Épületek/Örökség

Az Aranypart aranykora

1/13

a Balaton Szálló és a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló részletei - forrás: Lechner Tudásközpont

a három hatemeletes szálloda itt még a Hotel Európa nélkül - forrás: Lechner Tudásközpont

Balaton Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló kivitelezés közben - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont

a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

a Hotel Lidó - forrás: Lechner Tudásközpont

a Siófok Étterem Simó József térelválasztó kerámiarácsával - forrás: Lechner Tudásközpont

?>
a Balaton Szálló és a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló részletei - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
a három hatemeletes szálloda itt még a Hotel Európa nélkül - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
Balaton Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló kivitelezés közben  - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
a Hotel Lidó - forrás: Lechner Tudásközpont
?>
a Siófok Étterem Simó József térelválasztó kerámiarácsával - forrás: Lechner Tudásközpont
1/13

a Balaton Szálló és a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló részletei - forrás: Lechner Tudásközpont

a három hatemeletes szálloda itt még a Hotel Európa nélkül - forrás: Lechner Tudásközpont

Balaton Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló kivitelezés közben - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont

a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont

a Hotel Lidó - forrás: Lechner Tudásközpont

a Siófok Étterem Simó József térelválasztó kerámiarácsával - forrás: Lechner Tudásközpont

Az Aranypart aranykora
Épületek/Örökség

Az Aranypart aranykora

2017.07.06. 08:34

Cikkinfó

Szerzők:
Pesti Monika

Földrajzi hely:
Siófok

Építészek, alkotók:
Polónyi Károly (1928–2002), Czigler Endre

Cég, szervezet:
Lechner Tudásközpont

Az 1965-ben Abercrombie-díjat nyert Balatoni Regionális Tervvázlat nyomán, a regionális tervezés és az építészet harmonikus összjátékaként értékes modern épületek sora jött létre a magyar tenger partjain. A siófoki Aranypart Czigler Endre és Polónyi Károly tervei alapján felépült szállodasora a hatvanas évek hazai csúcstechnológiáját képviselte. Pesti Monika írása. 

„Idegenforgalmunk – s ezzel együtt népgazdaságunk – egyik fő gondja a Balaton propagálása és kihasználása: a tavat adottságai hazánk egyik legjelentősebb vonzerejévé avatták. E kihasználás egyik gátja azonban a szállodai problémák megoldatlansága, hiszen a vendég pénzéért zavartalan kényelmet, nyugalmat, színvonalas szórakozási lehetőséget kíván a szép környezet mellé." – írta Láncz Sándor a Művészet című folyóirat 1966/12. számában.

az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont
6/13
az Európa Szálló a Balaton felől - forrás: Lechner Tudásközpont



A probléma orvoslására épült fel többek között egy négy hotelből álló szállodasor a Polónyi Károly és Czigler Endre tervei alapján kialakított siófoki üdülőközpont részeként 1962-66 között.

Míg az ötvenes évek első felében az iparvárosok építése és a sztahanovista munkaverseny hevében a Balaton nem sok figyelmet kaphatott, 1956 után – a helyzet konszolidálása, az életszínvonal emelése, a külföldi kapcsolatok normalizálása céljából – a magyar tenger ismét előtérbe került. Újra felállították a két világháború között létrejött Balatoni Intéző Bizottságot, 1957 elején az Építésügyi Minisztérium megrendelte a VÁTI elődjétől a Balaton regionális tervvázlatát, áprilisban pedig létrehozták a főépítészi munkakört. A regionális terv elkészítésének vezetésével és a főépítészi feladatok ellátásával Farkas Tibort bízták meg. A tervezésben komoly szerepet vitt Bérczes István és Polónyi Károly is, mint az északi és a déli part BIB főmérnökei. A regionális terv nemzetközi szinten is kiemelkedő teljesítmény volt, 1965-ben elnyerte az UIA Sir Patrick Abercrombie-díját.

Polónyi Károly így ír erről az időszakról retrospektív naplójában: „Az 1956-ban szétesett bürokrácia viszonylag lassan restaurálódott. (…) Ezt az időt ott, akkor sikerült jól kihasználnunk. (…) A Balatoni Regionális Tervvázlattal sikerült megváltoztatnunk a kormányzatnak azt a szándékát, hogy a fekete-tengeri román és bolgár Aranypartokhoz hasonló idegenforgalmi övezetet létesítsünk, ahol a bennszülöttektől háborítatlanul költheti valutáját a nyugati turista. Ehelyett az egész régiónak, mint élő organizmusnak a megújítását tűztük ki célul, jól megválasztott beruházásokkal."


a három hatemeletes szálloda itt még a Hotel Európa nélkül - forrás: Lechner Tudásközpont
3/13
a három hatemeletes szálloda itt még a Hotel Európa nélkül - forrás: Lechner Tudásközpont


A munka nem állt meg a regionális terv szintjén, hanem ezzel összhangban új épületek is születtek. Az ezeket tervező, korábban a szocreál szorításában dolgozni kényszerülő fiatal építészek itt nagy lendülettel vethették bele magukat a modernizmus formavilágába, persze ezt csak a szocialista építőipar által nyújtott lehetőségek keretein belül tehették meg, de ez a korlátozó tényező talán inkább még növeli szellemi teljesítményük értékét. A siófoki szállodasor első tagját, a Czigler Endre által tervezett, hat emeletes Balaton Szállót 1962-ben adták át. A másik három épület közül a Hotel Lidó és a Hungária Szálló a Balaton Szállóval teljesen megegyező formában épült fel, csak az előcsarnok és a recepció elhelyezése mutat eltérést. Az épületek – a modernizmus elveinek megfelelően – eredetileg lábakon álltak, a tartószerkezetük az emeleteken is vasbeton pillérváz. A földszinti vasbetonszerkezet statikai modellje egy mindkét oldalon konzolosan túlnyúló kéttámaszú tartó. A bejárati előcsarnokok lepényépületei acélvázas szerkezettel készültek. A középfolyosós alaprajzú szállodákban szintenként 23 kétágyas szoba kapott helyet, így egy-egy szálló 276 vendég fogadására volt alkalmas.


a Balaton Szálló és a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont
1/13
a Balaton Szálló és a Hungária Szálló - forrás: Lechner Tudásközpont


Utoljára a tizenhárom emeletes Európa Szálló készült el, 1966-ban. A szállodák, elsősorban az Európa (ahol a sajtóban megjelent hírek szerint Richard Burton és Elizabeth Taylor, valamint Reza Pahlavi iráni sah is megfordult) a hatvanas évek Magyarországán elérhető csúcstechnikát képviselték mind építészeti, belsőépítészeti, mind építéstechnológiai szempontból. A homlokzatoknak jellegzetes ritmust ad a loggiák falaiból kialakuló nagyjából négyzetes rácsozat.
Az Európa Szálló 300 férőhelyes befogadóképességével együtt a négy hotelben több mint 1100 főt tudtak elszállásolni. A szállodák és a hozzájuk kapcsolódó Siófok étterem, Éden bár és Európa-terasz mind a berendezésük, mind a kiszolgálás szempontjából igen magas színvonalúak voltak.


a Hotel Lidó - forrás: Lechner Tudásközpont
12/13
a Hotel Lidó - forrás: Lechner Tudásközpont


A szállodákban és a kiegészítő létesítményekben képzőművészeti alkotások is helyet kaptak, ennek kapcsán jelent meg a már idézett cikk a Művészet című folyóiratban. A Lidó és a Hungária Szállókban a lépcsőházból emeletenként kiszélesedő társalgókba Szabó István, Miskei László, Baska József, Pap János és Gádor István vízparti ihletésű kompozíciói kerültek. A Siófok étterembe Simó József készített egy térelválasztó kerámiarácsot, a hosszanti falra pedig Simó Ágoston kerámia-képeit helyezték. Az Európa Szálló földszinti vasbeton pilléreire Garányi József kerámiakompozíciói kerültek. A szállodában négy Bán István-gobelin is helyet kapott, ezek közül három az étteremben.

Pesti Monika - Lechner Tudásközpont


Forrás:


Képek forrása:

  • Lechner Tudásközpont archív fotótára

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.