/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió is dolgozik Zlín modernista mozijának megmentésén

1/1

Zlín mozija eredeti formájában, archív képen

?>
Zlín mozija eredeti formájában, archív képen
1/1

Zlín mozija eredeti formájában, archív képen

Az Építész Stúdió is dolgozik Zlín modernista mozijának megmentésén
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió is dolgozik Zlín modernista mozijának megmentésén

2019.12.13. 11:02

A híres Bata-város, a csehországi Zlín évek óta üresen álló, modernista mozijának pályázatán került a hat meghívott iroda közé az Építész Stúdió csapata, nevezetesen Nagy Iván, Fialovszky Tamás és Kenéz Gergely. A rossz állapotú, de a város védett emlékei közé tartozó moziépület jövőjéről 2020 áprilisára kell építészeti javaslatokat megfogalmazniuk.  

Zlín mozija, a Velké kino a Baťa cipőgyár főépítésze, František Lydie Gahura tervei alapján épült 1931-ben, akárcsak a város számos egyéb középülete. Eredetileg ideiglenesnek szánták. Megnyitásának idejében 2270 férőhelyével Csehország legnagyobb moziterme volt; a 33 méter széles csarnokot alátámasztás nélküli fémvázas födémszerkezet védi. 

A háborúban elszenvedett sérülések, illetve a később, nem helyénvaló beavatkozások miatt azonban a struktúra végzetesen meggyengült; nagyobb havazás esetén azonnal le kell takarítani, mert félő, hogy a súly alatt összeroppan. Az 1010 férőhelyesre csökkentett, de még így is az ország legnagyobbjának számító mozitermet így a város 2016-ban veszélyessége miatt kénytelen volt bezárni. 

A modern örökségére büszke Zlínben az eredeti részleteit sok helyen őrző mozi megmentését komoly érdeklődés övezi. A tervezett funkciók között – a vetítési kapacitások megőrzésével – a filmmúzeum és kiállítótér létrehozása szerepel, de nyitottak a meghívott építészek elképzeléseire is. A felújítás költségeit jelenleg 300 millió cseh koronára becsülik, amelyet a város banki kölcsönből állna.

A hat pályázó közé az Építész Stúdió mellett a szlovák A B.K.P.Š., valamint a francia Christophe Hutin Architecture került be; a hazaiakat a re:architekti studio, az ov architekti, valamint Petr Hájek Architekti képviseli. 

A város döntése nyomán a munka előminősítéses, meghívásos pályázat formájában zajlik a CCEA (Center for Central European Architecture) MOBA szervezésében, amelyre a cseh elektronikus pályázati portálon, a NEN-en kellett regisztrálni. A több mint harminc regisztrált iroda benyújtott portfólióját tízfős bizottság értékelte, amelyben Jiří Korec, Zlín polgármestere és a város négyfős képviselete mellett Pierre Hebbelinck, Jitka Ressová és Martin Jančok építészek, valamint Vladimír Šlapeta és Jana Kostelecká elméleti szakemberek vettek részt. A helyszín megismerése és a szervezett workshopokat követően a terveket 2020. április 24-ig kell majd benyújtaniuk a résztvevőknek.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk