| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Örökség

Elkészült a 90 éves Frank O. Gehry új munkája

1/9

Az északi kapu eredeti képe 1928-ban. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A helyreállított északi kapu látványterve. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A bejárati előcsarnok látványterve. A három árkád a boltozott folyosóra, a múzeumi boltba, illetve a majdani auditóriumba vezet. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A megújult és negyven év után nyilvánossá vált előcsarnok dísze a Gehry tervei alapján, Douglas-fenyőből és bronzból készült információs pult. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

A múzeumépület egészén keresztülfutó, boltozatos folyosónak most körülbelül az egyharmada vált újra látogathatóvá. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Látogatók a felújított katalán boltozat, illetve az új, bronz led-világítás alatt. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Kávézó egy korábbi világítóudvarban. Az új mennyezeti üvegablak szerkezetét Frank Gehry tervezte. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

A felújítás során megtartották a történeti feliratokat. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

?>
Az északi kapu eredeti képe 1928-ban. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.
?>
A helyreállított északi kapu látványterve. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.
?>
A bejárati előcsarnok látványterve. A három árkád a boltozott folyosóra, a múzeumi boltba, illetve a majdani auditóriumba vezet. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.
?>
A megújult és negyven év után nyilvánossá vált előcsarnok dísze a Gehry tervei alapján, Douglas-fenyőből és bronzból készült információs pult. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
?>
A múzeumépület egészén keresztülfutó, boltozatos folyosónak most körülbelül az egyharmada vált újra látogathatóvá. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
?>
Látogatók a felújított katalán boltozat, illetve az új, bronz led-világítás alatt. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
?>
Kávézó egy korábbi világítóudvarban. Az új mennyezeti üvegablak szerkezetét Frank Gehry tervezte. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
?>
A felújítás során megtartották a történeti feliratokat. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
?>
Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
1/9

Az északi kapu eredeti képe 1928-ban. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A helyreállított északi kapu látványterve. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A bejárati előcsarnok látványterve. A három árkád a boltozott folyosóra, a múzeumi boltba, illetve a majdani auditóriumba vezet. Render: Gehry Partners, LLP and KX-L. Kép: Philadelphia Museum of Art, 2019.

A megújult és negyven év után nyilvánossá vált előcsarnok dísze a Gehry tervei alapján, Douglas-fenyőből és bronzból készült információs pult. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

A múzeumépület egészén keresztülfutó, boltozatos folyosónak most körülbelül az egyharmada vált újra látogathatóvá. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Látogatók a felújított katalán boltozat, illetve az új, bronz led-világítás alatt. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Kávézó egy korábbi világítóudvarban. Az új mennyezeti üvegablak szerkezetét Frank Gehry tervezte. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

A felújítás során megtartották a történeti feliratokat. Fotó: Joseph Hu, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.

Elkészült a 90 éves Frank O. Gehry új munkája
Épületek/Örökség

Elkészült a 90 éves Frank O. Gehry új munkája

2019.10.03. 00:05

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Philadelphia

Építészek, alkotók:
Frank Gehry

A hullámzó formák nagymestere tőle szokatlan visszafogottsággal egy vele csaknem egykorú múzeumi bejáratot és a hozzá kapcsolódó, gyönyörű katalán boltozatos teret állította vissza eredeti szépségébe Philadelphiában. 

2019. szeptember 18-án nyitották meg a Philadelphia Museum of Art történelmi északi kapuját és a hozzá kapcsolódó, boltozott térsort. A több mint négy évtizedig a látogatók elől elzárt, kétezer négyzetméteres területet a világhírű építész, Frank Gehry tervei szerint korszerűsítették, így most több új funkciót is befogad. A Gehry Partners 2017 óta dolgozik a múzeum rekonstrukcióján, amelyben – a történeti épületekre jellemző módon – a legnagyobb kihívást a 21. századi, komplex gépészeti rendszerek elhelyezése jelenti.

A múzeum északi bejáratát 1928-ban nyitották meg, a látogatók mellett a gazdasági kiszolgálás számára is. Az utcaszinti kapuzat jelentősége azonban idővel csökkent; 1975 után már csak műtárgyszállításhoz vették igénybe. A 2012 óta készülő, átfogó felújítási terv azonban felismerte a bejárathoz kapcsolódó terek és gyalogos tengely jelentőségét, és a több évre nyúló komplex helyreállítás keretében ez is megújulhatott.


Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.
9/9
Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.



A modernizáló klasszicista épület eredeti tervezői, Horace Trumbauer és Julian Abele szándékát messzemenőkig figyelembe véve a Gehry Partners a tereket eredeti arányukban és anyagiságukban állította helyre – még a fennmaradt eredeti festett, illetve vésett irányjelzéseket is megtartották. Az új irányítórendszert az építészirodával együttműködve a Pentagram tervezte. A minnesotai Kasota-mészkőburkolat megújításával a bronz, üveg, fa és kő kiegészítések, elemek természetes, meleg hangulatot sugároznak az újonnan megnyitott terekben.

A nagyvonalú bejárati csarnokban új, Gehry által tervezett, Douglas-fenyőből és bronzból készült információs pult fogadja a látogatókat. Innen, egy újonnan elhelyezett ajtón keresztül lesz majd elérhető az a teljesen új előadóterem, amelyet a beruházás egy későbbi fázisában alakítanak ki. A közeli, szintén újonnan megnyitott kávézóhoz innen egy tágas, boltozatos folyosón lehet eljutni, amely az épület egészén átvezet – azonban a jelen fázisban még csak az egyharmadát tették látogathatóvá. A folyosó, azaz az úgynevezett „Boltozott sétány" harmonikus képét az itt alkalmazott katalán boltozatnak köszönheti.

A katalán boltozatot az Egyesült Államokban Guastavino-boltozatként is ismerik, mégpedig a valenciai Rafael Guastavino építész után, aki 1885-től meghonosította ott. A középkorban igen elterjedt, kohéziós építéstechnológiát a 19. században fedezték fel újra Katalóniában, és nagyrészt Antoni Gaudí és kortársai munkásságának köszönhetően terjedt el – írja a katalán boltozatok statikájáról készített TDK-dolgozatában Pánczél Júlia és Bálint Tamás. Guastavino amerikai exportjának köszönhetően számos századfordulós középületben és infrastrukturális beruházáson tanulmányozható ez a falazási technika, szerte az Egyesült Államokban.

A Philadelphia Museum of Art rekonstrukciója a következő években folytatódik; 2020-ban várható a Frank Gehry tervezte előadóterem megnyitása.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.