Egy kínai New Yorkban: 1983-1993 - Ai Weiwei kiállítása az Ernst Múzeumban
Napjaink legbefolyásosabb kortárs képzőművésze, a kínai Ai Weiwei New Yorkban töltött évei során készült fotóiból látható kiállítás az idén száz éves Ernst Múzeumban.
Napjaink legbefolyásosabb kortárs képzőművésze, a kínai Ai Weiwei New Yorkban töltött évei során készült fotóiból látható kiállítás az idén száz éves Ernst Múzeumban.
Ai Weiwei (1957, Peking/Beijing) sokoldalú, konceptuális beállítottságú, a társadalmi viszonyokat kritikusan szemlélő művész, aki a legutóbbi években vált a kortárs képzőművészet világszerte legismertebb alkotójává. Építészként, konceptuális művészként, szobrászként, fényképészként, bloggerként, twitterező, interjúkat készítő, kultúrkritikát gyakorló művészként a kortárs témák és társadalmi problémák érzékeny megfigyelője; nagyszerű kommunikátor és kapcsolatépítő, aki élettel tölti meg a művészet szerepéről vallott elképzeléseinket.
Egy kínai New Yorkban: 1983-1993
Ai Weiwei new yorki tanulmányai, ill. ott-tartózkodása ideje (1983-1993) alatt több mint tízezer fotót készített saját magáról, a városról és lakóiról. Kezében kamerával valóságos megszállottként igyekezett dokumentálni a fontos vagy éppen nagyon is banális történéseket és karaktereket. Az egyszerű kisfilmes turista-fényképezőgéptől kezdve a polaroid technikáig számtalan eszközt és technikát használt képei elkészítéséhez. A fotók kivételes perspektívából ragadják meg az 1980-as évek New Yorkjának történelmét, kultúráját és légkörét: "Az a New York, amit ismertem, már nincs többé... Ha visszatekintek a múltba, azt látom, ezek a fotók tényszerűek, de nem feltétlenül igazak. A jelen mindig felülírja a múltat, és a jövő nem törődik a jelennel..." Ai Weiwei, 2008
Ebben az időben - pályakezdő, ismeretlen kínai művészként - Ai egy parányi lakásban lakott New York East Village nevű negyedében (Manhattan szegény bohém-negyede), ahol prominens tagja volt a kivándorolt kínai művész-értelmiségi közösségnek, a negyed akkoriban bimbózó avantgárd szcénájának. Ezidőtájt fényképezőgépét arra használta, hogy saját életét, munkáját, környezetét és a kor atmoszféráját megörökítse. A fotók New York egy pontosan körülhatárolható korszakát reprezentálják Ai Weiwei szemén keresztül, s egyértelműen fellelhetőek bennük konceptuális művészetének kezdetei.
Az ábrázolás tárgyai:
East Village költészeti felolvasó estjei és más művészeti eseményei, a Tomkins Square Park-i tüntetések, Wigstok transzvesztitái, híres kínai művészek, értelmiségiek (mint például a filmes Chen Kaige, a zeneszerző Tan Dun és a képzőművész Xu Bing).
A kiállításon bemutatott 227 fotót maga Ai Weiwei válogatta archívumából. Koncepciójának alapgondolata egy olyan, képekből összeálló múzeumi installáció, amely Ai Weiwei személyes élményeit, gondolatait, korabeli attitűdjét tárja fel.
A művész new yorki időszakában készült fotóit eddig Berlinben (Martin Gropius Bau), és Moszkvában (Media Center) láthatta a közönség; augusztustól októberig Budapesten lesznek láthatóak a művész által kurátorként jegyzett kiállítás képei.
A magyarországi bemutató kísérője egy reprezentatív, átfogó katalógus valamennyi fotóval, tanulmányokkal, interjúkkal a Műcsarnok Kiadó és a Distanz Verlag együttműködésében.