Energia-racionalizálás, rezsicsökkentés az építész szemével
Rangos tanácskozásnak adott helyet a Táncsics Alapítvány, ahol az MSZP vezető szakpolitikusai, energetikával foglalkozó intézetek és civil szervezetek vettek részt. Az utóbbi tizenvalahány évben sokat foglalkoztam a témával és annak társadalmi összefüggéseivel, így kerültem a tanácskozásra és egy rövid előadást is tarthattam. Rácz Zoltán írása.
Az MSZP-ben már egy éve formálódik a „Zöld fordulat" programja, Szabó Imre volt környezetvédelmi miniszter úr gyámkodása alatt. Először szerényen 100 milliárd Ft/ éves tervvel számolt. (A környezetvédelem, látjuk, hosszú ideje nem a legelfogadottabb kormányzati tényező, ma pedig még minisztérium sem képviseli ezt a fontos ágazatot.) A jelenlegi kormányzat, közel négy alatt ezzel szinte egyáltalán nem foglalkozott. Most úgy hírlik 240 milliárd Ft/ évvel összeállítottak egy 2014 utáni kormányprogramot, amibe berakták a „panelprogramot". (Biztosat se előre, se hátra...)
A választás évében nyilván átgondolta az MSZP vezetése is a programot és ez alá már nem mehetett, ugyanúgy 240 milliárd/év, de behozta az építészeti összefüggéseket is. A vissza nem térítendő állami támogatás összege így 80-100 milliárd Ft/év ebbe már a hőszigetelések, a valódi rezsicsökkentés, az importenergia redukálása a fő szempont. A megszólaló szakmai szervezetek is ez körüli nagyságrenddel számoltak, inkább kevesebbel.
Nézzük meg közelebbről az egész problémakört. Elnézést, ha sarkosan fogalmazok, ennek az országnak soha sem volt jó energiapolitikája. A rögtönzés, a pillanatnyi gazdasági, politikai helyzethez való igazítás jellemezte. Az utóbbi időben pedig még ez sem, csupán a politikai haszonszerzés. Azt gondolom még egy ciklust így nem lehet végigcsinálni. Ezt az egész témakört komplexen kell kezelni. Ennek legnagyobb eleme az épületkorszerűsítések, hőszigetelések becsült költsége (Szerintem, a munka mélységétől függően) 5.000 és 10.000 milliárd Ft közé tehető, szerényen számolva. Az állami támogatás ennek 33-38 %-a lehet, minden szakértő ebben gondolkodott. Egy ekkora program nagyon komoly tervezést igényel. Mit támogatunk? Mennyi megtakarítást kell elérni a támogatott beruházásnak? Hány munkahelyet hoz az építőipari és mennyit az anyagipari fejlesztés? Mennyivel költünk kevesebbet import energiára a felújítás után?
Én abból indulok ki, hogy az EU támogatás a következő 7 évben évi több mint 1.000 milliárd Ft, ennek 60 %-át vállalkozásfejlesztésre, gazdaságösztönzésre lehet költeni. Mutasson valaki ebben az országban egy olyan iparágat, vagy tíz nagyprojektet, aminél a befektetés nagy biztonsággal 10 éven belül megtérül és a következő 10 évben megkétszereződik. Ilyen nagy projekt tudtommal csak egy van, az energiaracionalizálás, a hőszigetelés. A teljes volumen 1/3át ebbe kellene fektetni. Az elmúlt EU támogatási ciklus 8.000 milliárd forintos támogatása zömében el lett költve. Az ország lakosságának 80%-a ezt nem érzékelte, rá semmilyen érezhető hatást nem tett. Azt gondolom, hogy a mostani kisebb támogatás legalább 20 %-át hőszigetelés, energiaracionalizálás címén minden magyar állampolgárhoz el kellene juttatni. Ennek legértelmesebb, leghasznosabb módja, ha a rezsiköltségét hosszútávon csökkentő beruházásra költjük. Tehát minden más megközelítéssel szemben azt állítom, hogy a legnagyobb, leghasznosabb gazdaságélénkítési beruházást kell előtérbe helyezni. Nem 150-250 milliárdos projektekben gondolkodni, hanem 600 milliárd Ft/év programot kell indítani. (2012-ben csak a gázimport 808 milliárd Ft volt.)
A jelen helyzetben a magyar építőanyag ipar valószínűleg nem képes ekkora volumenhez alapanyagot biztosítani az viszont nem lenne jó, ha német, osztrák, vagy japán anyagokkal dolgozunk, mert akkor szépen visszacsorog az EU támogatás a legfejlettebb országokhoz. Fejleszteni kell! Végre ki kéne lépni az „összeszerelő üzemi" státusból. Nem kéne további „stratégiai megállapodásokat" kötni.
Nem jó az a kiindulási alap, hogy lakásszámban gondolkodunk. Nincsenek egyen házak, az ország épületállománya legalább hat jelentősen eltérő épületfajtából tevődik össze. Ezek alapvetően más koncepciót igényelnek. Ebből a családi házak vannak legjelentősebb számban, 50-55%-ban. Ráadásul ezeknek a legrosszabb az energiahatékonysági mutatója.
A panelokon és az újabban épült kis, vagy középelemes épületeken kívül nincs kialakult jó gyakorlat a hőszigetelésre, a felújításra, de ha alaposabban megnézzük itt is az ötletezés, a szakik, a szomszédok jó vagy rossz tanácsai érvényesülnek. A szakmának itt még bőven van tennivalója. Ajánlásokat, elvárásokat kell kidolgozni.
Azt gondolom, hogy ez a munka egy erősen decentralizált rendszerben tudna hatékonyan megvalósulni például járásonként lebontva. Ezeknek a járásoknak erős szakmai hátteret kellene biztosítani, akár három-négy fél, vagy egészállású mérnökkel, éves megbízással és évenkénti minőségbiztosításos szemléletű ellenőrzéssel. Ésszerűnek látszana a kivitelezésre szociális szövetkezeteket szervezni, főként a hátrányos helyzetű vidékeken. Ezek önkormányzati és felsőbb szintű ellenőrzéssel (nem utolsó sorban a civileket is bevonó közgyűlésekkel) gyorsan és olcsón tudnának dolgozni, magyar termékekkel!
Néhány fontos szempontot kellene betartani:
- Aki nem tesz hozzá saját erőt, az nem is érzi magáénak.
- Az állami támogatás is a mi pénzünk, amit sem herdálni, sem ellopni nem szabad.
- Az állami támogatásnak is rá kell kerülni a tulajdoni lapra, biztosítékként.
- Ha valaki nem tudja fizetni a munálatokat, azt nem tesszük hajléktalanná, hanem ráterheljük az ingatlanra. Eladás, vagy elhalálozás után az állam érvényesíti a követelését és bérlakás, vagy fiatalok első lakása lehet.
- Egy ekkora, ilyen szerteágazó projekt olyan logisztikai támogatást igényel, amilyen még nem volt az országban.
A vidék óriási szerves anyag energiapotenciával rendelkezik. Országos kutatási programokat, komoly pályázatokat, kellene ennek a hasznosítására kiírni. Egy új „zöld" iparág alakulhatna ki a vidéki emberek számára. A biogáz, biomassza üzemek technológiáját meg kell venni és továbbfejleszteni. Ezek alapul szolgálhatnak a törpe elektromos erőművek építéséhez, távhőellátáshoz is.
Az ország másik óriási energiapotenciája a talajban lévő hő. Kis mélységben a talajvíz, mélyebben a termál hő. Nincs olyan, a magyar viszonyokra gyártott olcsó „hőszivattyú", ami megvehető bárki számára és ide jó.
Látjuk, hogy a világ átrendeződik. Egyfelől a folyamatos gazdasági növekedés egyre nagyobb erőfeszítésbe kerül. Az ipar egyre nagyobb teljesítmény mellett egyre kevesebb munkaerőt igényel. A vidék elszegényedik, az elvándorlás egyre nagyobb. A vidék önfenntartósága a termelőszövetkezetek szétverésével megszűnt. Amennyiben a kertészet, az állattartás, a feldolgozás, a kereskedelem újra belépne a vidék életébe, kiegészülve a „zöld iparággal" ez jót tenne az egész társadalomnak.
„Munka nélkül nincs emberi méltóság". (Ferenc pápa 2013. Szicíliai beszéde.)
Építészek, gépészek, közgazdászok, hazai ipar és civilek nélkül pedig nincs energiaracionalizálási program.
A prezentáció ide kattintva tekinthető meg Preziben.
Rácz Zoltán
Szekszárd 2014-01-09
18:21
MIért is ne lehetne évi 1000 milliárd Forintban gondolkodni? Nem lenne ablakon kidobott pénz, és talán a döntéshozók ingerküszöbét is elérné. Az EU is ezt szorgalmazza, a világ is erre halad. Az energiahatékonyságot, épületfelújításokat és a megújuló energiahasznosítást együtt kezelve a környezetvédelemmel, szociális lakásépítéssel, munkahelyteremtéssel, hazai beruházás-ösztönzéssel, az építőipar talpraállításával, a mérnök és építész szakma talpraállításával...
08:51
@Lazzlo: Nem valószínű! Én 17 év kivitelezői, 7 év nagy beruházói és 20 valahány éves tervezői tapasztalatomból indultam ki. Az egyik oldalon (és az előadásomban is utaltam rá) tettem is egy olyan alpontban hivatkozást arra, hogy a program finom hangolása. Nehezen képzelhető el, hogy 100.000 ház áll a startvonalon és a pisztoly duranását várva azonnal rajtol, utána három hónap múlva megint száz, majd megint stb. Azt is írtam, hogy hatalmas logisztikai hátteret igényel egy ekkora munka. Ezt úgy értettem vizuálisan leírva, hogy van egy hatalmas dagasztó teknő, amibe berakjuk a kovászt, amennyire lehet elkeverjük, de nem mindenütt áll rendelkezésre a keléshez megfelelő körülmény, így egyik helyen gyorsabban, másutt lassabban, és előfordul, hogy egyes helyeken sehogy nem iddul be a folyamat. Ahol jól beindult azt akár gyorsítani, ahol kevésbé, azt segíteni, különböző intézkedésekkel, ahol pedig nem, ott megvizsgálni az okokat és beavatkozni. Mindezt egy központban folyamatosan feldolgozni és ha szükséges beavatkozni. Olyannak kell ennek lenni, mint az elektromos ellátásban az országos teherelosztó központnak. Egy ilyen rendszerben a 600 milliárd is feszített programnak felel meg, becslésem szerint ez a maximum.
Viszont kellene a kamara és a szakmai szervezetek állásfoglalása, hogy ebből valóban legyen valami.