Épülettervek/Ipari és kereskedelmi épület

Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

1/21

Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
?>
Csapat balról jobbra: Fodor Dániel, Nagy Béla, Bíró Béla, Kállay Ferenc, Hajdú Miklós, Banga Máté, Skrabák Zoltán
?>
1/21

Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
Épülettervek/Ipari és kereskedelmi épület

Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

2012.02.20. 13:24

Az EUROPAN 11 nemzetközi tervpályázat hazai témája a szeged-rókusi erőmű területének revitalizációja és városszövetbe integrálása volt. A három díjazott mellett öt terv jutott be a második zsűrifordulóba, amelyek közül most a debreceni fiatal építészekből és hallgatókból álló csoport - Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla, Banga Máté, Hajdú Miklós, Skrabák Zoltán, Batizi-Pócsi Gergő -  „erővonalakon" alapuló koncepcióját mutatjuk be.

Előzmény

A főcímben megadott név egy kis magyarázatra szorul. Három évvel ezelőtt Győrffy Zoltánnal és Biró Bélával létrehoztunk egy olyan debreceni fiatalokból álló építészeti közösséget (debreceni alkotó műhely - dAM), akik egymás munkáira figyelve és segítve olyan vélt vagy valós regionális problémákat próbálnak feltárni és azokra választ adni, amik jobbá tehetik az adott települést, színesíthetik a közösség mikro-, és makrokörnyezetét.

Belső, országos és nemzetközi pályázatokon indulunk közösen, különböző létszámmal, különböző csoportfelállásokkal, néha több csapattal is egyszerre, debreceni építész hallgatókat bevonva a munkába. Erre a pályázatra is két csoporttal neveztünk, mindkettő bejutott a legjobb nyolc közé, ami a fiatal építész tagok rátermettségét mutatja. Sajnos egyre kevesebb az ilyen lehetőség a megmérettetésre…

Bevezetés

A város, városi szövet egy nagy folyamként viselkedik.
Néhol lassabban, néhol gyorsabban, néhol eltűnik majd    
újra előbukkan, de mindig egy irányba haladó, konstans,
heterogén közeg.
Útját tereptárgyak, kövek alakítják, irányítják, terelik.
Ha ezeket az akadályokat megszűntetjük, a víz akarva –akaratlanul is utat keres és talál magának.
Később a gátakra már senki sem emlékszik, a folyó eltakarja,
magáévá teszi az akadálymentes közeget.
Ilyen folyam az ember is, melynek egy régen elzárt, most
felszabadított területen próbálnak utat biztosítani a
lehető legtermészetesebb módon.
Utat a szórakozáshoz, munkához, családteremtéshez, az élethez…"

 

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
1/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
2/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
3/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
4/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
5/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
6/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
7/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

 

 

A tervezési terület nagyon sokáig ipari zóna volt, gyalogos forgalomtól és minden közösségi tevékenységtől teljesen elzárva. Analízisünk során a helyszínt körülvevő közlekedési csomópontokat, szolgáltatásokat vettük alapul, olyan bázisként, amelyeket az emberek a mindennapjaik során gyakran látogatnak, így fontos a megközelítésük. A tervezési terület eddig egy idegen testként foglalt helyet a város szövetében, az átjárás, alappontok direkt módon történő érintése lehetetlen volt. Bevonva a gyárterületet a város vérkeringésébe, ezek a közlekedési pontok egyenesekkel összeköthetőek, így erővonalakat hoznak létre.

 

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
8/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
9/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
10/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

 

 

Koncepció

Az erővonalak - amelyek nem alkotnak hierarchikus rendszert - kiadják a területet behálózó közlekedési irányokat, de nem jelentenek feltétlenül kötött, vonalas struktúrát, hiszen a területen építészeti értékek is találhatóak, amelyeket megtartottunk, felújítunk. A vonalak metszéspontjában kialakult teresedések különböző méretű közösségi tereket hoznak létre. Nem szerettük volna a magán-, és közösségi terek határait definiálni, amellyel az áramlást, a terület használhatóságát korlátoztuk volna. Fontosnak tartottuk a teljes bejárhatóságot, ezzel erősítve a terület felfedezhetőségét. A különböző teresedések érintésével eljutunk a legnagyobb közösségi parkig, amelynek térfalait szolgáltató, kereskedelmi funkciókkal láttuk el.

 

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
11/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
12/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
13/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
14/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
15/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

 

 

A meglévő csarnokot a Hétvezér utca folytatásaként megnyitottuk, biztosítva az átjárhatóságot a tér felé. A régi csarnok épületben mozit, kávézót, kiállítóteret, szabadtéri színpadot hoztunk létre a megfelelő vertikális közlekedő magokkal.  A kéményt, a régi hűtőtorony vasbeton lábait mementóként érintetlenül hagytuk, utalva a régi gyárterület sajátos hangulatú világára. Ezek a tervezett köztér léptékébe jól beleillenek, oldják annak homogenitását.

 

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
16/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
17/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
18/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

 

 

Funkció

A forgalmasabb Kossuth Lajos sugárúttal párhuzamosan nagyobb léptékű épületeket terveztünk, a földszinten szolgáltató egységekkel, az emeleten irodai funkciókkal. A tömeg a sarkon megtartott épület irányába visszalép, hogy igazodjon annak magasságához. A csendesebb, délnyugati oldalra és a nagy tér felé kerültek a lakófunkciók, a Szatymazi utcával határolt részre pedig egy diákkollégiumot gondoltunk. Minden épülettömeg alá különféle kereskedelmi egységeket helyeztünk, visszahozva a klasszikus kisboltok, üzletek hangulatát.

 

Erővonalak - EUROPAN 11,  Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
19/21
Erővonalak - EUROPAN 11, Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla

 

 

Végezetül néhány gondolat az egyik fiatal építész tanulótól:

 „Építész hallgatóként részt venni egy nemzetközi pályázaton rendkívül nagy lehetőség és építész barátaink, tanáraink részéről rendkívül megtisztelő ajánlat volt. S miután nem csupán egy kisebb építészeti, hanem városépítészeti beavatkozás volt a pályamű feladata, így még inkább újszerű és hasznos volt egy a hallgatói tervekhez mérten lényegesen nagyobb léptékű munkában való részvétel. Mivel eddig csupán kisebb területekre terveztünk, jó volt betekintést nyerni egy nagyobb munka kialakulásába, ami által sok tapasztalatot szerezhettünk. A lépték viszont csupán az egyik újdonság volt, a másik a csapatmunka. A tervezés és modellezés során a már meglévő alapkoncepción túl folyamatos impulzusok érkeztek mindenki részéről, ezek formálták a tömegeket. A sokszor éjszakákba nyúló munka, a hatalmas makettek készítése egy olyan érési folyamathoz vezetett, amely által egyre inkább magunkévá tudtuk tenni a helyszínt és összefogni egy átfogó területrendezés alapján. Az épületek és teresedések szinte pontról pontra alakultak. A terület városszövetbe való visszaillesztése, beolvasztása egy olyan érzékeny építészeti megnyilvánulást kívánt, amely tükrözi Szeged szellemiségét, hangulatát, mégis újszerű, ha úgy tetszik, modern építészeti megfogalmazás. Ez a kihívás rendkívül nagy izgalommal töltött el és egyben nagy lendületet és energiát adott."   
/Banga Máté/


Kapcsolódó oldalak:

A debreceni alkotó műhely weboldala


Erővonalak_ Europan 11_Szeged

Csapat balról jobbra: Fodor Dániel, Nagy Béla, Bíró Béla, Kállay Ferenc, Hajdú Miklós, Banga Máté, Skrabák Zoltán
20/21
Csapat balról jobbra: Fodor Dániel, Nagy Béla, Bíró Béla, Kállay Ferenc, Hajdú Miklós, Banga Máté, Skrabák Zoltán


vezető tervezők: Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel, Nagy Béla
hallgatók: Banga Máté, Hajdú Miklós, Skrabák Zoltán, Batizi-Pócsi Gergő
tervezés éve: 2011
bruttó szintterület: 36.432 m2
mélygarázs területe:13.830 m2  (499 db gk.)
tervezési terület: 2,60 ha

 

Vélemények (5)
racsostarto
2012.02.23.
18:18

Bélabá, Bélabá, trükkös Bélabááá !!! :-)

Pákozdi Imre
2012.02.23.
20:55

@racsostarto: Hogya micsoda, párdon, kicsoda, kérem :-? Csak nem?

racsostarto
2012.03.05.
16:48

@Pákozdi Imre: póverlines :-)

Pákozdi Imre
2012.02.22.
21:15

Érdekes tanulsággal szolgál a terv. Egy nyiladék, utca, sugárút, bármi, nem érhet véget, nem záródhat triviálisan, lehangoló unalomban. Kérem, nézzék a vázlaton az 1. sz. csomópontban véget érő, nagy, átlós megnyitást! Ez kiváló, csak éppen a Kossuth - Damjanich utcai kereszteződésben (az 1. pontban) álló épület a telep felől, akár a 4. akár az 5. csomópontból nézve, semmitmondó véget vet neki. Hasonló a baj a 3. csomópontból induló, másik főutcával - csak itt kevéssé pregnáns a gond. Ez, a 3. csomópontból nézve úgy ér véget, hogy egy, az utcára szögben álló gyárépület semmivel nem kitüntetett falszakaszának rohan. Tehát, szerintem egy utca vége kitüntett kezelést kíván. Oda vagy egy teret, vagy egy nagy, az utca végére centrálisan elhelyezett építészeti hangsúlyt célszerű helyezni. Budapesti jó példa: a Szemészeti Klinika bejárata, mint a Mária utcába betorkolló Pál utca lezárása. Rossz példa: a Sobieski J. utca belefutása a Gát utcába. Egyébként gratulálok a kiváló makettekhez és makettfotókhoz, valamint az alaprajzi tervek és az egész anyag áttekinthető prezentálásához.

pityke_ormester
2012.02.22.
08:21

a sok vonal között elveszett az erő.

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk