| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Gyógyító építészet

1/12

A Rottenbiller utca felől © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

Bútorzat © Török Tamás / copia.hu

Az antisztatikus padló diszkrét bája © Török Tamás / copia.hu

Szűkség © Török Tamás / copia.hu

Kilátás © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

Kettőtíz © Török Tamás / copia.hu

Gépészet, építész (Marosi Miklós) © Török Tamás / copia.hu

?>
A Rottenbiller utca felől © Török Tamás / copia.hu
?>
© Török Tamás / copia.hu
?>
© Török Tamás / copia.hu
?>
Bútorzat © Török Tamás / copia.hu
?>
Az antisztatikus padló diszkrét bája © Török Tamás / copia.hu
?>
Szűkség © Török Tamás / copia.hu
?>
Kilátás © Török Tamás / copia.hu
?>
© Török Tamás / copia.hu
?>
© Török Tamás / copia.hu
?>
Kettőtíz © Török Tamás / copia.hu
?>
Gépészet, építész (Marosi Miklós) © Török Tamás / copia.hu
?>
1/12

A Rottenbiller utca felől © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

Bútorzat © Török Tamás / copia.hu

Az antisztatikus padló diszkrét bája © Török Tamás / copia.hu

Szűkség © Török Tamás / copia.hu

Kilátás © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu

Kettőtíz © Török Tamás / copia.hu

Gépészet, építész (Marosi Miklós) © Török Tamás / copia.hu

Gyógyító építészet
Épületek/Középület

Gyógyító építészet

2010.08.13. 13:46

Projektinfó

Szerzők:
Török Tamás

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Marosi Miklós

Modernitás és modernizmus, társadalom és építészet, téglaburkolat és dialízis. Török Tamás elemzése az Építészfórumon már bemutatott Rottenbiller- és Péterfy Sándor utca sarkán épült egészségügyi központról.

Az Építészfórumon már bemutatott FMC Nephrológiai Centrum, PRA kutatólabor és egynapos sebészet a Rottenbiller és a Péterfy Sándor utca sarkán, a KÖZTI Marosi műtermétől. 

Kívül a választékos téglafília standard kellékei, mintaszerű pedantéria jól bevált elemekből. Legfeljebb annyi lehet rá a panasz, hogy szinte teljesen ambíciótlan, vagyis megenged bizonyos komolyabb esetlegességeket. Kellemes, összességében az utcaképbe szépen belesimuló, magas szakmai színvonalon megvalósított regionalista nem-hely (ami a mai magyar építészet sajátos műfaji csúcsterméke).  

Bent kórháztechnológiai és tűzoltósági előírások, költségvetési korlátok, a fennmaradó hézagokban valamennyi belsőépítészettel (úgymint falszín és geometrikus intarzia a padlóburkolatban). 

Az épület kifelé és befelé teljesen másként viselkedik, de ez a kettős természet itt nem dramaturgiai kontraszt, inkább megoldatlan probléma. A kifelé mutatott „építészeti" jelleg (karakter, koherencia) a belső terekből kiszorult – a fenti, nem-építészeti peremfeltételek autoritása, illetve az erre a helyzetre adott erélytelen tervezői válasz miatt. 

Gúzsba kötve nem lehet táncolni. Ha mégis muszáj, akkor nincs mese, új, gúzs-koreográfiákat kell kidolgozni. A mi esetünkben a későmodernitás különböző velejárói, a „minden Egész eltörött" civilizációs neurózisa ez a gúzs, többek között a nyomasztó technológiai meghatározottság.

Ennek a helyzetnek a modern építészet felel meg, különböző fejleményein keresztül a mai napig ez tekinthető a minimálisan érvényes, adekvát kortárs koreográfiának. 

És ha már tánc-hasonlat: a modern/kortárs tánc sem a klasszikus balett külsőségeivel takarózik. Egy kórházépület pedig, ahol egyre erősebb technológiai követelmények kötik meg a tervezők kezét, radikális építészeti megoldásokért kiált, amik nem szorulnak a technológia hézagaiba, hanem autonóm módon vesznek részt az összjátékban. 

Mindenesetre ez a radikalitás még mindig nem tudott gyökeret ereszteni sem a magyar szakmai gondolkodásban, sem a közízlésben. Ami azt jelenti, hogy ha akadnak is rá elszigetelt példák, komoly középület ilyet nemigen kockáztat, erre nálunk a nemzetközi sztárépítész való. Még a plázák tégla- és kőburkolataiban is a régi szép idők, a XIX. század idéződik meg, pedig pont a plázaépítészetnek aztán végképp nincs vesztenivalója ezen a téren. Hasonlóan a műfajilag posztmodern plázák sikeréhez, a posztmodern esztétika beidegződései is szívósan tartják magukat. Akármilyen elcsépelt és közismert szlogen a „less is more", a leckéjét még mindig nem sikerült megtanulni – sem építészeti, sem bármilyen más értelemben.

Természetesen a modern építészet vívmányai is beszivárogtak, de az a néhány függönyfaldarab, a lapostető meg a szögletes szerkesztés a lényeget alig érinti, csak egy motívum, egy mellékíz. Talán nem túlzás azt mondani, hogy társadalmi szinten még mindig nem zárkóztunk fel a kulturális Nyugathoz, így a valóban modern szemléletű építészet is marginális. A Kormányzati Negyed, ha megépül, talán az első nagy magyar (köz)épület lehetett volna, ami paradigmaváltó radikalitással, esztétizáló óvatoskodás nélkül, adekvát módon egyesíti magában a kortárs csúcstechnológiát a neki megfelelő építészettel (ráadásul ellenállva szenzációhajhász design csábításának). Természetesen a külföldi zsűritagok kellettek a terv győzelméhez és természetesen a politikában kifejeződő társadalmi állapotok végül nem engedték megvalósulni.


