Épülettervek

Fenntartható térhálózat - a paksi új városközpont ötletpályázat 3. díjas terve

1/9

Vezérszinti alaprajz

?>
Vezérszinti alaprajz
?>
Sétány
?>
Fő tér
?>
Lakóutca
?>
Városháza
?>
Uszoda
?>
Kollégium
?>
Vízi színpad
?>
Átnézet
1/9

Vezérszinti alaprajz

Fenntartható térhálózat - a paksi új városközpont ötletpályázat 3. díjas terve
Épülettervek

Fenntartható térhálózat - a paksi új városközpont ötletpályázat 3. díjas terve

2016.11.24. 13:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Paks

Építészek, alkotók:
Rácz Tamás, Zoltán Erzsébet Szeréna

A paksi új városközpont városrendezési ötletpályázata

Tervezés éve:
2016

Stáblista

építész vezető tervező: Zoltán Erzsébet Szeréna
építész munkatárs: Rácz Tamás

beruházó: Paks Város Önkormányzata

Letölthető dokumentumok:

Paks városa az atomerőmű bővítése és későbbi beindulása miatt jelentős népességnövekedésre számíthat, ami a lakásépítési igények növekedését is magával fogja vonni. Zoltán Erzsébet Szeréna és Rácz Tamás tervei ezt a jövőképet is figyelembe vették és fenntartható, az utóhasznosításra is alternatívákat felvázoló javaslatot nyújtottak be. Most a 3. díjat elnyert projekt bírálatát közöljük.

Építészeti szempontok

A pályamű a kiíró által meghatározott fejlesztési területen belül oldotta meg az igényelt új funkciók maradéktalan elhelyezését. Egy új - a város úthálózatához illesztett - feltáró úttal a rendelkezésre álló területet jól tagolja. A fő közlekedési útvonalak által határolt terek között hierarchiát állít fel. A három részre tagolt felület középső eleme intenzívebben, míg a két szélső elem szellősebben hasznosított. Az intenzív beépítésű területen tudatosan felvállalja, hogy az új polgármesteri hivatal áthelyezésével, a régi intézményközponttól távolabb, de a méltánytalanul háttérbe szorított képtárral közös, jól definiált (súlyponti) reprezentatív rendezvényteret hoz létre. A minőségi épületekkel övezett jó léptékű tér hiánypótló a város életében. A vegyes funkciók (iskola, kulturális, iroda, szolgáltatás és lakó) funkciók tér köré szervezése biztosítja annak mindenkori jó kihasználtságát. A polgármesteri hivatalt - mint a település életének prioritást élvező elemét - hangsúlyozza a térszervezés erejével bíró köztér. A 6. számú főúthoz való csatlakozással bíró új út bevezető szakasza forgalomkorlátozott és vegyes használatú, ami illeszkedik az útszakasz mellé telepített funkciókhoz. Ez által viszont nem tud jelentősebb szerepet vállalni a csatlakozó városrész forgalmának tehermentesítésében.


Vezérszinti alaprajz
1/9
Vezérszinti alaprajz



A lazább beépítésű szélső tömbrészekben elhelyezett oktatási intézmények jól pozicionáltak, megközelíthetőek és mindegyikhez megfelelő léptékű zöldfelület tartozik. A kollégium és a tornacsarnok meglévő oktatási intézmények közelében való elhelyezése helyes gondolat, viszont megfontolandó a régi és az új intézmények közé szorult „maradék" utcarész továbbontásával egy nagyvonalúbb térkapcsolat kialakításának lehetősége. A Táncsics park jelenlegi méretét megtartva, tervezett zöldfelületet hoz létre, mellyel megőrzi a Gyógyászati Központ előtti zöldet - a kollégiummal pedig jól aktivizálja a megújuló parkot.

A tervezett épületek jó léptékűek, magas színvonalú térszervezési értéket képviselnek, illeszkednek a megtartott épületek által befolyásolt struktúrához. Az egészségügyi fejlesztés (3. üteme) szervesen kapcsolódik a már meglévő első két ütemben kialakított épület együtteséhez. A rekreációs épület egy egységet alkot a szállodatömbbel, és az oktatási intézményektől is gyalogosan megközelíthető.

A fejlesztési terület déli részén helyezi el a lakófunkciókat - külön egy vegyes és külön egy tiszta használatú tömbben. A Duna-partra vezető sétányt határoló épületek földszintjén kialakított üzletek erősítik a sétányjelleget.


Fő tér
3/9
Fő tér



Környezetalakítási szempontok

A Domb utca folytatásaként, új tengelyen városias központot alakít ki, míg a Táncsics park körül helyezi el az oktatással összefüggő fejlesztéseket. A Táncsics park így a kollégium Dózsa György út felőli városi előkertjévé válik, szerepköréhez mérten nagy felülettel, ugyanakkor környezetileg terhelt szegélyekkel. Az újonnan kialakított, kisvárosias léptékű térstruktúra kellemesen változatos és mozgalmas, ezzel együtt helyenként bizonytalan, vagy elaprózódott jellegű. A Duna-partra tervezett fejlesztések előremutatóak, kiemelendő a vízi megközelítés biztosítása és a gyalogos közlekedéssel való összekötése.

Megvalósíthatósági szempontok

A telepítés érzékeny, viszonylag sok meglévő épület és struktúra integrálódik a tervbe. Az ütemezés logikus, megvalósítható. A fejlesztés kezdeti időszakában közberuházásokból megvalósuló létesítmények megfelelő beruházási potenciált jelenthetnek a magántőke számára. A pályázatban bemutatott fejlesztések reálisak, műszakilag megvalósíthatóak. A mély fekvésű terület miatt a mélygarázsok kialakítása megfontolandó. A kialakított tér- és épület struktúrák biztosítják az esetleg későbbi ütemben megvalósuló projektekhez való kapcsolódást.


Átnézet
9/9
Átnézet



Fenntarthatósági szempontok

A tervben bemutatott területhasznosítási megoldások korszerűek, nagyvonalúak - mindemellett nem lépik túl a természetes kisvárosi léptéket. A kialakított közterületek és zöldfelületek aránya helyesen megválasztott, fenntartásuk gazdaságosan megoldható. Az üzleti célra hasznosítható létesítmények területaránya megfelelő.

Közlekedési szempontok

A terv a fejlesztési területen egy nyitott, jól pozicionált, vegyes forgalmú utcával megfelelően helyezi el a hangsúlyt két markáns térszervező elem - a rendezvénytér és a Duna-part - között. Tiszta vonalvezetésével, a sétány mellé telepített funkciókkal kellő attraktivitást nyújt a városba esetenként rövid időre vízen érkező látogatók számára. Az egyes nagy forgalmú funkciók akadálytalan kiszolgálásához és üzemeltethetőségéhez viszonyítottan a felszíni parkolók aránya alultervezett. A parkolóház kialakíthatósága, illetve az akcióterületen mélygarázsok elhelyezése megkérdőjelezhető.


Városháza
5/9
Városháza



Tervi szempontok

A terv igényesen kidolgozott, a feladat kiírásnak megfelelően kellő mélységű. A helyszínrajzok tónushasználata a megértést nem segíti, grafikája néhány helyen túlzott. A pályamű értékes gondolatokat tartalmaz a város számára, bár a fejlesztendő területen lévő lehetőségeket nem használja ki maradéktalanul.


A Bírálóbizottság a tervet Ill. díjban és 4.500.000.-Ft-os díjazásban részesítette.

A terv műleírása az jobboldali menüsorból tölthető le PDF formátumban.

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk