Épülettervek/Tervpályázat

II. Rákóczi Ferenc Gimnázium bővítése - I. díj

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

II. Rákóczi Ferenc Gimnázium bővítése - I. díj
Épülettervek/Tervpályázat

II. Rákóczi Ferenc Gimnázium bővítése - I. díj

2002.10.22. 09:53

A II. Rákóczi Ferenc Gimnázium bővítésére kiírt tervpályázat első helyezettjének, Cságoly Ferencnek, Keller Ferencnek és Sólyom Benedeknek (Építész Stúdió) terve.   

Építészeti műszaki leírás

A Rákóczi - mint minden jó iskola - nem pusztán egy épület, hanem szellem. Öreg tanárok és diákok történeteiben megőrzött, lassan legendákká szépülő múlt, a maiak vágyaiban és küzdelmeiben alakuló jövő. A folyosói tízpercek vidámsága, az osztályzó konferenciák feszültsége, az egymásba folyó hétköznapok és a felcsillanó ünnepek. Emlékek, vágyak, sikerek és kudarcok. Szavakkal éppen csak megérinthető, mert inkább a szívhez szól, mint az értelemhez. De ez a szellem a lényeg. Benne sűrűsödik minden, ami fontos volt, vagy fontos ma, és valami titokzatos módon benne csillog a jövő is. Az iskola szelleme több, mint szép szimbólum, valóságában diákok és tanárok, életek, gondolatok, elképzelések egyesülnek.

Két lehetőség állt előttünk; a lehetőségek határáig feljavítani a meglévőségeket, vagy újat teremteni. Az első lehetőség feltétlenül súlyos kompromisszumokkal terhelődik. A legsúlyosabb ezek közül, hogy hibákat és megfelelőtlenségeket konzervál. A második viszonylag kompromisszum-mentes alaphelyzetet teremt, viszont felszámol valamit, ami a közös emlékezet része, amihez élmények tapadnak, ami a szellem része. Az, hogy az új mellett döntöttünk, az biztosan köszönhető a tiszta, maszatmentes alaphelyzet vonzó voltának. Az új pedig a régi szerves folytatása. A teljes utcai szárny megmarad, ezáltal az épület építészetileg és érzelmileg legfontosabb része őrződik meg. Az új épületszárnyak pedig ugyanabban az építési szituációban létesülnek, mint a jelenlegiek, csakhogy...

Csakhogy az új épületszárnyak megfelelő tájolás felé fordulnak minden esetben. Csakhogy a beépítés észak felé nem záródik le, a domboldal mintegy befolyik a nyitott iskolaudvarba. Csakhogy egyszerű, átlátható közlekedési helyzet alakul ki, minden szinten körbejárhatóan. A fénytelenség, zártság, bonyolultság helyett, a világosság, a nyitottság és az egyszerűség alternatíváját kínálva.

A beépítés, a helyfoglalás másik fő kérdése, hogy hova kerül a nagyméretű tornaterem. Az adott foghíjteken, csak utcai sávot építettük be, s hogy a tornaterem nem oda került, a beállt zöldterület, a kert megmaradhatott. Az egész telek, domboldal tekintetében fontosnak tartottuk, hogy a bővítés miatt durva terepváltozásra ne legyen szükség: sem az udvari szárnyak, sem a köztük elhelyezett tornaterem a régi iskolaépület mögötti rézsűbe nem metsz bele.

7/8

Funkcionális ismertetés

A tervezésnél arra törekedtünk, hogy a programban megadott rendeltetési egységek elhelyezése az iskola optimális működését biztosítsa. A régi és az új részek között minden szinten szerves kapcsolatot alakítottunk ki. A vertikális közlekedést az akadálymentesen használható lift mellett négy lépcsőház biztosítja. Kettő közülük a régi épületben, az eredeti helyükön található hagyományos lépcsőház, kettő pedig az új szárnyakban kialakított füstmentes menekülőlépcső. Az iskola továbbra is a régi épület bejáratain közelíthető meg a Keleti Károly utca felől. Az átalakított régi tornaterem mintegy előcsarnokként fogadja az érkezőt. Ehhez kapcsolódik az aula további, átriumszerű, épületmagasságú tere, melyből átlátható az iskola egész téri-közlekedési rendszere.

Biztosítottuk az aula és a tornaterem összenyitását, mely lehetővé teszi nagyobb rendezvények lebonyolítását is. A körülbelül 30x18 méteres, osztható terű tornatermet a szokásos sporteszközökön kívül felszereltük mobil lelátókkal. A tornatelem hosszoldalai mentén, a földszinten van a tornaszoba (körülbelül 10x16 méter) és az öltözők. A két szárny között a tornaterem végfalánál található konzolos hidak is összeköttetést teremtenek. Az első emeleten és feljebb, a jó tájolású déli- és keleti épületszárnyakba telepítettük az osztálytermeket.

A nyugati szárny első emeleti szintjén van a könyvtár és a hozzá kapcsolódó számítógépes termek, ahol a tanulók Internet hozzáférése egész nap biztosított. A második emeleten a nyugati szárnyban vannak a tantestületi helyiségek és az igazgatási irodablokk, a harmadikon és a negyediken pedig a természettudományi előadók, laborok és szertárak. Az új szárnyak legfelső szintjeit tetőtérként alakítottuk ki, ahol a kistermek mellett a művészeti tantermek kaptak helyet: a filmesztétika előadó és a dupla légterű rajzterem. A régi utcai szárnyban megtartottuk a dísztermet, mely ének szaktanteremként is működik majd. A legfelső szinten pedig megmaradhatott a padlás, és a fedélszerkezet nagy része.

Cságoly Ferenc, Keller Ferenc, Sólyom Benedek

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk