| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek

Berlint látni, és…

1/80

Köszönő emléktábla a Reichstag oldalában

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Panoráma a kupolából

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz makett

Potsdamer Platz

Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Hackesche Höfe

Hackesche Höfe

Hackesche Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

?>
Köszönő emléktábla a Reichstag oldalában
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
?>
Panoráma a kupolából
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
?>
Potsdamer Platz - Arata Isozaki
?>
Potsdamer Platz - Arata Isozaki
?>
Potsdamer Platz - Renzo Piano
?>
Potsdamer Platz - Renzo Piano
?>
Potsdamer Platz makett
?>
Potsdamer Platz
?>
Esti fények Berlinben
?>
Esti fények Berlinben
?>
Esti fények Berlinben
?>
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
?>
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
?>
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
?>
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
?>
Shell Haus - Emil Fahrenkamp
?>
Shell Haus - Emil Fahrenkamp
?>
Shell Haus - Emil Fahrenkamp
?>
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
?>
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
?>
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
?>
Hackesche Höfe
?>
Hackesche Höfe
?>
Hackesche Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophie-Gips Höfe
?>
Sophien Strasse 18
?>
Sophien Strasse 18
?>
Sophien Strasse 18
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Tacheles
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
Kulturbrauerei
?>
1/80

Köszönő emléktábla a Reichstag oldalában

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Panoráma a kupolából

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz makett

Potsdamer Platz

Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Hackesche Höfe

Hackesche Höfe

Hackesche Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe

Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Tacheles

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Kulturbrauerei

Berlint látni, és…
Helyek

Berlint látni, és…

2010.04.22. 11:00

Cikkinfó

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Vélemények:
1

Az Építész Továbbképző által szervezett tanulmányúton Zöldi Anna nézelődött Berlinben

Berlin újraegyesítés utáni építészete a sajtóból jól ismerhető: hemzsegnek a nagy nevek, sokasodnak a megaprojektek, csoda-e ha a kortárs építészet skanzenjébe látogatókban a várakozás is mega-méretekkel jellemezhető. Hiába a bőséges képanyag, egy város élő organizmus, atmoszférája működés közben érhető tetten. A végső következtetést mindenki maga vonja le, nekem Berlin ilyen szempontból némi csalódást okozott, az alábbiakban ezt igyekszem bővebben kifejteni.

Köszönő emléktábla a Reichstag oldalában
1/80
Köszönő emléktábla a Reichstag oldalában

Berlint mindenképpen látni kell, megér egy misét, habár lakóinak meglepően nagy hányada ateista. Ezt a nélkülözhetetlen információt abból a gusztusos kis füzetkéből tudhatta meg az út ötvenöt szerencsés résztvevője, amit az utazás elején a kezünkbe nyomott Szendrei Zsolt, a szervező. Mellé térkép is járt, hatalmas és 3D-s, valamint a tervezett séták pontos leírása, állomásokkal, épületekkel, tervezőkkel, továbbá egy összefoglaló Berlin történetéről, a jégkorszaktól kezdve Medve Alberten át a kevésbé dicsőséges huszadik századig, illetve annak közepéig, a világháború kitöréséig. A történeti fejezetet Sylvester Ádám jegyezte, aki a következő három napban lankadatlan lelkesedéssel mutatta be Berlin történetének dicsőséges, kortárs fejezetét – az újraegyesítés építészetét. Zárójelben: ennek lehetőségét a németek mai napig a magyaroknak köszönik, hálájuk jele a Reichstag oldalában található emléktábla, amely előtt csoportosan elérzékenyültünk.

Nem tévedés, ez itt a reklám helye. Havazás ide, mínuszok oda, lefagyott orraink ellenére is jó volt az Építész Továbbképző jóvoltából Berlinben járni március idusán – az élelmesek amúgy is beszerezhettek egy komfortos szőrmesapkát a’la russian army a Checkpoint Charlie környékén. Persze nem ez volt a tanulmányút legfőbb hozadéka. A segédanyagok is felbecsülhetetlen szolgálatot tettek – például e cikk megírása lehetetlen, de legalábbis sokkal kényelmetlenebb lett volna nélkülük. Bár az Építész Továbbképző útjainak mottója: Szabad Szemmel, vagyis a kapott segédanyagok birtokában mindenki maga fedezheti fel az adott helyszínt, itt nem volt felesleges a vezetett séta – a sűrű program, a látnivalók sokasága indokolta.

Sylvester Ádám (a berlini Magyar Követség tervezője, és a város alapos ismerője) vezetésével szembesültünk azzal, mire képes a pénz értő kezekben. A látottak ugyanis nagyjából ezt illusztrálják – ízlés dolga, hogy ki hogyan viszonyul hozzá. Berlin 90-es évek utáni építészete a macsóizmus építészete, dicsőséges magamutogatás: ilyet is tudunk! Poézist (szubjektív vélemény!) a 90 utáni épületek közül csak I. M. Pei múzeumépülete (Deutsches Historisches Museum), és a Reichstag kupolája hordoz.. Mindkettő az építészet mély-énjét: a teret ejti foglyul. Sir Norman Foster alkotása, a Reichstag bővítése szabadon látogatható – már ez is csoda. Anyaga, szerkezete lenyűgöz, monumentalitásával ámulatot kelt, de a magát hirtelen parányinak érző embert mégis magához emeli, hiszen konstrukciójával szinte tereli az elveszetten bolyongót: járd végig, fedezd fel. A Reichstag esetében egy nagyon konkrét és ősi geometriai forma – a spirál rendezi a mozgást, utunk előre kiszabott, mégsem érezzük kényszeresnek, sőt – hallatlan szabadság érzetével tölt el a lassú, fokozatos emelkedés, és az eközben kitáruló panoráma.


Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
2/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
3/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
4/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
5/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
6/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
7/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Reichstag kupolája - Sir Norman Foster
8/80
Reichstag kupolája - Sir Norman Foster

Panoráma a kupolából
9/80
Panoráma a kupolából


Persze a tengelyben csillogó tölcsér láttán hódolattal adózunk az anyagnak és a konstrukciónak is – nem sejtve, hogy a további látnivalók leginkább ezzel fognak sokkolni. De ez még titok, a Reichstag az első állomás. Pei múzeumába már egy fárasztó nap végén érkezünk, és ismét a szabadság érzete az, ami a birodalmi méretektől káprázó szemünket bámész csodálkozásra, elcsigázott lábunkat vánszorgás helyett lelkes felfedezőútra készteti. Itt a tér áramlik, nincs rossz képszög, a fotózás nem probléma. A nagyvonalú gesztusokat ellenpontozza a részletek finom és következetes gömbölyödése.

 

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
10/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
11/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
12/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
13/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

 

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
14/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
15/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
16/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

 

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
17/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
18/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei

Deutsches Historisches Museum -  I. M. Pei
19/80
Deutsches Historisches Museum - I. M. Pei


Daniel Libeskind Zsidó Múzeuma már nem lírai, sokkal inkább a dráma műfajával rokon. Nem bíz semmit a véletlenre, szigorúan szerkeszt, és előre kiszámított hatásokkal komponál. A borzalmakat az alagsorban hagyja, egy végtelenül szuggesztív térsorral ábrázolva. A holokauszt-terem döbbenetes hatásáról köteteket lehet publikálni, kevés ilyen drámai erővel bíró épített térrel dicsekedhet az építészet története – valójában ez már nem is tér, hanem annak szoborba álmodott eszenciája.

Az alagsorból a napvilágra,  - az életbe - hosszú, kegyetlen, fekete lépcsősor vezet, fent aztán lehet kívánni egyet a gránátalmafán, és belekezdeni annak felderítésébe, miről is volt itt szó tulajdonképpen. Itt fent már minden derűs – zene, művészet, porcelán kávéscsésze, de a kereszt alakú nyílásokon át minduntalan feltárul az épület komor, hasítékokkal szabdalt tömbje, és nem hagy felejteni.


 

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
20/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
21/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
22/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
23/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
24/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
25/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
26/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

 

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
27/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind

Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind
28/80
Zsidó Múzeum - Daniel Libeskind


A többi mega-projekt szellemiségében többnyire a birodalmi építészet nyomvonalán halad, bár az épületek kétségkívül bravúrosak, hatásosak és nívós gonddal megfogalmazottak.


 

Potsdamer Platz - Arata Isozaki
29/80
Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Arata Isozaki
30/80
Potsdamer Platz - Arata Isozaki

Potsdamer Platz - Renzo Piano
31/80
Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz - Renzo Piano
32/80
Potsdamer Platz - Renzo Piano

Potsdamer Platz makett
33/80
Potsdamer Platz makett

Potsdamer Platz
34/80
Potsdamer Platz


Csalódottságunknak mégis ez az egyik forrása. Berlinben minden nagy, és már régen is nagy volt. A város síkságra épült, itt nem kellett a hellyel spórolni, és ez nyomot hagyott a város-szerkezeten, széles utak, tágas terek között dölyfösen – vagy ha úgy tetszik, méltóságteljesen trónolnak az épületek. Ezt a magatartást követik az újonnan épült monumentális alkotások is, a szigorú szabályozás következtében a fantázia az épületbelsőkbe húzódott.

A lehengerlő megjelenést este tompítják a fények – a homlokzatképzés fontos eleme többnyire az üveg, és a kivilágított üvegfalak lágyabb arcot mutatnak. Érdemes tudatában lenni, hogy az építészet XXI. századi eszköztárába a fényeffektusok is beletartoznak.


Esti fények Berlinben
35/80
Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben
36/80
Esti fények Berlinben

Esti fények Berlinben
37/80
Esti fények Berlinben

 


Az utcákon ritkán ér meglepetés – ez leginkább a Brandenburgi kapu előtti Pariser Platz beépítésében szembetűnő. Abszolút biztonsági építészetet látunk, illedelmeset, illeszkedőt, és természetesen irigylésre méltót.

Feltűnő, hogy a 80-as évek posztmodern épületei milyen disszonánsan hatnak ebben a közegben – mondhatni, bohócruhába bújtak, viszont ők kétségkívül meglepőek.

Mies van der Rohe Neue Nationalgalerie épülete ebben a kontextusban felértékeli a közhellyé laposodott axiómát: a kevesebb több.


Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
38/80
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
39/80
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
40/80
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe
41/80
Neue Nationalgalerie - Mies van der Rohe

 


A harmincas évek építészete szintén jól teljesít – illeszkedés és egyediség ötvözete nem tűnik problémának.


Shell Haus - Emil Fahrenkamp
42/80
Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp
43/80
Shell Haus - Emil Fahrenkamp

Shell Haus - Emil Fahrenkamp
44/80
Shell Haus - Emil Fahrenkamp

 


Az érzékenység és vizuális játékosság a kisebb léptékű épületek sajátja marad – ilyenek az újonnan épült követségi épületek, és léptékében és minőségében ezt a színvonalat teljesíti, sőt koncentrált és fegyelmezett koncepciójával felül is múlja a Collegium Hungaricum épülete.


Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
45/80
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
46/80
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

Collegium Hungaricum - Schweger+Partner
47/80
Collegium Hungaricum - Schweger+Partner

 


A macsók árnyékában szolidan meghúzódva több élménnyel szolgál, és feltétlenül példamutató a meglévő épületállomány kezelése és felújítása. Ezek a sajtóban kevesebbet szerepelnek, érdemes néhányat közelebbről megvizsgálni.

Sylvester Ádámtól megtudtuk, a gangos bérház demokratikus épülettípusa Budapest sajátja, Berlinben a lépcsőházból nyíló, fogatolt elrendezés dívott, így értelemszerűen udvaroknak kellett kialakulniuk a tömbök között. Ezek szép példája a hajdani zsidó negyed területén a Hackesche Höfe, amelyet kilenc, egymáshoz kapcsolódó udvar, és zegzugos alaprajzú épülettömb alkot. 1906-ban tervezte Kurt Berendt és August Endell, a német szecesszió két kiváló építésze. Az első udvar geometrikus mintázatú mázas kerámia díszítése egyedülálló. A felújítás után a berliniek kultuszhelyévé vált, az udvarokba éttermek, nívós kézműves-üzletek, galériák, sőt saját pantomim-színház költözött.


Hackesche Höfe
48/80
Hackesche Höfe

Hackesche Höfe
49/80
Hackesche Höfe

Hackesche Höfe
50/80
Hackesche Höfe

 


Hasonló udvarok találhatóak a közeli Sophienstrassén is, amely arról híres, hogy már a kelet-berlini időkben felújították (az 1980-as években), ahelyett, hogy lebontották volna. Így a XVIII. századi épületállomány megmaradt, és mára már új tartalommal telítődött. A feltűnő, 1852-ben épült, 1904-ben terrakotta díszítésű dupla-kapuzattal ellátott épületben az iparművészeti társaságon kívül a német kommunista párt elődje ütött valaha tanyát. A Sophie-Gips Höfe egy két utca között húzódó udvarsor, mely egy hajdani téglagyár épületei között képez átjárót. A felújítások esetében a visszafogottság éppen hogy erény – a kortárs hozzátétel sosem hangoskodik, képes idomulva harmóniát alkotni – vállalva a mai mondanivalót. Emellett a történeti hagyatékot korrekt és alapos munkával felújítják. A Sophie-Gips Höfe esetében a kapualjak élénk színű festése, és az első udvar filozofikus, egész falat betöltő felirata figyelmeztet rá: kevés eszközzel, azaz olcsón is lehet színvonalas eredményt elérni.


Sophie-Gips Höfe
51/80
Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe
52/80
Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe
53/80
Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe
54/80
Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe
55/80
Sophie-Gips Höfe

Sophie-Gips Höfe
56/80
Sophie-Gips Höfe

Sophien Strasse 18
57/80
Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18
58/80
Sophien Strasse 18

Sophien Strasse 18
59/80
Sophien Strasse 18

 

 

A fenntartás, kontra bontás, a szabályozott szabálytalanság mementója a Tacheles nevű, romjaiban is megkapó alternatív kultúrcentrum, amely bevásárlóközpontként kezdte a pályafutását a háború előtt, rövid SS irodai múltja után az NDK-s időkben moziként és irodaként használták, majd bontani kezdték, és csak az épületet megszálló, felbőszült alternatív művészeknek köszönheti, hogy ma államilag támogatott graffiti-felületként funkcionálhat. Meg persze a különböző műfajban alkotók otthonául szolgál, akik békésen tűrik az örökös jövés-menést a hálószobájukban. Magyar analógiával élve egy óriási Tűzraktér – azzal a különbséggel, hogy nem csak tűrik, támogatják is.


 

Tacheles
60/80
Tacheles

Tacheles
61/80
Tacheles

Tacheles
62/80
Tacheles

Tacheles
63/80
Tacheles

Tacheles
64/80
Tacheles

Tacheles
65/80
Tacheles

Tacheles
66/80
Tacheles

Tacheles
67/80
Tacheles

 


A kulturált felújítás harmadik példája nagyobb volumenű létesítmény, a Kulturbrauerei, a régi Schultheiss sörgyár területén kialakított kultúrközpont. A gyár 1889-92 között épült Franz Schwechten tervei alapján. A városrész, Prenzlauer Berg az endékás világban lepukkant kerület volt, egyetemisták laktak itt komfort nélküli, belső udvarra nyíló lakásokban. Most szemmel láthatóan élénk élet folyik a rendbe hozott épületek között, fiatal anyukák babakocsikkal nyargalásznak, a terület kulturális központja pedig a felújított sörgyár. A rehabilitáció vezérelve itt is a maximális hagyománytisztelet és a mai követelményeknek megfelelő élettér kialakítása közti józan kompromisszum – az atmoszférát alapvetően a megőrzött és felújított, eredeti téglaszerkezetek és homlokzatképzés határozzák meg (a hajdani sörgyár egységeinek feliratáig bezárólag), nem féltek esetenként a falakon hagyni (szó szerint is) a mai kor kézjegyét. Ahol pedig nem indokolja semmi a flancot, ott bevállalják a legegyszerűbb megoldást – átfestik a falakat, persze feltűnő színre, hogy azért tudjuk, alternatív terepen járunk.
 

Kulturbrauerei
68/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
69/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
70/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
71/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
72/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
73/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
74/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
75/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
76/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
77/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
78/80
Kulturbrauerei

Kulturbrauerei
79/80
Kulturbrauerei

 


Talán nem túlzás megállapítani, hogy a felújítások – minden kötöttség ellenére, vagy talán épp azok tudomásul-vétele folytán sokkal inkább a szabadságról beszélnek, mint a látszólag szabadsággal tervezett új épület-csodák.

Berlin összességében a filozófiára hajlamos lelkeknek arról beszél – és építészek között is jócskán akadnak ilyenek – hogy a pénz nem a jövő szinonimája, bár ahogy Joseph Brodsky a Velence vízjele című szubjektív városrajzában megállapítja: szereti azt hinni magáról. Kérdés, mi hiszünk-e neki.

E – szintén szubjektív – városrajz szerzője úgy gondolja, nem feltétlenül szükséges – de aláírást-gyűjtést e tárgyban nem kezdeményez. Hálás köszönetet rebeg viszont az Építész-továbbképzőnek a profi utazás-szervezésért, és várakozással tekint a további utak elébe.

Zöldi Anna

Vélemények (1)
MZ
2010.04.23.
12:39

Berlinben számomra nem is az egyes "híres" épületek a látványosság, hanem sokkal inkább a homogén massza körülöttük, ami az utóbbi 20 évben a semmiböl nött ki.

Hogy milyen is volt Berlin városépítészetileg a rendszerváltáskor, arra a legjobb metafóra Wim Wenders "Berlin fölött az ég" c. filmjének egyik jelenete, ahol egy szánalomra méltó, kissé zavarodott öregúr, mint egy eltévedt isten botorkál a berlini fal tövében, a senki földjén, a turkálva botjával a méteres gazban és maga elég motyogja, hogy "hová tünt a potzdamer platz - itt kell legyen valahol - itt volt a pékség, mindjárt jön a villamos. Nem értem..." Egy kettévágott város, kiradírozott középpel, aminek a két fele külön irányba haladt 40 évig, a letünt, de visszasírt porosz birodalmi pompa - na ezt kellett összeforrasztani és fövárost csinálni belöle.

Berlin rendszerváltás utáni építészete nem értelmezhetö Hans Stimmann nélkül, aki a Berlin karizmatikus föépítészeként jó másfél évtizeden át nagyon keményen rányomta a bélyegét a városra. Stimmann a neokonzervativ, poroszos lyukarchitektúra híve, az öt kiszolgáló neotradicionalisták köre szük (Keilhues, Dudler, Müller+Reimann). Én a kilencvenes évek végén hallottam egyetemistaként egy elöadását a müegyetemen, ahol irigykedve beszélt Budapest egységes historizmusáról, kiemelve a homogenitást. Senkit nem engedett kitáncolni a sorból, s hogy pl. Libeskind milyen csatákat vívott Stimannal, azt leírta könyvében - azt olvasva kész csoda, hogy ilyen szembeszéllel sikerült a zsidó múzeumot következetesen végigvinnie. A Parizer Platzon senki sem mondaná meg, hogy a DZ-Bank egy Gehry ház. A Pariser Platz amúgy is egy állatorvosi ló: a francia nagykövetség még talán finoman elegáns, a dekonstruktivista Behnisch jegyezte müvészeti akadémia üveghomlokzata végül is ugyanolyan banális lett, mint Pesten a Kálvin tér (pedig mennyit harcolt, mire kiboxolta a csupaüveget a lyukarchitektura-parancsolat ellen), de az igazán ciki az amerikai nagykövetség: egy középszerü, enyhén konzervativ/posztmodern, de leginkább kommersz bérirodaház, a Bush-korszak gyermeke, banalitásával teljesen méltatlan a helyhez és a szomszédokhoz. Számomra Berlin legkellemesebb épületegyüttese a Parlamenti Képviselök irodaház-csíkja, a Band-des-Bundes: Stephan Braunfelsnek, a látszóbeton német apostolának sikerült egy monumentális, kortalan épületet alkotnia, ami tudatos tisztelgés Louis Kahn bangladesi parlamentegyüttese elött, néhol konkrét idézetekkel.Összességében Berlin tehát egy gigantikus kísérlet, ahol a következetes neokonzervativ várostervezés - egy két landmarkot kivéve, mint a zsidó múzeum - lenyomta és igába hajtotta az építészeti allüröket. Építészként Berlinben csak akkor lehet(ett) megélni, ha az ember beállt a sorba és ontotta a feszes rasztert, a vertikális lyukarchitektúrát. Az eredmény egy hihetetlenül egységes város és egy a nemzetközi trenddel ellentétes, de iskolateremtö, sajátos "berlini" építészet.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.