/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Középület

Áthaladás és mélyítés: a berhidai ravatalozó átalakítása

1/10

?>
?>
leírás
?>
helyszínrajz m 1:200 / vasbeton tető
?>
alaprajz / metszet / m1:200
?>
felfüggesztés / szikla / tető - gerenda
?>
Kapu
?>
A tető alatt / A ravataltér
?>
A gerenda
?>
Ravatal belső
?>
Oldalsó bejárat
1/10

Áthaladás és mélyítés: a berhidai ravatalozó átalakítása
Épülettervek/Középület

Áthaladás és mélyítés: a berhidai ravatalozó átalakítása

2016.07.25. 11:13
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Pelényi Margit, Máté Orsolya, Bokányi Imre, Tóth Gábor (1)

Cég, szervezet:
Mesteriskola

Földrajzi hely:
Berhida

Ravatalozó Berhidán – Zártkörű tervpályázat, Mesteriskola XXIII. ciklus

Tervezés éve:
2016

Stáblista

tervezők: Tóth Gábor, Bokányi Imre, Máté Orsolya
mesteriskola: Pelényi Margit

MÉD:

A Mesteriskola jelenleg is futó, XXIII. ciklusának pályázati feladatára készített tervet Tóth Gábor, Bokányi Imre, és Máté Orsolya Pelényi Margit mesterük vezetésével. A berhidai ravatalozót úgy alakították át, hogy hátsó falát ki-, oldaltömegét pedig elbontották, a megtartott keret íves előtétfalat kapott. 

Berhida helykereső törekvéseinek alkalmas színtere lehet a temető. A településhez való kötődés legerősebb városi eleme. A terv erre az identitáskeresésre igyekszik rásegíteni.

A ravatalozó helykeresése

A kialakult temető szövet és a városvezetés által ismertetett terv közötti állapotban próbálunk beleilleszkedni a tervezett jövőképbe. A jelenlegi használat és a jövőkép a meglévő ravatalozó terére korlátozzák a lehetőségeket.


helyszínrajz m 1:200 / vasbeton tető
3/10
helyszínrajz m 1:200 / vasbeton tető



Megtartjuk és használjuk a ravatalozó épületét

Az épület problémái funkcionális eredetűek: előtető hiánya, elemelt padlószint, idővel feleslegessé vált helyiségek. Az épület előtt kevés a tér. Telepítési és formai sajátossága, hogy erősen irányított egy fasor által kijelölt tengelyre, mely az idők során kimozdult. Részben a temető továbbépítéséből (sírok kerültek a ravatalozó elé), részben az új bejárat kialakításából. A sírok tájolása kelet-nyugat irányú, a ravatalozó épülete erre merőleges. Az új bejárat is a ravatalozó irányába nyit, az épület telepítése így egy a temetőre fordító, iránytváltó hatással bír. A meglévő épületből az erős formai kialakítást és ráfordító hatást gondoljuk tovább.


alaprajz / metszet / m1:200
4/10
alaprajz / metszet / m1:200



Formai illeszkedés, iránybillentés

Irányadó fogalmak: semlegesség, homogenitás, út, útvonal bejárás, áthaladás, mélyítés. A ravatalozó épületéből hangsúlyos elem a dél felé néző keret. Ehhez igazodunk leginkább formailag és tesszük a szertartás hátterévé. A keret mögötti tömegben jól elférnek a kívánt funkciók, a padló lesüllyesztésével válaszfalak átépítésével használható marad az épület. A hátsó fal kibontásával az előkészítő térbe autóval is be lehet állni, ide nyílik a hűtőkamra. Az oldaltömeg elbontásával jutunk egy tároló és egy mosdó helyiségbe. A megtartott keret íves előtétfalat kap, mely függönyszerűen nyílik fel egy tároló téren keresztül közvetlen az előkészítő térbe. Az áthaladást egy egyetlen fatörzsből kialakított gerenda keretezi, mely a meglévő épület szerkezetére van függesztve, másik végén egy szikla támasztja alá. A gerenda tartja a ravatalozó tér lefedését. A gerenda és az íves előtétfal kimozdítja a ravatalozó tengelyességét a bejárat felé, új súlypontot adva a térnek.


felfüggesztés / szikla / tető - gerenda
5/10
felfüggesztés / szikla / tető - gerenda



Liget, tér, harangláb

A jelenlegi aszfalt burkolatot megtartjuk, ahol szükséges a vonalvezetésen finomítunk, és kiegészítjük új burkolattal (az elbontott épületrész alatt, az előlépcső alatt, a bejárat mellett). A szegélyek elbontásával elmosódik a burkolt felületek és a parcellák határa. A harangláb szervezi a ravatalozó melletti teret, ide átkerül az épület mögötti vízvevő kút és pad.


A gerenda
8/10
A gerenda




Tóth Gábor, Bokányi Imre, Máté Orsolya, Pelényi Margit




Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk