan síkságokon észlelnek, amelyek a Nap hevítő hatása következtében erősen felmelegednek. Hiperreális tautológiaforma. Így a földön álló ember vízszintes irányban nézve víztükröt lát, bizonytalanul hullámzó tükörfelületet, a megkettőződő eget, a valós végtelenséget, melyből nemlétező földi tárgyak emelkednek ki és melyben reflektálódnak is, önmagukat másolják tovább, duplikálódnak. Vagyis egy látszólagos vízfelület az ég tükörképe lesz. Saját testének klónja. A jelenség ahhoz hasonlatos, mintha fehéres árnyképek kékes párázatban mozognának – mintha mozogna a felszín, a csillogó titánlemez a verőfényben.
Bun Zoltán 2005-ös diplomaterve


 


Délibáb
projektnév:   Airport Debrecen, új utasforgalmi terminál
összalapterület:    4.227 m2
földszint:    3.612 m2
emelet:    615 m2
beépített térfogat:    ~21.700 m3
homlokzati-/tetőfelület:    8.795 m2
tervezés ideje:    2004/2005
tartószerkezet:    acél rúdváz
konzulens:    Lázár Antal DLA

2005-ben a diplomaterv a BME Építészmérnöki Karának különdíjában részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk