Félidőben a HafenCity Hamburgban
Európa egyik legnagyobb méretű városrehabilitációja, mintegy 2,2 négyzetkilométeres ipari terület megújulása, oktatási-, kulturális-, üzleti- kereskedelmi- és lakónegyedek létesítése a megszűnt szabadkikötő helyén, a raktárépületek újrafogalmazása, ezek a hamburgi HafenCity megaprojekt kulcsszavai.
Volkwin Marg hamburgi építészprofesszor 1996-ban készített először átfogó tanulmányt a szabadkikötő – főleg az EU szabadkereskedelmi zónája miatt – funkcióját vesztett részének hasznosításáról. Miután a város és a tartomány is támogatta a terület átfogó hasznosítását, nemzetközi tervpályázatot hirdettek a beépítésre, amit a holland Kees Christiaanse és a német ASTOC terve nyerte meg 1999-ben.
A HafenCity a 19. század folyamán, az akkori városfalon kívüli Elba szigeten kiépült Kehrwieder és Wandrahm városész, kikötő és hajójavító műhelyek helyén valósul meg. Az 1880-as évekre, mire a sziget teljes mértékben beépült, itt létesült a városi kikötő vámszabadterülete, később heringhűtőházakkal és Európa első gyümölcsérlelőjével. Ekkor a kerület lakóinak száma elérte a 20.000-et. Szintén ebben az időben épült ide a Hannoverscher pályaudvar is, ami II. világháború idején az innen indított deportálások miatt vált hírhedté, majd Hamburg bombázását az épület sem élte túl.
A szabadkikötő helyén létrejövő hatalmas városrész új arca lassan kezd kirajzolódni. Tíz évvel a benyújtott rendezés terv után, 2009-ben adták át az első negyedet, majd 2014 végére már 56 nagyobb projekt zárult le és jelenleg 49 áll építés alatt. Mára több mint 1 millió négyzetméternyi lakást és irodát vehettek birtokukba tulajdonosaik, számos jelentős cég vagy szervezet, így a BP, a Kühne&Nagel, az Unilever, a Spiegel csoport és a Greenpeace központja is ideköltözött. Összesen 45.000 új munkahelyet teremtenek a városrészben. Szintén tavaly nyílt meg a 2006-ban alapított, főleg építészetre és várostervezésre szakosodott HafenCity Egyetem központi épülete a drezdai Code Unique tervezésében. A negyed két új állomással csatlakozik a város metróhálózatához.
A bő 6000 lakásosra tervezett lakónegyedhez általános iskola és óvoda is épült, mellettük pedig 2013-ban adták át a Grasbrook parkot, ami számos kikapcsolódási- és játék lehetőséget biztosít, különlegessége, hogy a tervezésbe bevonták a gyerekeket is. A terület legnagyobb parkjának, a volt pályaudvar vágányainak végleges felszámolása után, annak a helyére, az Elbára néző Lohseparknak kiépítése a tervek szerint idén befejeződik. Itt kívánnak a holokauszt hamburgi áldozatainak is emlékhelyet emelni.
Tavaly írtak ki építészeti pályázatot az utolsó még beépítetlen, északi részre is. Mindemellett a korabeli raktárnegyed átalakítása is folyamatosan zajlik, ami változatos funkciókban kel új életre, a Nemzetközi Hajózási Múzeumtól, Fűszermúzeumtól kezdve egészen a luxuslakásokig. A HafenCity leglátványosabb beruházása, a projekt „zászlóshajója" a svájci Herzog & de Meuron iroda tervezte Elba Hangversenyterem (Elbphilharmonie) lesz, ami jelentős pénzügyi és időbeni csúszásban van. A két koncerttermet, ötcsillagos szállodát és 45 lakást magában foglaló 110 méter magas épület a negyed bejáratánál helyezkedik el, így a város felé mintegy kapuként szolgál. A raktárépület tetejére csúcsosodó üvegtorony a jelenlegi tervek szerint 2017 januárjára épülne meg. A 11 milliárd eurós, főleg magántőkéből megvalósuló HafenCity megaprojekt teljes befejezése 2025-re várható.
Bán Dávid
06:01
Feltűnő a hamburgi negyed előnye a Billancourtban, a Renault ottani telepe helyén épített-tervezett városrehabilitációhoz képest. Billancourt-ban egymással vetélkedő megastruktúrákban, városrésznyi tömegű épületekben gondolkodtak ( http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165992 ). A látványtervek tele vannak zölddel, mégis, az élet ezekben a megastruktúrákban zajlana. (http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165996 és http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165991 ) Ahol pedig éppen nincs mindent lenyomó, rácsozott hipergömb - persze csakis a bensőségesebb közérzet kialakítása céljából - ott képtelenül, gusztustalanul, a dánok által Londonba tervezett hangyavárat ( http://epiteszforum.hu/galeria/a-dan-big-tervezi-a-londoni-battersea-eromu-kornyekenek-kozpontjat/164456 ) megszégyenítő zsúfoltsággal megvalósított, magasházas lakónegyedek uralják a földet és az eget (http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/166002 és http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/166004 ). Hamburg ezzel szemben mértéktartó, abban is, hogy mennyire hagyták érvényesülni a sztárépítészi szertelenséget.
10:58
@Pákozdi Imre: Nekem nagyon sivár!
Alig látok fát, hacsak később nem ültetnek.
Ha van egy ehhez hasonló óriási lehetőség az emberi környezet képzésére, nem szabad ennyire elszúrni.
Legyen mentségük a félidejűség!
15:02
@alfoldi2011: Zöld, nem zöld... nos, nem egy kertváros, az biztos. A Hafencity Hamburgban a történelmi hansa belvárossal szorosan határos, és ami a képeken nemigazán látszik, hogy az épületek kb. fele régi klinker raktár, ami új funciót kapott (mint az óbudai hajógyár egykori épületei a hajógyári szigeten). Ez bizony történelmileg mindig "szürke" volt, nem zöld. A ferencvárosba is nehéz egy laza parkos beépítést elképzelni, pedig milyen humánus is az a budai hegyekben.
Az új beépítés Hamburgban felvállalja az örökséget, nagyon is urbánus, de a terület jó része gyalogos, kellemesen emberi léptékü, az autóforgalom ügyesen el van rejtve. A hiányolt zöld pedig urbánus módon koncentráltan, egy parkban kap helyet (Lohse-Park) ami a képeken még csak holdbéli táj, bár azóta legalább is részben már megvalósult. Ezen kívül ami itt a zöldhez hozzáadandó, az a kék: a víz, ennek is persze egy viszonlag urbánus fajtája, rakpart, sétány, vitorláskikötö. Viszont nagyonis emberközeli, nemcsak díszlet a háttérben (bár az is) hanem lehet lábatbelelógatni, pecázni, evezni (megintcsak bp-i hasonlat: Kopaszi-Gát/Lágymányosi Öböl), stb.
Nem ez a baj tehát leginkább, hanem a szocio-ökonomiai vonatkozások: vagyis a Hafencity még hamburgi mértékkel mérve is drága, és emiatt kissé elit. A funkciókat alapjában véve jól vegyítették, van itt lakás, iroda, szolgáltatás, középület, kultúra, oktatás, stb. nem ezzel van a baj, hanem az öröklakások négyzetméterárával, ami kb. 4.500,- EUR -tól indul, ezzel egy elég kemény szociológiai szürö. Mostanában próbálnak ellene tenni, a lakások egy része újabban kötelezöen szociális bérlakás, és a Hafencity Universität révén diákok is lógnak itt, tehát nem elveszett a dolog, de azért van egy ilyen mellékíze, ami miatt sokan kritizálják.
15:37
@MZ:
09:29
Hoppá! Még a végén jó lesz... Összhangzattannal vezérelt individualizmus, jóformán semmi öncélú, a többiek fölé kapaszkodó túlzás. Nagyon tetszik a XIX - XX. századi kereskedelmi dicsőségre utaló homlokzati textúra - a tégla - megőrzése ill. mintázatának utalásszerű használata. Külön említem a kilátótornyot, ami, kikötői rakodó darura emlékeztető formájával és színével, igazi telitalálat. A negyed tele van célszerűségre törekvő épületekkel, amelyeknek a sűrűsége elviselhető, miközben elhelyezésük tágassága sem elidegenítő - ráadásul nem alázzák játékszerré a városképet eddig meghatározó épületeket, pl. a templomokat sem ( http://epiteszforum.hu/galeria/felidoben-a-hafencity-hamburgban/166501 ). Még a Tántorgó Torony és szomszédja, a Hízottmacska Ház is okés, ( http://epiteszforum.hu/galeria/felidoben-a-hafencity-hamburgban/166498 ) legalábbis most, amikor még az öböl és egy félsziget pusztasága engedi nekifutni a szemet a látványuknak.