Helyek

Erzsi és Józsi visszaüzen

1/4

A forgalomcsillapított Kossuth Lajos utca látványterve, Levegő Munkacsoport

?>
?>
?>
A forgalomcsillapított Kossuth Lajos utca látványterve, Levegő Munkacsoport
?>
1/4

A forgalomcsillapított Kossuth Lajos utca látványterve, Levegő Munkacsoport

Erzsi és Józsi visszaüzen
Helyek

Erzsi és Józsi visszaüzen

2009.10.21. 05:35

Cikkinfó

Szerzők:
Liptay Orsolya

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

A Studio Metropolitana október 17-én szombaton a „Tematikus Főutcák együttműködés" program keretében rendezett utcafesztivált a Rákóczi út Astoria és Blaha Lujza tér közé eső szakaszán. A bogotai példa hatására megalakult önszerveződés, a Budapest Korzó aktivistájának véleménycikke az „Erzsi és Józsi" Fesztiválról.

Párbeszédben a város?

A Rákóczi út és Kossuth Lajos utca tengely jelenlegi helyzetét mindenki ismeri. A jelentős tranzitforgalom miatt állandósultak a forgalmi dugók, dübörög a zaj, szennyezett a levegő, a gyalogos forgalom minden értelemben fuldoklik. Mindenki menekül innen, az üzletek jó része a túlélésért küzd, a Blaha Lujza tér és a Keleti pályaudvar közötti szakasz haldoklik. Pedig a főútvonal problémáira vonatkozóan már évekkel ezelőtt „párbeszéd" kezdődött a civilek és a főváros között. Egyeztetés alatt állt egy olyan tervezet is, amely a Kossuth Lajos utca forgalmának csillapítására koncentráltan kereste a probléma megoldását, ez volt a Kossuth Korzó terve.

A projekt kapcsán több civil szervezet és a főváros – állítólag – a fenntartható közlekedés iránt elkötelezett tisztségviselői között példaértékű együttműködés alakult ki, ennek vált részesévé a Budapest Korzó is. A projekt végül nem valósulhatott meg (az okokat lásd).  Sajnos a kezdeményezés halála - úgy tűnik - egyben véget vetett mindenféle időben belátható forgalomcsillapítási koncepciónak, ugyanakkor az ígéretes fővárosi-civil együttműködésnek is.

 

1/4

 

 

A Rákóczi Utcafesztivál szintén párbeszédre hívott. Dicséretes, hogy mindezt a közösség bevonásával képzelte megvalósítani, csak éppen az utcán heverő tényekről, problémákról nem akart tudomást venni.

Fesztivál az utcán

A rendezvénnyel a legnagyobb probléma az volt, hogy a Blaha Lujza téri, félig lezárt parkolóba szervezték, autók közé, zajba, szmogba, ahová nem szívesen visz az ember gyereket. Legalább a rendezvény napjára (mindössze 6 óra hosszára) indokolt lett volna a Rákóczi út lezárása az átmenő forgalom elől, a BKV átengedésével. Ennek hiányában a zaj- és levegőszennyezés magát a rendezvényt is élvezhetetlenné tette. Szembe kell nézni azzal, hogy a Blaha Lujza tér jelenlegi formájában nem jó rendezvényhelyszín egy ilyen kezdeményezéshez. Pozitív jövőképet itt felmutatni szinte lehetetlen vállalkozás, ha tabuként kezeljük a forgalomcsillapítás kérdését.

A kiskereskedelem revitalizációja

A kiskereskedők Blaha Lujza térre való kicsalogatása értékelésünk szerint nem más, mint egyértelmű beismerése a Rákóczi út és vele együtt a kiskereskedelem halálának. Ugyan a Blaha Lujza téren könnyen megközelíthetőek a boltok, hiszen a busszal, villamossal, metróval érkezők – azaz a gyalogosan közlekedők – eleve megfordulnak itt, ám az akció éppen a kereskedők egy helyre gyűjtésével "plázásít", ami egyben a kiskereskedelmi utca koncepció végét jelenti. Sokkal inkább fellendíti a kiskereskedelmi forgalmat, ha üzletek vannak nyitva, és persze az sem volna utolsó szempont, hogy az emberek könnyen meg is közelíthessék azokat. Fontos, hogy amennyiben a gyalogosok a potenciális vásárlók, ők sétálhassanak az utcán, vagy ha meglátnak egy boltot a túloldalon, akkor könnyen átkelhessenek. Ha két ember sétál, értsék egymás szavát, a boltok előtt legyen kerékpártároló, a bejáratokat (és a járdákat) pedig akadálymentesíteni kell. Ezeket megfelelő eszközökkel akár egy napra is meg lehet valósítani.

 

2/4

 

 

Biciklivel a járdán

A Studio Metropolitana előzetes, civileknek kiküldött programtervezetében szereplő, és később egy rádióműsorban is elhangzó, a Rákóczi út járdájára festendő bicikliút ötlete véleményünk szerint egy túlhaladott, nagyon rossz üzenet a városi kerékpározás jövőjét nézve, hiszen tovább erősíti a létező gyalogos-kerékpáros konfliktust, megszilárdít egy elavult szemléletet, amely a kerékpárt még mindig nem járműként kezeli. Figyelmen kívül hagyja, hogy a fenntartható és kerékpárosbarát város legfontosabb feltétele a motorizált forgalom csillapítása, a gépjárművek és a kerékpáros közlekedés egyenjogúságának megteremtése, a biztonságos kerékpározás megteremtése, amely nem a gyalogos forgalom rovására történhet meg. A gyaloglás az európai városoknak egy olyan értéke, amelyet még a kerékpározás helybiztosítása sem írhat felül. Szerencsére (és nem utolsó sorban a hangos tiltakozás miatt) ez az ötlet nem valósult meg.

Bike and Roll, rock és kocsma bringatúra

Ha alaposan megnézzük, a budapesti közlekedők között sajnos jól látható frontvonalak húzódnak, ezek közül egy az autósok és kerékpárosok közötti feszültség. A következetlen közlekedéspolitika, a rossz infrastruktúra, a hibás jogszabályi háttér és persze a közlekedők türelmetlen, szabályszegő magatartásának együttes erővel kitermelt sztereotípiáitól borzasztó nehéz megszabadulni. De ha már a párbeszédre, a közösségi kommunikációra fókuszáló, ebben deklaráltan professzionális Studio Metropolitana egy olyan érdekes programot tervez, mint a Bike and Roll, ahhoz ne éljen olyan „a kerékpározás és az alkohol" jól ismert sztereotípiáját erősítő elnevezéssel, hogy „kocsmatúra".

 

A forgalomcsillapított Kossuth Lajos utca látványterve, Levegő Munkacsoport
3/4
A forgalomcsillapított Kossuth Lajos utca látványterve, Levegő Munkacsoport


 

Street art és graffiti-mentesítés

A street artnál fontos elem a spontaneitás, az illegalitás, Sugár János, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanára pedig úgy gondolja, hogy „az agyonmatricázott vagy telefújt falak a városok diszfunkciójára utalnak, hiszen azokat a helyeket jelölik meg, amelyek már nem úgy működnek, mint régen. A plazák miatt becsődölő, üres üzletsorokat hamar ellepik a falfirkák, ezzel jelezve a hagyományos boltrendszer halálát. … A rosszul működő helyek mellett az egyes csoportok sérelmeit is kifejezhetik a falfirkák – ha valaki úgy érzi, nem hallathatja a hangját, akkor az utcán keres magának kommunikációs felületet. „Minden graffiti olyan, mint egy bejelentkezés, egy integetés. A probléma az, hogy nem foglalkoznak azzal, miért is integet az illető."

A street art pályázat ötlete maga jó, és illeszkedik a "kérdezzük meg az utca emberét" vonalba. Ráadásul történelmi távlatból nézve a Rákóczi út mindig a "köznép" korzója volt. A graffitimentes környezet csupán akkor jöhet létre, ha elfogy a mondanivaló, és a hely visszanyeri eredeti funkcióját, illetve új funkciót talál. A street art csupán tünet, nem pedig ok. Az üzletek elnéptelenedése generálja a firkálást, nem pedig fordítva.

Egy – a város közepén futó – hatsávos autópályát ilyen utcafesztiváli ötleteléssel áttematizálni nem lehet. Ez olyan sarkalatos probléma, amin tényleg csak radikális eszközökkel lehet változtatni. Így, ebben a formában a Studio Metropolitana rendezvénye sajnos csupán arra kínált alkalmat, hogy (talán) felhívja a figyelmet a Rákóczi út tarthatatlan helyzetére, és arra, hogy hiába a jó szándék, ha nem adottak a radikális kivitelezéshez szükséges eszközök, Erzsi és Józsi továbbra sem érti egymást a zajban...

Folytatása következik?

Mi volt a rendezvény célja? Pozitív jövőkép felmutatása a Rákóczi úttal kapcsolatban. Pozitív ebben a kontextusban csak az lehet, ami fenntartható; fenntartható pedig csak az lehet tartósan, ami alulról építkezik. Nem kell nagy dolgokat véghezvinni egy ilyen fesztiválon, elterelni a Dunát, vagy alagutat fúrni a Rákóczi út alatt. Elég, ha egy jó kezdeményezést, például egy kávéházi beszélgetést egy helytörténeti sorozat első előadásaként hirdetünk meg, ha egy fél napra kipróbáljuk, milyen is lenne a Rákóczi út kisebb forgalommal, illetve korábban megkezdjük a civilek aktív bevonását, kikérjük véleményüket, és együtt alakítjuk ki a programot. Talán ez a legnehezebb feladat, mindkét oldal részéről türelmet és kitartást igényel, azonban ez járul hozzá leginkább ahhoz, hogy a fesztivál ne csupán egy egynapos díszlet legyen, hanem fenntartható változásokat indítson el.

Liptay Orsolya

Vélemények (1)
kemtam
2009.10.28.
12:59

Évek óta hiába firtatom, hallgatnak róla az illetékesek, hogy kiknek a tulajdonában is állnak a belvárosi üzlethelyiségek? Pedig ennek ismeretében már csak egy lépés lenne megtudni, mekkorák is a bérleti díjak - melyek mindennél pregnánsabban befolyásolják a helyi kiskereskedelmet. Egyet tudni: a Semmelweis utcai volt Expressz Utazási Iroda helyisége az V. kerületé, és a bezárásakor érvényes bérleti havidíja 1 millió 500 ezer forint volt. Ezt becsületes vállakozás kitermelni nem tudja. Innentől firtassák csak naivan a Főváros fizetett bércivilei (SM) a kiskereskedelem elsivárosodásának kérdését. Hamis lesz minden eredményük...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.