Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad

Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Hatvani Ádám

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

koccintás a pajzsnál

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Hatvani Ádám
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
koccintás a pajzsnál
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad

Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Hatvani Ádám

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

koccintás a pajzsnál

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Az alagút egyik „vége”
Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

2009.06.30. 11:01

A 4-es metró déli pajzsa elérte a pesti oldalt, melyről fotósorozat formájában számolunk be. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek. Az állomás tervezői: Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya (sporaarchitects).

A budapesti 4-es metró építésében fontos lépés történt: június 29-én a Duna alatti déli alagút fúrópajzsa Budáról átért a pesti oldalra. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek.

A helyszín nem csupán építészeti részletei miatt igen alkalmas színhelye az építés e fontos momentumának bemutatására, hanem mert a mélyépítés két markánsan különböző módszere egyesül itt. Függőleges irányban, egyre mélyítve alakították ki az állomás szerkezetét – ami a Vámház téren különlegesen érdekes a felszínre vezető fénycsapdák és a vasbeton szerkezet építészeti komponálása miatt egyaránt. Az impozáns csarnokot érte el most a vonalalagút vízszintes fúrása – amivel összekötik az egyes mélyállomásokat, természetesen egészen más technológia alkalmazásával.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
3/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
14/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Nem nehéz elképzelni: a fúrópajzs, a nagy forgó marótárcsa, halad a kőzetben, és a kimart törmeléket a folyamatosan mögéépített vaspályán visszairányban elszállítják ahhoz az állomáshoz, ahol fölszállítható a felszínre. (Ha elérhető egy felszínközeli végállomás, akkor némileg egyszerűbb az eset.) Nagy teljesítménnyel dolgozó, bonyolult és egyúttal ma már kifinomult, pontos technológiát alkalmazó gépekről, sok ember összehangolt munkájáról van szó.

Egy-egy állomásnál persze kicsit komplikáltabb a dolog – az előrefúrt, bányászott alagútcsonkba kell beérnie a fúrópajzsnak a másik irányból. Vagyis a legvégén, a beérkezéskor már nem természetes kőzetben halad a pajzs, hanem egy dúgót, egy ideiglenesen megépítetett betonfalat kell áttörnie.

Ez történt június 29-én a Vámház téren a déli alagútban. Ahogy a sajtójelentés írja, hat hét alatt, egy rövid átállítást követően, de jelentősebb műszaki nehézségek nélkül ért át a pesti oldalra a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa. A Fővám téri állomáson még áprilisban elkészültek a meder irányába benyúló peronalagutak, így az állomás zökkenőmentesen fogadni tudta a gépezetet. Északi párja is néhány napon belül nekivághat a folyó alatti, háromszáz méteres szakasznak, és amint megérkezik, láthatóvá válik majd, hogy a kivitelező hogyan fogja tudni ütemezni a pesti oldali alagútépítést.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
21/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
28/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.