A Rottenbiller utca felől © Török Tamás / copia.hu
1/12
A Rottenbiller utca felől © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu
2/12
© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu
3/12
© Török Tamás / copia.hu

Bútorzat © Török Tamás / copia.hu
4/12
Bútorzat © Török Tamás / copia.hu

Az antisztatikus padló diszkrét bája © Török Tamás / copia.hu
5/12
Az antisztatikus padló diszkrét bája © Török Tamás / copia.hu

Szűkség © Török Tamás / copia.hu
6/12
Szűkség © Török Tamás / copia.hu


Akárhogy is alakuljon építészet és a kapcsolódó technológiák (gépészet) viszonya, mindig lesz tér, forma, szín, fény, felület, szag, hang, hőmérséklet, amikből világot lehet építeni, az építészet pedig ezeknek a paramétereknek a tudatos, érzékeny használatán múlik.

Kutatási eredmények ismerete nélkül is nagyjából triviális, hogy a fenti tényezők ezerféleképpen befolyásolják az embert, közvetlenül és közvetve, pozitív és negatív irányba egyaránt, akár képes tudatosan reflektálni rájuk, akár nem (és ez csak a környezetpszichológia, az épületbiológiáról még nem is beszéltünk). Egy kórházépületnél tehát különösen hangsúlyos kérdés, hogy mihez kezd velük a tervező, hogyan járul hozzá általuk a páciensek gyógyulásához. Ami ugyebár az orvosoknak is elemi érdeke lenne, ettől kezdve közös stratégiai célról beszélhetünk, nem pusztán az építészek ezoterikus mániáiról. Sőt, ha az orvoslás következetesen komolyan venné a betegek gyógyulását, akkor minden esetben megkövetelné a tervezőktől a gyógyító építészetet. 

Ennek fényében például az érzetre alacsony belmagasság és keskeny folyosók nyilvánvaló hiányosságok, a kettőtízes(!) magasságú főbejárat pedig ezen a szinten értelmezhetetlen.  Az épületbelső nélkülözi a puszta funkcionalitáson túlmutató erőteljes, koncepciózus, világteremtő gesztusokat, mindazt, amit a tér művészetének is szokás nevezni. Tudjuk, ez nem létszükséglet, de egyszerűen kár kihagyni a benne rejlő fantasztikus lehetőségeket. Igen, idő, energia és kockázat, a tét nélküliség azonban erodáló körülmény.

Az épület előcsarnoka autonóm reprezentatív területként markánsan különbözik az egyéb részektől, de minőségileg nincs jelen, aszimmetriája és esetlegessége miatt van némi maradéktér-jellege. A bejáratnál álló két pillér pont kritikus helyen zsúfolódik, gyengítve az anyagválasztásban tükröződő, határozottabb belsőépítészeti szándék és a nagy belmagasság viszonylagos erényeit. 

A főorvosi sasfészeknek szánt, végül VIP-betegszobává avanzsált saroktoronyból lélegzetelállító kilátás nyílik, ez drámai csúcspontja az épületnek – kár, hogy izolált mozzanat marad.


Kilátás © Török Tamás / copia.hu
7/12
Kilátás © Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu
8/12
© Török Tamás / copia.hu

© Török Tamás / copia.hu
9/12
© Török Tamás / copia.hu

Kettőtíz © Török Tamás / copia.hu
10/12
Kettőtíz © Török Tamás / copia.hu

Gépészet, építész (Marosi Miklós) © Török Tamás / copia.hu
11/12
Gépészet, építész (Marosi Miklós) © Török Tamás / copia.hu


Rettenetesen nehéz leküzdeni a tipikus, kompromisszumos magyar építészeti karakter erős gravitációját. Ami reflexió nélkül, passzívan beleolvad fizikai és társadalmi környezetébe, nem mutat fel pozitív alternatívát, nem ad radikális választ a kényszerítő körülményekre. Megelégszik a program funkcionális kielégítésével, a szakmai rutinmegoldások mechanikus működtetésével. Egy bizonyos szintnél nem adja alább, de nem is keresi az utat fölfelé. Megszokásból nem él a kreativitás és az építészeti innováció eszközeivel, legfeljebb valami felszínes, kozmetikai jellegű esztétikai játék erejéig. Az oktatási daráló és a megélhetési kényszer viszonyai között kialakuló túlélési rutin konzerválódik ily módon. Összhangban a befektetők, a megrendelők és a közönség alacsony elvárásaival.

Ezekkel az elvárásokkal le kell számolni, a gravitációt le kell küzdeni. Konfrontálódni, harcolni, megbízást visszaadni. És nem mellesleg ragyogóan kommunikálni a többi féllel. Egy ilyen forradalomnak pont azok állhatnak az élére, akik már megvetették a lábukat a szakmában, akik nem a napi betevőért küzdenek, akik mögött már komoly teljesítmények vannak. Akiket már tipikusan nem fűt forradalmi hevület.

Török Tamás 


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.