/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Épülettervek/Hallgatói terv

Farkas László: Pécs belváros-centrum tömbrehabilitáció

1/2

?>
?>
1/2

Farkas László: Pécs belváros-centrum tömbrehabilitáció
Épülettervek/Hallgatói terv

Farkas László: Pécs belváros-centrum tömbrehabilitáció

2005.10.25. 22:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Farkas László

A Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara építész és településmérnök hallgatóinak munkái

A tervezési terület Pécs központjában, a történeti belvárosától délre helyezkedik el. Északról a Rákóczi út, délről a Nagy Lajos király útja (6-os főút), keletről a Bajcsy-Zsilinszky utca, nyugatról a Jókai utca határolja. A terület nagysága megközelítőleg 3,5 ha. A terület funkcionális megoszlásában a kereskedelemi-szolgáltató funkció dominál. A közterületek, zöldfelületek részben rendezettek egységes beruházás nem valósult meg. A terület egyik kihasználatlan adottsága a régészeti értékek.

 

1/2

 

 

A tömbbelső beépítése különböző problémák miatt régóta szünetel. A tömböt délről tízemeletes panelházak és földszintes üzletsor határolják. Nyugatról bírósági épült még fejleszthető üres területtel. Északról 4-5 szintes zártsorú lakóházak földszinten üzletekkel. Keleten zártsorúan elhelyezkedő 2-4 szintes üzletek, irodák. A tömb egy átmeneti sávban helyezkedik el, az északi zártsorú történeti belváros és a déli nagyvárosi, úszótelkes lakóterület között. Ez a két eltérő szerkezet szinte megkívánja a területtől, hogy itt egy átmeneti zóna alakuljon ki.

 

 

2/2

 

A múlt öröksége

A terület a város legtöbbet változott részeinek egyike, már csak abból eredően is, hogy ez a terület a római kori városnak is része volt. E kor örökségei ma is jelentős számban fellelhetők a területen. Az I-II. században kézműves műhelyek voltak, kemencék, munkagödrök kerültek elő a régészeti feltárások folyamán. Egyértelműen fazekasipar és feltehetően üvegkészítés és fémmegmunkálás is folyt. Erre a rétegre ráépülve több a III. század elejéről származó kőépület maradványai kerültek elő. A terület feltárása csak részben történt meg így még számos értékes lelet kerülhet elő. A történelmi romok részleges vagy akár teljes bemutatása kihasználandó lehetősége a területnek.

A középkori városszerkezet a tömbön belül nem maradt meg, csak a tömb határát jelentő Rákóczi út és Bajcsy-Zsilinszky utca régi, történeti nyomvonal. A Bajcsy-Zsilinszky utca, a történeti belváros déli bekötőútjának eleje, mely Siklósra vezetett, ez az út környéke mindig is a változások, a fejlesztések színtere volt.

A területen a legutolsó megvalósult fejlesztés a '80-as években volt, akkor a belváros déli részét körülölelő tömbök egységes fejlesztésének a keretén belül lett áttervezve, mely részben megvalósult. Ekkor nyerte el a tömb mai formáját is.

Ekkor készült a Centrum áruház és a Kereskedők háza. A '70-es években készült a OTP épülete, a szakszervezetek háza és az Ifjúsági ház is. A Jókai utcában lévő lakóház a '70-es években készült. És még két épület maradt meg a XX. sz. elejéről a Bajcsy-Zsilinszky utca és a Rákóczy utca elején.

Közlekedés

A tömb körül jelentő forgalom bonyolódik, a 6-os főúton a városon átmenő forgalom és helyi forgalom formájában (1508/1365 MOF (EJMŰ/ÓRA)). A Rákóczi úton helyi forgalom van, jelentő autóbusz forgalommal (580/579 MOF (EJMŰ/ÓRA) ebből az autóbusz forgalom 109/206 MOF). Az észak-déli irányú utak ezek összekapcsolását illetve a belváros elérését szolgálják, melyek közül a Bajcsy-Zsilinszky utcán van jelentős forgalom (624/593 MOF). A területen található a belváros egyik legjelentősebb parkolója megközelítőleg 300 férőhellyel. A terület tömegközlekedéssel és gépkocsival egyaránt jól megközelíthető.

A terület kialakítása

A tervezés során a főbb szempontok a következők voltak:

  • Növelni a belváros zöldfelületeit, az emberek számára használható közösségi rekreációs tér kialakítása.
  • A jelenlegi parkoló szám megtartása, és az új funkciókhoz szükséges férőhellyel növelése.
  • A területen található régészeti emlékek minél teljesebb bemutatása.
  • Élhető városi környezet kialakítása.
  • Bajcsy-Zsilinszky utca gépjárműforgalmának csökkentése.
  • a Nagy Lajos király útjáról mindkét irányból megközelíthető legyen a terület.
  • A Cinderi utca folytatása, egy új gyalogos tengely létrehozása.
  • A környezetbe illeszthető új épület kialakítása.
  • A műemléki környezet figyelembevétele

A korábbi tervekkel ellentétben a jelenlegi parkolót beépítésre szánom folytatva és így összekapcsolva a Nagy Lajos király útja épületeit. A Nagy Lajos király útja és Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződése a város egyik legjelentősebb csomópontja, mind járművel, mind gyalogosan, ehhez szükség van megfelelő méretű területre.

A tér felé a magastetős kialakítás kisvárosias léptéket adhatna a térnek. A tömb belseje a nagy épülettömegnek köszönhetően zárt, csendesebb. Gyalogosok számára ideális terület tud kialakulni. A Czinderi utcával együtt egy gyalogos tengely tud kialakulni, az Árkádtól az Ifjúsági Házig. Ez a tengely alkalmas földszinti vendéglátó-ipari egységek kialakítására, ez a rész remekül illeszthető a város mediterrán hangulatú arculatába. A park kialakításában jelentős szempont a római kori romok megőrzése, bemutatása.

A nagyméretű épülettömeg a befektetői igényektől függően alkalmas üzletháznak, irodáknak, vagy lakásoknak a felsőbb szinteken. Szerintem a kialakítás alkalmas és megfelelő a város által elvetett a hangversenyterem és konferenciaközpont megvalósítására.

A parkolást a föld alatt valósítanám meg két szinten ami megközelítőleg 500 férőhelyet biztosítana. Ennek megközelítése a Nagy Lajos király útjáról történhetne az út tengelyében elhelyezkedő lejáraton mindkét irányból.

A Centrum áruház árufeltöltő része az egyik negatívum a tér belseje felé mely átalakítása kívánatos lenne.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk