| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Egy barátságos idegen a KÉK-ben

1/3

Adam Budak

?>
Adam Budak
?>
?>
1/3

Adam Budak

Egy barátságos idegen a KÉK-ben
Közélet, hírek

Egy barátságos idegen a KÉK-ben

2007.11.06. 12:39

Sokan sokféle jelzővel illeték már a grazi Kunsthaust. A legismertebb talán, a „friendly alien", azaz barátságos idegen, ahogy Peter Cook és Colin Fournier londoni építészek nevezik biomorfikus épületüket. Ahogy Adam Budak fogalmazott, „bátor és rizikós dolog volt a Kunshaus megépítése. 2003-ban, amikor felépült, Graz újra felkerült a térképre."

Nem hiszem, hogy sokan vannak azok, akik most a KÉK-es estén ismerték meg a Kunsthaust. Ettől függetlenül dugig megtelt a Nefelejcs utcai építészeti központ.
Az apropót, amiért Adam Budak Budapestre látogatott, nem más adta, mint hogy a Manifesta 7 jövőre megrendezésre kerülő fesztiválnak Budek a főkurátora. A 2008-as Manifestának dél-Tirol és Trento ad majd otthont. A képzőművészeti vándor biennále 2008-as fő koncepciója, hogy a kortárs képzőművészetnek azt a metszetét helyezi előtérbe, amely az építészethez való viszonyunk sajátosságait járja körül.

 

3/3

Adam Budak
1/3
Adam Budak

2/3


 

Budak előadásában hosszasan és részletesen mutatta be a Kunsthaus megszületését, fogadtatását, jelenlegi helyzetét. Ízelítőt kaphattunk a mostanában bemutatásra kerülő kiállításokból, projectekből.
A Kunsthausról, mint a világűrből Grazba érkező idegen eljöveteléről készült kisfilmmel kezdődött az este. A film rövid és humoros magyarázatot ad a furcsa, amorf épületre, mely megszületése óta megosztja mind az építészeti szakmát, mind a közönséget. A kisfilm biztosra megy és mintha a kritikusok malmára hajtaná a vizet: egy idegen, a város arculatába egyáltalán nem passzoló valami, mondjuk ufó lepottyan közénk, és jól tudjuk, elkergetni nem lehet, bármennyire is viszolygunk tőle. Mi mást tehetünk tehát minthogy megbarátkozunk vele és a gondolattal, hogy most már mindörökké itt lesz közöttünk, ezzel a teljesen ijesztő és szokatlan külsejével.

Nagyon ügyesen ki lett találva például az, hogy az épület felülnézetből igazán szokatlan. Az épület jellegzetességét a buborék alakú felső rész adja, amely egyszerre organikus és geometrikus. Ebből a buboréktestből henger alakú csonkok, nyílások merednek az ég felé, észak felé tájolva. Csonkok vagy ormányok, vagy ki tudja mik, személy szerint engem a szív vénáira emlékeztetnek. A csonkok egyben világítónyílás szerepét töltik be, ezeken keresztül kap természetes fényt a kiállítóterem. A dudorodó tető többrétegű borítást kapott. A kékes, akrilüveg felületű Kunsthaus földszintje átlátszó üvegfalú, itt kapott helyett az étterem és a kávézó, amely nagyon gyorsan a város részévé vált. Ugyanitt található még egy rendezvényterem, egy shop és az előcsarnok, melyből egy mozgójárda vezet fel a két hatalmas kiállítószintre. Az épület, folyóra néző oldalán helyezkedik el az alátámasztott, üvegfelületű terasz, a „tű“, melyről az épület alatt elterülő grazi Óvárost láthatjuk. A Kunsthaus homlokzatába összesen 925 hagyományos, kör alakú, 40 wattos fénycsövet építettek be. Így a múzeum felszíne, homlokzata egy hatalmas, képernyő-felületként működik. A rendszeresen váltakozó, erre a helyre tervezett műalkotások és kapcsolódó információk jeleníthetők meg ezen a felületen, mellyel tulajdonképpen kitágították a múzeum kiállítóterét.

Ahogy Adam Budak fogalmazott: „Bátor és rizikós dolog volt a Kunshaus megépítése. 2003-ban, amikor felépült a Kunsthaus, Graz újra felkerült a térképre." Megszületésére közel húsz évet kellett várni, végül 2003-ban, amikor Graz lett Európa Kulturális Fővárosa, mint fő attrakció fel is épült. Az alapgondolat szerint, a Kunsthaus mint egyfajta híd, a grazi Óváros történelmi épületei közé beágyazódva, mint összekötő elem hivatott szolgálni a kapcsolatot múlt és jövő között. Szokatlan formája pedig azt is szimbolizálja, hogy milyennek kéne lennie egy a nemzetközi kortárs kiállításoknak teret adó, modern múzeumnak.

szöveg: Biczó Gabriella
fotók: Kresalek Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.