| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Guy Julier: A magyar design átmeneti időszaka a '90-es években

1/5

Orosz István plakátja

Orosz István plakátja

Nagy Alexandra...

... és egyik sikere

?>
Orosz István plakátja
?>
Orosz István plakátja
?>
Nagy Alexandra...
?>
... és egyik sikere
?>
1/5

Orosz István plakátja

Orosz István plakátja

Nagy Alexandra...

... és egyik sikere

Guy Julier: A magyar design átmeneti időszaka a '90-es években
Design/Formatervezés

Guy Julier: A magyar design átmeneti időszaka a '90-es években

2008.04.03. 09:06

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Guy Julier

A magyar design a '90-es években viták, kihívások, lehetőségek és a gyakorlati megvalósítás bonyolult szövetéből állt össze. Ez még a design előretörését és lokalizálódását maga után vonó internet, fapados légitársaságok és a mobiltelefon előtti időszak volt. Elkerülhetetlenné vált, hogy a magyar design felzárkózzon Európához.A Leeds Metropolitan University professzorának írása

Az átmeneti időszakok időnként kellemetlenek, mégis igen jelentőségteljesek. Új identitás keresése során az érzékelés kifinomodik, a hangok emelkedettebbé válnak. A változás még kényelmetlenségével együtt is lenyűgözően szép és nagy erővel bíró folyamat. A dolgok ebben az időszakban tudatosulnak leginkább.

A design bármilyen kontektusban a változások egyik kulcsfontosságú jelzője. Amikor a hetvenes és a nyolcvanas években Spanyolországban éltem, az ország demokratizálódását, a kulturális liberalizmust és a piaci alapú kapitalizmust kutattam. A kilencvenes években kerültem másik kedvenc országomba, Magyarországra, hogy megértsem az itteni design mibenlétét.

 

Orosz István plakátja
1/5
Orosz István plakátja

Orosz István plakátja
2/5
Orosz István plakátja

 

A kilencvenes évek elején a design Magyarországon ingatag terület volt. A 250 hivatalos designstúdióban döntő többségben félállásban végezték a munkát. Tevékenységek egész egyvelegén keresztül tartották fenn magukat a tagok: foglalkoztak terméktervezéssel, nyomtatással, tanítással, néha kisszériás manufaktúraként működtek, és egyéb „mellékállásokat“ is vállaltak. Ez tulajdonképpen jól tükrözte a kommunista időszak végén kialakult árnyékgazdaság működését. Az állam által szabályozott gazdaság és a megszorítások ellenében a maradék felhasználása és a nem hivatalos vállalkozások által működtetett háziipar igénybevétele széles körben elterjedt volt. Csakúgy, mint a lengyelek, a magyar tervezők is megtalálták a megfelelő módszereket a túléléshez, sőt, egyesek, így Vincze Miklós esetében, a sikeres vállalkozáshoz is. A helyi kreatív tervezők így gyakran sokkal jobban megismerték a gyártási folyamatokat és a produktum menedzselését, mint nyugati társaik. A kisszériás megvalósításra való koncentrálás tervezői tevékenységüket vitalitással töltötte meg.

Magyarországon természetesen nagy hagyománya van az avantgárd kézművességnek. A szimpózium mozgalma (a vidéken megszervezett nyári kézművestáborok sora, ahol az új kézműves módszereket kikísérletezték, majd elterjesztették) jelentős katalizátorként működött. Magyarország ezen a háttérterületen tudott alkotni. Amennyiben a magyar organikus építészetet besorolhatjuk a kézművesség kategóriájába, Makovecz Imre, Ekler Dezső, Csete György, Salamin Ferenc és követőik fontos szerepet játszottak abban, hogy az effajta magyar fogékonyság nemzetközi érdeklődést váltson ki. A Rubik-kockának nem igazán magyar termékként volt hírneve világszerte. De Makovecz 1992-ben, a sevillai világkiállításra felépített pavilonjának már igen.

A pozitív fejlemények erős ellentétben álltak a Magyarországon és a teljes szovjet blokkban végbemenő gyors ipari leépítéssel. A jelentős államadósság és a magas infláció miatt a lakosság 1994-ben 20%-kal rosszabbul élt, mint öt évvel azelőtt. Vállalkozásba kezdeni nagy nehézségekbe ütközött. 1993-ban még mindig 47000 magyar vállalkozás várt telefonvonalra.

 

Nagy Alexandra...
3/5
Nagy Alexandra...

... és egyik sikere
4/5
... és egyik sikere

 

A reklámozásra fordított összeg az 1993-as 40 millió dollárról 1993-ra 480 millióra nőtt. 1996-ra már számos multinacionális reklámügynökség (így az Ogilvy Group, a McCann-Erickson, a BBDO és az Aurora) telepített regionális irodát Kelet-Európa nagyobb városaiba. A nyugati stílusú reklám Magyarországra való gyors beáramlása, és a gyorséttermi láncok ezzel párhuzamos terjeszkedése minden bizonnyal megnehezítette a helyi ügynökségek fejlődését. Ennek ellenére Nagy Alexandra, a grafikus például sikeresen újracsomagolta a magyar termékeket, így azok a világpiacon is megállták helyüket. A frissen privatizált – eredetileg állami – cégek kiemelt ügyfélkapcsolati tevékenységét és arculatának kialakítását azonban a nyugati cégek végezték. Érthető tehát, hogy a magyar designerek elégedetlenek voltak az új helyzettel.

A magyar design a '90-es években viták, kihívások, lehetőségek és a gyakorlati megvalósítás bonyolult szövetéből állt össze. Ez még a design előretörését és lokalizálódását maga után vonó internet, a fapados légitársaságok és a mobiltelefon előtti időszak volt. Elkerülhetetlenné vált, hogy a magyar design felzárkózzon Európához. Mindeközben a globalizáció új kihívásának is meg kellett felelni. Magyarország és a hazai design átmeneti időszaka természetesen része volt annak a szélesebb területet érintő globális átmenetnek, amelyet még csak most próbálunk feldolgozni és megérteni.

Guy Julier
a Leeds Metropolitan University (Nagy-Britannia) professzora
www.designculture.info

fordította Plótár Fatime

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.