Helyek/Városépítészet

Velencei formák és rítusok – Képgaléria

1/30

A Szent Márk-székesegyház díszített főhomlokzatának és a templom előtt összegyűlt turistacsoportok kontrasztja. A boltívek, mozaikberakások, márványburkolatok, pilaszterek, aranyozott és bronzból készített szobrok és domborművek a 11. század óta halmozódnak a falon, egyre összetettebb réteget alkotva.

A székesegyház ereklyetartó homlokzatán a Konstantinápoly kifosztásával megszerzett bizánci kincsek, valamint román és gótikus díszítések találhatók. A képen a bazilika kékes-szürkés árnyalatú sziluettjének és a szomszédos Dózsapalota csipkés, halványrózsaszín épülettömegének találkozása látható.

Jean Nouvel kísérőjével érkezik a San Giorgio Maggiore-sziget vaporettó-megállójának mólójához. A francia sztárépítész építés alatt álló párizsi projektjének szentelt, The Fondation Cartier pour l’art contemporain c. kiállítás a Velencei Biennálé kísérőprogramjaként tekinthető meg a szigeten 2025 szeptember tizennegyedikéig. A tárlat Nouvel 1980-as The future of architecture is no longer architectural c. szövegét eleveníti fel, és az építész kontextuális építészeti hozzáállását hivatott bemutatni.

Banyatank és szék a fejen – velencei kellékek. A háttérben Ignazio Gardella ellentmondásos Casa alle Zattere projektje, aminek 1958-as elkészülte után számos építészkritikus vonta fel szemöldökét. Modern vagy retrográd építészet? Ez a kérdés foglalkoztatta Reyner Banhamet, Manfredo Tafurit, Bruno Zevit és Ernesto Nathan Rogers-t is.

Rem Koolhaas vízitaxival hagyja el az Arsenale területét. A háttérben ipari kikötő.

A Santa Maria del Rosario, ismertebb nevén a Gesuati homlokzata. A velencei barokk építészet egyik kincse, ikonográfiája rímel a szomszédos Giudecca szigeten álló, Andrea Palladio által tervezett Il Redentore (a Megváltó) templomra. Július harmadik vasárnapján az 1576-es pestisjárvány végét ünneplő Festa del Redentore részeként ideiglenes híddal kötik össze a Palladio tervezte templomot a Zattere partszakaszával.

“L” beépítésű szociális lakóház Giudecca szigetén, épült Alvaro Siza tervei alapján, 1985-ben. Az épület belső udvara jelenleg átalakítás alatt áll, a szigorúan sorakozó ablakok így az ideiglenes felhúzott építési fal bordázott csíkjaival kerülnek párbeszédbe.

A képen szintén Siza lakóháza látható, az épület túlsó sarkáról fotózva. A monoton lyukarchitektúrát a sarkon 45 fokkal elfordított erkély töri meg.

Részlet egy velencei ház sarkáról. A szűk sikátorok metszéspontjában elhelyezkedő épület sarokélét egy hengeresen végigfutó forma tompítja.

Alvaro Siza mellett Carlo Aymonino és Aldo Rossi is tervezett szociális házat Giudecca szigetére (Rafael Moneo terve egyelőre papíron maradt). A képen Aymonino rajzasztalán született geometrikus ablakrácsa látható.

Egy fodrászszalon bejárata, velencei módra.

Részletfotó, két szellőzőről. Két kör, majdnem összeérnek.

A képen újra Carlo Aymonino lakóháza látható. A belső, fedett-nyitott átriumos tér a teregetés helyszíne.

Teregetés, de ezennel Giudecca szigetének túlsó csücskéről. 1984-ben Gino Valle is tervezett szociális lakóházakat Velencébe, egy egész lakótelepet.

A Complesso Residenziale (lakótelep) névre hallgató épületcsoport a Ponte de le Convertite felől érkezve.

A lakótelep fő homlokzatához vezető promenád. Felsejlik a hosszú lábakon álló épület.

Az épület árkádos főhomlokzata, előtte egy zöld park található.

A lakótelep sakktáblaszerű utcahálózatán sétálva olykor feltárul a háttérben feszülő ipari kémény. A fotó készítése után vissza kellett fordulnom, mert egy kerekesszékes lakó éppen, hogy át tud hajtani ezeken a rejtélyes útvonalakon.

A lakótelep hosszú, kétszintes belmagasságú árkádja, egy galériával.

A vatikáni pavilon belső udvarára néző árkád. A megnyitón résztvevők jól érzik magukat.

Velencében végtelen számú sejtelmes átriumos tér található. Itt éppen a Centro Teatrale Di Ricerca művészeti terének kerengője látható.

A Centro Teatrale Di Ricerca zárt árkádjáról műtermek és próbatermek nyílnak, ezek fogják közre a fényes és üres urbánus terecskét.

A kép Velence Arsenaléhoz közeli Castello negyedében készült. Egy szabadon hagyott füves belső udvart egyszerű épületek kereteznek.

A barázdás rét zöldje és a hússzínű homlokzat találkozása.

A hosszúra nőtt növényzettől egy kis tisztás különül el. A csupasz padok "U" alakot formálnak.

A tisztás túloldalán újépítésű házak, acélszerkezetes loggiákkal keretezik a belső udvart.

A díszítetlen homlokzatokat felhizlalt párkányzatuk ünnepli. Az egyik ablakpárkányra befészkelt egy légkondicionáló.

Megirigyelte a szomszédos romtemplom timpanonjának kövekből kirakott szegélyét.

A 'San Cosmo' templom, Giudecca szigete. A 16. században épült templom az idők során laktanyaként, kórházként, sógyárként, textilműhelyként is funkcionált.

Napjainkban főhomlokzata a velencei fiatalok játszófalaként szolgál.

?>
A Szent Márk-székesegyház díszített főhomlokzatának és a templom előtt összegyűlt turistacsoportok kontrasztja. A boltívek, mozaikberakások, márványburkolatok, pilaszterek, aranyozott és bronzból készített szobrok és domborművek a 11. század óta halmozódnak a falon, egyre összetettebb réteget alkotva.
?>
A székesegyház ereklyetartó homlokzatán a Konstantinápoly kifosztásával megszerzett bizánci kincsek, valamint román és gótikus díszítések találhatók. A képen a bazilika kékes-szürkés árnyalatú sziluettjének és a szomszédos Dózsapalota csipkés, halványrózsaszín épülettömegének találkozása látható.
?>
Jean Nouvel kísérőjével érkezik a San Giorgio Maggiore-sziget vaporettó-megállójának mólójához. A francia sztárépítész építés alatt álló párizsi projektjének szentelt, The Fondation Cartier pour l’art contemporain c. kiállítás a Velencei Biennálé kísérőprogramjaként tekinthető meg a szigeten 2025 szeptember tizennegyedikéig. A tárlat Nouvel 1980-as The future of architecture is no longer architectural c. szövegét eleveníti fel, és az építész kontextuális építészeti hozzáállását hivatott bemutatni.
?>
Banyatank és szék a fejen – velencei kellékek. A háttérben Ignazio Gardella ellentmondásos Casa alle Zattere projektje, aminek 1958-as elkészülte után számos építészkritikus vonta fel szemöldökét. Modern vagy retrográd építészet? Ez a kérdés foglalkoztatta Reyner Banhamet, Manfredo Tafurit, Bruno Zevit és Ernesto Nathan Rogers-t is.
?>
Rem Koolhaas vízitaxival hagyja el az Arsenale területét. A háttérben ipari kikötő.
?>
A Santa Maria del Rosario, ismertebb nevén a Gesuati homlokzata. A velencei barokk építészet egyik kincse, ikonográfiája rímel a szomszédos Giudecca szigeten álló, Andrea Palladio által tervezett Il Redentore (a Megváltó) templomra. Július harmadik vasárnapján az 1576-es pestisjárvány végét ünneplő Festa del Redentore részeként ideiglenes híddal kötik össze a Palladio tervezte templomot a Zattere partszakaszával.
?>
“L” beépítésű szociális lakóház Giudecca szigetén, épült Alvaro Siza tervei alapján, 1985-ben. Az épület belső udvara jelenleg átalakítás alatt áll, a szigorúan sorakozó ablakok így az ideiglenes felhúzott építési fal bordázott csíkjaival kerülnek párbeszédbe.
?>
A képen szintén Siza lakóháza látható, az épület túlsó sarkáról fotózva. A monoton lyukarchitektúrát a sarkon 45 fokkal elfordított erkély töri meg.
?>
Részlet egy velencei ház sarkáról. A szűk sikátorok metszéspontjában elhelyezkedő épület sarokélét egy hengeresen végigfutó forma tompítja.
?>
Alvaro Siza mellett Carlo Aymonino és Aldo Rossi is tervezett szociális házat Giudecca szigetére (Rafael Moneo terve egyelőre papíron maradt). A képen Aymonino rajzasztalán született geometrikus ablakrácsa látható.
?>
Egy fodrászszalon bejárata, velencei módra.
?>
Részletfotó, két szellőzőről. Két kör, majdnem összeérnek.
?>
A képen újra Carlo Aymonino lakóháza látható. A belső, fedett-nyitott átriumos tér a teregetés helyszíne.
?>
Teregetés, de ezennel Giudecca szigetének túlsó csücskéről. 1984-ben Gino Valle is tervezett szociális lakóházakat Velencébe, egy egész lakótelepet.
?>
A Complesso Residenziale (lakótelep) névre hallgató épületcsoport a Ponte de le Convertite felől érkezve.
?>
A lakótelep fő homlokzatához vezető promenád. Felsejlik a hosszú lábakon álló épület.
?>
Az épület árkádos főhomlokzata, előtte egy zöld park található.
?>
A lakótelep sakktáblaszerű utcahálózatán sétálva olykor feltárul a háttérben feszülő ipari kémény. A fotó készítése után vissza kellett fordulnom, mert egy kerekesszékes lakó éppen, hogy át tud hajtani ezeken a rejtélyes útvonalakon.
?>
A lakótelep hosszú, kétszintes belmagasságú árkádja, egy galériával.
?>
A vatikáni pavilon belső udvarára néző árkád. A megnyitón résztvevők jól érzik magukat.
?>
Velencében végtelen számú sejtelmes átriumos tér található. Itt éppen a Centro Teatrale Di Ricerca művészeti terének kerengője látható.
?>
A Centro Teatrale Di Ricerca zárt árkádjáról műtermek és próbatermek nyílnak, ezek fogják közre a fényes és üres urbánus terecskét.
?>
A kép Velence Arsenaléhoz közeli Castello negyedében készült. Egy szabadon hagyott füves belső udvart egyszerű épületek kereteznek.
?>
A barázdás rét zöldje és a hússzínű homlokzat találkozása.
?>
A hosszúra nőtt növényzettől egy kis tisztás különül el. A csupasz padok "U" alakot formálnak.
?>
A tisztás túloldalán újépítésű házak, acélszerkezetes loggiákkal keretezik a belső udvart.
?>
A díszítetlen homlokzatokat felhizlalt párkányzatuk ünnepli. Az egyik ablakpárkányra befészkelt egy légkondicionáló.
?>
Megirigyelte a szomszédos romtemplom timpanonjának kövekből kirakott szegélyét.
?>
A
?>
Napjainkban főhomlokzata a velencei fiatalok játszófalaként szolgál.
1/30

A Szent Márk-székesegyház díszített főhomlokzatának és a templom előtt összegyűlt turistacsoportok kontrasztja. A boltívek, mozaikberakások, márványburkolatok, pilaszterek, aranyozott és bronzból készített szobrok és domborművek a 11. század óta halmozódnak a falon, egyre összetettebb réteget alkotva.

A székesegyház ereklyetartó homlokzatán a Konstantinápoly kifosztásával megszerzett bizánci kincsek, valamint román és gótikus díszítések találhatók. A képen a bazilika kékes-szürkés árnyalatú sziluettjének és a szomszédos Dózsapalota csipkés, halványrózsaszín épülettömegének találkozása látható.

Jean Nouvel kísérőjével érkezik a San Giorgio Maggiore-sziget vaporettó-megállójának mólójához. A francia sztárépítész építés alatt álló párizsi projektjének szentelt, The Fondation Cartier pour l’art contemporain c. kiállítás a Velencei Biennálé kísérőprogramjaként tekinthető meg a szigeten 2025 szeptember tizennegyedikéig. A tárlat Nouvel 1980-as The future of architecture is no longer architectural c. szövegét eleveníti fel, és az építész kontextuális építészeti hozzáállását hivatott bemutatni.

Banyatank és szék a fejen – velencei kellékek. A háttérben Ignazio Gardella ellentmondásos Casa alle Zattere projektje, aminek 1958-as elkészülte után számos építészkritikus vonta fel szemöldökét. Modern vagy retrográd építészet? Ez a kérdés foglalkoztatta Reyner Banhamet, Manfredo Tafurit, Bruno Zevit és Ernesto Nathan Rogers-t is.

Rem Koolhaas vízitaxival hagyja el az Arsenale területét. A háttérben ipari kikötő.

A Santa Maria del Rosario, ismertebb nevén a Gesuati homlokzata. A velencei barokk építészet egyik kincse, ikonográfiája rímel a szomszédos Giudecca szigeten álló, Andrea Palladio által tervezett Il Redentore (a Megváltó) templomra. Július harmadik vasárnapján az 1576-es pestisjárvány végét ünneplő Festa del Redentore részeként ideiglenes híddal kötik össze a Palladio tervezte templomot a Zattere partszakaszával.

“L” beépítésű szociális lakóház Giudecca szigetén, épült Alvaro Siza tervei alapján, 1985-ben. Az épület belső udvara jelenleg átalakítás alatt áll, a szigorúan sorakozó ablakok így az ideiglenes felhúzott építési fal bordázott csíkjaival kerülnek párbeszédbe.

A képen szintén Siza lakóháza látható, az épület túlsó sarkáról fotózva. A monoton lyukarchitektúrát a sarkon 45 fokkal elfordított erkély töri meg.

Részlet egy velencei ház sarkáról. A szűk sikátorok metszéspontjában elhelyezkedő épület sarokélét egy hengeresen végigfutó forma tompítja.

Alvaro Siza mellett Carlo Aymonino és Aldo Rossi is tervezett szociális házat Giudecca szigetére (Rafael Moneo terve egyelőre papíron maradt). A képen Aymonino rajzasztalán született geometrikus ablakrácsa látható.

Egy fodrászszalon bejárata, velencei módra.

Részletfotó, két szellőzőről. Két kör, majdnem összeérnek.

A képen újra Carlo Aymonino lakóháza látható. A belső, fedett-nyitott átriumos tér a teregetés helyszíne.

Teregetés, de ezennel Giudecca szigetének túlsó csücskéről. 1984-ben Gino Valle is tervezett szociális lakóházakat Velencébe, egy egész lakótelepet.

A Complesso Residenziale (lakótelep) névre hallgató épületcsoport a Ponte de le Convertite felől érkezve.

A lakótelep fő homlokzatához vezető promenád. Felsejlik a hosszú lábakon álló épület.

Az épület árkádos főhomlokzata, előtte egy zöld park található.

A lakótelep sakktáblaszerű utcahálózatán sétálva olykor feltárul a háttérben feszülő ipari kémény. A fotó készítése után vissza kellett fordulnom, mert egy kerekesszékes lakó éppen, hogy át tud hajtani ezeken a rejtélyes útvonalakon.

A lakótelep hosszú, kétszintes belmagasságú árkádja, egy galériával.

A vatikáni pavilon belső udvarára néző árkád. A megnyitón résztvevők jól érzik magukat.

Velencében végtelen számú sejtelmes átriumos tér található. Itt éppen a Centro Teatrale Di Ricerca művészeti terének kerengője látható.

A Centro Teatrale Di Ricerca zárt árkádjáról műtermek és próbatermek nyílnak, ezek fogják közre a fényes és üres urbánus terecskét.

A kép Velence Arsenaléhoz közeli Castello negyedében készült. Egy szabadon hagyott füves belső udvart egyszerű épületek kereteznek.

A barázdás rét zöldje és a hússzínű homlokzat találkozása.

A hosszúra nőtt növényzettől egy kis tisztás különül el. A csupasz padok "U" alakot formálnak.

A tisztás túloldalán újépítésű házak, acélszerkezetes loggiákkal keretezik a belső udvart.

A díszítetlen homlokzatokat felhizlalt párkányzatuk ünnepli. Az egyik ablakpárkányra befészkelt egy légkondicionáló.

Megirigyelte a szomszédos romtemplom timpanonjának kövekből kirakott szegélyét.

A 'San Cosmo' templom, Giudecca szigete. A 16. században épült templom az idők során laktanyaként, kórházként, sógyárként, textilműhelyként is funkcionált.

Napjainkban főhomlokzata a velencei fiatalok játszófalaként szolgál.

Helyek/Városépítészet

Velencei formák és rítusok – Képgaléria

2025.05.19. 16:58
1/30

A Szent Márk-székesegyház díszített főhomlokzatának és a templom előtt összegyűlt turistacsoportok kontrasztja. A boltívek, mozaikberakások, márványburkolatok, pilaszterek, aranyozott és bronzból készített szobrok és domborművek a 11. század óta halmozódnak a falon, egyre összetettebb réteget alkotva.

A székesegyház ereklyetartó homlokzatán a Konstantinápoly kifosztásával megszerzett bizánci kincsek, valamint román és gótikus díszítések találhatók. A képen a bazilika kékes-szürkés árnyalatú sziluettjének és a szomszédos Dózsapalota csipkés, halványrózsaszín épülettömegének találkozása látható.

Jean Nouvel kísérőjével érkezik a San Giorgio Maggiore-sziget vaporettó-megállójának mólójához. A francia sztárépítész építés alatt álló párizsi projektjének szentelt, The Fondation Cartier pour l’art contemporain c. kiállítás a Velencei Biennálé kísérőprogramjaként tekinthető meg a szigeten 2025 szeptember tizennegyedikéig. A tárlat Nouvel 1980-as The future of architecture is no longer architectural c. szövegét eleveníti fel, és az építész kontextuális építészeti hozzáállását hivatott bemutatni.

Banyatank és szék a fejen – velencei kellékek. A háttérben Ignazio Gardella ellentmondásos Casa alle Zattere projektje, aminek 1958-as elkészülte után számos építészkritikus vonta fel szemöldökét. Modern vagy retrográd építészet? Ez a kérdés foglalkoztatta Reyner Banhamet, Manfredo Tafurit, Bruno Zevit és Ernesto Nathan Rogers-t is.

Rem Koolhaas vízitaxival hagyja el az Arsenale területét. A háttérben ipari kikötő.

A Santa Maria del Rosario, ismertebb nevén a Gesuati homlokzata. A velencei barokk építészet egyik kincse, ikonográfiája rímel a szomszédos Giudecca szigeten álló, Andrea Palladio által tervezett Il Redentore (a Megváltó) templomra. Július harmadik vasárnapján az 1576-es pestisjárvány végét ünneplő Festa del Redentore részeként ideiglenes híddal kötik össze a Palladio tervezte templomot a Zattere partszakaszával.

“L” beépítésű szociális lakóház Giudecca szigetén, épült Alvaro Siza tervei alapján, 1985-ben. Az épület belső udvara jelenleg átalakítás alatt áll, a szigorúan sorakozó ablakok így az ideiglenes felhúzott építési fal bordázott csíkjaival kerülnek párbeszédbe.

A képen szintén Siza lakóháza látható, az épület túlsó sarkáról fotózva. A monoton lyukarchitektúrát a sarkon 45 fokkal elfordított erkély töri meg.

Részlet egy velencei ház sarkáról. A szűk sikátorok metszéspontjában elhelyezkedő épület sarokélét egy hengeresen végigfutó forma tompítja.

Alvaro Siza mellett Carlo Aymonino és Aldo Rossi is tervezett szociális házat Giudecca szigetére (Rafael Moneo terve egyelőre papíron maradt). A képen Aymonino rajzasztalán született geometrikus ablakrácsa látható.

Egy fodrászszalon bejárata, velencei módra.

Részletfotó, két szellőzőről. Két kör, majdnem összeérnek.

A képen újra Carlo Aymonino lakóháza látható. A belső, fedett-nyitott átriumos tér a teregetés helyszíne.

Teregetés, de ezennel Giudecca szigetének túlsó csücskéről. 1984-ben Gino Valle is tervezett szociális lakóházakat Velencébe, egy egész lakótelepet.

A Complesso Residenziale (lakótelep) névre hallgató épületcsoport a Ponte de le Convertite felől érkezve.

A lakótelep fő homlokzatához vezető promenád. Felsejlik a hosszú lábakon álló épület.

Az épület árkádos főhomlokzata, előtte egy zöld park található.

A lakótelep sakktáblaszerű utcahálózatán sétálva olykor feltárul a háttérben feszülő ipari kémény. A fotó készítése után vissza kellett fordulnom, mert egy kerekesszékes lakó éppen, hogy át tud hajtani ezeken a rejtélyes útvonalakon.

A lakótelep hosszú, kétszintes belmagasságú árkádja, egy galériával.

A vatikáni pavilon belső udvarára néző árkád. A megnyitón résztvevők jól érzik magukat.

Velencében végtelen számú sejtelmes átriumos tér található. Itt éppen a Centro Teatrale Di Ricerca művészeti terének kerengője látható.

A Centro Teatrale Di Ricerca zárt árkádjáról műtermek és próbatermek nyílnak, ezek fogják közre a fényes és üres urbánus terecskét.

A kép Velence Arsenaléhoz közeli Castello negyedében készült. Egy szabadon hagyott füves belső udvart egyszerű épületek kereteznek.

A barázdás rét zöldje és a hússzínű homlokzat találkozása.

A hosszúra nőtt növényzettől egy kis tisztás különül el. A csupasz padok "U" alakot formálnak.

A tisztás túloldalán újépítésű házak, acélszerkezetes loggiákkal keretezik a belső udvart.

A díszítetlen homlokzatokat felhizlalt párkányzatuk ünnepli. Az egyik ablakpárkányra befészkelt egy légkondicionáló.

Megirigyelte a szomszédos romtemplom timpanonjának kövekből kirakott szegélyét.

A 'San Cosmo' templom, Giudecca szigete. A 16. században épült templom az idők során laktanyaként, kórházként, sógyárként, textilműhelyként is funkcionált.

Napjainkban főhomlokzata a velencei fiatalok játszófalaként szolgál.

Cikkinfó

Szerzők:
fotók: Borenich Levente

Projektinfó

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.