Épületek/Középület

Elkészült a Royal Szálló rekonstrukciója a Nagykörúton

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Elkészült a Royal Szálló rekonstrukciója a Nagykörúton
Épületek/Középület

Elkészült a Royal Szálló rekonstrukciója a Nagykörúton

2002.12.12. 09:11

Projektinfó

Corinthia Grand Hotel Royal

URL:
Közti

Építés éve:
2002

Stáblista

Építész: Marosi Miklós KÖZTI RT.
Belsőépítészet: Joshua Judd GA INTERNATIONAL LTD.
Építész munkatárs: Ács István, Németh Csaba, Pantó Gergely
Statikus: Gurubi Imre, Szakács Miklós, Váczi Péter
Épületgépész: Lukács Tamás, Unger Tamás, Szűcs György, Szabó István
Elektromos tervező: Tóth Bertalan
Közmű tervező: Poroszlai József
Kert tervező: Havassy Gabriella
Épületszerkezetek: BME Építészmérnöki Kar, Épületszerkezettani Tanszék - Becker Gábor, Horváth Sándor, Kakassy László, Korom Pál, Pattantyús Ádám

Többszöri sikertelen kísérletet követően az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. 1997 folyamán a Corinthia Befektetés Magyarország Szolgáltató Kft. számára értékesítette a már öt éve üresen álló, teljesen lepusztult épületet. Kétfordulós nemzetközi tervpályázat alapján a KÖZTI Rt.-t bízták meg a további tervezési feladatokkal, a belsőépítészeti munkák tervezését a londoni székhelyű GA Design International Ltd. nyerte el.

Fejezetek egy híres budapesti szálloda történetéből

A Royal Szállót, vagyis a Grand Hotel Royal-t az 1896-os milleniumi kiállítás vendégei részére építették, gondosan mérlegelt üzleti vállalkozásként. A részvénytársaság, amelyet erre a célra 1894-ben hoztak létre Budapest legjelentősebb szállodatulajdonosai, - s melynek elnöke Glück Frigyes és tagja maga a tervező építész, Ray Rezső is -, megvásárolta az épülőfélben lévő Körút legnagyobb építési telkét. A telek a körúti telkeknél lényegesen mélyebb, egészen a Hársfa utcáig terjed, s Hársfa utcai részén korábban a Budapesti Kereskedelmi Egylet kórháza és szegényháza állt. Az Egylet 1892-ben adta el egy magánszemélynek, aki hatalmas haszonnal értékesítette azt két évvel később a szállodaépítő részvénytársaságnak.

A Körút ekkor már a város egyik forgalmas útvonala, fő ütőere, ezért természetesen a szálloda szobái közül minél többet kellett a város e vonzó része felé tájolni. Ez a törekvés, s a telek szokatlan mélysége magyarázza az épületszervezés fő jellegzetességeit. A Körút felé az épületet két udvar, cour d’honneur nyitja meg, s így mind a szélső szárnyak, mind pedig a központi, körülépített udvaros épületrész szobái kaphatnak közvetlen fényt s nyílhatnak az utca felé.

Így viszont a nagyméretű reprezentatív terek a főhomlokzat megbontása miatt nem kerülhetnek a főútvonal frontjára. Számukra marad a Hársfa utcai alárendelt épületrészt, mely szállodai célra a szűk, szegényes, külvárosias környezet miatt amúgy sem lenne alkalmas, s beépítése is csak két emelet magasságig engedélyezett. Az épület térszervezésének átgondoltságát mutatja a hátsó szárnyakra helyezett reprezentatív téregyüttes előkészítése a szálloda földszinti teremsorán keresztül, valamint a megnyitás a déli cour d’honneur-ből a városi közönség számára.

Az épület építészeti stílusát francia reneszánsznak nevezi mind a kor szakújságírója, mind a kései várostörténész. Karakterisztikus francia elemek találhatók mind a homlokzaton, különösen a tetőformálásban, mind pedig az alaprajz alapötletében. Az épülettömeg hármas tagolását a tetőformák hűen visszatükrözik, az alárendelt szárnyak manzárdtetejét kisebb, finomvonalú állóablakok ritmizálják, a középső épületrész enyhén kiülő sarokrizalitjain egy-egy lesarkított lanternás kupola, míg a háromtengelyes középrizalit felett manzárdkupola ül. A homlokzat horizontális tagolása azonban már a jellegzetes századfordulós palotahomlokzatok ritmusát mutatja, három, erőteljes párkányokkal elválasztott zónájával, melyek közül ebben az esetben a második és harmadik emeletet fogják össze a monumentalitás hatására törekvő óriásoszlopok. Az oszlopokra szintén a francia hatást hangsúlyozandó, Párizsból hozatták az épületplasztikai ipar kínálatából a négy évszakot ábrázoló öntöttvas figurákat.

Az enteriőr lényegében változatlan formában fennmaradt részletei a nagyteremben szintén a századforduló gazdag franciás ízlésű rokokó dekorációját mutatja, s valószínűleg még egyértelműbb lenne ez a hatás, ha a falfestmények is fennmaradtak volna.

Nyilvánvalóan a századforduló minden technikai és szállodaipari vívmányát felhasználták, a cél egyértelműen mind kiszolgálásban, mind munkaszervezésben a kor világszínvonalát elérő, minden luxussal és kényelemmel berendezett épület létrehozása volt. Ez nemcsak a berendezés gazdagságát, hanem a funkciók sokrétűségét is jelentette. A szolgáltatások köre (posta, bank, fodrász, jegyiroda) mellett két étterem, kávéház, Gerbaud fiók-cukrászda, író- és olvasóterem állt rendelkezésre, emellett különböző szalonok és különtermek kisebb társaságok részére. A pincében az élelmiszerraktárak mellett italmérés is volt. Kellemes, intím hangulatú rész volt a nyugati cour d’honneur-ben kialakított pálmakert, mely még vonzóbbá tette az udvart az emeleti szállóvendégek számára.

7/12

A Royal kezdettől fogva nem csak a szállóvendégek körében volt népszerű. Művésztársaságok verődtek össze éttermeiben, ezek között sok a színész, az író, újságíró, akik később itt határozták el például saját klubjuk, a FÉSZEK létrehozását. Néhányan az írók közül hosszú ideig a szálloda bentlakó vendégei is voltak, mint Heltay Jenő, Bródy Sándor, fia, Hunyadi Sándor, Nagy Lajos, Harmath Imre, Krúdy Gyula, aki a beteg Ady Endrének olyan szobát szerzett, amely közvetlenül az utcáról biztosította a bejárást, és aki be is nősült egy szállodaigazgató családjába. Szomory "Botrány az Ingeborg-koncerten" című vígjátékának színhelye a Royal nagyterme.

Már megnyitásakor olyan szenzáció színhelye volt a Royal, mely később nagy jelentőséget kapott történetében, itt rendezték ugyanis Pesten az első filmvetítéseket. A Lumière testvérek megbízásából magyarországi képviselőjük - Eugène Dupont - majdnem egy éven át, 1896. május 10-től 1897. április 5-ig a Royal kávéházának különtermében, 50 krajcáros beléptidíj ellenében, hetenként változó műsort produkált. Ez akkoriban nem kis pénz volt, a pesti polgárság azonban tódult az előadásokra.

A Royalban volt törzsasztala az úgynevezett royalista képzőművészeti körnek, amely esküdt ellensége volt a modern művészetnek, ugyanakkor itt rendezett felolvasóesteket a Nyugat és a Vajda János Társaság. A Nagyteremben a századfordulón egymást érik a hangversenyek és a kiemelkedő ünnepségek, a Royal neve állandóan szerepel a korabeli sajtóban. 1903-ban például a Rákóczi szabadságharc emlékére rendeztek a Royalban nagy ünnepséget.

1909-ben a Royal egyik cour d’honneur-jében mutatták be az első magyar repülőgépet. Nagy szerepet játszott a zene, Krúdy külön elbeszélést írt Kóczé Anti prímásról, a húszas években már amerikai jazzt játszottak a szállodában. 1922-ben a híres Thalia utódjaként megalakult Új Színpad tartotta egy ideig bemutatóit a Royalban.

Az első jelentős változás: 1915-ben mozivá alakították át a nagytermet. A nagyterem ezután már soha nem vált újra a szálloda részévé, a Royal Apollónak, majd a háború után Vörös Csillagnak nevezett mozit használták a jelenlegi rekonstrukció előtt a leghosszabb ideig. A húszas években néhányszor átalakították az éttermeket és valószínűleg a lakások és apartmanok számának csökkentése árán növelték a szobák, valamint a fürdőszobák számát, tehát folyamatosan modernizálták az épületet. Az épület a második világháború alatt egy ideig a Gestapo székháza volt. A háborúban súlyos sérülések nem érték, felszerelése és berendezése azonban elpusztulhatott, mert egészen 1953-ig hivatalként használták. Újra szállodává alakították, 1956-ban viszont egész tetőszerkezete leégett, s jelentős károk keletkeztek az épületben.

Ekkor következett be a második, sorsdöntő változás az épület történetében. Jelentősége megnőtt, mert ekkor már a híres dunaparti szállodasor egyetlen épülete sem áll. Ezért a kor reprezentatív igényű szállodájává kívánták alakítani. Janáky István, a rekonstrukció tervezője a belső térben teljesen újrafogalmazta az épületet, s saját korának téreszményét valósította meg benne. Ma már nem tudjuk, mennyi maradt meg az eredeti belső térből az 1956-os pusztulás után, a rekonstrukció azonban teljesen eltüntette az eredetit. Kiszélesítette az előcsarnokot, s azt galériával két szintre osztotta, véglegesítette a díszterem közlekedőrendszerének leválasztását a szállodáéról, a cour d’honneur-öket az elsőtől a negyedik emeletig áthidaló szárnyakkal kötötte össze, mely új értékes körúti szobákat eredményezett, javította a belső közlekedőrendszert, viszont az udvari szárnyak szobáinál jelentős értékcsökkenést eredményezett. Beépítette a tetőtereket, a körúti homlokzatról eltűntek a kupolák, azok helyét - mint Budapest oly sok más épülete esetében is - csupán a tető elszegényített, jellegtelenné tett kiemelése jelezte. Az 1957-ben megkezdett átépítés elkészültekor, 1961-ben 367 vendégszobával nyitják meg a szállodát. A Vörös Csillag mozi megnyitására korábban, 1959 karácsonyán már sor került, érdekességként Hársfa utcai bejárattal.

Az időközben teljesen elavult, lepusztult szállodát 1991 őszén végleg bezárták, a visszakeresztelt Royal Apollo mozi még 1997 végéig még működött.

9/12

Az új Corinthia Royal Grand Hotel épületéről

Többszöri sikertelen kísérletet követően az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. 1997 folyamán a Corinthia Befektetés Magyarország Szolgáltató Kft. számára értékesítette a már öt éve üresen álló, teljesen lepusztult épületet. Kétfordulós nemzetközi tervpályázat alapján a KÖZTI Rt.-t bízták meg a további tervezési feladatokkal, a belsőépítészeti munkák tervezését a londoni székhelyű GA Design International Ltd. nyerte el.

Időközben alapos feltárásokkal, s a korábbi jelentősebb átépítések még élő tervezőinek segítségével az épület állagának egyre pontosabb képe rajzolódott ki. A cour d’ honneur-ös körúti beépítési vonal eredeti karakterének visszaállítását irányozták elő, a tömör, udvarokat lezáró összekötő hidakat elbontották, az átriumterek a tetőszinti lefedések s a nappali-éjszakai teljes átlátást biztosító, transzparens üvegezésű függőleges falak révén a szálloda szerves részévé integrálódtak.

Az épület földszinti tere mintegy "városi tér"-ként funkcionál, a szállóvendégeken kívül mindenki számára átjárható, vendéglátó egységek, üzletek sokféleségét kínálva. Az Erzsébet körút 51. számú ház pinceszintjén ismét működik majd az évtizedekkel ezelőtt használaton kívül helyezett fürdő, mely a szállóvendégek mellett a nagyközönség számára is hozzáférhető.

A körúti homlokzat középrizalitjának eredeti megoldású, oktogonális saroktornyai, tetőfelépítménye a bombatámadások során elpusztultak, s a korábbi helyreállítások során más, egyszerűsített, olcsóbban megvalósítható megoldások születettek helyette. Most az eredeti állapot pontos rekonstrukcióját valósították meg. Az épület alaprajzi szervezése is a szálloda eredeti szisztémáját követi, a korábbi, az átriumok szélső traktusainak vendégszobái szellemükben és minőségükben feljavultak, egyenértékű vendégszobák lehetőségét teremtve. A Hársfa utca menti, középfolyosós elrendezésű szállodai szárny jelentős mennyiségű új szobaegység elhelyezését tette lehetővé. A VIP szalon a körúti mezzanin axisában létesült, s ugyanezen főtengely legfelső szintjén van az elnöki lakosztály. A fedett átriumok izgalmas belső világot teremtenek, a zajos körút jól hasznosuló belső szigeteivé váltak.

A 100 év alatti fejlődés forgalomtechnikai okokból a fő rendeltetésű bejáratot a Hársfa utcára terelte, így e korábban kevésbé díszített homlokzat is a körúttal közel egyenértékű kialakítást igényelt. A tömbbelsőre tekintő szobaegységek miatt a korábbi igénytelen, esetleges udvari homlokzat rangosabb kiképzést kapott.

12/12

A Royal fürdő

Az Erzsébet körúti, vagy egyszerűbb nevén körúti fürdőt 1886-1888-ban tervezte és építette Freund Vilmos építész. Kialakítása nem előzmény nélküli, mert a telken korábban is egy vasfürdő állt. A fürdőhöz vizet szolgáltató kút a körút céljaira kisajátított telken volt, ezért Freund egy új kútaknát építtetett.

Az 1888-ban megnyitott fürdő kádfürdőket, gőzfürdőt, hullám- és zuhanyfürdőt, elektromos fürdőt, hidegvizes gyógytermet, pneumatikus kamrát, valamint inhalálótermet is tartalmazott. Itt sósvízkúrát lehetett venni és fenyőolajgőzt belélegezni. A korabeli lapok elragadtatott hangon méltatták a fürdő ízléses eleganciáját, Willeroy-Boch, Zsolnay csempeburkolatok, Róth Miksa által készített üvegmennyezetek gazdagították az épületet.

1903-ban közvetlen átjárást biztosítottak a Royal Nagyszálló vendégei számára, s valószínűleg kifejezetten a szálloda igényei szerint alakították ki az uszoda-termet és a szaunát. Az első világháború után Freund tönkrement, halála után örökösei 1923-ban eladták a fürdőt a Royal Nagyszálló Rt-nek. A fürdő 1944-ig működött, azután nem újították fel. Az időközben teljes feledésbe merült, egyre jobban pusztuló fürdőt 1983-ban fedezték fel újra, mikor is garázs céljaira kívánták átépíteni. A megbízott tervező, Dianóczki János Ybl-díjas építész azonban megtagadta a feladat végrehajtását. Mellé állt a sajtó, a televízió városvédő sorozatának nyilvánossága, s ezzel megmentette a romjaiban is impozáns fürdőt, megteremtve a negyedszázaddal későbbi rekonstrukció lehetőségét.

M.M.

11/12

Adatok

Szálloda

beépített nettó alapterület: 41.075 m2
beépített bruttó alapterület: 44.889 m2
vendégszobák száma: 440 szoba + 1 elnöki lakosztály

Apartman és parkolóház

beépített nettó alapterület: 13.555 m2
beépített bruttó alapterület: 13.821 m2
apartmanok száma: 24 egység
parkolóhelyek száma: 250 állás
buszparkolók száma: 2 állás

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.