Divat-kapszula az Andrássy úton
Idén tavasszal már bejárta a nemzetközi sajtót két budapesti projekt: a holland Frame magazin válogatásába a Nanushka Betastore mellett az egyedi divattermékeket kínáló Andrássy úti Capsula Store üzlete került be. Az alkotók, Korompay Enikő és Göcsei Sándor különleges élményt kínáló, kiállítótér jellegű teret hoztak létre az eklektikus palota földszintjének öntöttvas oszlopai között. A bemutató aktualitását adja, hogy Göcsei Sándor a 2012-es Média Építészeti Díja terv kategóriájában győztes projektje, a Klapka szolgáltatóház egyik tervezője is.
A Capsula Multibrand Store az 1872-ben kiépült Andrássy út egyik új ékessége. A látványos, lenyűgöző homlokzatú és belső terű neoreneszánsz palotákkal szegélyezett ikonikus sugárút 2002 óta a világörökség része, emellett pedig – divatüzleteivel, elegáns éttermeivel és kávézóival – Budapest legfontosabb bevásárlónegyede.
A Capsula Multibrand Store a tulajdonos és két magyar építész intuitív együttműködéséből született; a cél egy vonzó, modern tér létrehozása volt egy műemlékileg védett épületben. Az olyan luxusmárkák, mint a Tom Ford, a Dolce & Gabbana, a Giorgio Armani, a Givenchy és a Blumarine itt egymás mellett kínálhatják legújabb kollekcióikat, anélkül, hogy feloldódnának a ruhák tengerében.
Mivel a homlokzati kirakatok száma korlátozott, illetve az itt forgalmazott egyedi divattermékek – mint mesterdarabok – limitált darabszámban készülnek, az építészek egy kiállítótér jellegű üzletet képzeltek el, és hatásosan kombinálták a kortárs városi dizájnt az épített örökség elemeivel. A rendkívül elegáns, vonzó, tágas és kellemes hatású helyiség egészen új vásárlásélményt nyújt.
A „megtartott" tér, a nagy belmagasság és a színpadias megvilágítás azonnal beszippantja a látogatót. Belül a terek korlátok nélküli egységgé olvadnak össze – az utcai és az udvari szárny közti magasságkülönbség ellenére.
Az üzlet tehát olyan, mint egy modern múzeum, ahol az eredeti ötlet anyagok, burkolatok, bútorok és más díszítőelemek segítségével forrt egységes kompozícióvá. A fehér, fényes síkok, merész ívek és hajlított felületek mind arra szolgálnak, hogy a figyelem a „kiállítási darabokra" – azaz a ruhákra – terelődjön. A szögletes emelvényre helyezett kirakati báburól aláhulló ruha is olyan, mint egy műtárgy, a felette a mennyezetről lelógó fekete „üvegszilánkok" pedig csak fokozzák a hatást.
Közben a cipőket és táskákat bemutató fali bútor megsokszorozza a Capsula logó „a" betűjét, ezzel is erősítve az üzlet tipográfiáját. Emellett minden nyílásának és zugnak különleges funkciója van. A fal kapszula alakú mélyedése például exkluzív helyet teremt a Tom Ford női kollekciója számára. A Barrisol fóliamennyezet könnyed, csillogó hatású szerkezete ellensúlyozza a feketére festett, robosztus acéloszlopokat; utóbbiakat az építészek eredeti állapotukban tartották meg.
Fontos feladat volt, hogy az üzlet hátsó, alacsonyabb belmagasságú része – amennyire lehetséges – könnyedén csatlakozzon a „fogadócsarnokhoz". Az első, magas tér ezért csillogó, íves mennyezettel áramlik a hátsó felé. A kis belmagasságú helyiségből az építészek izzó folyosót varázsoltak, ami szervesen hozzájárul az elegancia diadalához.
A burkolat, a világítás, valamint a letisztult, fekete-fehér színvilág tehát egyaránt a divatcikkeket helyezi előtérbe – miközben a teret megtölti a luxus levegője. A dizájn eredménye: izgalom, kreativitás, innováció és kölcsönhatás. Az üzlet valósággal serkenti az érzékeket, és ezzel újraértelmezi a vásárlásélményt. A Capsula Multibrand Store véget vet a sémák ismétlésének, mellyel oly gyakran találkozunk a hasonló funkciójú üzletekben, és megteremti az „egységes sokféleség" világát.
Felhasznált anyagok: fényes, fehér, festett gipszkarton; fényes, fehér, festett MDF; fehér üveg; Barrisol feszített álmennyezet; fehér bőr, tükör, fényes fehér öntött padló.
Építési mód: gipszkarton szerkezetek egy műemlékileg védett épület tégla és öntöttvas szerkezetű belső terében.
eredeti angol szöveg: Korompay Enikő, fordította: Göcsei Sándor, lektorálta: Bódis András
13:39
Úgy látom, kezd újra divatba jönni a 60-70-es évek műanyag dizájnja. Ami személyes véleményem szerint nem baj. Nekem mindigis tetszettek a korabeli utópisztikus elképzelések. Ez többek között a régi farmotoros Ikarus buszok világa.