„A home office után a munkahelyeknek az otthonnal kell felvenniük a versenyt.” - Átadták az Év Irodája Díjakat
Tizenegyedik alkalommal mérte fel az aktuális irodapiacot az Év Irodája Díj zsűrije, hogy kiválasszák a legkiemelkedőbb projekteket. A minőségi munkakörnyezet, dolgozóbarát megoldások mellett azonban a pandémiát követően nagymértékben átformálódtak az igények és a lehetőségek, amely szükségessé tette az értékelési szempontok újragondolását. Az elismeréseket június 3-án adták át a Kopaszi-gáton szervezett egész napos programot záró gála eseményen.
A 2020-as versenyre nevezett irodák közül, 25 iroda került fel a shortlistre. Az értékelés következő fázisában, áprilisban elindultak a helyszínbejárások, ahol a korábbi évekhez hasonlóan a zsűri betekintést kaphatott a különböző munkakörnyezetek működésébe. Annak ellenére, hogy a terv és a célkitűzés nem változott a pandémia jelentősen átalakította a bíráló bizottság munkáját, hiszen már a látogatások alkalmával is egészen más típusú irodákkal, munkahelyekkel, szempontokkal találkozhattak. Az eddigi években tapasztalt aktív, nagylétszámú irodákhoz képest, most sok esetben üres, új megoldásokkal kooperáló projektek kerültek a listára.
A járvány kezdetén home office vagy hibrid lehetőségekre váltó cégek, vállalatok láthatóan nyitottabbá váltak egy új típusú cégkultúra kialakítására, ami a zsűri véleményezése szerint néha szokatlan, egyedi, innovatív opciókkal színesítette, gazdagította az Év Irodája Díj versenyzőinek sorát.
„Mintha a kényszerhelyzetből hirtelen sok pozitív, kreatív energia szabadult volna fel" – fogalmazott a zsűri az értékelés kihívásairól szóló panelbeszélgetésen.
Elmondták, hogy ez minden szempontból egy rendhagyó év volt és szokatlan élmény volt úgy látni ezeket a hatalmas tereket, hogy nem töltötték meg az emberek élettel. Egy születésnapi bulihoz hasonlították az irodákat, ahol még a kivitelezés utolsó simításait követően a koronavírus miatt nem költözhettek be a dolgozók, így csak a lefóliázott számítógépek várták, hogy "megérkezzenek a vendégek".
Hozzáfűzték, hogy a kezdeti tanácstalanság próbálkozásokhoz vezetett, mivel nem volt egy biztos recept ebben a helyzetben. Beépült a működésbe, hogy később is adódhat bármilyen krízis, illetve elfogadottá váltak a hibrid megoldások és az otthonosság is egy kiemelt szempontja lett a munkavállalók irodai terekbe való visszatérésének.
„A home office-ban töltött hónapok után a munkahelyeknek nem más, jobb felszereltségű irodákkal kellett felvenniük a versenyt, hanem az otthoni környezettel" – jegyezték meg.
A zsűri több olyan módszerrel is találkozott, amelyek az új irodák megszerettetését, megismertetését tűzték ki célul, egyfajta kedvcsinálóként. Példaként említették, hogy volt olyan munkahely, ahol hírlevélben, videókban, képeken, különböző felületeken követhették nyomon a munkavállalók az új iroda kialakításának minden fontosabb állomását, majd egy virtuális bejárás formájában először láthatták az elkészült tereket. Sokkal erősebb lett a dolgozók és a cégek közötti interakció, így sokszor a tervezés és a kivitelezés folyamatába is bekapcsolódhattak a munkavállalók.
Az utóbbi három évben olyan irodák vehették át az elismerést, mint az ALL YOU CAN MOVE és TransferWise 2019-ben, az ION - Dealogic Planet 2018-ban és az ACG Reklámügynökség 2017-ben.
Ez az újszerűség az értékelést is átformálta. A zsűri szerint a korábbi években is nagyon jó irodákat láthattak az indulók között, de most minden nevező kiemelkedő volt. Egy ilyen erős mezőnyben pedig nehéz kitűnni. A kérdésre, hogy a 2020-as, rendhagyó versenyen mitől emelkedhet ki egy projekt a többi közül elmondták, hogy nagyon fontos volt idén az önazonosság és a minőség mellett szükség volt a lélekre is. Az értékelésnél figyeltek arra is, hogy a jövőben a legfontosabb feladat az új munkavégzési kultúra megismerése lesz, amelyhez az irodákat igazítani kell.
A 2020-as Év Irodája Díj győztese a BioTechUSA irodaház lett. A 3200 négyzetméteres óbudai iroda megépítése 2017 év végén kezdődött ugyanazon a saját telken, amely annak idején a mindössze néhány fős családi vállalkozásnak is otthont adott. Az épületet Tibor Csillag Architects tervezte.
Az Év Irodája Kisvállalati díjat 2020-ban IncepTech SpaceGarden kapta. A leírás szerint az „IncepTech SpaceGarden nem csupán a munkavégzés helyszíne a csapatnak – hiszen munkájukat gyakran külföldön végzik –, hanem egy inspiratív, tágas, high-tech „otthoni bázis", mely a Szilícium-völgyhöz és a Skandináv dizájn villákhoz hasonlóan segíti a csapattagokat feltöltődni és tovább haladni a közös cél irányába." Az 1000 négyzetméteres iroda a BudaPart Gate irodaházban az ARCH-STUDIO tervei alapján készült.
A 2020-as Év Irodája Nagyvállalati díjat az RSM Hungary nyerte. A bemutatkozó alapján a 2100 négyzetméteres irodát úgy alakították ki, hogy ideális legyen, elmélyülésre és munkavégzésre egyaránt, ugyanakkor otthonos munkateret alakítottak ki, ahol zavartalanul lehet koncentrálni, de a munkaterületek a közös munkára is lehetőséget biztosítanak. A terveket Hatvani Ádám és Lévai Marcell (Sporaarchitects Kft.) készítette.
Év Irodája Különdíjat kapott 2020-ban a Market 6.0. Az F. Kovács Attila (Lean Tech Mérnökiroda Kft.) tervezte 5865 négyzetméteres irodát az idei év egyik legfontosabb célja inspirálta: hogy szeressenek bejárni a dolgozók. F. Kovács Attila designer-építészként felelt a homlokzat, illetve a teljes belsőépítészet megtervezéséért. Az ő elképzeléseinek köszönhetően született meg többek között az előtető V alakú pillére, a tárgyalók formabontó és egyedi faburkolata és a valódi szerszámokal díszített lobbypult is.
Az Év Irodája 2020-as Design díját a TIBA Építész Stúdió irodája nyerte. „Egy olyan térre volt szükségünk, amely támogatja a saját újragondolt, hatékonyabb működésünket és képviseli azokat az értékeket és minőséget, amelyek tervezői munkánk során is fontosak. Ez ölt testet most új otthonunkban, a Gellért-hegy lábánál" - fogalmazott a TIBA a cékitűzéseiket is tartalmazó leírásban.
Az Év Fenntartható Irodája 2020-ban az Agora - bp iroda lett. Célként azt tűzték ki, hogy a munkahely kiváló felhasználói élményt közvetítsen funkcióban, érzésben és dizájnban a munkavállalóknak, az érkező vendégeknek, partnereknek és jelölteknek egyaránt. Az építészeti koncepció tervet a WeWork készítette, a DVM feladata a koncepcióra épített kiviteli tervezés volt a hazai szabványokkal és előírásokkal összhangban lehetőleg az itthon elérhető termékekre alapozva.
Az Év Irodája Szakmai díjat 2020-ban Dessin Design kapta. A 250 négyzetméteres iroda- és műhelycsarnok különleges adottsága, hogy természetes fény csak a mennyezetbe épített ablakokon át szűrődik be. Így a belsőépítészeti tervezés során kiemelten fontos szempont volt, hogy a térhatás nyitott legyen, de közben tagolja is az egyes térelemeket a különböző funkciók szerint. Az irodát Gábor Sarolta tervezte.
A 2020-as Office Branding Különdíjat a myhive prime flexible offices nyerte. A IMMOFINANZ gyorsan reagált a piaci változások okozta bérlői igényekre, és olyan szolgáltatáscsomagot kínál az irodaházakban, amely még nagyobb mozgásteret adhat a bérlők számára: modern, vonzó, bármilyen méretű és rugalmasan változtatható munkaterületeket. A tervezés a Viador Átrium Group nevéhez fűződik.
Az Év Közösségi Irodaháza címet a Loffice új HQ kapta, az Év Közösségi Irodája díjat pedig a Szeglet nyerte. Budapesten, az Albertfalva utcában évek óta üresen állt az egykori Borostyán Gyógyszertár. A Salva Vita Alapítvány rálelt, álmodott egy nagyot és pályázati forrásból megvásárolta a jellegzetes, bordázott homlokzatú épületet, hogy létrehozza új közösségi alkotóterét, a Szegletet ahol fogyatékossággal élő emberek képzését és foglalkoztatását is meg tudja valósítani. A terveket a Nanavízió készítette. A Loffice új bázisa, a budapesti bohém negyed centrumában, a 8. kerületi Salétrom utca 4. szám alatti, egykori vöröslámpás ház helyén áll. A minimalizált ökológiai lábnyommal működő, okos épületben design irodák, hibrid munkaterek, tetőteraszra nyíló coworking iroda, kertkapcsolatos rendezvénytér, tárgyalók és coliving apartmanok kaptak helyet. Az épület terveit Paládi-Kovács Ádám jegyzi.