Közélet, hírek

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása

1/1

A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV

?>
A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV
1/1

A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása
Közélet, hírek

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása

2020.12.15. 16:09

December 14-én nyitotta meg az Utasváró – autóbusz-pályaudvarok építészete a ’40-es évek végétől a ’70-es évek végéig című új virtuális kiállítását a Lechner Tudásközpont. Az online térbe helyezett tárlaton két fővárosi és öt vidéki autóbusz-pályaudvart ismerhetünk meg egészen új megközelítésből. 

Füleky Zsolt, a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkára, valamint Kovács Dániel, művészettörténész online keretek között nyitotta meg, a három kisfilm formájában induló kiállítást.

Immáron hagyománnyá vált, hogy a Lechner Tudásközpont dokumentációs központja tematikus kiállításokat kínál az érdeklődők felé - fogalmazott Füleky Zsolt nyitóbeszédében. Most egy olyan téma feldolgozására vállalkoztak a közlekedésüzemi épületek bemutatásával, amely mondhatni mindennapjaink életterének számít, ám gyakran csak rohanva elhaladunk vagy éppen várakozunk a pályaudvarok mellett anélkül, hogy észre vennénk építészeti értékeiket.

Kovács Dániel művészettörténész bevezetőjében arról beszélt, hogy az utazás a globalizált piacgazdaság térhódításával, majd a technológia fejlődésével a XX., XXI. század egyik meghatározó portékájává vált.

A jelenség azonban jóval távolabbra, a vasút XIX. századi, valamint a robbanó motoros járművek XX. századi elterjedésére tehető. Később a XX. század közepe táján, amikor a vasúti hálózat kiegészült a helyi és helyközi autóbusz járatokkal az utazás már napi rutinná vált és magyarok százezreinek biztosított hozzáférést az iskoláztatáshoz, munkához, egészségügyi, kulturális, kereskedelmi szolgáltatásokhoz vagy egyszerűen családi, baráti kapcsolatok megéléséhez. Ennek a folyamatnak pedig a leginkább látható jelei az autóbuszpályaudvarok.

„A buszpályaudvar a XX.század második felében tehát nem csupán közlekedési infrastruktúra, hanem szimbóluma mindannak, hogy az utazás mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé válik, hogy a mobilitás a modern társadalomban az élet szerves része."

A virtuális tárlatvezetés során a helyközi és távolsági buszközlekedés második világháború utáni fejlődése, a budapesti Erzsébet téri és Bukarest utcai autóbusz-pályaudvarok, valamint a szegedi, miskolci, egri, nagykanizsai és balatonalmádi létesítmények ismerhetőek meg a Lechner Dokumentációs Központ Terv-, Fotó- és Filmtárának segítségével. A KÖZÉPTERV és az UVATERV gyűjteményekben megtalálható a hazai autóbusz-pályaudvarok sorában egyedüliként műemléki védettséget élvező Erzsébet téri pályaudvar mellett szinte az ország összes autóbusz-állomásának eredeti terve.

Kurátorok: Hutter Katalin Cecília, Rakovszky Zsófia, Végh Árpád
Grafikai tervezés: Báron András, Fülöp Kata, Kirkovits Andrea, Korcsmáros László
Digitalizálás: Hornyák Károly, Szabó László, Tompai Anikó
Restaurálás, kivitelezés: Székely Noémi
A kiállítást megnyitja:
Füleky Zsolt, építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkár, Miniszterelnökség
Kovács Dániel, művészettörténész

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk