Épülettervek/Hallgatói terv

Az EASA008 nemzetközi pályázatának eredménye — magyar pályamű a nyertesek között

1/8

Green room

?>
Green room
?>
Green room
?>
Green room
?>
Green room
?>
Green room
?>
Green room
?>
Green room
?>
1/8

Green room

Az EASA008 nemzetközi pályázatának eredménye — magyar pályamű a nyertesek között
Épülettervek/Hallgatói terv

Az EASA008 nemzetközi pályázatának eredménye — magyar pályamű a nyertesek között

2008.09.10. 11:26

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Bartha András Márk, Komlósi Bence

Letölthető dokumentumok:

Az EASA008 'Zöld szoba' nemzetközi tervpályázatának 2. helyezettje két magyar építészhallgató, Bartha András Márk és Komlósi Bence lett. Bemutatjuk a díjazott pályaművet.

Az EASA008 'Zöld szoba' című könnyűszerkezetes iskolaépület megtervezésére kiírt nemzetközi hallgatói tervpályázatának 2. helyezettje két magyar építészhallgató, Bartha András Márk és Komlósi Bence lett. A zsűri a több mint 50, többségében igen jó színvonalú pályamű közül választotta ki a díjazottakat.

fődíj
Gustav Backström és Anders Malmberg (Svédország)

'A legpraktikusabb pályamű díja'
Bartha András Márk és Komlósi Bence (Magyarország)

'A legötletesebb pályamű díja'
Jennifer Ramirez (USA)

A zsűri külön dicséretben részesítette:
Linus Godet és Nikolaj Friis (Svájc), ill.
Jorge Ldea (Venezuela) pályaművét

További információk és a díjazott pályaművek a honlapon.


EASA008_ireland_green_room_6304

 

Green room
1/8
Green room

Az idei EASA-t (európai építész diákok találkozóját) Írországban rendezték meg, fő témája az adaptáció volt. Majdnem minden évben a találkozóhoz kapcsolódóan kiírnak egy pályázatot is – más-más témával –, amelynek győztes pályaművét a kéthetes rendezvény alkalmával 15–20 résztvevő építheti meg.


Az idei feladat egy pavilon tervezése volt, amely képes befogadni minimum 5 (8–12 éves) tanulót és egy tanárt. Ebben a tanteremben tanulhatná meg a jövő generációja, hogy miről is szól a környezettudatos építészet. Írországban az ilyen pavilonokból (konténerekből) egyébként sincs hiány, mivel a hirtelen lezajlott nagy népességnövekedés miatt rengeteg iskolának ez volt az egyetlen lehetősége a bővítésre. A pavilon mérete maximum 10 x 2,4 x 2,8 méter lehetett és viszonylag könnyű kellett legyen, biztosítva ezzel a szállíthatóságot az egyes iskolák között.

A tervezés során 3 fő témát találtunk, amire mindenképp szerettünk volna választ, megoldást adni.

Egyrészt a környezettudatos építészet kortárs irányait, gondolatait próbáltuk vizsgálni:

 

Green room
2/8
Green room


Energia felhasználás:

  • megújuló energiák használata (nap, víz, szél, a helyi adottságoknak megfelelően),
  • passzívház: minimális energiavesztés és -felhasználás.

Anyaghasználat:

  • környezetbarát, kis energiafelhasználással előállítható anyagok,
  • újrahasznosított anyagok.

Ház – környezet viszonya:

  • a helyi adottságok minél jobb kihasználása, azokhoz való alkalmazkodás,
  • a lehető legkisebb „lábnyom", a környezetbe való minél kisebb beavatkozás.

Másrészt, a „konténer" folyamatos helyváltoztatásából adódó lehetőségeket, problémákat akartuk felkutatatni. Itt máris szembesültünk a környezettudatos építészetre jellemző helyi adottságokhoz való alkalmazkodás problémájával.Ennek a zöld szobának úgy kell létrejönnie, hogy folyamatosan tudjon alkalmazkodni az újabb és újabb feltételekhez (tájolás, szélirány, csapadékmennyiség stb.).

Green room
3/8
Green room

Harmadrészt azt is nagyon fontosnak találtuk – sőt talán a legfontosabbnak –, hogy a benne tanuló gyerekek érdeklődését is lekösse, ne száraz, bemagolandó tananyagot kapjanak.

Ezekből a vizsgálati anyagokból arra jutottunk (ami sok esetben átfedi egymást, illetve hat a többi tényezőre), hogy egy olyan, könnyen értelmezhető tömegű, interaktív konténert szeretnénk létrehozni, amely könnyen igazodik az egyes helyek adottságaihoz és gyakorlatiasan mutatja be a környezettudatos építészetet a gyerekeknek. Erre kiválóan alkalmasnak találtuk egy már használaton kívüli konténer újrahasznosítását. A konténer lábakra állításával a minél kisebb lábnyom megteremtését szerettük volna elérni, illetve azt, hogy könnyen elhelyezhető legyen a különböző helyszíneken. A külső és belső falak közötti hőszigetelő anyagként a gyerekek által gyűjtött papírhulladékot terveztük. A dobozunk oldalaira, tetejére azonos méretű lyukakat fúrtunk, amelyekbe majd a gyerekek helyezhetik be a különböző elemeket (nap, szél, eső, ablak, fekete panelek). A konténer érkezése után a tanárok megbeszélik diákjaikkal a környezettudatos építészet legfontosabb alapjait, s így már ők alakíthatják saját tantermüket a helyi adottságoknak megfelelően. A konténer belső kialakítása is gyerekbarát – nincsenek padok –, puffokon ülve nézhetik a projektorral kivetített kisfilmeket. Itt olyan filmeket vetítenének, amelyek ebben a pavilonban nehezen lehettek volna bemutathatóak, mint pl. a hőszivattyú, …stb., nem kifelejtve a bio wc-t, amely biztos nagy érdeklődésre, nevetésre tenne szert a gyerekek körében.

 

Green room
4/8
Green room

Green room
5/8
Green room

Green room
6/8
Green room

Green room
7/8
Green room

 

A pályázatunkkal végül a 2. (a legpraktikusabb) helyezést sikerült elérnünk, ami megjelent az EASA008 hivatalos honlapján (www.easa008.ie, itt a kiírás és a többi díjazott munka is megtalálható), részt vehettünk a Dublinban és Letterfrackban megrendezett kéthetes diáktalálkozón, illetve kiállításra került a többi közel 60 pályázattal együtt a dublini kastély kiállítótermében a rendezvény nyitógálája alkalmával.

szöveg és képek: Bartha András Márk, Komlósi Bence

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk