Tervezés Instára? Építészet és oktatás a digitális térben
Céltalan szkrollozás helyett akár az építészeti oktatás segédeszközeként is használható az Instagram, így a hallgató és az oktató is hasznát látja. Weiszkopf András, a BME Lakóépülettervezési Tanszék tanársegédje saját gyakorlatán keresztül mutat példát erre.
Életünk jelentős részét online töltjük, így kézenfekvő törekvés az építészhallgatóink által készített anyagokat is bemozgatni ebbe a térbe. A 2019/2020-as tanévtől kezdve az általam oktatott hallgatók magas minőségű munkái egy erre dedikált közösségi média profilon, kurálva jelennek meg. A hallgatók így a munkáikkal is részesei tudnak lenni annak a párbeszédnek, amire amúgy is odafigyelnek, egy olyan környezetben, ahol otthonosan mozognak. Ezáltal könnyebben megtalálhatják azt az alkotói mikroközösséget, amivel egybevág az érdeklődési körük.
Budai Flóra: Montázs feladat, Alvaro Siza (1966): Leça de Palmeira alapján - Térkompozíció, fotó: Budai Flóra
A digitális kor egyik sajátossága, hogy a gyűjtögetés és az archiválás egyszerűbb, mint valaha. A @weisz profilon napi rendszerességgel építészetet gyűjtök, innen természetes út vezetett az általam oktatott hallgatók munkáinak hasonló módú gyűjtéséhez is. A közösségi médiában megjelenő tartalmaknak a posztolás után el kell érniük egyfajta lendületet ahhoz, hogy sok tartalomfogyasztóhoz érjenek el. A @studioweiszkopf profil lehetővé teszi specifikus érdeklődésű követőkből álló csapat elérését, így az itt megjelenő hallgatói alkotások hamarabb és többekhez tudnak eljutni, mintha az alkotók maguk posztolnák alkotásaikat a személyes tartalmú posztjaik között. Célszerű megjegyezni, hogy az Instagram előnyben részesíti a specializálódott tartalmakat megosztó profilokat, legyen az a specializálódás bármilyen tematikájú. Fontosak az ilyen gyűjtemények az egyetemi kreditrendszerrel járó szabad oktatóválasztást segítendően is, mivel így a hallgatók bepillanthatnak a műtermekben folyó munkába, megismerhetik társaik munkáit. Szerencsére az Építészmérnöki Kar több tanköre is jelen van ilyen módon az online térben, mint például a Wettstein Domonkos PhD vezette Térkompozíció tankör is.
Az oktatás módszertanát az egyes munkák Instagramon való megjelenése nem befolyásolja. A hallgatók alkotása az építészet, a közösségi médiába szánt tartalom ezt csupán bemutatja. A @studioweiszkopf oldalra olyan hallgatói alkotások kerülnek fel, amelyek a felvetésükhöz mérten koherens módon vannak feldolgozva és ezt a minőségüket digitalizálás után is képesek kommunikálni. Az anyagoknak, amik egy nemzetközi közegbe kerülnek - véleményem szerint - önmagukban is értelmezhetőnek kell lenniük. Az információval és vizuális ingerekkel telített Instagramon a tartalomfogyasztók, akik ezeket az anyagokat szemlélik, nem tudhatják, illetve nem ismerhetik az oktatás körülményeit. Így amikor egy-egy hashtagre koppintva különböző egyetemek építészhallgatóinak modellfotói egymás mellé kerülnek, az számít, amit a képernyőről le lehet olvasni.
Nour Hamdan: Családi ház - Lakóépülettervezés, alaprajz
Az analóg technikák digitális térnyerésére mutatja a filmes fénykép készítés közösségi médiában való feltűnése mellett a kézi rajzok és egyéb kézzel technikával készített alkotások megjelenése is. A Lakóépülettervezésben, a harmadik félév tervezési tárgyában, a hallgatók építészeti koncepciójuknak megfelelő makettezési és rajztechnikákat választottak. Az Instagaram standardizált formátumának hála ezek taktilitása és finom részletei még erőteljesebben előjönnek és megfigyelhetőek.
Belle Mariann: Műalkotásból téri kompozíció feladat, Willi Baumeister (1926): Planar Tension with Red alapján - Térkompozíció, fotó: Belle Mariann
Az általam vezetett tankörben az egyes feladatok része volt azok megoldási módjának kitalálása is, cél volt a hallgatók önálló döntéshozási és koncepcióalkotási képességének fejlesztése. A laza kiírásokon belül így maguk találták meg azokat a résztémákat, amikkel foglalkozni szerettek volna és igazán egyedi alkotásokat hoztak létre. Egy jó makettfotó vagy szép tervdokumentáció nem csak az Instán működik, hanem lefűzve egy portfólióban vagy nagyban kinyomtatva egy tervpályázatban is. Mégis, a kortárs tartalomfogyasztási szokásoknak megfelelően az építészettel is többnyire egy képernyőn keresztül találkozunk. Mostanság szinte magától értetődik a közösségi médián keresztüli exponálódás, ezért fontosnak tartom az ebben a közegben való szakmai tartalmú megjelenés képességét, annak eszközszerű használatát.
Ebben a tanévben megújult a BME Építészmérnöki Karának első féléves tervezési tárgya. A Fazekas Katalin DLA által újragondolt Térkompozíció jó apropónak tűnt a műterem hallgatói munkáinak megmutatására. Az új tematika nyitott megfogalmazású feladatai nagy szabadsági fokot rejtettek magukban. A hallgatóknak ez lehetőséget jelentett a változatos témájú tartalom előállítására és a különböző digitalizálási stratégiákról való beszélgetésre.
A tankörökben a digitális megjelenésről, dokumentálásról, fotózásról, mint az építészeti mondanivaló egy kommunikációs csatornájáról, külön beszéltünk. A hallgatók az első órától kezdve alkotásaikat lefotózták, az alkotási folyamatokról videókat készítettek. Az elkészült anyagokról az esztétikán túl az építészeti alkotással összefüggésben is beszélgettünk. Fényképkészítési workshopokat tartottunk, ahol a megmutattuk, hogy a zsebünkben lévő telefonnal is lehet megfelelő minőségű modellfotókat készíteni. Ebben az esetben is, mint a közösségi médiánál, egy jól ismert dologról van szó, aminek sokoldalúságát csak fel kellett villantani.
Aylin Söğüt: Családi ház - Lakóépülettervezés, alaprajz
A két tervezési tárgyban együttesen a nagyszámú különböző feladat volt, ami lehetőséget adott a nagymennyiségű alkotás megjelenésére. Ez a két dolog együtt inspirált és segített a @studioweiszkopf elindításában. Egyfelől rendszeres, állandó minőségű tartalom tudott megjelenni a profilon, másfelől ez a tartalom kellően heterogén volt ahhoz, hogy a Műegyetem építészhallgatóin túl, más, építészet iránt érdeklődő számára is releváns tudjon lenni.
A Térkompozícó elsőéves tervezési tárgy kiírója és tárgyfelelőse Fazekas Katalin DLA, a Középülettervezési Tanszék tanársegédje, a tárgy oktatásában segítségemre voltak Kiss Luca és Novák Sándor építészek. A Lakóépülettervezés másodéves tervezési tárgy kiírója és tárgyfelelőse Vincze László DLA, a Lakóépülettervezési Tanszék docense, a tárgy oktatásában segítségemre voltak Baktay Andrea, Andrei Durloi és Szőke Zsófia építészek, valamint Siavash Dadpour és Nouras Hamdan negyedéves építészmérnök hallgatók.
Weiszkopf András
A szerző építész, tanársegéd, a BME Lakóépülettervezési Tanszék munkatársa.
Szerkesztette: Kovács Dániel