Épülettervek/Középület

Az MTK stadionja - a IV. díjas terv

1/14

Helyszínrajz, forrás: ACW

Alaprajz - földszint, forrás: ACW

Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW

Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW

Alaprajz - Skybox szint, forrás: ACW

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

?>
Helyszínrajz, forrás: ACW
?>
Alaprajz - földszint, forrás: ACW
?>
Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW
?>
Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW
?>
Alaprajz - Skybox szint, forrás: ACW
?>
Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW
?>
Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
?>
Látványterv, forrás: ACW
1/14

Helyszínrajz, forrás: ACW

Alaprajz - földszint, forrás: ACW

Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW

Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW

Alaprajz - Skybox szint, forrás: ACW

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Látványterv, forrás: ACW

Az MTK stadionja - a IV. díjas terv
Épülettervek/Középület

Az MTK stadionja - a IV. díjas terv

2015.02.18. 15:36
MÉD

Projektinfó

Hidegkuti Nándor Stadion (MTK)

Tervezés éve:
2014

Stáblista

építész munkatársak: Balog Mária, Fülöp Máté, Géczi Zsuzsanna, Magyari Mátyás, Sulyok Levente

statikus tervező: Puskás Balázs (Terraplan '97 Mérnökiroda Kft.)

gépész tervező: Oltvai Tamás (Oltvai Gépész Stúdió Kft.)

villamos tervező: Rajkai Ferenc (PLOTT Mérnöki Kft.)

sporttechnológia: Dr. Muszbek Mihály 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Még december elején hirdették ki az MTK futballcsapatának budapesti stadionjára kiírt tervpályázat eredményét. Az ACW Konzorcium (Archiflex Studió Építésziroda, CET Budapest Kft., Wéber Építésziroda Kft) pályamunkáját IV. díjjal jutalmazta a zsűri. Bemutatjuk Csomay Zsófia, Heppes Miklós, Koczka István, Wéber József és munkatársaik tervét.

A tervezést meghatározó fő szempontok a következők voltak:

  • a több mint 100 éves klub történelmi hagyományait figyelembe vevő, a mai kor igényeit maximálisan kiszolgáló épületegyüttes létrehozása,
  • az MLSZ. 10/B. osztály és az UEFA 3 kategória infrastrukturális előírásainak kielégítése,
  • az ütemezett fejlesztési elképzelések biztosítása három ütemben,
  • kialakult városi szövetbe illeszthető beépítés,
  • a korszerű stadion építéseknél megkövetelt szurkolói, gépjármű forgalmi, parkolási rend kialakítása,
  • az eseményekhez kötött, illetve a folyamatosan működő funkciók, területek elválasztása.

1.) Telepítés, beépítés alapelvei

A Hidegkuti Nándor Stadion telepítésénél meghatározó volt a telek geometriai adottsága, a centerpálya 90 fokkal elforgatott É-D hossztengelyű tájolása, valamint a lehetőségek szerinti 4 oldali aréna jellegű lelátók biztosítása.

Helyszínrajz, forrás: ACW
1/14
Helyszínrajz, forrás: ACW

Ennek megfelelően a pályát a telek szélesebb, Hungária körút felöli részén helyeztük el É-D-i hossztengellyel. Ez a telepítés lehetővé tette, hogy az alsó 4 sor lelátó „aréna" jelleggel körbe ölelje a pályát, és a keleti és nyugati oldalakon kialakuljanak a hosszoldali nagyobb lelátó felületek. Az épületet a Hungária körút felöli oldalon a telekhatártól 11,0 métert visszahúztuk, így lehetővé vált a főbejárat előtt – a mai rendezetlen terület helyén – egy burkolt felületű, intenzív növényzetű (részen meglevő állomány), leülő felületekkel, szobrokkal gazdagított városi teresedés létrehozása. A teresedés kettős funkcióval bír:

  • egyrészt elosztja a lökésszerűen jelentkező érkező – elmenő szurkolói forgalmat,
  • másrészt leválasztja a Hungária körút zavaróan intenzív forgalmát, zaját; egy nyugodt gyalogos zónát biztosítva.

Az épület délkeleti sarkán lévő teret, a Hungária körút egy ismert városi pontjává kívánjuk tenni.

A Salgótarjáni út felöli, szélesebb telekrészen, figyelembe véve az MTK hagyományait (szurkolói forgalom, elbontásra kerülő klubház) alakítottuk ki az új klubház épületét.

Ide a napi használatban, folyamatosan működő funkciók kerületek, önálló utcai bejárattal, mint:

  • MTK Memorial
  • étterem – söröző, kávézó
  • családi helyiségek
  • sportbolt, szuvenír
  • egyesületi irodák
  • egyéb kiszolgáló területek.

A Memoriál klubházban történő elhelyezésével az MTK sportklub-történeti kiállítása a nagyközönség számára bármikor elérhető, megtekintése a sportrendezvényektől függetlenül is lehetséges.

A pálya nyugati hosszoldalán kialakított főépület előtt a BKV védett klubházának tengelyében, egy a Salgótarjáni utat a Sport utcával összekötő, megemelt szintű, burkolt főbejárati tér, „plató" létesül.

Ez a terület biztosítja a nyugati oldali bejáratok és kijáratok szintbeli megközelítését, külön rendezvény esetén a VIP terem közvetlen megközelítését is.

Alaprajz - földszint, forrás: ACW
2/14
Alaprajz - földszint, forrás: ACW

A telek Törökbecse utca felöli részén, a meglévő terepszinten, az utca szintjétől lesüllyesztve - a meglévő terepadottságok kihasználásával - alakítjuk ki a szükséges parkolókat, valamint a szükséges gyakorlópályát. A parkoló terület a Törökbecse utca felől egyirányú rámpákon közelíthető meg, hagyható el. Süllyesztett, növényzettel telepített kialakítása rendezett, szellős látványt biztosít a későbbi ütemben megvalósítható fejlesztéseknek is.

2.) Közlekedési kapcsolatok, parkolás

Az MTK szurkolók hagyományosan tömegközlekedéssel (37-es villamos), gyalogosan, esetleg kerékpáron érkeznek a Stadionhoz. A tervezett új beépítésnek, valamint az egyszerű, gyors közlekedés igényeinek megfelelően az alábbi módosításokat javasoljuk:

37-es villamos:

  • a Hungária körúti mindkét irányú megálló a K-i oldalra kerül,
  • új megállók létesülnek a nyugati oldali MTK főtér vonalában,
  • az Asztalos Sándor utcai megálló áthelyezésre kerül a Salgótarjáni úti edzőpályákhoz,

1-es villamos:

  • új megállójából egyenes rávezetésű zebra a bejáratokhoz,
  • Hungária körút – Salgótarjáni út kereszteződésében zebrák nyomvonalainak egyszerűsítése.

A javasolt módosítások elfogadása esetén a lökésszerű szurkolói forgalom egyszerűen és gyorsan érheti el a főbejáratokat.

A nagyszámú kerékpáros szurkoló részére a Törökbecse utcai telekhatár mentén, valamint az MTK főtéren biztosítunk parkolóhelyeket.

A személygépkocsival és busszal érkezők (VIP, játékosok, dolgozók, akadálymentes, sajtó) a Salgótarjáni út – Asztalos Sándor utca felől érhetik el a süllyesztett parkolót és a Sport utca felé történik a kihajtás. Ide érkeznek a TV közvetítő kocsik, mentők, tűzoltók, egyék áruszállítók is. A be- és kihajtás ezen a területen csak engedéllyel, ellenőrzött módon lehetséges.

Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW
3/14
Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW

A szervezetten érkező vendégszurkolók fogadása a Hungária körút felől a Százados utcában történik, ahonnan gyalogosan, közvetlen útvonalon érhetik el a számunkra kijelölt bejáratot. A buszokat és személygépkocsikat, a BKV telepén kialakított, meccsek idején őrzött parkolókban hagyják. Az itt kialakított parkolók szolgálhatnak, a későbbi ütemekben megvalósuló fejlesztések parkolási igényeinek kielégítésére is.

3.) Belső forgalom

Szurkolói forgalom:

A vendégszurkolók a Százados úti parkolóból rövid, biztosított útvonalon érhetik el, a részükre kijelölt „B" jelű bejáratot, illetve ugyanezen az útvonalon távoznak is. A „B" jelű bejárattól közvetlenül érhetik el a részükre leválasztott szektorokat a +4,20 m, ill. +9,20 méteres szinteken.

A hazai szurkolók fogadására az „A"; „C"; „D" jelű bejáratok szolgálnak. A hazai családos szurkolók fogadására a „C" jelű, Sport utca felőli bejárat van kijelölve, ami a megemelt szintű főbejárati téren közelíthető meg. Az MTK „B" közép részére, hagyományosan a klubház melletti „D" jelű bejáratot terveztük, ahonnan a kapu mögötti lelátórészek közvetlenül megközelíthetőek.

A stadionba a szurkolók az utcaszinttel, illetve a megemelt főtérrel azonos +4,20 méteres szintre érkeznek a sarkokon, ahonnan a könnyű tájékozódást segítő betekintés nyílik a pályára, lelátókra.

Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW
4/14
Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW

Erről a közlekedő, elosztó területről aréna töltéssel érhetőek el az alsó, illetve felső széksorok. Az eltávozás részben az aréna bejáratokon keresztül, részben a homlokzatok mentén húzódó egykarú, menekülő lépcsőkön és közvetlen kijáratokon keresztül történik a szabadba.

VIP forgalom:

A VIP nézők – jellemzően gépkocsival – ellenőrzött behajtóval a süllyesztett parkolószintre érkeznek. Innen, a centrális elhelyezkedésű főbejáraton jutnak a fogadó előcsarnokba, ahonnan a függőleges közlekedő magokon (liftek, lépcsőházak) keresztül juthatnak fel az I. és II. szinten lévő VIP termekbe, lelátókra, valamint a III. szinten létesülő skyboxokba.

Sportolók útja:

A sportolók részére külön bejáratot alakítottunk ki, a süllyesztett parkoló szintjéről. Innen egy belső ellenőrzött folyosón keresztül közelíthetik meg az öltözőcsoportokat. Ugyancsak ezen az útvonalon közlekedhetnek az edzők, versenybírók, ellenőrök, sportorvosok.

A játékosok az öltözőcsoportból ezen a folyosón keresztül közvetlenül érik el a játékos bejárót a „mix zóna" érintésével.

A sajtó útja:

A sajtó munkatársai a terepszinten a parkolóból jutnak be a főépületbe, ahonnan a recepció érintésével egy külön közlekedő vezet a konferencia terembe, televíziós helyiségekbe. A TV közvetítő kocsik területét, közvetlenül ezen területek előtt alakítottuk ki. Az újságírói lelátó és a III. szinti rádiós-televíziós közvetető helyek, főkamera állás az előcsarnokból nyíló lifteken érhetőek el, a pálya tengelyének közelében.

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW
6/14
Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Akadálymentes közlekedés:

A terepadottságok kihasználásával kialakított süllyesztett pályaszint miatt, az akadálymentes megközelítés természetes módon, a terepszinten biztosított mind az „A", mind a „B", „C" és „D" jelű bejáratokon keresztül, az alsó lelátók felső síkján kialakított MS nézőhelyekre. A főbejárat oldalán a parkolószintről, a felvonókon keresztül bármelyik épületszint akadálymentesen elérhető.

Áruszállítás, hulladék elszállítás:

A stadion és a klubház gazdasági kiszolgálása, hulladék elszállítása, a parkoló szintjén, a főbejárat DNy-i sarkán kialakított, tehergépkocsi úrszelvényre méretezett gazdasági bejáraton keresztül biztosított. Ugyancsak ezen a bejáraton keresztül lehet közvetlenül a pálya szintjére behajtani, akár különböző áruszállítások, akár bármely vészhelyzet (mentők, tűzoltók) esetén. A tervekben javasolt, Hungária körút felőli részen kialakítható fitness és sportszolgáltatás funkciójú terület gazdasági kiszolgálása szintén innen történhet.

4.) A funkciók területi felosztása:

A talajfűtéssel kialakított centerpályát a jelenlegi pálya szintjén, 90°-os elforgatással alakítjuk ki, figyelemmel a megkívánt tájolási követelményekre, valamint a magas talajvízszintre.

A létesülő lelátók alsó sorai, melyek arénaszerűen körbe ölelik a futballpályát, gyakorlatilag a terepszintről közvetlenül közelíthetőek meg. A nagyobb befogadóképességű lelátó területek a hosszoldalak mentén létesülnek, a tájolásból adódóan eltérő funkciókkal. A Hungária körút felüli kevésbé kedvező K-i oldal „tiszta" lelátó funkció a szükséges kiszolgáló helyiségekkel (WC csoportok, büfék, eü. helyiség). a felső +9,20 m szinten kialakított közlekedő terület alkalmas a későbbi lelátó kapacitás bővítés fogadására is. A sportszakértő javaslatára, ezen a területen helyet biztosítottunk mozgó büfépultok elhelyezésére. Erre a javaslat szerint azért van szükség, mert a stadion bevételek egyik jelentős forrása a büfék forgalma, melyek a lökésszerű forgalmat 15 perc alatt, csak egyenletesen elosztott nagy kiszolgáló felületen tudják biztosítani. Ez a szakértők által alátámasztott igény, a kiírásban szereplő méretekhez képest többlet területeket igényel, gazdaságos mozgó árusítással.

Látványterv, forrás: ACW
8/14
Látványterv, forrás: ACW

A lelátó I. szintje alatti épületrészen adódó terepszint alatti tér, fejlesztési területként hasznosulhat, kapcsolódva a programban meghatározott elképzelésekhez, mint:

  • fitness, aerobik, és egyéb sportedző termek kialakítására alkalmas terület
  • Labdarúgó Akadémia fedett edzőterülete
  • speciális sporttal kapcsolatos kis üzletek

A terület gazdaságos kialakítása és üzemeltetése hozzájárulhat a beruházás hosszú távú, fenntartható működéséhez.

A kedvezőbb tájolású Ny-i oldalon létesül a stadion főépülete az eseményekhez kötődő funkciókkal, mint: - VIP terem

  • VIP lelátók, terasz, VIP boxok
  • újságírói helyek
  • közvetítői és kamera állások.

A főépület legalsó, a parkolóval és a pályával azonos szinten a sport kiszolgáló funkciók (öltözők, bemelegítő helyiségek, orvosi területek, szertárak), valamint a sajtókonferencia és televíziós közvetítő helyiségek nyertek elhelyezést.

A Salgótarjáni út felőli oldalon létesül az új 4 szintes klubépület, a folyamatos működésű funkciókkal. Pince szintjén üzemeltetési helyiségek, az étterem árufogadási területei, valamint a szurkolói kelléktár. Az utca szintjén, a hangsúlyos sarok fedett-nyitott területéhez kapcsolódva létesül az étterem-söröző, galéria szintjén kávézóval. Az utca lejtését követő szintről nyílik az épület főbejárata, és az MTK szuvenír- és sportbolt. Az épület valamennyi vendéglátó létesítményének ellátását az étteremhez kapcsolódó konyhaüzemből javasoljuk kiszolgálni.

Látványterv, forrás: ACW
11/14
Látványterv, forrás: ACW

A megnövelt számú jegypénztár, szintén itt került elhelyezésre, a szakértői javaslatnak megfelelően elkülönítve a forgalmas szurkolói bejáratoktól.

Az I. emeleti, +9,20 méteres szinten az MTK Memorial helyiségei, interaktív berendezéssel, szülői váró, játszóház, és a kávézó nyert elhelyezést. Ez a szint kapcsolódik a stadion felső szinti lelátó szintjeihez, melyen keresztül közvetlen átjárás biztosított a klubház és a főépület között. A legfelső +13,20 méteres szinten az MTK egyesület irodái kerültek kialakításra, vizuális kapcsolatban a centerpályával.

A főépület és a klubépület eltérő működése miatt indokolt elválasztását, követik a gépészeti területek elosztása is.

5.) Megvilágítás

A pályavilágítást, a legkorszerűbb igényeknek megfelelő, káprázásmentes nagy magasságból (36-38 n) biztosítjuk, a pálya négy sarkán elhelyezett jelképszerűen megformált világítóoszlopokról. Az oszlopok lelátó szint felett külső burkolata áttetsző, (esetleg csak előtető szintjétől), és a rendezvények idején belülről nem zavaró fényerővel megvilágított, ami az új stadionnak egy hangsúlyos, jellegzetes elemévé válhat.

Az oszlopok belsejében légcsatornák épülnek, melyeken keresztül a legkedvezőbb helyen, nagy magasságban történik a szellőzéshez szükséges friss levegő beszívása, illetve az elhasznált levegő kifúvása.

A lelátó területek, az előtető enyhén emelkedő alsó síkjába süllyesztett, a pályára merőleges irányú vonalmenti LED-es megvilágítást kapnak.

Látványterv, forrás: ACW
13/14
Látványterv, forrás: ACW

6.) Tömegkialakítás, anyaghasználat

A telek elhelyezkedése és a környezet beépítése indokolja a városi létékű összefogott tömeg és homlokzatképzést. Ezt a célt, az eltérő használatú épületrészek lefedő könnyed megjelenésű tartószerkezettel, és azt alátámasztó, a homlokzaton körbefutó oszlopsorral kívántuk elérni.

Ezzel a kialakítással, véleményünk szerint, az eltérő funkciók formai és anyaghasználata egységesen tud megjelenni

A lelátók és az egyéb épületrészek felett végigfutó filigrán előtető előregyártott vasbeton szerkezetű, egységes látszóbeton felületekkel. A lelátók külső homlokzati síkját egy áttetsző, feszített fém háló borítja. A sarkokon elhelyezkedő főbejáratok felett a háló besűrűsödik, és a bejárati jelek a hálószerkezetbe beleszövődnek. A bejáratokat és a menekülő kijáratokat látszóbeton kapuzatok alkotják. A főépület homlokzatát egységes függönyfal képezi, azonos síkban a csatlakozó hálószerkezettel. A klubépületen, amely egy formailag is elkülönülő épületrész, a sávosan megnyitott homlokzati felületek előtt, vízszintes, mintázott üveglamellák futnak végig, melyek az „áttetsző látványon" kívül, a déli fekvésű homlokzat árnyékolását is biztosítják.

Látványterv, forrás: ACW
14/14
Látványterv, forrás: ACW

7.) Fejlesztési javaslatok, ütemezés

A tervezett beruházások javaslatunk szerint 3 ütemben valósulna meg:

I. ütemben:

  • a Hidegkuti Nándor Stadion épületei; hrsz.: 38852/6. számú telken, a keleti oldali lelátók alatti fejlesztési terület szerkezetkész kiépítésével,
  • a Hungária körút felől, a Stadion előtti közterület rendezése, burkolt fogadótér kialakításával, növénytelepítéssel,
  • telken belüli parkolók, edzőpálya, főbejárati tér kiépítése,
  • villamos megállók áthelyezése, a Hungária körúti gyalogos átkelők rendezésével,
  • Százados úti parkolók kiépítése,
  • Salgótarjáni úti edzőpálya az öltözőépület felújítása, gépkocsikkal történő behajtási lehetőség

II. ütemben:

  • a Labdarúgó Akadémia teljes tervezési programjának megvalósítása a BKV Sporttelep főépületében, annak teljes körű felújításával. Az épületben használatban lévő sport és edzőterem megtartása mellett teljes funkcióval elhelyezhető
  • a BKV Sporttelep komplex fejlesztése 3 edzőpályával, teniszpályákkal, esti megvilágítással, zöldterület rendezéssel
  • a Hidegkuti Nándor Stadion keleti lelátója alatti fejlesztési terület teljes kiépítése,
  • A BKV központi épület lelátójának felhasználásával oldható meg a sport területen biztosítandó 300 fős nézőtérrel bíró pótpálya is.
  • Salgótarjáni úti edzőpályák kialakítása esti megvilágítással a teljes terület rendezésével,

III. ütemben:

  • az MTK főtér nyugati oldalán a parkoló feletti épületfejlesztés megvalósítása (sportszálló, MEDICAL Sport Center, Sportáruház, szolgáltatások funkciókkal). A jelentkező többlet parkolási igény a Százados úti parkolóban oldható meg.
  • a BKV sporttelep Sport utca mentén megvalósítható fejlesztései, elsősorban a főépülettől nyugatra eső területeken,
  • a Salgótarjáni úti edzőpályán az elbontott sportcsarnok felépítése parkolóval.

Forrás: műleírás

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.