Közélet, hírek

Budapesten nem lehet korzózni

1/16

Levegő Munkacsoport

Greenpeace, Rohonyi Péter

Magyar Kerékpáros Klub

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Hagyó Miklós

?>
Levegő Munkacsoport
?>
Greenpeace, Rohonyi Péter
?>
Magyar Kerékpáros Klub
?>
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Stop szmog!
?>
Hagyó Miklós
?>
1/16

Levegő Munkacsoport

Greenpeace, Rohonyi Péter

Magyar Kerékpáros Klub

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Stop szmog!

Hagyó Miklós

Budapesten nem lehet korzózni
Közélet, hírek

Budapesten nem lehet korzózni

2008.02.18. 13:16

Cikkinfó

Szerzők:
Biczó Gabriella

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

Úgy látszik, a szokásos aktivistákon és a budapesti, jobb szó híján zöldeken kívül, a fővárosiak többsége megint otthon maradt. A Levegő Munkacsoport, a Greenpeace és a Magyar Kerékpáros Klub ugyanis tüntetést szervezett a főváros kritikus légszennyezettsége miatt.

Vasárnap ebéd után, minden jó érzésű fővárosinak illett volna egy rövidke sétát tennie az Astoriától a Deákig. A Levegő Munkacsoport, a Greenpeace és a Magyar Kerékpáros Klub ugyanis tüntetést szervezett a főváros kritikus légszennyezettsége miatt.

 

Levegő Munkacsoport
1/16
Levegő Munkacsoport

Greenpeace, Rohonyi Péter
2/16
Greenpeace, Rohonyi Péter

Magyar Kerékpáros Klub
3/16
Magyar Kerékpáros Klub

4/16



Úgy látszik, a szokásos aktivistákon és a budapesti, jobb szó híján zöldeken kívül, a fővárosiak többsége megint otthon maradt. Persze, hiszen hideg volt, kinek van kedve ilyen időben sétálni, esetleg autóba lehetett ülni, kikocsikázni a Pilisbe, és ott sétálni egy órácskát, majd elégedetten vissza a fővárosba: jót kirándultunk! Pedig az a körülbelül ötszáz ember, aki eljött vasárnap délután, szembesülhetett azokkal a sokkoló adatokkal, amiket esetleg még nem hallott korábban: ebben az évben, már annyiszor volt erősen szennyezett a budapesti levegő, hogy további három hasonló porszennyezettségű nap után drasztikus intézkedésekre lenne szükség. Hol marad a szmogriadó? Miért nincs tájékoztatás?

 

Stop szmog!
5/16
Stop szmog!

Stop szmog!
6/16
Stop szmog!

Stop szmog!
7/16
Stop szmog!

Stop szmog!
8/16
Stop szmog!

 

A békés tüntetéssel a szervezők nem csak a problémákra kívánták felhívni a figyelmet, hanem konkrét javaslatokkal és statisztikai adatokkal is szolgáltak. „Ha minden egyes ember kerékpárral tenné meg a hét és fél kilométernél rövidebb távot, akkor huszonhat százalékkal csökkenne a levegő szén-dioxid tartalma."- mondta a Kerékpáros Klub elnöke. Ehhez persze a városvezetésnek kellene először lépnie. Mert érdekes abba belegondolni, hogy olcsóbb ma autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel. A Kerékpáros Klub elnöke lehetetlen helyzetnek minősítette, hogy amikor utat terveznek, akkor csupán az autósok érdekeit tartja szem előtt a városvezetés, pedig minden résztvevőt, így a kerékpárost, a tömegközlekedőket és a gyalogosokat is figyelembe kéne venni, uram bocsá’, előnyben részesíteni. Ki látott manapság sétáló családokat, párokat, időseket korzózni a körúton? Ebben a városban nem lehet sétálni, kivéve, ha direkt a tüdőrákra vagy az asztmára gyúrunk. Az asztmás megbetegedések már a kis gyermekeket is érintik, a megbetegedések száma pedig megtízszereződött az elmúlt évtizedekben. Ezt már a Levegő Munkacsoport elnökétől, Lukács Andrástól tudtuk meg, aki grafikonokkal illusztrálva szónokolt. Lukács szerint nem igaz az, hogy a főváros levegője európai viszonylatban a jobbak közé tartozik. Az elnök által bemutatott légszennyezettségi térkép adatai alapján Budapest ugyanis a legrosszabb levegőjű városok között van. A káros folyamatokat gyorsítja, hogy a főváros a védett természeti területeket, "korlátozottan forgalomképessé", azaz eladhatóvá tette.

 

Stop szmog!
9/16
Stop szmog!

Stop szmog!
10/16
Stop szmog!

Stop szmog!
11/16
Stop szmog!

Stop szmog!
12/16
Stop szmog!

Stop szmog!
13/16
Stop szmog!

Stop szmog!
14/16
Stop szmog!

 

A Greenpeace képviseletében Rohonyi Péter felolvasta a petíciót, amit Hagyó Miklós vett át. A petíció, többek között a tájékoztatást követeli. Rohonyi elmondta, hogy míg például Belgiumban köbméterenkénti 70 mikrogramm porszennyezettségnél már sebességcsökkentésre kötelezik az autókat, addig Budapesten még akkor sem történik semmi, ha ez az érték eléri 150-et. A szabályok szerint évente legfeljebb 36 nap emelkedhet ez az érték 70 fölé. Tavaly 163 nap mértek az egészségre ártalmas pormennyiséget, idén pedig már elértük a 33 alkalmat. Azaz még három határtúllépés után a fővárosnak drasztikus intézkedéseket kellene hoznia. A főváros azonban még sosem rendelt el szmogriadót. A petíció a helyzet megoldásaként dugódíjat, a kerékpározás feltételeinek javítását, több zöldterületet és a járdák gyalogosközlekedésre alkalmassá tételét követelte. „A dugódíjból befolyt összeget, pedig kizárólag a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítsák!"- mondta a Greenpeace szakértője.

Hagyó Miklós
15/16
Hagyó Miklós

Hagyó Miklós kedélyes hangulatban átvette a petíciót, köszöntötte az egybegyűlteket. Elmondta, hogy a főváros mindent megtesz, többek között most fogadták el a főváros környezetvédelmi programját. A főpolgármester-helyettes ugyanakkor nem válaszolt a demonstrálók mind hangosabb, miért nincs szmogriadó kérdésére. Hagyó, beszéde végén freudi elszólással, „Jövőre is eljövök!"-kel búcsúzott.

 

szöveg: Biczó Gabriella
fotó: Kresalek Dávid

Vélemények (1)
tewe
2008.02.18.
13:51

érdekes írás a tüntetés előtti főpolgármesteri sajtótájékoztatóról a Critical Mass honlapján: http://tinyurl.com/3am43h

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.