Épületek/Lakóépület

Egy, kettő vagy három? /Társasház a Csernyus utcában (Budapest)/

1/19

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/19

Egy, kettő vagy három? /Társasház a Csernyus utcában (Budapest)/
Épületek/Lakóépület

Egy, kettő vagy három? /Társasház a Csernyus utcában (Budapest)/

2007.06.20. 13:30
MÉD

Az építész nagyon ravasz: kettős játékot űz velünk. Műve, ha „innen" nézzük három, ha „onnan" két, ha „amonnan", akkor egyetlen házként tűnik fel előttünk.Építészek: Bulcsu Tamás, Fábry Zoltán, Fortvingler Éva, Petró Margó


Engedjék meg, hogy ezúttal a folyosókkal kezdjem. Bár a közlekedőtereket az épületkritikák az utolsó harmadban szokták megemlíteni, Bulcsu Tamás, Fábry Zoltán, Fortvingler Éva, és Petró Margó zuglói társasházai esetében – mint látni fogják – merőben igazságtalan volna a hagyományos rangsorhoz (építészeti környezet és tömegforma, homlokzatok, belső terek) ragaszkodni. Részben a telepítésének, részben a folyosók és lépcsők speciális alaprajzi helyzetének köszönhető, hogy bár a műleírás szerint az épületegyüttes három önálló házból áll, a helyszínen - első látásra – csupán két egységet érzékelünk. A folyosók itt ugyanis nem csupán az egyes tércsoportok közötti közlekedés biztosítják, de a házak közötti sajátos viszonyt is meghatározzák, egyszerre összekötik és elválasztják őket.

 

2/19

3/19

4/19

5/19

6/19

7/19

 


A két szorosan egymás mellett álló tömb például „sziámi ikerpárként" minden szinten közös folyosók mentén forrt össze. Ugyanakkor a tőlük kissé távolabb elhelyezkedő, kvázi szabadon álló épület alsó (a földszintet és az első emeletet elfoglaló) kétszintes lakásai a kertből közvetlenül megközelíthetők, a második emelet már csak egy zárt hídon, egy, a kettős épület lépcsőházából induló „köldökzsinóron" át érhető el.

 

8/19

9/19

10/19

19/19

11/19

 

Az építész nagyon ravasz: kettős játékot űz velünk. Műve, ha „innen" nézzük három, ha „onnan" két, ha „amonnan", akkor egyetlen házként tűnik fel előttünk. A lakások csoportosítása, közös gépészeti berendezései, egyéb üzemeltetési vonatkozásai szempontjából persze három a kislány, ám a használó térélményét, az együttes egészéről kialakuló benyomását tekintve már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

 

12/19

13/19

14/19

A folyosók e különös szerepváltásait formai megoldások is hangsúlyozzák: a „sziámi ikrek" között futó folyosók és a „köldökzsinór" valójában egymás fordítottjai, az utóbbit – mint a Lánchidat az Alagútba – bele lehetne tolni az előbbiekbe. Mivel a kettős tömb tagjait egymáshoz képest elcsúsztatva illesztették egymáshoz, így a belső, fedett folyosók végeiken nyitott függőfolyosóvá válnak, s így a klasszikus pesti gang mai verzióját jelentik.

 

15/19

16/19


 

A közlekedőterek e sokfélesége és kreatív használata élénk dinamikát ad az együttes egészének, miközben a gazdag formajáték, a térkarakterek folytonos váltakozása egyetlen ponton sem válik öncélúvá; az egyes megoldásokat mindenhol igazolja az adott funkció. A homlokzatok megformálása folytatja a térszervezés játékosságát, ám ebben a tekintetben már sokkal kevésbé érezni a higgadt, kijózanító funkcionalitást. Ezzel persze semmi gond sincs, a homlokzatok általában sokkal jobban bírják a l’art pour l’art gesztusokat, mint például egy lakásbelső. Ugyanakkor az építészek a „rendetlen" ablak- és erkélykiosztással, a dobozszerűen előreugró (belül egyébként értékes plusz négyzetmétereket biztosító) nyílásokkal talán kissé többet adóztak a divatnak, mint amennyire egy tartós, de frissességre törekvő esztétikai rendszer megkívánta volna. (1) Finom részlet viszont a lépcsőház magas üvegfala és az egyik penthouse-nak a híd tetejére ültetett nappalija.

 

17/19

18/19


 

A tömegek lépcsőzetes tagolását, erőteljes plasztikáját nyugodt, harmonikus színösszeállítás ellensúlyozza: a penthouse-szint világosszürke vakolata, az alsóbb részek olívazöld festése, a mahagóniszínűre pácolt nyílászárók és árnyékolólamellák, illetve a rétegelt fatartókból készült pergolák üde, könnyed hangulatot adnak az épületegyüttesnek.

 

Haba Péter (szöveg), Fábry Zoltán (fotók)


(1) A tervezők ebben a tekintetben elgondolkodtató részletre hívták fel a figyelmemet: szerintük a „vonalkód-divat" az aktuális tűzvédelmi szabályozásnak köszönhető, mely szerint egymás fölötti nyílások esetén minimum 130 cm-t kell hagyni az átégés miatt. Ugyanakkor ez a homlokzatképzési séma kétségtelenül nyugat-európai eredetű, az utóbbi években több sztárépítész neve is felmerült mint az ötlet gazdája. Noha nem kizárt, hogy egy mindenütt érvényesülő EU-s tűzvédelmi szabályozás is közrejátszott a „divat" kialakulásában, e magyarázattal – úgy tűnik – szemben áll az a tetemes számú homlokzat, amely nem egyeztethető össze mindezzel, továbbá az, hogy ez a formálásmód az építészet mellett az ipari design, a ruhadivat és vizuális kommunikáció terén is hódít. Talán az építészek számára kapóra jött az amúgy is a „levegőben" érezhető vonalkód-trend, mert frappánsan meg lehetett vele oldani egy műszaki problémát?)


 

Társasház a Csernyus utcában (Budapest)

építészek:
Bulcsu Tamás,
Fábry Zoltán,
Fortvingler Éva,

Petró Margó

megbízó:
Csicsmann Viktor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk