Az igaz út keresése — Harcművészetek Háza Győrben
Élő József hosszú évek óta kitartóan foglalkozik a harcművészetekkel. Diplomamunkája a harcművész-építész által a Győr belvárosába illesztett „test, szellem és hely" hármas egységére szerkesztett térrendszer.
A harci művészetek rendkívüli népszerűséggel bírnak hazánkban, és nincs ez máshogy Győr városában sem. A tanulmány vizsgálatai igazolják, hogy Győr városában és a környező településeken számos harcművészeti klub, és dojo működik. A harcművészetek népszerűek és számos fajtájuk gyakorolható. Az igény egy harcművészeti központ létesítésére valós alapokon nyugszik, és az is megvalósítható, hogy a harci művészetek egy fedél alá hozhatók. Ennek oka a közös szellemi tartalom, amely stílusirányzattól függetlenül egy és ugyanaz: az igaz út keresése. A harcművészet a test és a szellem művészete, ami az ember ősi védekező és támadó ösztöneire építkezik. Harcművészetnek azokat az ágakat és formákat nevezik, melyek mögött egy spirituális, szellemi rendszer is áll. (például: karate, kung fu, aikido, tai chi stb.)
Az épület feladata
- központi szerep „hombu dojo"
- megfelelő testi és szellemi feltételek biztosítása
- megfelelő edzőtermek /dojok/, és meditatív terek kialakítása
- meglévő közösségek erősítése, további kapcsolatok kialakítása
- a harcművészetek népszerűsítése
- a belváros jövőképének formálása, kulturális színesítése
A választott tervezési helyszín Győr történelmi belvárosának észak-keleti részén, a Teleki L. utca a Móricz Zs. rakpart, az Újkapu utca és az Apáca utca által határolt 4 tömbből álló területen található, a Bástya utca és a Vörösmarty utca sarkán található, beépítetlen területen. Ezen utcák kereszteződése izgalmas térbeli szituációt teremt az ide elhelyezendő épületnek. A Bástya utca és a Móricz Zs. rakpart közti két tömbön keresztül, a rakparthoz közelebb húzódott a történelmi várfal, azonban ennek nyomvonala napjainkban már nem látható. A tervezési helyszín környezetét Győr belvárosának zártsorú, derékszögű, szűk utcás, tömbös beépítése jellemzi.
Az épület tömege három alapelv mentén formálódik, leképezve a harcművészet lényegét. A ház a test, a szellem és a hely hármas rendszerében épül fel. A tömegformálás eszköze a vágás, ami egyetlen mozdulattal vágja szét a területre helyezhető tömör hasábot. A két tömeg - a test és a szellem - között a harmadik elem egy újabb finom vágás eredménye. Ez az elem – ahogy a hely, a város - maga az ember. Az épület szilárd tömegei belevágnak, szinte beépülnek a városi szövetbe. A három tömeget a vágás után maradt üresség kapcsolja össze, ami a föld és az ég jelenlétét szimbolizálja, ez a japánkert vagy ZEN kert helye.
Az épület alaprajzi, funkcionális szervezésénél is a fenti képletet vettem alapul. A két tömeg, a test és a szellem, már funkcióval jelenik meg. A nagyobb tömegbe (test) három szinten a három edzőterem (dojok) kerül. A kisebb tömegben (szellem) van a teaszoba, a meditációs terem és a földszinti foyer. A bejárat és a közlekedő funkciók kerülnek a harmadik tömegbe (város). A szétválasztás egy vágással történik, ami végigvonul az épületen, a zárófödémtől indulva a közbenső födémeken át a földszintig. Ez a vágás megjelenik a Bástya utcai homlokzaton, finoman szétválasztva a funkciót és az anyaghasználatot is. Ez a szétválás kijelöli a bejárat helyét, a meglévő idős fa mellett. A vágás mind szellemi, mind fizikai értelemben is elválasztja a közlekedő zónát a testi és szellemi terektől. A fő funkciójú terek (edzés, tea, meditáció) funkcionális felépítése minden esetben a terem és a hozzá kapcsolódó kiszolgáló tér elvét követik. A termekhez tartozó kiszolgáló zónában eszköztár, mosdó és gépészeti funkciók kapnak helyet. A földszinti váró-társalgó tér összefolyik a közlekedővel és a recepcióval. A belső udvarban japánkert, a pinceszinten öltözők, mosdók és egyéb kiszolgáló terek vannak. A közlekedés minden szint között egyenes egykarú lépcsővel, illetve egy felvonóval történik.
Az épület külső anyaghasználatát három anyag megjelenése jellemzi: vakolt fehér felületek, világosszürke műkő és üveg. A falak felületképzése fehér dörzsölt vakolat, a lábazat és a sarkon megjelenő rács anyaga műkő. A rácsok előre gyártott táblákból állnak össze, amit a helyszínen emelnek be, rögzítik és összedolgozzák az illesztéseket. Szintén előre gyártott műkő oszlopokból készül a közlekedő terek és az udvar közti bordás rész is. A harmadik tömeg - amely a közlekedő funkciót látja el - szintén fehér vakolt felületű, de durvább, érdesebb kivitelben. Az attika fedkövek műkőből készülnek, a tető gereblyézett fehér kavicsterítést kap.
Személyes kötődésem a harci művészetekhez a kyokushin karate megismerésén keresztül alakult ki. A karate, azon belül is a kyokushin ág hazánk legnépszerűbb karate irányzata. Ezen harcművészetet tizenöt éve gyakorlom Győr városában. Az épület tervezésénél személyes tapasztalataim alapján igyekeztem méltó hombu dojo-t tervezni, a szükséges igények kielégítésével. Az épület megtalálja helyét Győr belvárosában, erősítve annak kultúráját, mind testi, mind szellemi értelemben.
Élő József
Széchenyi István Egyetem,
Építészmérnök Egyetemi Szak 2010
Harcművészetek Háza, Győr
konzulens: Czigány Tamás
opponens: Galina Zoltán
09:53
Nem értek a harcművészetekhez, de valami fogalmam azért van róluk. Az, hogy a harcművészetekben a test és a szellem egyensúlyi állapotára törekszenek, - ami egy bensőséges folyamat - szerintem magyarázza a két egymásba forduló tömeg hasonló formálását, hiszen ez az egésznek a lényege. Továbbá nem gondolom, hogy egy divatos öncélú épületről beszélnénk, szerintem amennyire csak tud érzékeny a környezetére. Ez a ház teljesen ésszerű alapokon nyugszik és ismerve a helyszínt is úgy gondolom, hogy abszolút megállja a helyét. Szeretnék gratulálni a diplomamunkádhoz, nagyon jól átgondolt, precíz terv. Sok sikert a továbbiakban.
Zoli
19:53
Üdvözlet,
Én inkább kritikával illetném. Nem tartom túl szellemesnek, hogy a test és a szellem ugyanúgy jelenik meg. Nagyon jól hangzik, de a leíráson túl én nem érzem beszédesnek az ugyanúgy zárt, csak befelé élő tömegeket. "Szilárdan és masszívan veszi fel pozícióját, mely olyan érzést kelt bennem, mint az edzés előtti vagy utáni alapállás." (opponencia; Galina Zoltán) - szerintem inkább támadólag lép fel a tömegképzés. A modell is igen beszédes a környezettel való kapcsolattal, pláne Győrrel. Értem, hogy ez egy minimalista, amolyan Tadao Ando érzésből táplálkozó épület, de azok az épületek kapcsolatot teremtenek környezetükkel. Minden tiszteletem, de kicsit több érzékenységet és városképre való nagyobb odafigyelést javasolnék a kollégának további munkájához ,mert a divat múlandó az épület kevésbé.
Nemes Dávid
15:37
nagyon szép munka!
nekem a Bástya utcai homlokzat kettéosztása kicsit megkérdőjelezhető, bár tény, hogy a sarki homlokzatrész aránya kedvezőbb.
mindenesetre nagyon szép terv.
hajrá, így tovább!
12:59
gratuláció itt is, innen is!!
02:55
Ezt én is kérdezném, hogy be kell csak küldeni és feltöltitek? És ha igen hova kell küldenem/töltsem?
10:09
@Keli: Kedves Diplomazott (volt) Epiteszhallgatok,
igen, amit kapunk, azt atnezes utan altalaban foltesszuk, de a szerkesztoseg nem kotelezi magat a bekuldott anyagok kozzetetelere. Ha valaki szeretne megosztani munkajat ezen a forumon (vallalva a pozitiv/negativ kommenteket), akkor a lablecben talalhato "level a szerkesztoknek" menuponton keresztul jelezheti szandekat felenk. Udv, perika
21:10
Gratulálok!A diploma is és a védés is perfekt volt.(jók a havas képek..:))
András
14:13
Hogy működik ez?
Amit az ember beküld, azt ti kirakjátok? Vagy szűritek valami szerint?