Az épülés szelleme | Nagy Corvinus Napóra
Elkészült a hatalmas szobormű a Duna-parthoz közeli új Corvinus Egyetemi épület és Studium irodaház homlokzatán. Jovánovics György 33 méter magas alkotása a Szabadság-szobor után a második legnagyobb köztéri műalkotás az országban.
Október 22-én megtartották Jovánovics György óriási plasztikájának műszaki átadását – elkészült a Corvinus Egyetem és a Studium irodaház homlokzatát díszítő alkotás, mely az Art Universitas Program keretében valósult meg. Az épületegyüttest még 2007. szeptemberében adta át a beruházó WING Zrt. A felsőoktatási PPP (Private Public Partnership) beruházás részeként az ingatlanfejlesztő az építési költség 1 %-át képzőművészeti alkotásokra fordította. Az Art Universitas Programban két – egy beltéri és egy kültéri – műalkotás született. Az előbbi a verba/signa popularia, amely egy moduláris felépítésű LED-fal, a Corvinus Egyetem email levelezésének egyedi grafikai megjelenítése.
A fehérre festett acélból készült kültéri alkotás, a Kossuth-díjas Jovánovics György munkája, két címet visel. „Az épülés szelleme" elnevezés az egyetem tudásgyarapító és -megosztó funkciójára utal, alcíme pedig, a „Nagy Corvinus Napóra" a fényjátékra utalva a jobb megjegyezhetőséget szolgálja.
A pályázatra beérkezett műalkotások közül az Oktatási és Kulturális Minisztérium által delegált szakmai zsűri választotta ki Jovánovics installációját. Hosszas előkészítés, központi tervtanácsi értékelés és kerületi építési engedélyezés után a kivitelezés 2009 második negyedévében indult. A műalkotás méretében vetekszik az ország legmagasabb szoboregyüttese, a Szabadság-szobor méreteivel. Legmagasabb pontján 33 méteres elemmel díszíti a Corvinus Egyetem homlokzatát a főbejárattól balra eső falfelületen. A 27 részből álló kompozíció anyagában fehérre festett acél, formáját tekintve pálcák, vastagabb gerendák és kockák, hasábok együttese – mintha egyszerű vágásokkal kialakított kubusokból épülne fel. A matt fehér árnyalatú elemek tagolása finoman követi az oktatási komplexum arányrendszerét, miközben az okker színű burkolattól elkülönülve igazi jelként funkcionál. „Az egyetem számára készült alkotással határozott célom volt, hogy művészi alkotásként és architektúraként egyaránt értelmezhető legyen. Számomra az egyetem az oktatás és tanulás színhelye, s mint olyan, a megőrzést, a rendszert, az átláthatóságot, egy magasrendű egyszerűséget szimbolizál. Ennek lenyomata az elkészült szobor is, amely impozáns méretei ellenére a súlytalanság látszatát kelti" – jellemzi alkotását Jovánovics György.
A most átadott szobor nem az első komoly, méreteiben is monumentális köztéri alkotása a szerzőnek. Trójai papírgyár című szobra a szöuli Olimpiai Parkban található, emellett szintén sokak által ismert a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcelláján elhelyezett, az 1956-os forradalom mártírjainak állított emlékműve is.
Jovánovics György művének legfőbb erénye az a különös kettősség, mely a műben rejlő lehetőségeket kiteljesíti. Egyrészt kétségbevonhatatlanul szuverén mű: nem applikációként, kitűzőként, esetleg diplomán, kódexlapon (akként értelmezett felületen) elhelyezendő iniciáléként értelmezi a feladatot. Másrészt hiánytalanul, kompromisszumok nélkül tesz eleget a megfelelés igényének. Megfelel ugyanis a szerző koherens és következetesen épülő életművének (képes annak jelentős állomásává válni), és megfelel az épületnek. Ugyanúgy a tágabban értelmezett dekonstruktív gondolkodás terméke, mint a több módosítás után kialakult végleges homlokzatterv. Egy nyelven beszél az épülettel, ezért bírja az épület tervezőinek, Lázár Antal építész és munkatársainak rokonszenvét.
A szöveg a Wing Zrt sajtóközleményének és a nyertes pályamű bírálatának felhasználásával készült. Fotó: © Vargha János.
Az épülés szelleme | Nagy Corvinus Napóra
alkotó: Jovánovics György Kossuth-díjas szobrászművész
közreműködők: Oláh M. Zoltán, Szabó András (teljes statikai terv, kivitelezési és gyártási tervek), Varga István (elemek gyártása, Kállvas Bt.)
összsúly: 22 tonna
elemei: a szobor alapvetően 4 mm vastag acéllemezből készült, helyenként a statikai követelmények szerint 8, 10, 12 vagy16 mm vastag anyaggal támogatva.
méretei: 33 x 13 x 2 m (magasság, szélesség, mélység; a Gellért-hegyi Szabadság-szobor 14 méter magas, talapzattal együtt 40 méter)
17:01
az épülethez tartozik egyértelműen, a homlokzatba illeszkedik egyértelműen, jót tesz neki
csakhogy az épület maga úgy fest, mint egy megyei kórház
16:00
egyetértek, elég unalmas, 2009ben mondhatni nevetséges, de lehet csak nem oda való.
13:29
HAHÓ!
Biztosak vagyunk benne, hogy a nemzetközi porondon erről (ilyenről) szól a kortárs képzőművészeti diskurzus?
Valaki vegyen egy jegyet Londonba a TATE MODERNbe Jovánovics Úrnak, a zsűrinek és mindenkinek, aki szereti! Én mikor voltam, akkor teljesen más témakörben/anyagokkal/problémákról/nézőpontokról szóltak a tárlatok.
Az ilyen alkotások talán a 70-80-as évek vicces eltorzulásainak időszakában (posztmodern?) lehetett izgalmas.
Jó lenne ha legalább a hazai képzőművészeti pályázatok nem lennének úgy lemutyizva, mint ahogy minden ebben az országban. Pl milyen ppályázat az, ahol NÉVVEL és PORTFÓLIÓVAL kell pályázni? Milyen hatással van az alkotásra magára ez? Még csak leplezni sem próbálják a mutyit! (ld pl az új egyetemi "díszítő" pályázatot!)Fiatal tehetségeket!!! Olyanokat, akire később büszkék lehetünk!!!
PS: Értem én hogy alapból el lett rontva az épület és egy ilyen hatalmas, önként vállalt Dunai panorámás "tűzfalat" valahogy "fel kellett díszíteni", szóval az építész ugyanolyan hibás, de akkor is. Csak azért mert rossz a ház, még a képzőművész lehetne jó!
08:59
öööööööööö, emmeg mijjaf@sssssssssssssz????
"mintha egyszerű vágásokkal kialakított kubusokból épülne fel" - hát ja, ennél kicsikét bonyolult vágásokkal akár Dávid szobor is lehetett volna belőle...
"Megfelel ugyanis a szerző koherens és következetesen épülő életművének (képes annak jelentős állomásává válni), és megfelel az épületnek." - a totális kamuszöveg mintapéldánya: ilyen alapon a részeg ember hányásban fetrengése is maga a ma született önmagunk felé való megfelelés mintapéldánya, nemdebár? Az épületnek való megfelelés meg: hát igen, igénytelen, snassz épülethez pont ilyen ötlettelen és béna díszítgetés(?) illik...