Helyek/Köztér

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását

1/45

Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando

Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

DoTank, Chairboming © Marius Vasile

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea

Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Abrupt Arhitectura © Marius Vasile

Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile

Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea

Under-road spikes © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

?>
Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț
?>
Lőrések fajtái. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
?>
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
?>
Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando
?>
Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile
?>
FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT
?>
DoTank, Chairboming © Marius Vasile
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea
?>
Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile
?>
The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea
?>
Abrupt Arhitectura © Marius Vasile
?>
Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile
?>
Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea
?>
Under-road spikes © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
1/45

Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando

Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

DoTank, Chairboming © Marius Vasile

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea

Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Abrupt Arhitectura © Marius Vasile

Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile

Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea

Under-road spikes © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását
Helyek/Köztér

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását

2023.01.19. 08:00

Ahogy korábban beszámoltunk róla, tavaly szeptember 23 és október 23 között került megrendezésre a Beta – Temesvári Építészeti Biennálé – most annak fő kiállítását mutatjuk be részletesebben. A kurátorok, Daniel Tudor Munteanu és Davide Tommaso Ferrando célja a „kiskapu" (loophole) fogalmának feltárása volt, amely kifejezés az angol nyelvben egyszerre utal az erődök védelmi falában lévő lőrésekre, és átvitt értelemben, a város szabályozásában rejlő résekre.

Bevezető

A kiállítás célja az volt, hogy cselekvésre ösztönözze a polgárokat, és felvértezze őket a városi szövet kisajátítására. A bemutatott projekteket és akciókat az alapján választották ki, hogy a közterületek használatát szabályozó törvények megkérdőjelezésével újszerű városi szituációkat hozzanak létre. Az új téri helyzetek nyers és őszinte képet festenek a városról, kihasználva a kietlen átjárókban és sikátorokban rejlő lehetőségeket.

Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
5/45
Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

A kurátori koncepció keretében egy geometriai rácsot illesztettek a város szövetére, véletlenszerű kereszteződési pontokat létrehozva. A pontokat egy 23 kilométer hosszú, véletlenszerű ösvény köti össze. Az útvonal egyes pontjain kisméretű installációk kaptak helyet, melyek a város egy-egy figyelmen kívül hagyott szegletét hivatottak feltárni.

A kiállítás megnyitója előtt önkéntesek járták végig az ösvényt, akik sárga festékkel jelölték ki a nyomvonalat. Ez a rejtélyes aktus automatikusan beindította a helyiek fantáziáját, akik már a kiállítási tárgyak tüzetes felfedezése előtt elkezdték találgatni a nyomok céljait. A városszövetet átszelő útvonalak fiktív mikroközösségekhez kapcsolódnak, melyek új rétegekkel és témákkal töltik fel a várost.

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
8/45
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Amikor az ösvény eléri a Fabric negyedet, a sárga vonal egy használaton kívüli, szecessziós épület bejáratához vezeti a látogatókat, melyet hivatalosan Ștefania-palotának hívnak, de a köznyelvben Majomházként emlegetik. Az elnevezést a homlokzatot díszítő szobrok ihlették – a pajzsot és dokumentumokat tartó majmok és medvék – amelyek állítólag a helyi politikusokat ábrázolják, akik ragaszkodtak hozzá és követelték, hogy a középületen szerepeljenek. A Majomház belsejébe érve a vonal az épület korábbi tereinek labirintusát köti össze: könyvtár, bár és tanterem, a városi installációk beltéri folytatásaként értelmeződnek újra. A kurátorok vágya, hogy ez a beavatkozás legyen az első lépés az épület teljes rehabilitációja felé.

Majomház. © Marius Vasile
30/45
Majomház. © Marius Vasile

A kiállítást kísérő szöveg:

A falak az ellenőrzés eszközei. A befogadás és a kirekesztés bináris eszközei: ha az egyik oldal a bentet jelenti, a másik biztosan a kintet. A falak a hatalom fizikai megtestesülései: megakadályozzák az átmozgást, a kommunikációt, szabályozzák a viselkedést és a tulajdonviszonyokat. Minden fal mögött – legyen az téglából és habarcsból, vagy éppen kódsorból – a törvények, a parancsok, a normák, a szabályok, a szerződések, a kódok, a protokollok, a feltételek, a hiedelmek és az ideológiák állnak. Ezek a társadalmi konstrukciók az igazi falak, amelyek formálják környezetünket.

 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
14/45
VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu



Ezek a láthatatlan falak folyamatos "újtárgyalás" alatt állnak: módosítják, bővítik, felülvizsgálják, aktualizálják, összeállítják, cenzúrázzák, hamisítják, törlik, lefordítják, értelmezik, elfelejtik, elhanyagolják vagy törlik őket. Csak a tárgyalási folyamatban való részvétel esetén válik lehetségessé a fal természetének megváltoztatása: ami eddig csapdaként állt, az meg is védhet. Bár a falak bizonyos embercsoportokat bezárnak és cserébe másokat kizárnak, azokat mindig át lehet törni, és ha ez megtörténik, akkor képesek lehetünk különböző embercsoportok összehozására és megszervezésére. A falak a fennálló, megszokott rend megtestesülései. Áttörni őket azt jelenti, hogy megzavarjuk annak a módját, ahogyan létrejöttek, megnyitva a lehetőségét egy másfajta társadalom létezésének.

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT
12/45
FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

Az áttörés egy sajátos fajtája a lőrés, angol nyelven „loophole" (angolul a loophole szó egyszerre jelöli a lőrést és a köznyelvben a kiskaput – a szerk.). A katonai építészetben a lőrés olyan védelmi és megfigyelési eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az íjászok vagy tüzérek kilőjenek egy erődítményből, miközben a tüzelő láthatatlanul és fedezékben marad. A kiskapukon inkább menekülési eszközöket értenek: olyan ellentmondásokat vagy hézagokat, amelyek lehetővé teszik egy jogszabály, egy szerződés vagy egy kötelezettség kijátszását. Anyag vagy anyagtalan, lőrés vagy kiskapu, mindkettő lényege, hogy fegyverként használják.

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea
23/45
The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Az Another Breach in the Wall a kiskapuknak van szentelve: olyan projekteknek és akcióknak, amelyek képesek kivételes városi tereket létrehozni azáltal, hogy megkérdőjelezik azokat a törvényeket, szabályokat és kódokat, amelyek szerint a városokat létrehozzák és lakják. Ezek a beavatkozások nem követik a törvényeket, szabályokat és kódokat, hanem újtárgyalják, újraértelmezik, vizualizálják, kihasználják szürke zónáikat és kikerülik vagy radikalizálják őket. Ha a törvények, szabályok és kódok a láthatatlan falak, amelyek mindennapi életünket szervezik, akkor az Another Breach in the Wall célja a kiskapuk megtalálása, amelyek segítségével ezeken a falakon lőrések nyílhatnak, új és váratlan cselekvési formákat lehetővé téve.

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso  Ferrando
2/45
Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Az Another Breach in the Wall tehát olyan áttörési stratégiákat mutat be, amelyekre az építészeken kívül művészek és aktivisták is hatással lehetnek. Így bontakozhat ki a város kreatív és kritikus megközelítése, a város használatának és termelésének átalakítása. A biennálé kiállításának célja tehát, hogy az emberek felismerjék, megkérdőjelezzék és tágítsák politikai cselekvőképességük határait, képessé téve őket környezetük felforgatására, átalakítására, és megadva mindenkinek a városhoz való jogot.

Daniel Tudor Munteanu & Davide Tommaso Ferrando


Bevezető, szerk. és fordítás: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.