Technológia

Az innovatív parkolás jövője

1/24

Forrás: Kapu-Centrum Kft.

?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
 Budayné Frank Márta, a Kapu-Centrum Kft. kereskedelmi igazgatója, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
 Buday József, a Kapu-Centrum Kft. ügyvezető igazgatója, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Disan központi porszívó, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Disan központi porszívó, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Disan központi porszívó, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft., WÖHR
?>
	Forrás: Kapu-Centrum Kft.
1/24

Forrás: Kapu-Centrum Kft.

Az innovatív parkolás jövője
Technológia

Az innovatív parkolás jövője

2020.07.07. 15:06

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Magyarország

Cég, szervezet:
Kapu-Centrum Kft.

Termék, technológia:
Parkolótechnika

Címkék:
tájépítészet, technológia

Ma már magától értetődőnek tűnik, hogy az otthonok garázs- és kertkapui automatizáltak, holott ez az ezredforduló előtt még nagy ritkaságnak számított hazánkban. A Kapu-Centrum szakemberei az elsők között honosították meg ezt a technológiát itthon és ugyanez a tervük a parkológépek esetében is. Budayné Frank Mártával, a Kapu-Centrum Kft. kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk.  

Hogyan indult a vállalat története és milyen tevékenységi körrel rendelkeznek ma, 36 év elteltével?

Budayné Frank Márta: A férjemmel, Buday József ügyvezető igazgatóval az 1980-as évek végén kezdtünk el kaputechnikával foglalkozni. Ez akkoriban újdonságnak számított a magyar piacon, mindössze két-három cég volt jelen az országban. A szekcionált garázskapuk behozatalával indítottunk, de a garázskapu megújításával együtt, magától értetődő módon új kertkapu gyártását  is elkezdték igényelni a vevők. Később mindkettő automatizálására nagy hangsúlyt fektettek a vásárlók többek között biztonsági szempontok miatt is. így kezdtünk a mozgatással is foglalkozni, jelenleg az olasz SEA gyárral vagyunk kapcsolatban ezen a téren 1995 óta. A központi porszívók beszerelésével egy véletlen folytán kapcsolódtunk össze. A Disan márka egy müncheni szakkiállításon keresett magyar partnereket, és mi arra gondoltunk, hogy az automatizált kapuk mellett ezzel a termékkel szintén az otthonok komfortérzetét és kényelmét növelhetjük, ami bizonyos szempontból  cégünk valódi missziója.

Egy későbbi megbízásunk alkalmával  felkértek minket egy parkológép kiépítésére is. Ez a berendezés nagyon ismeretlen volt Magyarországon, mi sem értettünk a kivitelezéséhez, így fel kellett térképeznünk az európai forgalmazókat és gyárakat. Hamar kiderült, hogy a német WÖHR márka emelkedik ki leginkább mind közül, és termékeikkel ma már mi is piacvezetőnek számítunk a magyar gépi parkolótechnika ágazatában.

 Budayné Frank Márta, a Kapu-Centrum Kft. kereskedelmi igazgatója, Forrás: Kapu-Centrum Kft.
5/24
Budayné Frank Márta, a Kapu-Centrum Kft. kereskedelmi igazgatója, Forrás: Kapu-Centrum Kft.

Mi a tapasztalata a magyar vásárlóknak az Önök által forgalmazott külföldi termékekről?

Ahhoz képest, hogy a kaputechnikában milyen kevesen indultunk el, ma már több mint 1000 cég foglalkozik hasonló célkitűzéssel. Vannak, akik minden munkát elvállalnak előzetes felmérés nélkül, akár egy gyengébb minőségű termék beszerelését is, ám egy ilyen lépéssel komoly kockázatot vállalnak. Egy viszonylag olcsóbb termék is kerülhet letelepítésre, amely könnyen elromlik. Ilyenkor a vevő a forgalmazót fogja hibáztatni, nem pedig a gyárat. Mi kizárólag biztos háttérrel, tanúsítvánnyal, valamint, behozatali engedéllyel bíró márkákkal foglalkozunk. A kapuk mozgatásához ráadásul a forgalmazott termékek alig igényelnek karbantartást, olajfürdős tolómotorokkal, hidraulikus nyitókarok  működtetjük ugyanis a kertkapukat. Hogy mik a vevők tapasztalatai? Sokat elmond az, hogy szinte alig járunk vissza garanciális megkereséssel az ügyfelekhez, a legtöbb 1990-es években telepített rendszerünk még mindig kifogástalanul működik.
 

Milyen szolgáltatásokat nyújtanak a megrendelőnek és hogyan tartják a kapcsolatot korábbi ügyfeleikkel?

Komplett kivitelezést vállalunk. Először szaktanácsadást nyújtunk az érdeklődőknek, felmérjük a helyszínt, az igényeket és a legmegfelelőbb berendezést ajánljuk fel számukra. Később  saját csapatunk telepíti le a berendezést, a szerződött ügyfeleinknek pedig 24 órás karbantartási szolgálatot biztosítunk. Minden egy kézben van tehát és ami nagyon fontos, minden korábbi telepítés életét vissza tudjuk követni. Ha mondjuk az egyik termékkel kapcsolatban öt év múlva volna valamilyen kérése az ügyfélnek, akkor a rendszerünkben könnyen ellenőrizni tudjuk mivel volt dolgunk akkoriban és most mi a teendő az adott telepítéssel. Ez a struktúra nagyon jól működik, és ez az egyik legfőbb oka annak, hogy sok a visszatérő megrendelőnk.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
15/24
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

Hányan dolgoznak jelenleg a cégnél és milyen szakterületről érkeztek?

Összesen tízen vagyunk és a legtöbbünk munkaviszonya már a tíz évet is meghaladja, úgyhogy egy nagyon összeszokott csapatról van szó. Amivel mi foglalkozunk, annak az egyik legnagyobb kihívása, hogy tulajdonképpen nem oktatják a képesítését. Van villanyszerelő oktatás, és van lakatos oktatás is, de egy kaputechnikai rendszer beszerelését csak munkatapasztalat után lehet valóban megtanulni. A WÖHR gyár esetében komoly felkészítés és betanítás előzte meg a forgalmazást, így joggal ki lehet jelenteni, hogy az embereink egészen unikális szaktudással rendelkeznek, amelyet nem lehet akárhol elsajátítani. Amikor egy másik cég által telepített rendszer szereléséhez hívnak minket, sokszor látunk olyan munkát, amely nem üti meg a megfelelő mércét, akár balesetveszélyes állapotot is előidézhet és korrigálni is nehéz a hibáit. Nagyon fontos, hogy megfelelő minőségű alkatrészekkel és minőségi szakemberekkel dolgozzunk együtt. Ez a két legfontosabb alappillére egy hiteles cégnek és mi nagyon büszkék vagyunk a csapatunkra.
 

Beszéljünk egy kicsit a parkológépekről. Mikor léptek be a köztudatba ezek a rendszerek és mennyire terjedtek el Magyarországon?

Parkológépeket már az 1950-es évek végén  gyártottak Németországban. A WÖHR gyár esetében  a  tulajdonosok nagypapája kezdett el foglalkozni a gyártásukkal, ma viszont már 120 forgalmazója van a márkának és szerte a világon piacvezetőnek számít több, mint 1.000.000 parkoló berendezés telepítésével a forgalmazókon keresztül. Az igények persze a 21. században megváltoztak és a szerkezeteknek egyre újabb és újabb típusai bukkannak fel. Az eljárás azért annyira keresett jelenleg hazánkban is, mert rendkívül sok négyzetmétert takaríthatunk meg vele akár  irodai, társasházi, otthoni, vagy ipari környezetben.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
21/24
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

Milyen fajtái vannak a parkológépeknek és melyek a legkeresettebbek a magyar piacon?

Van olyan típus, amelynek esetében az autók csak egymástól függően tudnak parkolni. Tegyük fel, hogy van egy emeletes rendszer, amelyen a felső autó csupán az alsó gépjármű kiparkolása során hajthat ki. Ez a típus nagy betonfelületen tud hasznos lenni, ahol a négyzetmétert szeretnék megduplázni és garázsmester kezeli majd az autókat. Van egy továbbfejlesztett változata is, ahol a gép egy lifthez hasonlóan aknába süllyeszthető, így a felső autó a másik tulajdonostól függetlenül tud kiparkolni. A legtöbb irodában és társasházban ilyen rendszert igényelnek jelenleg. Az egyik viszonylag új megoldás tetején egy betonfelület helyezkedik el, így az akna tulajdonképpen lezárul a süllyesztéskor. Egy kertben észre sem lehet venni, hogy a föld alatt egy láthatatlan garázs rejtőzik. Nagyon közkedvelt lett ez a típus manapság, elvégre nem mindegy, hogy a kocsibeállókkal növeljük, vagy csökkentjük a kertünk beépítetlen négyzetmétereit.
 

A nagy parkolóházak esetében melyik rendszer tűnik a leghatékonyabbnak?

A jelenlegi típusok között vannak félautomata és teljesen automata rendszerek is. Utóbbi esetében képzeljük el, hogy beállunk egy adott helyre, lenyugtázzuk a parkolást, a robottechnológia segítségével a rendszer elviszi az autót egy üres helyre. Ez egy teljesen automatizált folyamat, ilyen működik például a budapesti Szent István Bazilika alatt is, ahol egy 404 férőhelyes garázs üzemel, de a Reáltanoda utcában is automatizált parkológépek várják a gépjárművezetőket 200 hellyel.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
22/24
Forrás: Kapu-Centrum Kft.


 

Mik a tapasztalatok egy ilyen parkoló rendszer megtervezése során?

Az építészeknek több szempontból kell megközelíteniük a gépek megtervezésének kérdését.  Egyfelől nagy figyelmet igényel az aljzatbeton teherbírásának bekalkulálása, a beépítéshez szükséges méretek figyelembe vétele, a felhasználók autóparkjának a felmérése és a ráfordulási helyigény kiszámítása. A vonatkozó információkat és a műszaki adatlapot megtalálják és le is tölthetik a honlapunkról. Különös figyelmet igényel mindemellett az emeletes rendszerek méreteinek kiszámítása is. A tervezők legtöbbször a hagyományos autóméretekkel számolnak, holott akár egy társasház, akár egy 4-5 csillagos szálloda esetében a luxusautók magasságai akár a két métert is meghaladhatják már, a nagycsaládosok egyterű autóiról nem is beszélve. Mi mindig igyekszünk  személyes kapcsolatot kialakítani az építészekkel,  bátorítjuk őket a működő magyar referenciák megtekintésére is. A WÖHR gyár által forgalmazott szinte összes típust kiviteleztük már az országban, ezért bármely referencia megtekinthető, ezáltal is hatékonyabb tervezési segítséget adva  a tervezőknek a közös munka során.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk