Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Hatvani Ádám
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
koccintás a pajzsnál
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Az alagút egyik „vége”
Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

2009.06.30. 11:01

A 4-es metró déli pajzsa elérte a pesti oldalt, melyről fotósorozat formájában számolunk be. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek. Az állomás tervezői: Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya (sporaarchitects).

A budapesti 4-es metró építésében fontos lépés történt: június 29-én a Duna alatti déli alagút fúrópajzsa Budáról átért a pesti oldalra. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek.

A helyszín nem csupán építészeti részletei miatt igen alkalmas színhelye az építés e fontos momentumának bemutatására, hanem mert a mélyépítés két markánsan különböző módszere egyesül itt. Függőleges irányban, egyre mélyítve alakították ki az állomás szerkezetét – ami a Vámház téren különlegesen érdekes a felszínre vezető fénycsapdák és a vasbeton szerkezet építészeti komponálása miatt egyaránt. Az impozáns csarnokot érte el most a vonalalagút vízszintes fúrása – amivel összekötik az egyes mélyállomásokat, természetesen egészen más technológia alkalmazásával.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
3/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
14/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Nem nehéz elképzelni: a fúrópajzs, a nagy forgó marótárcsa, halad a kőzetben, és a kimart törmeléket a folyamatosan mögéépített vaspályán visszairányban elszállítják ahhoz az állomáshoz, ahol fölszállítható a felszínre. (Ha elérhető egy felszínközeli végállomás, akkor némileg egyszerűbb az eset.) Nagy teljesítménnyel dolgozó, bonyolult és egyúttal ma már kifinomult, pontos technológiát alkalmazó gépekről, sok ember összehangolt munkájáról van szó.

Egy-egy állomásnál persze kicsit komplikáltabb a dolog – az előrefúrt, bányászott alagútcsonkba kell beérnie a fúrópajzsnak a másik irányból. Vagyis a legvégén, a beérkezéskor már nem természetes kőzetben halad a pajzs, hanem egy dúgót, egy ideiglenesen megépítetett betonfalat kell áttörnie.

Ez történt június 29-én a Vámház téren a déli alagútban. Ahogy a sajtójelentés írja, hat hét alatt, egy rövid átállítást követően, de jelentősebb műszaki nehézségek nélkül ért át a pesti oldalra a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa. A Fővám téri állomáson még áprilisban elkészültek a meder irányába benyúló peronalagutak, így az állomás zökkenőmentesen fogadni tudta a gépezetet. Északi párja is néhány napon belül nekivághat a folyó alatti, háromszáz méteres szakasznak, és amint megérkezik, láthatóvá válik majd, hogy a kivitelező hogyan fogja tudni ütemezni a pesti oldali alagútépítést.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
21/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
28/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk