| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Félidőben a HafenCity Hamburgban

1/20

HafenCity - Kilátótorony az Elba partján. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Magellan-Terrassen. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Magellan-Terrassen, 2009. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Megmaradt raktárnegyed 2008-ban. Forrás: Wikipedia

HafenCity a magasból. Forrás: Wikipedia

HafenCity Universität metróállomás, 2012. Forrás: Wikipedia

HafenCity Universität 2013-ban. Tervező: Code Unique. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Dalmannkai. Forrás: Wikipedia

HafenCity 2008-ban. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Marco Polo Tower és az Univever Haus. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Sandtorkai-Dalmannkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Sandtorpark-Grasbrook, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Sandtorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Brooktorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Überseequartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Elbtorquartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Lohsepark, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Baakenhafen, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Hidak az Elbán, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

?>
HafenCity - Kilátótorony az Elba partján. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Magellan-Terrassen. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Magellan-Terrassen, 2009. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Megmaradt raktárnegyed 2008-ban. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity a magasból. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity Universität metróállomás, 2012. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity Universität 2013-ban. Tervező: Code Unique. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Dalmannkai. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity 2008-ban. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Marco Polo Tower és az Univever Haus. Forrás: Wikipedia
?>
HafenCity - Sandtorkai-Dalmannkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Sandtorpark-Grasbrook, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Sandtorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Brooktorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Überseequartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Elbtorquartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Lohsepark, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Baakenhafen, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
?>
HafenCity - Hidak az Elbán, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
1/20

HafenCity - Kilátótorony az Elba partján. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Magellan-Terrassen. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Magellan-Terrassen, 2009. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Megmaradt raktárnegyed 2008-ban. Forrás: Wikipedia

HafenCity a magasból. Forrás: Wikipedia

HafenCity Universität metróállomás, 2012. Forrás: Wikipedia

HafenCity Universität 2013-ban. Tervező: Code Unique. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Dalmannkai. Forrás: Wikipedia

HafenCity 2008-ban. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Marco Polo Tower és az Univever Haus. Forrás: Wikipedia

HafenCity - Sandtorkai-Dalmannkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Sandtorpark-Grasbrook, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Sandtorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Brooktorkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Überseequartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Elbtorquartier, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Lohsepark, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Baakenhafen, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

HafenCity - Hidak az Elbán, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

Félidőben a HafenCity Hamburgban
Épületek/Középület

Félidőben a HafenCity Hamburgban

2015.01.20. 10:41

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
Herzog & de Meuron, Kees Christiaanse, ASTOC, Code Unique

Földrajzi hely:
Németország, Hamburg

Vélemények:
5

Dosszié:

Európa egyik legnagyobb méretű városrehabilitációja, mintegy 2,2 négyzetkilométeres ipari terület megújulása, oktatási-, kulturális-, üzleti- kereskedelmi- és lakónegyedek létesítése a megszűnt szabadkikötő helyén, a raktárépületek újrafogalmazása, ezek a hamburgi HafenCity megaprojekt kulcsszavai.

Volkwin Marg hamburgi építészprofesszor 1996-ban készített először átfogó tanulmányt a szabadkikötő – főleg az EU szabadkereskedelmi zónája miatt – funkcióját vesztett részének hasznosításáról. Miután a város és a tartomány is támogatta a terület átfogó hasznosítását, nemzetközi tervpályázatot hirdettek a beépítésre, amit a holland Kees Christiaanse és a német ASTOC terve nyerte meg 1999-ben.

HafenCity - Sandtorkai-Dalmannkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz
11/20
HafenCity - Sandtorkai-Dalmannkai, 2014. Fotó: Kuhn/Fotofrizz

A HafenCity a 19. század folyamán, az akkori városfalon kívüli Elba szigeten kiépült Kehrwieder és Wandrahm városész, kikötő és hajójavító műhelyek helyén valósul meg. Az 1880-as évekre, mire a sziget teljes mértékben beépült, itt létesült a városi kikötő vámszabadterülete, később heringhűtőházakkal és Európa első gyümölcsérlelőjével. Ekkor a kerület lakóinak száma elérte a 20.000-et. Szintén ebben az időben épült ide a Hannoverscher pályaudvar is, ami II. világháború idején az innen indított deportálások miatt vált hírhedté, majd Hamburg bombázását az épület sem élte túl.

HafenCity - Marco Polo Tower és az Univever Haus. Forrás: Wikipedia
10/20
HafenCity - Marco Polo Tower és az Univever Haus. Forrás: Wikipedia

A szabadkikötő helyén létrejövő hatalmas városrész új arca lassan kezd kirajzolódni. Tíz évvel a benyújtott rendezés terv után, 2009-ben adták át az első negyedet, majd 2014 végére már 56 nagyobb projekt zárult le és jelenleg 49 áll építés alatt. Mára több mint 1 millió négyzetméternyi lakást és irodát vehettek birtokukba tulajdonosaik, számos jelentős cég vagy szervezet, így a BP, a Kühne&Nagel, az Unilever, a Spiegel csoport és a Greenpeace központja is ideköltözött. Összesen 45.000 új munkahelyet teremtenek a városrészben. Szintén tavaly nyílt meg a 2006-ban alapított, főleg építészetre és várostervezésre szakosodott HafenCity Egyetem központi épülete a drezdai Code Unique tervezésében. A negyed két új állomással csatlakozik a város metróhálózatához.

HafenCity Universität 2013-ban. Tervező: Code Unique. Forrás: Wikipedia
7/20
HafenCity Universität 2013-ban. Tervező: Code Unique. Forrás: Wikipedia

A bő 6000 lakásosra tervezett lakónegyedhez általános iskola és óvoda is épült, mellettük pedig 2013-ban adták át a Grasbrook parkot, ami számos kikapcsolódási- és játék lehetőséget biztosít, különlegessége, hogy a tervezésbe bevonták a gyerekeket is. A terület legnagyobb parkjának, a volt pályaudvar vágányainak végleges felszámolása után, annak a helyére, az Elbára néző Lohseparknak kiépítése a tervek szerint idén befejeződik. Itt kívánnak a holokauszt hamburgi áldozatainak is emlékhelyet emelni.

Tavaly írtak ki építészeti pályázatot az utolsó még beépítetlen, északi részre is. Mindemellett a korabeli raktárnegyed átalakítása is folyamatosan zajlik, ami változatos funkciókban kel új életre, a Nemzetközi Hajózási Múzeumtól, Fűszermúzeumtól kezdve egészen a luxuslakásokig. A HafenCity leglátványosabb beruházása, a projekt „zászlóshajója" a svájci Herzog & de Meuron iroda tervezte Elba Hangversenyterem (Elbphilharmonie) lesz, ami jelentős pénzügyi és időbeni csúszásban van. A két koncerttermet, ötcsillagos szállodát és 45 lakást magában foglaló 110 méter magas épület a negyed bejáratánál helyezkedik el, így a város felé mintegy kapuként szolgál.  A raktárépület tetejére csúcsosodó üvegtorony a jelenlegi tervek szerint 2017 januárjára épülne meg. A 11 milliárd eurós, főleg magántőkéből megvalósuló HafenCity megaprojekt teljes befejezése 2025-re várható.

HafenCity - Kilátótorony az Elba partján. Forrás: Wikipedia
1/20
HafenCity - Kilátótorony az Elba partján. Forrás: Wikipedia

Bán Dávid

Vélemények (5)
Pákozdi Imre
2015.01.22.
06:01

Feltűnő a hamburgi negyed előnye a Billancourtban, a Renault ottani telepe helyén épített-tervezett városrehabilitációhoz képest. Billancourt-ban egymással vetélkedő megastruktúrákban, városrésznyi tömegű épületekben gondolkodtak ( http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165992 ). A látványtervek tele vannak zölddel, mégis, az élet ezekben a megastruktúrákban zajlana. (http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165996 és http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/165991 ) Ahol pedig éppen nincs mindent lenyomó, rácsozott hipergömb - persze csakis a bensőségesebb közérzet kialakítása céljából - ott képtelenül, gusztustalanul, a dánok által Londonba tervezett hangyavárat ( http://epiteszforum.hu/galeria/a-dan-big-tervezi-a-londoni-battersea-eromu-kornyekenek-kozpontjat/164456 ) megszégyenítő zsúfoltsággal megvalósított, magasházas lakónegyedek uralják a földet és az eget (http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/166002 és http://epiteszforum.hu/galeria/elet-a-renault-utan/166004 ). Hamburg ezzel szemben mértéktartó, abban is, hogy mennyire hagyták érvényesülni a sztárépítészi szertelenséget. 

alfoldi2011
2015.01.23.
10:58

@Pákozdi Imre: Nekem nagyon sivár! 

Alig látok fát, hacsak később nem ültetnek. 

Ha van egy ehhez hasonló óriási lehetőség az emberi környezet képzésére, nem szabad ennyire elszúrni.

Legyen mentségük a félidejűség!

 

MZ
2015.01.23.
15:02

@alfoldi2011: Zöld, nem zöld... nos, nem egy kertváros, az biztos. A Hafencity Hamburgban a történelmi hansa belvárossal szorosan határos, és ami a képeken nemigazán látszik, hogy az épületek kb. fele régi klinker raktár, ami új funciót kapott (mint az óbudai hajógyár egykori épületei a hajógyári szigeten). Ez bizony történelmileg mindig "szürke" volt, nem zöld. A ferencvárosba is nehéz egy laza parkos beépítést elképzelni, pedig milyen humánus is az a budai hegyekben.

Az új beépítés Hamburgban felvállalja az örökséget, nagyon is urbánus, de a terület jó része gyalogos, kellemesen emberi léptékü, az autóforgalom ügyesen el van rejtve. A hiányolt zöld pedig urbánus módon koncentráltan, egy parkban kap helyet (Lohse-Park) ami a képeken még csak holdbéli táj, bár azóta legalább is részben már megvalósult. Ezen kívül ami itt a zöldhez hozzáadandó, az a kék: a víz, ennek is persze egy viszonlag urbánus fajtája, rakpart, sétány, vitorláskikötö. Viszont nagyonis emberközeli, nemcsak díszlet a háttérben (bár az is) hanem lehet lábatbelelógatni, pecázni, evezni (megintcsak bp-i hasonlat: Kopaszi-Gát/Lágymányosi Öböl), stb. 

Nem ez a baj tehát leginkább, hanem a szocio-ökonomiai vonatkozások: vagyis a Hafencity még hamburgi mértékkel mérve is drága, és emiatt kissé elit. A funkciókat alapjában véve jól vegyítették, van itt lakás, iroda, szolgáltatás, középület, kultúra, oktatás, stb. nem ezzel van a baj, hanem az öröklakások négyzetméterárával, ami kb. 4.500,- EUR -tól indul, ezzel egy elég kemény szociológiai szürö. Mostanában próbálnak ellene tenni, a lakások egy része újabban kötelezöen szociális bérlakás, és a Hafencity Universität révén diákok is lógnak itt, tehát nem elveszett a dolog, de azért van egy ilyen mellékíze, ami miatt sokan kritizálják.

Lazzlo
2015.01.23.
15:37

@MZ:

Pákozdi Imre
2015.01.21.
09:29

Hoppá! Még a végén jó lesz... Összhangzattannal vezérelt individualizmus, jóformán semmi öncélú, a többiek fölé kapaszkodó túlzás. Nagyon tetszik a XIX - XX. századi kereskedelmi dicsőségre utaló homlokzati textúra - a tégla - megőrzése ill. mintázatának utalásszerű használata. Külön említem a kilátótornyot, ami, kikötői rakodó darura emlékeztető formájával és színével, igazi telitalálat. A negyed tele van célszerűségre törekvő épületekkel, amelyeknek a sűrűsége elviselhető, miközben elhelyezésük tágassága sem elidegenítő - ráadásul nem alázzák játékszerré a városképet eddig meghatározó épületeket, pl. a templomokat sem ( http://epiteszforum.hu/galeria/felidoben-a-hafencity-hamburgban/166501 ). Még a Tántorgó Torony és szomszédja, a Hízottmacska Ház is okés, ( http://epiteszforum.hu/galeria/felidoben-a-hafencity-hamburgban/166498 ) legalábbis most, amikor még az öböl és egy félsziget pusztasága engedi nekifutni a szemet a látványuknak. 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.