Épülettervek/Hallgatói terv

Hajóállomás Esztergomnál

1/28

Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor

?>
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:1000 környezet makett - tervező: Bódi Gábor
?>
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:50 részlet makett - tervező: Bódi Gábor
?>
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:50 részlet makett - tervező: Bódi Gábor
?>
lead
1/28

Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor

Hajóállomás Esztergomnál
Épülettervek/Hallgatói terv

Hajóállomás Esztergomnál

2016.09.29. 12:20
MÉD

Bódi Gábor diplomadíjas tervében kettős célt tűzött maga elé: olyan hajóállomást kialakítani, amely a rakpart köveihez és a természeti környezethez egyaránt illeszkedni képes. A jól választott burkolatoknak és arányoknak köszönhetően úgy tűnik, ez valóban sikerült.

Bár az esztergomi Prímás-szigeten jelenleg is van hajóállomás, az épület csupán a hajóslegénységnek számára biztosít pihenőhelyet, az utasoknak nincs módjuk itt tartózkodni ezért a várakozási időt a szomszédos parkban és a helyi szolgáltató épületekben tölthetik csak el.

Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor
8/28
Hajóállomás Esztergomnál, helyszínfotó - tervező: Bódi Gábor

A tervezési helyszín a Nagy-Duna sétányról közelíthető meg, ami közel van a Mária Valéria hídhoz. A sziget fő gépjárműforgaloma a Bottyán hídról és a Tabán hídról érkezik, a fő gyalogos forgalom pedig a Kossuth hídon keresztül vezet, amely szervesen csatlakozik a városközponthoz és a fő turisztikai látványossághoz, az Esztergomi Bazilikához. Esztergomban a biciklis forgalom népszerűsítése érdekében EBI-t alakítottak ki, amely ugyanazon a rendszeren alapul mint a budapesti Mol Bubi. A hajóállomás elhelyezésénél fontos szempont volt, hogy az szervesen kapcsolódjon Esztergom életébe és közlekedési rendszerébe, továbbá, hogy az építmény a turisták számára is könnyen elérhető legyen, mert a hajózási statisztikák szerint elsősorban turisztikai céllal használják a hajóközlekedést.

A funkcionális felépítésre lineáris helyiség-kapcsolat fűzést alkalmaztam, ahogy a legtöbb közlekedéssel kapcsolatos középület esetében szokás. Célom volt, hogy az utas könnyen és egyértelműen tudja követni a felkínált funkcionális lehetőségeket. A helységek kapcsolatának összefűzési sorrendjénél meghatározó volt, hogy a használó a megérkezéstől a várakozásig tudatosan használhassa a téregységeket. A két szint áthidalását lépcsővel és lifttel kapcsoltam össze, figyelembe véve a mozgássérültek érdekeit is. Az első szint a bejárati szint, ahol az ajándékbolt és a gépészeti helyiség, egy EBI állomás és a gépjármű parkoló kapott helyet. A második szinten található a "szolgálati egység" részeként a hajózási irányítóközpont, a matróz pihenő, a személyzeti étkező és a jegypénztár, ezeken felül a "vendégváró egység" részét képező várócsarnok, a büfé és a mosdók. Az elhelyezések elsődleges oka a környezettel való közvetlen kapcsolat megteremtése, a dunai kilátás biztosítása volt, amely irányítási és turisztikai szempontból egyaránt fontos. Az utas a várócsarnoktól lépcsőn vagy lifttel közelítheti meg a mólót, amely a "védműben" kapott helyet. A park és rakpart szoros kapcsolatának metreremtése érdekében több helyre is kerültek kültéri lépcsők és feljárók.

Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
1/28
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor

A telepítési szempontok közül meghatározó volt, hogy az állomás árterületre kellett, hogy kerüljön, mert a IVS szabályozás ezt a területet jelölte ki hajóállomás létesítésére. A szabályozás megköveteli, hogy az építmény földszinti padló vonala BA 109,45 méternél magasabb legyen. Ez a követelmény is azt indokolta, hogy az építmény két szintes legyen. A telek keskeny és hosszú, ez adta meg az állomás tömegének kereteit. Fontos szempont volt a környezet és az értékmegóvás, ezért védművet alakítottam ki, hogy az épülethez tervezett parkrész védett legyen. Ide csatlakozik be a tervezett mobilgát is, amit a IVS előír. A védműnek a meglévő rakparthoz szervesen kell kapcsolódnia.

A tömeg kialakítása egyszerű kubusos forma, amely elsősorban árterületi elhelyezése miatt kétszintes. Az épület környezetébe való jobb beilleszkedése miatt a védművet tartottam célszerűnek az állomás megemelésére. A tervezést meghatározta a jelenlegi rakpart képe, és az, hogy a tervezési helyszín nyitott terület, amit egy oszloperdőtúlságosan beépített hatásúvá tett volona. A várakozó-boxok célja minél több ülőhely biztosítása, az erősebb környezetbe való csatolás.

Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor
11/28
Hajóállomás Esztergomnál, M=1:150 makett - tervező: Bódi Gábor

A jó kilátás érdekében nagy megnyitások kerültek a homlokzatra. A Mária Valéria hid, a vízi természet szép látványt nyújt az épületből. A mosdóhelyiségeket némileg elhúztam a fő tömegegységtől, ennek fő oka, hogy a nagytér egyszerű térfelépítése kontrasztosabbá váljon. A várakozóban felülvilágítók biztosítják a természetes megvilágítást. Az emeleti rész várakozó és szolgálati egységei eltérő magasságúak. A szolgálati rész belmagassága alacsonyabb, mivel kevesebb ember használja, ráadásul időszakosan. A lépcsős tömegkialakítás erősíti az építmény közlekedési létesítmény-jellegét. A fedett lépcső így beleépül a fő tömegbe, követi a tetőhajlás szögét.

Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor
3/28
Hajóállomás Esztergomnál, látványterv - tervező: Bódi Gábor

Meghatározó anyagválasztási szempontból, hogy az épületnek alkalmazkodnia kell a rakpart kő kiépítéséhez, valamint irányadónak tekintettem, hogy a homlokzati burkolat egy hajótest felületének kialakítására nyisson asszociációs lehetőséget, ezért alkalmaztam táblás burkolati rendszert, ami szegecsrögzítéssel került fel a homlokzatra. Az épületet úgy igyekeztem a telken elhelyezni, hogy egy későbbi park kialakítására is lehetőséget adjon, amit a várakozó térből könnyedén meg lehet közelíteni. A park célja, hogy a várakozóidőt kellemesebbé tegye. A váróba nagyméretű üvegfelületek kerültek tolóajtó-rendszer kialakításával, a környezettel való szorosabb kapcsolat érdekében. A tervezés során az épület és a környezet összhangját több szempontból is igyekeztem hangsúlyosabbá tenni. A környezet folyami és parti adottságait a tervezet hajóállomás hídként köti össze.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk