Épülettervek/Hallgatói terv

Generatív módszerrel tervezett pavilon az '56-osok terére (Budapest)

1/11

Szalai Krisztina: Előkép

?>
Szalai Krisztina: Előkép
?>
Szalai Krisztina: Előkép
?>
Szalai Krisztina: Render
?>
Szalai Krisztina: Render
?>
Szalai Krisztina: Render
?>
Szalai Krisztina: Render
?>
Szalai Krisztina: Render
?>
Helyszín
?>
Szalai Krisztina: Pavilon az 56-osok terére
?>
Szalai Krisztina
?>
1/11

Szalai Krisztina: Előkép

Generatív módszerrel tervezett pavilon az '56-osok terére (Budapest)
Épülettervek/Hallgatói terv

Generatív módszerrel tervezett pavilon az '56-osok terére (Budapest)

2011.10.27. 12:42

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Szalai Krisztina

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

A digitális (azon belül is a parametrikus) módszer - furcsa módon - elengedhetetlen kelléke a kézi makett volt. A parametrikus módszertan nehézsége pont abban áll, hogy a tervező szabadjára engedi a formát, hagyja, hogy a számítógép bevitt paraméterek alapján elvégezze a modellezést.

Témaindító makett
A digitális (azon belül is a parametrikus) módszer - furcsa módon - elengedhetetlen kelléke a kézi makett volt. A parametrikus módszertan nehézsége pont abban áll, hogy a tervező szabadjára engedi a formát, hagyja, hogy a számítógép bevitt paraméterek alapján elvégezze a modellezést. A folyamat megértése látszólag egyszerű (hiszen csak paraméterek változnak), a tervezői szemlélet váltása viszont rendkívül bonyolult. Ennek felszabadítására használtam a papírból készült, kézi modelleket. A makett ebben az esetben tehát nem a szokványos témaindító makett: nem tömeget, illeszkedést vagy léptéket mutat be, hanem a gondolkodás, formálás metódusát segítette.

 

Szalai Krisztina: Előkép
1/11
Szalai Krisztina: Előkép

Szalai Krisztina: Előkép
2/11
Szalai Krisztina: Előkép

Szalai Krisztina: Render
3/11
Szalai Krisztina: Render


 

Forma
A kezdeti forma valójában egy már régebben elkészült modell volt (amelyet 2010 őszén készítettem Márton Enikő fab-ric 2.0 parametrikus design workshopján): egy körvonal, amely negyedelő pontjain nyomódik a középpont felé. Erre a diagramra húztuk rá a felületet és használtuk különböző módokon - koncertszínpadtól a design ruhadarab léptékéig.

A feladat során újabb paramétereket állítottam be a már kész diagramba: vízszintes és függőleges irányú eltolásokat és tengely körüli csavarodást. Ezt kiegészítette a tervezés folyamán megtalált funkció igénye: egy központi mag hozzáadása a modellhez.

 

Szalai Krisztina: Render
4/11
Szalai Krisztina: Render

Szalai Krisztina: Render
5/11
Szalai Krisztina: Render

Szalai Krisztina: Render
6/11
Szalai Krisztina: Render

Szalai Krisztina: Render
7/11
Szalai Krisztina: Render

Helyszín
8/11
Helyszín

 

Szalai Krisztina: Pavilon az 56-osok terére
9/11
Szalai Krisztina: Pavilon az 56-osok terére

 

 

Funkció
A környezet igénye alapján választottam a kiállítási tér és kávézó funkciót az épületnek. Amennyiben a választott rendeltetés az idők során mégsem bizonyítja létjogosultságát, a környezet és a használók szabadon formálhatják, változtathatják tovább. Valójában ez az igazi szabadsága az építménynek: ha valaki előáll egy jobb ötlettel a funkciót illetően, bátran beköltözhet vele, semmi sem köti meg a kezét, mivel a tervezés során a funkció paraméterei nem kerültek betáplálásra.

 

Szalai Krisztina
10/11
Szalai Krisztina

Tervező: Szalai Krisztina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk