/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.

1/1

?>
1/1

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.
Közélet, hírek

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.

2005.05.25. 14:09

Beszámoló.

Az Arnóth Ádám építész elnökletével működő Műemléki Tervtanács (MTT) közvetlenül az engedélyezési tervek elkészülte előtt (határidő az eng. tervre május 31.) tárgyalta meg a Design Terminál (DT) terveit. Amint Leposa László, az illetékes területi műemléki referens rövid expozéjában elmondta, a pályázat eredményhirdetése, azaz a megbízás elnyerése óta a tervezők két egyeztetést tartottak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) szakembereivel, melyek közül az egyik a helyszínen folyt le, az Erzsébet téri volt MÁVAUT autóbuszállomás épületében (építész Nyíri István, 1949).

A tervezők munkájuk során folyamatosan egyeztetnek a DT majdani működtetőivel, és így az eredeti program időközben néhány részletében változott. Voltaképpen ezek építészeti konzekvenciáinak megtárgyalás miatt tűzte napirendre a tervet a MTT. Az együttes a nagyobb A és a kisebb B épületből áll, előbbi esik közelebb a Deák térhez, a kettőt pedig az eredetileg rózsaszínű hullámpalával fedett perontető köti össze.

A tervtanácson jelen voltak a Teampannon tervezői: Golda János és Madzin Attila generáltervezők és Mészáros Erzsébet építésztervező, valamint a statikus, gépész és kerttervező társak is. Golda János a tervüket ismertetve elmondta, hogy külső részleteit tekintve az épületegyüttest eredeti formájában újítják fel, még a homlokzati kőburkolaton is csak a legszükségesebb javításokat végzik el. Egyetlen bizonytalan részlet az 1949-ben megvalósult perontető hullámpala lefedése, amely az eredeti tervekben repülőgépszárnyformájú betontető lett volna. Felmerült ugyanis, hogy nem a megépült, hanem az eredeti terv szerinti anyagot alkalmaznák, vékony beton-héjalást. E kérdéshez többen hozzászóltak a jelenlévők küzül, és a konklúzió az volt, hogy a héjalás váltása lehetséges, viszont a fedés mindenképpen legyen tömör és homogén, semmiképpen ne tegyenek bele kisebb vagy nagyobb üvegfelületeket.

A belső téri kialakítással kapcsolatban szó esett arról, hogy az A épületben a pince most alig változik, mert korábban, a Gödör építése idején már megtörtént a nagyobb terek felújítása. Jelenleg kazán és szellőző gépház van ott, ami a Gödör gépészeti ellátására készült, és kapacitása elegendő a DT két épületének kiszolgálására is. A közepes minőségben végrehajtott átépítéshez most annyiban csatlakoznak, hogy itt létesítenek közönségmosdót a DT-hez. Szó esett arról, hogy a tervezés egyik nehéz pontja volt mindkét épületnél az akadálymentesség, amit csak jelentős szerkezeti beavatkozásokkal tudtak megoldani. Az A épületben végül maradéktalanul sikerült, a B épületben csak a földszint és a pince között lehetett biztosítani az akadálymentességet.

Az A épületben a földszinten kiállító tér lesz, az I. emeleten előadóterem és könyvtár, a II. emeleten a 10 fővel működő intézmény irodái. A B épületet vendéglátásra rendezik be. A pincébe kerülnek a kiszolgáló és gépészeti helyiségek, a földszinten és a galérián étterem és kávézó lesz, a II. és III. emeleten pedig többfunkciós különtermek

A két épület között gondosan megőrzik a fákat, körül veszik tervezett padokkal, a térség gránitburkolatát pedig úgy tervezik meg, hogy a parkhoz gyalogos-kapcsolat alakuljon ki. Az épület mögötti szervízút megszűnik.

A belső részleteket tekintve fölmerült, hogy a kiállító térben a tardosi kő padlóburkolatot világosabb színűre cserélnék, amihez némi vita után a MTT hozzájárult. A lépcsőn és galérián visszaállítják az eredeti terveknek megfelelő korlátokat, amiket eltartott edzett üveglapokkal egészítenek ki. A MTT támogatta, hogy a homlokzati üvegfalakat eredeti formában, de teljesen új szerkezetből állítsák helyre. A galérián és a II. emeleten néhány belsőépítészeti részlet, ajtók stb., az új funkciónak megfelelően változni fog.

Összefoglalóan megállapítható, hogy a rekonstrukció tervezői körültekintő, gondos munkát végeznek, és valóban műemlékként kezelik az épületegyüttest. Külsejében, a lehetőségek szerint, teljesen helyreállítják, belvilágában pedig csak olyan változtatásokat hajtanak végre, melyek az új működéshez, a rendeltetés megváltozásához elengedhetetlenek.

vm

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk