Díjak a 12. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálén
A 12. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé utolsó szakmai napján, mintegy a megnyitó procedúra utolsó akkordjaként, a zsűri díjakat és dicséreteket osztott ki a legfigyelemreméltóbb kiállítási installációk alkotóinak.
A spanyol Beatriz Colomina elnökségével összeült nemzetközi zsűri, amiben Francesco Dal Co és Joseph Grima Olaszországot képviselte, valamint Arata Isozaki japán, Moritz Küng svájci és Trinh T. Minh-ha vietnámi építészek működtek közre, a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt idén a nyolcszázezres lélekszámú Bahreini Királyság installációjának ítélte. Az 1971-óta független, Perzsa-öbölben található szigetország alkotóinak Reclaim elnevezésű projektje a gyorsan változó, beépülő tengerparti zónát nem mint ingatlanfejlesztési célterületet, hanem mint valódi, élő közteret vizsgálta. Fésületlen, buherált teraszok, bungalók kerültek bemutatásra, ami "rendkívül szerény, mégis vonzó" választ volt képes adni a Biennálé főkurátorának alapgondolatára: People meet in architecture.
Az Arsenale egyik szárnyában található pavilon kurátorai Noura Al-Sayeh és Fuad al-Ansari voltak. Alkotók egyrészről a Bahrain Urban Research Team tagjai (Tamadher Al Fahal; Muna Yateem; Fay Al Khalifa; Deena Ashraf; Fatema Al-Hammadi; Mohammed Al-Qari), másfelől a LAPA (Harry Gugger; Leopold Banchini; Simon Chessex; Russell Loveridge; Ning Liu) munkatársai. Fotográfusként és az installáció tervezőjeként Camille Zakharia vett részt, illetve Mohammed Bu Ali volt a kiállítás producere.
Junya.ishigami+associates japán stúdió ugyancsak az Arsenaléban látható, pontosabban szólva, inkább "nem-látható" installációja, a Architecture as air: study for château la coste (2010) című damilokkal a térbe szerkesztett alkotása nyerte a legjobb projektnek járó Arany Oroszlán szobrot.
Ugyancsak az Arsenale területén, annak is egyik hátsó, fáradtolaj szagú szegletében, kis koszlott műhelyek terébe installálva láthatta a nagyérdemű a legjobb fiataloknak járó Ezüst Oroszlán-díjas fotósorozatot. Az OFFICE Kersten Geers David Van Severen belga építészei és Bas Princen holland fotós együttműködésében létrehozott alkotásban (7 rooms 21 Perspectives) egyfajta vizuális analízis és építészeti beavatkozás együttműködésének lehetőségét értékelte a zsűri.
Idén három különdíj került átadásra. Az Arsenale oszlopos csarnokában egy indiai építkezési helyszín rekvizitumait állította ki a Studio Mumbai, ami révén az építkezés során létrejövő kommunikáció, dialógus, illetve az ötletek és a valóság közötti különbség nyert fizikai formát. Falécek és kampók összekapcsolása révén jött létre a Decay of a Dome című installáció, amivel az Amateur Architecture Studio (Wang Shu, Vito Bertin, Lu WenYu) érdemelt ki elismerést. A New York-i High Line magasvasút egykori pályájának kertészeti rehabilitációjáról világhírűvé lett Piet Oudolf tájépítész Il Giardino delle Vergini című projektje tervezettség és impressziók csodás egyensúlyát valósítja meg. A zsűri értékelése szerint a kert nagyszerűen illusztrálja a Biennálé programjába foglalt elvárásokat.
Végül Paolo Baratta biennálé elnök és Kazuyo Sejima a kiállítás igazgatója Arany Oroszlán életműdíjat adott Rem Koolhas holland építésznek, illetve életmű emlékdíjat Kazuo Shinohara építésznek.