Bemutatták a háborúkban megerőszakolt nők emlékhelyére kiírt pályázat díjazott alkotásait
A három dobogóson kívül további három, kiemelt pályamű kicsinyített mása is helyet kapott a március 8-án, nőnapon megnyitott makettkiállításon.
Korábban, még 2021 nyarán beszámoltunk arról, hogy pályázatot hirdetett a főváros a háborúkban megerőszakolt nők emlékhelyének megtervezésére. A pályázat eredményhirdetésére és egyben a legjobbnak ítélt pályamunkák makketjét bemutató kiállítás megnyitójára március 8-án, nőnapon került sor. Az önkormányzat által, szakmai és civil szereplők bevonásával indított, több pilléren álló projekt része az emlékmű előkészítését célzó, Elhallgatva – A háborús erőszaktétel története és megjelenítése című tanulmánykötet is, amelyet az eseményen szintén bemutattak egy kerekasztal-beszélgetés keretében.
A kiállításon a zsűri által dobogósnak ítélt pályamunkák mellett további három pályamű kicsinyített mása is helyet kapott. Közös bennük, hogy egyszerre reflektálnak a múltra, a jelenre, és mutatnak utat egy olyan jövő felé, amely nem fordul el szemérmesen a háborúk női áldozataitól. Összesen 36 terv érkezett a felhívásra, amelyek közül most a kiállításon is megtekinthető legjobb hatot ismerhetik meg olvasóink.
I. helyezett pályamű – Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete
Alkotók: Németh Ilona, Mészáros Gabi, N. Tóth Anikó
Az alkotás helyszíne a Hunyadi János úti foghíjtelek, amely a mű megjelenésével az emlékezés bejárható terévé válik. Az emlékműterv megkettőzi a meglévő betonfalakat, ezzel teszi tapinthatóvá a hiányt, s a teret a női szenvedés helyszíneként azonosítja. A látogató a támfal és másolata között egy folyosószerű térbe jut – ez lehet az elvonulás, a gyász helye. Az alkotás fontos eleme a gyógyítás kertje, illetve a traumára utaló szövegtöredékek együttese.
II. helyezett pályamű – Szőnyeg alá seperve
Alkotó: Szilágyi Erzsébet
Az üres telken egy gyógynövényekkel beültetett kert közepén erőszak nyomait viselő fehér női hálóingek láthatóak – üveglap alatt, a föld alá helyezve. A néző azonban először csak a „leletet" körülvevő kertet észleli; pozíciója a távoli szemlélő és a résztvevő között ingadozik, e kettő között kell döntenie. Az emlékmű terében szemtanúvá válik – belehelyezkedése nélkül az emlékeztetés nem lép működésbe.
III. helyezett pályamű – Palackposta
Alkotók: Monory Rebeka, Kund Iván Patrik
A Margitszigeten egyszerre funkcionálna emlékhelyként és a témáról összegyűjtött történetekhez vezető online elérésű platformként. Része a Dunában időről időre eltűnő emlékoszlop, egy bejárható út és maga a Duna is, mint az emlékezet metaforája. Az alkotást az egyszeri nézői jelenlét mellett az évente köré szervezett események teszik emlékművé.
További kiemelt alkotások
Kariatidák
Alkotók: Vadász Bence, Vadász Balázs, Kaszap Ákos
Az emlékmű gondolati alapját a nőalakokként megformált ókori oszlopok alkotják. A kariatidák egy értelmetlen építményt, egy hatalmas tömböt hordoznak. A tizenkét nőalak sorsa változtathatatlannak, megpecsételtnek és elviselhetetlennek tűnik, terhüket mégis rezzenéstelenül hordozzák. Az óriási kubus alján a Prédikátorok könyvéből áll idézet erőszakról és szenvedésről.
Elhallgattatva
Alkotó: Biró Eszter
A Margitszigetre tervezett alkotás Ovidius Átváltozások című művéből indul ki. Huszonöt magaságyásban virágok mellett fülemüléket és füsti fecskéket ábrázoló porcelánfigurák jelennek meg. A porcelánok megfestését az alkotó közösségi tevékenységként gondolta el, ezzel újabb résztvevőket bevonva az emlékezés és emlékeztetés folyamatába.
Megtört csend
Koncepció: Kardos Vera, Kiss Attila; közreműködik a Soharóza kórus
Az audiovizuális emlékművet a tervezők a Hunyadi János útra komponálták. Fák között, koncentrikusan elhelyezett körívek egy földből kibukkanó félgömböt ölelnek körül, amely a Hold sötét oldalát jeleníti meg. A holdkráterekből folyamatosan ének hallatszik, amely a Hold fázisaihoz igazodva napról napra változik, a teljes csendtől a kórusénekig.
A kiállítás a 2B Galériában (1092 Budapest, Ráday u. 47.) tekinthető meg március 9 és április 8 között, nyitvatartási időben (kedd-péntek: 14:00-18:00, szombat: 10:00-18:00).
Forrás: sajtóközlemény
08:38
Egyetértek az előttem szólóval, csodálatos alkotások, csak nem itt. Mi, mint itt lakók, akik szinte minden nap élvezik ezt a kis zöld területet, egyöntetűen nem szeretnénk, hogy lebetonozzák az egészet. Manapság, amikor mindennek a zöldítése a cél, örüljünk, hogy van egy kis foghíj telek, ahol nem egy 10 lakásos társasház épül. Nem az emlékmű ellen szólunk, legyen, csak ne így, hanem virágokkal, fűvel, fával (szeretnénk ha az összes fa megmaradna, mindegyiket ismerjük, a hárs épp virágzik, csodaszép és imádjuk az illatát. Maximum az ecetfa van útban a lépcsőn, mert esetleg szétnyomhatja a falat). Kérünk minden tisztelt alkotót és zsűritagot, hogy az itt élőket is kérdezzék meg, mert minket érint leginkább, vagy aszerint építsenek emlékművet-ha már ide esett a választás-hogy szebb legyen, ne egy lebetonozott gyász térré váljon :(
13:48
Nagyszerű szellemi-térbeli gondolatok vannak mindegyik pályaműben, gratulálok az alkotóknak! Az viszont elég furcsa, hogy a zsűri a legkevésbé valóság-kompatibilis alkotást díjazta leginkább: a nyertes mű formailag és gondolatilag is szépséges lehet, még így a részletek ismerete nélkül is, bizonyára remekül is működne a Nemzeti Múzeum parkjában vagy egy közintézmény udvarában (ha ott lenne ilyen támfal), de a javasolt helyszín sajnos egy nyitott közpark... Nem tudom, hogy a megnyitás után hány nap vagy hét múlva válik majd a szakrális jellegű, két fal közötti tér ember és kutya wc-vé, szemétgyűjtő hellyé, hajléktalanok menedékévé és zárják majd el valami rácsokkal... NAGYON SZERETNÉM, HA NEM LENNE IGAZAM!!! De sajnos túl sok rácsot láthatunk sokfelé Budapesten mindenféle zugoknál, árkádoknál, átjáróknál, kapualjaknál... Persze lehet, hogy a koncepció része, hogy a művet gondozó civil aktivitást generáljon, rendben tartó brigádokat, akik aktívan a szívükön viselik az alkotás ügyét... Ps.:számomra a 6 kiemelt mű közül kimagaslik "a Hold sötét oldalát" megidéző koncepció, ami formálásával, gondolatiságával, zeneiségével még így töredékesen megismerhető formában is katarzis-közeli élményt nyújt...