Nézőpontok/Vélemény

Címszereplők a hazai acélhidak történetéből

1/20

Hazánk egyik legpatinásabb acélhídja 1894 óta ível át a Sió-csatorna fölött, a közel háromszáz pincét számláló sióagárdi Leányvár tövében. 2018-ban teljes felújításon esett át.

Eredeti, szegecselt szerkezete mellett a híd ékességei a téglából és kőből épült hídfők.

A korabeli munka minőségét mutatja, hogy az eredetileg 20 tonnás gőzekékre gondolva tervezett szerkezet súlykorlátozás nélkül használható a mai, akár negyven tonnás járművek számára is.

A sióagárdival egy időben épült esztergomi Mária Valéria -híd, egy évvel a komáromi testvére, az ottani Erzsébet-híd után. Öt nyílásából a második világháborúban elpusztult három középsőt 2001-ben azonos formával, de modern anyaggal építették újjá.

A nagy, rácsos hidak történetének igazi hungarikuma a sarló formájú medernyílás. Az ívhidakra utaló forma valójában hagyományos kéttámaszú tartók erőjátékát jelenti, a domború formának itt csak esztétikai oka van.

A Kőrösök egyik legszebb hídjának formáját részben a budapesti Szabadság-híd ihlette. A gyulai Fehér-Kőrös hídjának statikai elrendezése ugyanakkor egyszerűbb, folytatólagos többtámaszú tartóként működik.

A míves csomópontokban gazdag hídszerkezet 1913-ban épült. A képen látható felső keresztkötését a 2007-es teljes felújítása során helyezték magasabbra, hogy nagyobb biztonságban legyen a túlméretes járművektől.

A 15 évvel ezelőtti felújítás során a híd eredeti vasbeton pályalemezét könnyű acélszerkezetre cserélték, és persze nem maradt el az alapos korrózióvédelem sem, ami azóta is tökéletes állapotban van.

Pécs szélén áll egy egyszerűnek tűnő gyalogoshíd a Szigetvárra tartó vasút fölött, ami valójában a hazai hídépítés történetének egyik legfontosabb emléke. A balatonszemesi vasútállomásról hozták ide 1961-ben, de nem ez adja a jelentőségét.

Ez az első hazai híd, ami a drága és nehéz szegecselés helyett elektromos ívhegesztéssel épült, az Elktroforrasztó Műszaki Társaság tervei szerint, 1931-ben, Európában a negyedik ilyen szerkezetként.

A ma is jó állapotú híd inkább műszaki emlék, mint fontos közlekedési útvonal, de a hosszan zárva tartott sorompók mellett van haszna. 6,5 tonnás tömege alig fele egy korábbi, hasonló, szegecselt hídszerkezetének.

Egy évvel később, 1932-ben már az akkori Budapest-Bécs országút 53 méter nyílású Rába-hídján alkalmazták a hegesztést, a világ akkori leghosszabb ilyen hídját megépítve. A ma is álló Petőfi-hídhoz a zsinagóga ad hátteret.

A ma is modern hegesztett hídszerkezetet a második világháború végén felrobbantották, de a következő évben két darabban kiemelték, és csupán a roncsolt csomópontjait pótolva, újra üzembe helyezték. Ma ipari műemlék.

A Makóról Szegedre tartó 43-as főúton áll a Maros különleges felépítésű közúti hídja, ami felépítésében jó harminc évvel előzte meg a ferdekábeles hidak korát, a kis mérettartományban célszerűbb merev függesztőivel.

A szomszédos vasúti híd nyílásbeosztását követő, egyedi acélhíd 1975-ben készült el, az Uvaterv rendkívül termékeny mérnöke, Dr. Darvas Endre vezetésével.

A híd közepének legnagyobb terheitől a vékony főtartó már mélyre hajlana, a pilléreken messze túlnyúló végei pedig felemelkednének a szélső támaszokról. Mindezt masszív lehorganyozás akadályozza meg.

A hazai hidak közt egyedülálló a Békéscsaba melletti Gerla-patak függesztőműves gyalogoshídja, amely 2006-ban épült.

A 17 méter nyílású szerkezet útpályája egyetlen, középső ponton van felfüggesztve az 5,5 méter magas főtartókra.

Az M19 autóút győrszentiváni szakasza fölött 2019 óta áll hazánk első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A rendkívül karcsú, mégis 47 méter nyílású ív legyártása, összeillesztése különösen nagy pontosságot igényelt. Oldalirányban az ívet a széles pályalemez függesztési stabilizálják.

?>
Hazánk egyik legpatinásabb acélhídja 1894 óta ível át a Sió-csatorna fölött, a közel háromszáz pincét számláló sióagárdi Leányvár tövében. 2018-ban teljes felújításon esett át.
?>
Eredeti, szegecselt szerkezete mellett a híd ékességei a téglából és kőből épült hídfők.
?>
A korabeli munka minőségét mutatja, hogy az eredetileg 20 tonnás gőzekékre gondolva tervezett szerkezet súlykorlátozás nélkül használható a mai, akár negyven tonnás járművek számára is.
?>
A sióagárdival egy időben épült esztergomi Mária Valéria -híd, egy évvel a komáromi testvére, az ottani Erzsébet-híd után. Öt nyílásából a második világháborúban elpusztult három középsőt  2001-ben azonos formával, de modern anyaggal építették újjá.
?>
A nagy, rácsos hidak történetének igazi hungarikuma a sarló formájú medernyílás. Az ívhidakra utaló forma valójában hagyományos kéttámaszú tartók erőjátékát jelenti, a domború formának itt csak esztétikai oka van.
?>
A Kőrösök egyik legszebb hídjának formáját részben a budapesti Szabadság-híd ihlette. A gyulai Fehér-Kőrös hídjának statikai elrendezése ugyanakkor egyszerűbb, folytatólagos többtámaszú tartóként működik.
?>
A míves csomópontokban gazdag hídszerkezet 1913-ban épült. A képen látható felső keresztkötését a 2007-es teljes felújítása során helyezték magasabbra, hogy nagyobb biztonságban legyen a túlméretes járművektől.
?>
A 15 évvel ezelőtti felújítás során a híd eredeti vasbeton pályalemezét könnyű acélszerkezetre cserélték, és persze nem maradt el az alapos korrózióvédelem sem, ami azóta is tökéletes állapotban van.
?>
Pécs szélén áll egy egyszerűnek tűnő gyalogoshíd a Szigetvárra tartó vasút fölött, ami valójában a hazai hídépítés történetének egyik legfontosabb emléke. A balatonszemesi vasútállomásról hozták ide 1961-ben, de nem ez adja a jelentőségét.
?>
Ez az első hazai híd, ami a drága és nehéz szegecselés helyett elektromos ívhegesztéssel épült, az Elktroforrasztó Műszaki Társaság tervei szerint, 1931-ben, Európában a negyedik ilyen szerkezetként.
?>
A ma is jó állapotú híd inkább műszaki emlék, mint fontos közlekedési útvonal, de a hosszan zárva tartott sorompók mellett van haszna. 6,5 tonnás tömege alig fele egy korábbi, hasonló, szegecselt hídszerkezetének.
?>
Egy évvel később, 1932-ben már az akkori Budapest-Bécs országút 53 méter nyílású Rába-hídján alkalmazták a hegesztést, a világ akkori leghosszabb ilyen hídját megépítve. A ma is álló Petőfi-hídhoz a zsinagóga ad hátteret.
?>
A ma is modern hegesztett hídszerkezetet a második világháború végén felrobbantották, de a következő évben két darabban kiemelték, és csupán a roncsolt csomópontjait pótolva, újra üzembe helyezték. Ma ipari műemlék.
?>
A Makóról Szegedre tartó 43-as főúton áll a Maros különleges felépítésű közúti hídja, ami felépítésében jó harminc évvel előzte meg a ferdekábeles hidak korát, a kis mérettartományban célszerűbb merev függesztőivel.
?>
A szomszédos vasúti híd nyílásbeosztását követő, egyedi acélhíd 1975-ben készült el, az Uvaterv rendkívül termékeny mérnöke, Dr. Darvas Endre vezetésével.
?>
A híd közepének legnagyobb terheitől a vékony főtartó már mélyre hajlana, a pilléreken messze túlnyúló végei pedig felemelkednének a szélső támaszokról. Mindezt masszív lehorganyozás akadályozza meg.
?>
A hazai hidak közt egyedülálló a Békéscsaba melletti Gerla-patak függesztőműves gyalogoshídja, amely 2006-ban épült.
?>
A 17 méter nyílású szerkezet útpályája egyetlen, középső ponton van felfüggesztve az 5,5 méter magas főtartókra.
?>
Az M19 autóút győrszentiváni szakasza fölött 2019 óta áll hazánk első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.
?>
A rendkívül karcsú, mégis 47 méter nyílású ív legyártása, összeillesztése különösen nagy pontosságot igényelt. Oldalirányban az ívet a széles pályalemez függesztési stabilizálják.
1/20

Hazánk egyik legpatinásabb acélhídja 1894 óta ível át a Sió-csatorna fölött, a közel háromszáz pincét számláló sióagárdi Leányvár tövében. 2018-ban teljes felújításon esett át.

Eredeti, szegecselt szerkezete mellett a híd ékességei a téglából és kőből épült hídfők.

A korabeli munka minőségét mutatja, hogy az eredetileg 20 tonnás gőzekékre gondolva tervezett szerkezet súlykorlátozás nélkül használható a mai, akár negyven tonnás járművek számára is.

A sióagárdival egy időben épült esztergomi Mária Valéria -híd, egy évvel a komáromi testvére, az ottani Erzsébet-híd után. Öt nyílásából a második világháborúban elpusztult három középsőt 2001-ben azonos formával, de modern anyaggal építették újjá.

A nagy, rácsos hidak történetének igazi hungarikuma a sarló formájú medernyílás. Az ívhidakra utaló forma valójában hagyományos kéttámaszú tartók erőjátékát jelenti, a domború formának itt csak esztétikai oka van.

A Kőrösök egyik legszebb hídjának formáját részben a budapesti Szabadság-híd ihlette. A gyulai Fehér-Kőrös hídjának statikai elrendezése ugyanakkor egyszerűbb, folytatólagos többtámaszú tartóként működik.

A míves csomópontokban gazdag hídszerkezet 1913-ban épült. A képen látható felső keresztkötését a 2007-es teljes felújítása során helyezték magasabbra, hogy nagyobb biztonságban legyen a túlméretes járművektől.

A 15 évvel ezelőtti felújítás során a híd eredeti vasbeton pályalemezét könnyű acélszerkezetre cserélték, és persze nem maradt el az alapos korrózióvédelem sem, ami azóta is tökéletes állapotban van.

Pécs szélén áll egy egyszerűnek tűnő gyalogoshíd a Szigetvárra tartó vasút fölött, ami valójában a hazai hídépítés történetének egyik legfontosabb emléke. A balatonszemesi vasútállomásról hozták ide 1961-ben, de nem ez adja a jelentőségét.

Ez az első hazai híd, ami a drága és nehéz szegecselés helyett elektromos ívhegesztéssel épült, az Elktroforrasztó Műszaki Társaság tervei szerint, 1931-ben, Európában a negyedik ilyen szerkezetként.

A ma is jó állapotú híd inkább műszaki emlék, mint fontos közlekedési útvonal, de a hosszan zárva tartott sorompók mellett van haszna. 6,5 tonnás tömege alig fele egy korábbi, hasonló, szegecselt hídszerkezetének.

Egy évvel később, 1932-ben már az akkori Budapest-Bécs országút 53 méter nyílású Rába-hídján alkalmazták a hegesztést, a világ akkori leghosszabb ilyen hídját megépítve. A ma is álló Petőfi-hídhoz a zsinagóga ad hátteret.

A ma is modern hegesztett hídszerkezetet a második világháború végén felrobbantották, de a következő évben két darabban kiemelték, és csupán a roncsolt csomópontjait pótolva, újra üzembe helyezték. Ma ipari műemlék.

A Makóról Szegedre tartó 43-as főúton áll a Maros különleges felépítésű közúti hídja, ami felépítésében jó harminc évvel előzte meg a ferdekábeles hidak korát, a kis mérettartományban célszerűbb merev függesztőivel.

A szomszédos vasúti híd nyílásbeosztását követő, egyedi acélhíd 1975-ben készült el, az Uvaterv rendkívül termékeny mérnöke, Dr. Darvas Endre vezetésével.

A híd közepének legnagyobb terheitől a vékony főtartó már mélyre hajlana, a pilléreken messze túlnyúló végei pedig felemelkednének a szélső támaszokról. Mindezt masszív lehorganyozás akadályozza meg.

A hazai hidak közt egyedülálló a Békéscsaba melletti Gerla-patak függesztőműves gyalogoshídja, amely 2006-ban épült.

A 17 méter nyílású szerkezet útpályája egyetlen, középső ponton van felfüggesztve az 5,5 méter magas főtartókra.

Az M19 autóút győrszentiváni szakasza fölött 2019 óta áll hazánk első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A rendkívül karcsú, mégis 47 méter nyílású ív legyártása, összeillesztése különösen nagy pontosságot igényelt. Oldalirányban az ívet a széles pályalemez függesztési stabilizálják.

Nézőpontok/Vélemény

Címszereplők a hazai acélhidak történetéből

2022.09.03. 13:10
1/20

Hazánk egyik legpatinásabb acélhídja 1894 óta ível át a Sió-csatorna fölött, a közel háromszáz pincét számláló sióagárdi Leányvár tövében. 2018-ban teljes felújításon esett át.

Eredeti, szegecselt szerkezete mellett a híd ékességei a téglából és kőből épült hídfők.

A korabeli munka minőségét mutatja, hogy az eredetileg 20 tonnás gőzekékre gondolva tervezett szerkezet súlykorlátozás nélkül használható a mai, akár negyven tonnás járművek számára is.

A sióagárdival egy időben épült esztergomi Mária Valéria -híd, egy évvel a komáromi testvére, az ottani Erzsébet-híd után. Öt nyílásából a második világháborúban elpusztult három középsőt 2001-ben azonos formával, de modern anyaggal építették újjá.

A nagy, rácsos hidak történetének igazi hungarikuma a sarló formájú medernyílás. Az ívhidakra utaló forma valójában hagyományos kéttámaszú tartók erőjátékát jelenti, a domború formának itt csak esztétikai oka van.

A Kőrösök egyik legszebb hídjának formáját részben a budapesti Szabadság-híd ihlette. A gyulai Fehér-Kőrös hídjának statikai elrendezése ugyanakkor egyszerűbb, folytatólagos többtámaszú tartóként működik.

A míves csomópontokban gazdag hídszerkezet 1913-ban épült. A képen látható felső keresztkötését a 2007-es teljes felújítása során helyezték magasabbra, hogy nagyobb biztonságban legyen a túlméretes járművektől.

A 15 évvel ezelőtti felújítás során a híd eredeti vasbeton pályalemezét könnyű acélszerkezetre cserélték, és persze nem maradt el az alapos korrózióvédelem sem, ami azóta is tökéletes állapotban van.

Pécs szélén áll egy egyszerűnek tűnő gyalogoshíd a Szigetvárra tartó vasút fölött, ami valójában a hazai hídépítés történetének egyik legfontosabb emléke. A balatonszemesi vasútállomásról hozták ide 1961-ben, de nem ez adja a jelentőségét.

Ez az első hazai híd, ami a drága és nehéz szegecselés helyett elektromos ívhegesztéssel épült, az Elktroforrasztó Műszaki Társaság tervei szerint, 1931-ben, Európában a negyedik ilyen szerkezetként.

A ma is jó állapotú híd inkább műszaki emlék, mint fontos közlekedési útvonal, de a hosszan zárva tartott sorompók mellett van haszna. 6,5 tonnás tömege alig fele egy korábbi, hasonló, szegecselt hídszerkezetének.

Egy évvel később, 1932-ben már az akkori Budapest-Bécs országút 53 méter nyílású Rába-hídján alkalmazták a hegesztést, a világ akkori leghosszabb ilyen hídját megépítve. A ma is álló Petőfi-hídhoz a zsinagóga ad hátteret.

A ma is modern hegesztett hídszerkezetet a második világháború végén felrobbantották, de a következő évben két darabban kiemelték, és csupán a roncsolt csomópontjait pótolva, újra üzembe helyezték. Ma ipari műemlék.

A Makóról Szegedre tartó 43-as főúton áll a Maros különleges felépítésű közúti hídja, ami felépítésében jó harminc évvel előzte meg a ferdekábeles hidak korát, a kis mérettartományban célszerűbb merev függesztőivel.

A szomszédos vasúti híd nyílásbeosztását követő, egyedi acélhíd 1975-ben készült el, az Uvaterv rendkívül termékeny mérnöke, Dr. Darvas Endre vezetésével.

A híd közepének legnagyobb terheitől a vékony főtartó már mélyre hajlana, a pilléreken messze túlnyúló végei pedig felemelkednének a szélső támaszokról. Mindezt masszív lehorganyozás akadályozza meg.

A hazai hidak közt egyedülálló a Békéscsaba melletti Gerla-patak függesztőműves gyalogoshídja, amely 2006-ban épült.

A 17 méter nyílású szerkezet útpályája egyetlen, középső ponton van felfüggesztve az 5,5 méter magas főtartókra.

Az M19 autóút győrszentiváni szakasza fölött 2019 óta áll hazánk első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A rendkívül karcsú, mégis 47 méter nyílású ív legyártása, összeillesztése különösen nagy pontosságot igényelt. Oldalirányban az ívet a széles pályalemez függesztési stabilizálják.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Címkék:
képgaléria

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.