Helyek/Infrastruktúra

Hétfőn nyit újra a Keleti!

1/31

Lám-lám, micsoda kulturált utasellátó 1951-ben!!! A most lebontott büfé-bodegák tanulhattak volna tőle.

?>
Lám-lám, micsoda kulturált utasellátó 1951-ben!!! A most lebontott büfé-bodegák tanulhattak volna tőle.
?>
A háborús károk után régi pompájában 1952-ben. Fortepan.
?>
1955-ben így néztek ki a vágányok.  Fotó: Fortepan, Kotnyek Antal
?>
Az indulási oldal 1955-ben. Fortepan, Kotnyek Antal.
?>
A Keleti pályaudvar kívülről, a Rákóczi út felől fényképezve. Fortepan, Kotnyek Antal
?>
Így nézett ki 1945-ben a világháborús pusztítások után.
?>
Házak a keleti környékén. A Százházak.
?>
A Lotz-csarnok.
?>
Zajlik az építkezés. Egykori fotó, Fortepan.
?>
A Lotz-csarnokban régen jegypénztár működött.
?>
?>
Fortepan
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
A aszfalt mindeütt friss lesz.  Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
?>
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
1/31

Lám-lám, micsoda kulturált utasellátó 1951-ben!!! A most lebontott büfé-bodegák tanulhattak volna tőle.

Hétfőn nyit újra a Keleti!
Helyek/Infrastruktúra

Hétfőn nyit újra a Keleti!

2019.05.24. 13:28

Hétfőtől két hét után újra megnyílik a Keleti pályaudvar és visszaáll a régi rend, egy fokkal magasabban. Itt volt az ideje. A felújítási munkálatokról számolunk be, némi történeti áttekintéssel. Friss saját és archív fotók! 

Látványos változásokra ne számítsunk azért, de legalább a borzasztó bodegákat lebontották, most tiszta a pályaudvar és steril, 10 ezer m2 járófelületet újítottak meg, 300 köztéri lámpát és 3000 vasbetonaljat cseréltek ki, új a központi ledfal is és a csarnokon túlfutó, boltíves részt is újrafestették a mostani, kéthetes javítási munkálatok során. 


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
14/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
19/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
20/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter

 

A MÁV elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert a további tervekről is beszélt, őszre például reményeik szerint a vizes blokkal is elészülnek, ezzel a 30 éves, kriminális állapotban lévő WC ügye oldódna meg, de ami ennél is fontosabb, négy-öt év múlva egy teljesen új Keleti pályaudvart szeretnének. A nemzetközi és hazai jegypénztárakat is tervezi megújítani a MÁV, erre várhatóan októberben írnak ki közbeszerzési eljárást. A Nyugati pályaudvaron is el szeretnék bontani a bódékat, jelenleg tárgyalnak a húsz bérlővel. A ferihegyi közlekedést egy Kőbánya-Kispestről leágazó szakasszal szeretnék megoldani 15 percenként induló vonatokkal és 20 perces menetidővel. Ezzel össze lehetne kötni a Keleti pályaudvar évi 12 millió utasát a Ferihegyi repülőtér 16 milliós forgalmával. 


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
27/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
29/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter


Fotó: Walton (Reimholz) Eszter
30/31
Fotó: Walton (Reimholz) Eszter

 

Központi Pályaudvar eklektikus stílusban

Az épületet maga a Magyar Királyi Államvasutak építette az Osztrák-Magyar Monarchia idején, a dualizmus korszaka alatt, 1881 és 1884 között eklektikus stílusban. Persze Isten és az Országgyűlés malmai már ekkor is lassan őröltek, hiszen a kormány már 1968 decemberében döntött arról, hogy az utasforgalom megnövekedése miatt szüksége van a fővárosnak egy új pályaudvarra, azonban három évet kellett várni addig, míg a terv eljutott az országgyűléshez.



A Keleti pályaudvar kívülről, a Rákóczi út felől fényképezve. Fortepan, Kotnyek Antal
5/31
A Keleti pályaudvar kívülről, a Rákóczi út felől fényképezve. Fortepan, Kotnyek Antal



Eredetileg a nagykörútra tervezték az épületet, a körút és a Rákóczi út kereszteződéséhez, illetve az ezzel szembenálló területre, később született meg a mai helyszín ötlete. A pályaudvar eredeti neve Központi Pályaudvar volt, Keleti pályaudvarra 1892-ben keresztelték, egyrészt földrajzi fekvése okán, másrészt az Erdéllyel és a Balkánnal fenntartott kapcsolatra utalva. Továbbá erre az évre a MÁV bekebelezte az Osztrák–Magyar Vasúttársaságot, így annak pályaudvara is államvasúti lett, tehát érvényét vesztette a “központi" jelző.


Mint sok korabeli épületünkről elmondható, a Központi pályaudvar építésekor az egyik legkorszerűbbnek számított Európában. Az épületet Rochlitz Gyula, a csarnok acélszerkezetét Feketeházy János tervezte. Rochlitz külföldi tanulmányútjai során inspiráció gyanánt több európai nagyvárosi pályaudvart felkeresett, így fordulhatott elő, hogy a végül 1884-ben átadott eklektikus stílusú főépület több hasonlóságot mutat a berlini Lehrter Bahnhoffal.


Zajlik az építkezés. Egykori fotó, Fortepan.
9/31
Zajlik az építkezés. Egykori fotó, Fortepan.

 

A pályaudvar létrejöttekor csodájára jártak az akkor még újdonságnak számító villanyvilágításának is, amit a Ganz gyár által készített 70 ívlámpa és további 644 izzólámpa szolgáltatott. Az épületet a Nyugatival ellentétben szép csendben, pompás nyitóünnepség nélkül adták át a nagyközönségnek 1884. augusztus 16-án, az első szerelvény Miskolc felé pöfögött. A korabeli sajtó odavolt a pályaudvarért, Magyarországhoz és Budapesthez méltó épületnek nevezte. 


A csarnokban eredetileg 5 vágány volt, az 1980-as évekbeli tervszerűsítésnél 4 vágány maradt, amelyet kiegészít 5 vágány az északi oldalon, illetve 1 rövid csonkavágány és 3 vágány a déli oldalon. Jelenleg 13 vágány van (és egy csonka).

Műemlék allegorikus szoborcsoporttal

Az 1988-ban műemlékké nyilvánított épület 43 méter magas homlokzatának tetején Bezerédi Gyula allegorikus szoborcsoportja található, melyet kétszer készítettek el, egyszer az 1880-as években, egyszer pedig száz évvel később, az 1990-es rekonstrukció idején. A főhomlokzat kapuzata mellett James Wattnak, a gőzgépfeltalálójának és George Stephensonnak, a Rocket gőzmozdony tervezőjének a szobra látható, ezeket Strobl Alajos és Vasadi Ferenc jegyzi. A főhomlokzat óra alatti részén, az oszlopok tetejéről az 1930-as években eltűnt négy szobrot 2003-ban pótolták.


A háborús károk után régi pompájában 1952-ben. Fortepan.
2/31
A háborús károk után régi pompájában 1952-ben. Fortepan.

 

Az akkor elegánsnak és impozánsnak számító pályaudvar elkészítésénél csupa korabeli nagy név működött közre. A 42 méter széles, eredetileg ötvágányú fogadócsarnok vasszerkezete Feketeházy János tervei alapján készült. A csarnok tetőszerkezetének keresztmetszete megközelítőleg láncgörbe. A 2008-ra felújított fényűző díszítésű pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór készítette, a csarnok eredeti festését Schickedanz Albert tervezte. 


A Lotz-csarnokban régen jegypénztár működött.
10/31
A Lotz-csarnokban régen jegypénztár működött.


A Lotz-csarnok.
8/31
A Lotz-csarnok.

A Keleti pályaudvart az évtizedek során több ízben bővítették, átalakították. A vágányok szaporításán kívül egy második mozdonyszín épült, fordítókoronggal, kocsijavító műhellyel és postateleppel. Az első világháború alatt elsősorban a hadiszükséglet kielégítése volt a vasút feladata, ezért a budapesti pályaudvarok megkezdett bővítési munkái megakadtak.


Az indulási oldal 1955-ben. Fortepan, Kotnyek Antal.
4/31
Az indulási oldal 1955-ben. Fortepan, Kotnyek Antal.


1955-ben így néztek ki a vágányok.  Fotó: Fortepan, Kotnyek Antal
3/31
1955-ben így néztek ki a vágányok. Fotó: Fortepan, Kotnyek Antal

 

A második világháború idején, Budapest bombázásakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett, romokban hevertek a várótermek és a csarnokok, kiégett az érkezési oldal. Az évekig tartó munkálatok során húzták fel többek között a mai nemzetközi jegypénztárat. Az épület előtti téren 1945-ben fürdőmedence működött, melyet egy évvel korábban eredetileg légoltalmi célra, tűzivíz-tárolónak építettek.


Lám-lám, micsoda kulturált utasellátó 1951-ben!!! A most lebontott büfé-bodegák tanulhattak volna tőle.
1/31
Lám-lám, micsoda kulturált utasellátó 1951-ben!!! A most lebontott büfé-bodegák tanulhattak volna tőle.

A pályaudvar mai szerkezete lényegében 1968-ban született meg a 2-es metró megépítésével, ekkor építették a metró és a pályaudvar közti aluljárórendszert, mely ugyan még nagyobb közlekedési csomópontot csinált a Keletiből, ugyanakkor a pályaudvarral együtt járó negatív szociológiai és kutúrszociológia jelenségeket is magával hozta, ezzel kifejezetten a szlömösödés irányába terelve mind az aluljárót, mind a környéket. A középső főhomlokzat és a csarnok felújítása két ütemben, 2002 és 2004 között zajlott le.

A mostani felújítás, reméljük, csak kezdete egy ennél nagyszabásúbb, a főépületre és a homlokzatra is kiterjedő restaurálásnak, ha szemből megnézzük ugyanis az épületet, láthatjuk, hogy az ablakok, a mázolás, a vakolat és a párkányok nincsenek túl jó állapotban, bőven rájuk férne egy alapos felújítás. 

Örüljünk azonban ennek is, aztán hogy az elbontott bódék helyett hol veszünk sajtos kiflit vagy Nők lapját ezentúl, ha a boldogabb Nyugat felé indulunk, legyen a jövő zenéje. 

Várjuk a folytatást az ígéreteknek megfelelően. Ugyanis nem csak a vonat nem vár. 

Építészfórum

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk