/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Dogonok Amerikában: Francis Kéré kétarcú pavilonja

1/10

Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.

?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Helyszínrajz. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Alaprajz. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
?>
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Metszet. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
1/10

Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.

Dogonok Amerikában: Francis Kéré kétarcú pavilonja
Épületek/Középület

Dogonok Amerikában: Francis Kéré kétarcú pavilonja

2019.08.13. 05:10

Miközben idehaza mindenki a nyári építőtáborokat élvezi, a feltörekvő berlini építész, Diébédo Francis Kéré is elkészült egy izgalmas fapavilonnal az Egyesült Államokban. Nem is akármilyennel: a Xylemet a dogon törzs szent helyei ihlették. 

Július 13-án avatták fel az Egyesült Államok-beli Montanában, a Yellowstone Nemzeti Parktól északra található Tippet Rise Art Center új nevezetességét. A viszonylag friss alapítású, magántulajdonú művészeti központot 2016-ban nyitották meg, és azóta ez az első új épülete. A Tippet Rise alapvetően kiránduló- és kulturális központként működik; a több mint 48 négyzetkilométer alapterületű park rendszeres rendezvényekkel várja látogatóit.

A 256 négyzetméter alapterületű pavilon, a XYLEM nevét az edényes növények két szállítószövetének egyikéről, a xilémről kapta. Felülről nézve valóban egy kettévágott növénytörzsre emlékeztet, amely feltárja a merevítést és vízszállítást biztosító, függőleges irányú csövek rendszerét. Az építmény egy enyhén homorú mélyedésben áll a művészeti központ centrumának közelében, nyárfák között. Tulajdonképp pihenő- és meditációs helyként funkcionál, de kisebb rendezvényekhez is védett teret tud nyújtani.


Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
2/10
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.



A faanyag egészen különlegessé teszi az építményt: teljes egészében olyan fenyőanyagból készült, amelyet helyi fenyőerdőkből, a kártevők terjedését megelőzendően távolítottak el. A pavilon elkészítéséhez így egészséges fát egyáltalán nem kellett kivágni. A szálfákat lépre emlékeztető, hexagonális fémkeret fogja csokrokba; a kör alaprajzú tetőzet kilenc fával borított fémlábon áll. A járószinten eltérő magasságú rönköket állítottak egymás mellé, ami egyszerre kínál játékos mászófelület és biztosít leülési lehetőséget akár nagyobb csoportnak is. Mivel a pavilonnal nincsenek oldalfalai, a környező természetes tájra teljes körpanorámát kínál.

A pavilon áttört tetőzetén beeső napfény sajátos fényjátékokat hoz létre a padlón, a nap állásának megfelelően változva. A tetőzet felső felületét szinuszgörbe ívének megfelelően alakították ki, a környék lankáira reflektálva. Az egyszerre masszív tömegű, de könnyedséget sugárzó tetőelem inspirációja a jellemzően szalmából és fából emelt „toguna" volt, amely a nyugat-afrikai dogon törzs falvainak legszentebb közösségi helye. A pavilon egyszerre idéz meg tehát egy távoli kontinens szakrális építészetének elemét és ad helyet a bágyadt amerikai túrázó pihenésének. 


Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.
1/10
Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.



A pavilon nem egyszerűen építészeti beruházás, de jótékonysági projekt is. Kéré munkájáért cserébe a Tippet Rise Art Centert fenntartó alapítvány támogatja egy új iskola építését a Burkina Fasói Gando falvában. A 2020-ban megnyitó intézmény a környék több településének ezer diákját szolgálja majd, nevét pedig az építész édesapjáról kapja.

A Burkina Fasói származású, Berlinben élő Diébédo Francis Kéré a nemzetközi építészeti világ egyik feltörekvő sztárja – azzal együtt, hogy már túl van az ötvenen. A Berlinben tanult, saját stúdióját Kéré Architecture néven 2005-ben megalapító Kéré számára mindig is fontosak voltak a gyökerei, különösen kapcsolata szülőfalvával. Első komoly nemzetközi sikerét a saját alapítványa beruházásában megvalósított gandói elemi iskola jelentette, amelyért 2004-ben Aga Khan-díjat kapott. Ezt számos szakmai elismerés követte, 2015-ben pedig Kéré tervezhette a Serpentine-pavilont Londonban. Újabban, nem megszakítva afrikai tevékenységét, a müncheni TU építészkarán is oktat.

Kovács Dániel

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk